Jump to content
Naimisiin.info

Alkupalat / alkuruoka (yhdistetty)


FridaM

Recommended Posts

Millaiset alkupalat teillä on liha/kalapääruoalle? Mikä jää kokemuksen mukaan pöytään ja mikä on suosittua?

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli kaikki kerralla tarjolla. Mutta periaatteessa alkupaloina olivat: perussalaatti, oliiveja, fetaa, kirsikkatomaatteja, sienisalaatti, tammisavulohi ja perunasalaatti. Kaikkia meni hyvin. Vähiten yli jäi perunasalaattia ja sienisalaattia sekä tuota tammisavulohta. Eniten yli jäi oliiveja. Ihan järkyttävän paljon.. Siis oikeasti varmaan jotain 10 litran vetoinen astia..

Niin ja pääruokana oli uunilohi, kasvisgratiini ja sienirisotto. Niiden lisäksi tarjolla vaaleaa leipää, äidin tekemään saaristolaislimppua ja Joensuusta tuotuja karjalanpiirakoita (100 riisipiirakkaa ja 50 perunapiirakkaa). Leipiä ja piirakoita jäi yli (piirakoita noin 50, muita paljon enemmän), vaikka niitä tarjottiin iltapalatyyppisesti vielä illemmalla..

Vieraita oli 95.

Muokattu: , käyttäjä: a_paradise_79
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ystäviemme häissä kaksi vuotta sitten oli lautaset, ruokailuvälineet ja viinilasit katettu pöytiin. jokaisen lautasella oli myös "alkupalana" mansikka-hunajameloni -varrastikku, jotka sitten napsittiin kun odoteltiin kaikkien vieraiden tuloa. onko teillä ollut/onko tulossa tuollaisia alkupaloja? mitähän se voisi olla?

Link to comment
Share on other sites

Meillä on omissa kekkereissämme, oli se sitten 7 ruokalajin dinner tai elokuvailta kavereille, tapana tarjota aina joku alkupala. Ja aina alkujuoman kera. Suosikkini on samppanjan kera tarjottava ankanmaksa canape. Muita kivoja on mm. isolle perunalastulle laitettu mäti+smetana+sipuli, erilaiset kolmioleivät kauniisti koristeltuna, pieni sormisalaatti nautittuna endiivinlehdeltä... Ylipäätään kaikki vähän isommat cocktail-palat käyvät hyvin. Lisäksi yksi herkku, joka ei ota nokkiinsa vaikka joutuisi olemaan hetken huoneenlämmössä on purjomuhennoksella täytetty vannike.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Pöytiin pitäisi saada jotain pientä naposteltavaa jota vieraat voidat syödä odotellessaan ruokaa jne. Eli jotain vähän parempaa kuin suolakeksit tai perunalastut. Olisiko ideoita? Alkumaljojen ajaksi siis jotain pientä ja suolaista jotka olisivat sitten pöydissä niin ettei kenenkään tarvitse erikseen nousta ylös :)

Link to comment
Share on other sites

Onko kyseessä noutopöytä vai pöytiintarjoilu? Jos ruoka tarjoillaan pöytiin, ihan leipä ja levite voisi olla hyvä. Entäs pähkinät tai leipätikut? Coctailpalat tikuissa, esim. pienet suolaiset voitaikinaleivonnaiset, marinoituja herkkusieniä, fetaa, oliiveja, mozzarellapalloja, ruusuja ilmakuivatusta kinkusta? Liian montaa sorttia ei kannata laittaa jos on tarkoitus syödä alkupalat erikseen. Ja kannattaa miettiä että naposteltavat sopivat itse menuuseen eivätkä toista sitä, esim. ei fetaa ja oliiveja jos noutopöydässä tai alkupalana on kreikkalaista salaattia.

Link to comment
Share on other sites

Noutopöytä on. Mites, voiko juustotarjottimet laittaa pöytiin? Näin tuolla viestin jossa hyviä vinkkejä juustorajottimen kokoamiseen häissä. Jos tällasen laittais kaikkiin pöytiin ja alkupaloiksi sitten juustoja, suokakeksejä, rypäleitä jne. mitä juustojen kanssa nyt sitten sopiikin.

