Nimien kirjoitus paikkakortteihin


Guest Vieras

Recommended Posts

Heips! Olen tässä tehnyt omiin häihini paikkakortteja ja laittanut niihin vieraan etunimen ja jos on ollut samannimisiä, niin sitten etunimen ja siihen sukunimen ensimmäisen kirjaimen. No nyt minulle tulikin sellainen ongelma eteen, että onkin eräillä henkilöillä sama etunimi ja