Link to comment
Share on other sites

Juusto ei ole alkupala vaan jälkiruoka, joka tarjoillaan pääruuan jälkeen ja enne makeaa jälkiruokaa. En laittaisi alkupalaksi, ei nimittäin avn aa ruokahalua vaan täyttää.

Laittaisin alkupalaksi jollekin vadille jotain kevyttä tapas-henkistä jota ei ole muissa ruuissa : melonipalloja, ilmakuivattua kinkkua, marinoituja oliiveja.

Link to comment
Share on other sites

. Ja kannattaa miettiä että naposteltavat sopivat itse menuuseen

Tämä kannattaa miettiä. Esim. ilmakuivattu kinkku tai leipätikut on todella hyviä ideoita, jos tarjolla sitten on jotain italiaistyylistä buffeeta tai edes jotain vähän modernimpaa. Jos sen sijaan buffee on perinteinen hääbuffee, jossa vaikka supisuomalaisia lihapullia tai karjalanpaistia niin miettisin vielä hetken. Näiden kanssa sopisi sitten toisaalta esim. vaikka sellaiset ruisnapit/palttoonnapit ja tuorejuuusto tms.

Ja samaa mieltä edellisen kanssa, juustotarjotin on jälkiruoka.

Muokattu: , käyttäjä: Lainie
Link to comment
Share on other sites

Ok. Kiitos teille! Hyviä ehdotuksia. Espanjassa ollessamme useissa ravintoloissa tarjottiin ilmakuivattua lihaa ja juustoa alkupaloiksi. Se juusto oli jotain kovaa ja kuivaa joten sopi varmaan sen takia alkupalaksi. Mitähän juustoa se oli?

Link to comment
Share on other sites

Entä mitä mieltä olette, jos pöydissä on tällaisia tomaatteja, täytetty chevrejuustolla:

http://www.santamaria.fi/servlet/se.daddy....r8b&id=5523

Sopiiko niiden kanssa sitten se kuivattu liha vai leipätikut paremmin? Ajattelin kokeilla huomenna tuota reseptiä. Vieraita tulee meille vain 35 joten alkupalat teen itse, pitopalvelu pääruuan. Muutama päivä aikaa vielä miettiä :P

Link to comment
Share on other sites

Joo, kyllä joitain juustoja voi tarjota juuri kinkun tai voimakkaan makkaran kanssa alkupaloina, mutta ei kokonaista juustotarjotinta erilaisine juustoineen. Itse olen käyttänyt mustaleimaista emmentalia. Lisävinkkejä saisit varmaan jonkun kaupan juustotiskiltä kysymällä.

Noista tomaateista sen verran, että kannattaa kokeilla saako niitä syötyä ilman sotkua. On nimittäin tosi ikävä, jos tomaatit ja tuorejuustot on vieraiden juhlapukujen rinnuksilla. Näyttävät kyllä hyviltä.

Link to comment
Share on other sites

itse haaveilen kylmästä tomaattikeitosta (gazpacho, vai mikäsenytoli) juomalaseista tarjoiltuna ja siihen sit joku leipätikku kyytipojaks :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Itsellani oli ideana tarjota poydissa alkupaloina bruschetta-leipia (+mozzarella) ja meloni-parmankinkkupaloja, mutta pitopalvelun mukaan lautaset eivat riita ja nama ovat liian eksoottisia makuja... Jarjestamme siis haat kotipaikkakunnallani Etela-Pohjanmaalla ;P Alkupalat poydissa on kuitenkin pitopalvelun mukaan hyva idea ja ehdottivat etta keksin jotain muuta jota voisi vaikka kertakayttoastioista (!) tarjota.

Pitaisi siis keksia jotain sorminaposteltavaa viinin kanssa, ilman kertakayttoastioita mieluiten...

Muuten meilla tulee olemaan noutopoyta, jossa enimmakseen suomalaisia herkkuja, koska ulkomaalaisia vieraita tulossa melko paljon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Olen saanut jostain päähänpinttymän, että heinäkuisissa (rennoissa ja keskikokoisissa) kesähäissämme tulisi olla mansikoita vieraiden napsittavana pöydissä. Mutta mutta, pitäisikö ne tarjoilla ilman kantoja? Sillä mihin vieraat muuten saavat kannat nakattua, kun ruokailu tarjoillaan buffeesta, eikä siis lautasia ole katettu pöytään. Ja toimivatko makeat marjat ollenkaan ruokahalun herättäjinä/ napostelun halun tyydyttäjinä ennen varsinaista ruokailua? Mielikuvissani näen matalan suorakaiteen muotoisen lasilautasen, jossa olisi mansikoita aseteltuna riveittäin, osa ehkä valkosuklaaseen dipattuna... :girl_blum:

Link to comment
Share on other sites

Olen saanut jostain päähänpinttymän, että heinäkuisissa (rennoissa ja keskikokoisissa) kesähäissämme tulisi olla mansikoita vieraiden napsittavana pöydissä. Mutta mutta, pitäisikö ne tarjoilla ilman kantoja? Sillä mihin vieraat muuten saavat kannat nakattua, kun ruokailu tarjoillaan buffeesta, eikä siis lautasia ole katettu pöytään. Ja toimivatko makeat marjat ollenkaan ruokahalun herättäjinä/ napostelun halun tyydyttäjinä ennen varsinaista ruokailua? Mielikuvissani näen matalan suorakaiteen muotoisen lasilautasen, jossa olisi mansikoita aseteltuna riveittäin, osa ehkä valkosuklaaseen dipattuna... :girl_blum:

Minun mielestä mansikat sopivat ihan hyvin. Onko teillä muuten millainen alkumalja? Jos teillä on alkumaljana makeaa kuohuviiniä niin suklaaseen kastetut mansikat toimisivat mainiosti jos ne ovat tarjolla siten, että ihmiset voivat juoda maljansa loppuun mansikoiden kanssa. Tietysti kuivankin kuohuviinin kanssa mansikat menevät oikein mukavasti. Olin itse ulkomailla häissä, jossa malja nautittiin loppuun suklaaseen kastettuja mansikoita samalla napostellen ja idea toimi oikein hyvin. Ei niitä mansikoita niin montaa ole tarkoitus syödä, että ruokahalu menee.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meillä on tulossa paljon vieraita, noin 200 kutsutaan, ja odotamme ehkä noin 160 osallistujaa. Osa sukulaisista tulee 500 km:n päästä.

Meillä on pääruokana perinneruoka juustopaisti, joka on maitopohjainen lihakeitto, jossa on vain lihaa ja leipäjuustoa. Keitto on melko rasvainen ja tuhti, ja mietimme mitä voisimme tarjota alkupaloina? Tässä alustava suunnitelma:

alkupalat:

graavilohi ja sinappikastike

kananmunanpuolikkaat

kokonaisena grillattu kalkkunanrinta (tarjotaan kylmänä, ohuina viipaleina)

vihersalaatti

tomaatti-sipulisalaatti

kinkkupastasalaatti

keitetyt uudet perunat

itse tehty vaalea leipä

pääruoka:

juustopaisti (kasvisversiona kesäkeitto)

ruisleipä

jälkiruoka:

hääkakku

keksejä

kahvi, tee

Mietin ensinnäkin noita perunoita, olisiko perunasalaatti parempi vaihtoehto ja siinä tapauksessa jättäisi pois tuon kinkkupastasalaatin? Keitinperunat olisivat nimittäin ainoa alkupaloista, joitka tarjottaisiin lämpimänä. Jos tilalle tulisi perunasalaatti, kylmänä tarjottava lämminsavulohi olisi mielestäni parempi kuin graavi, koska mielestäni graavilohi tarvitsee keitinperunan seurakseen (mistä lie peräisin tämä luulo). Kananmunanpuolikkaistakin olen vähän epävarma, lähinnä mietityttää niiden esillepano 160 hengen buffetissa. Hirveä väkertäminen niiden kuorimisessa ja puolittamisessa ja sitten näyttävätkö nuhruisilta jos ne tarjoaa leveästä salaattikulhosta tms. niin että ne on ladottu päällekkäin?

Alkupaloissa on myös aika liha- ja kalapitoista ruokaa, mitä ehdottaisitte kasvisruokavaliota noudattaville?

Meillä yritetään tietysti päästä niin halvalla kuin mahdollista. Tarkoitus olisi tehdä itse/teettää sukulaisilla ruuat. Sitäkin mietittiin kyllä vaihtoehtona että suostuisiko joku pitopalvelu tekemään alku- ja jälkiruuat jos itse toimittaisimme sen pääruokakeiton? Kyseessä on perinneruoka ja juhlat on kaukana sieltä mistä ruoka on kotoisin, mahtaako täältäpäin löytyä ketään joka osaisi sen tehdä. Vaikeahan se ruoka ei ole valmistaa mutta suostuuko joku pitopalvelu tekemään ruokaa, josta ei ole heillä kokemusta... Ko. ruoka on kuitenkin meille tärkeä, sillä se on sulhasen kotipaikkakunnan perinneruoka ja haluamme tuoda sieltä jotain tänne Etelä-Suomeen.

Tällaisia mietin, kertokaapas mielipiteitä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nyt kun on kirkko ja jatkopaikka varattuna ensi keväälle, pitäisi alkaa miettimään sitä ruokapuolta... Ongemaa ja päänvaivaa on tuonut nuo alkuruuat. Mitä tarjota, kun emme miehen kanssa kumpikaan pidä silleistä tai kraavilohesta? Emmekä halua ruokatarjoiluun mitään sellaista, mikä ei ole meidän mieleen. Ja ainakaan minun vanhemmatkaan ei näistä juurikaan pidä. Pitopalvelujen menuita lueskellessa tuntuu, että melkein jokaiseen ehdotelmaan on laitettu jompikumpi! Tietysti on paljon erilaisia salaatteja, joita voi tarjota, mutta mitä muuta?

 

Kiitoksia vinkeistä! :)

Muokattu: , käyttäjä: N3aa
Link to comment
Share on other sites

Mitä teillä on tarjolla pääruoaksi? Se vaikuttaa aika tavalla alkuruokavalintaan. Kalaa ei tarvitse tarjota, jossei halua. Samalla, kun pyydätte tarjouksia voitte sanoa suoraan, ettei silli ja graavikala ole teille mieleen. Tehän tuon lystin maksatte (eikä muuten ole halpaa!), joten teidän pitäisi saada mieluisat ruoat. 

 

Mulla itselläni on sellainen henkinen vamma, että haluan ruoan muodostavan vaihtelevan kokonaisuuden, joten itse yrittäisin etsiä sellasia ruokakokonaisuuksia, joissa alku-, pää- ja jälkiruoat olisivat keskenään eri tyyppisiä maultaan ja ulkonäöltään. Esim. pizzaa ja perään jälkkäriksi lettuja (arkielämän esimerkkinä, kun ei muutakaan tullut mieleen) on ihan no-no, kun tarjolla olisi silloin vain lättänää ruokaa.  :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Niinhän me maksamme ja yllätyksenä tosiaan tuli, paljonko siihen saa oikein varata budjetista! :o

 

Eli pääruuaksi alustavasti ollaan mietitty palapaistia tai jotain vastaavaa (lihaa kuitenkin), lihapullia, kasviskratiinia ja varmaankin vielä keitettyjä perunoita. Lämmintä savukalaa ollaan myös ajateltu, lohta tai siikaa (tässä muodossa kala on suurta herkkua! ^_^ ).

 

Äitipuoli ehdotteli jo, että mitäs jos katkaravuista ideoisi jotain? Se kun on ton miekkosen suurta herkkua, mutta itse en niinkään välitä , kun vasta opinnut niitä syömään yökkimättä...Voivoi, vaikeeta on!

Link to comment
Share on other sites

Lämminsavulohestahan saa jo vaikka minkälaisia alkuruokia! Toisaalta "pelkkä" salaattipöytä alkuruoaksi voisi sekin olla ihan hyvä vaihtoehto, kun teillä on suunnitteilla noinkin täyttävät pääruoat? Esim. vihersalaatti, kala-riisi/makaronisalaatti ja/tai vaikka joku kolmas salaatti olisivat jo hyvinkin riittä(vät) alkupalaksi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...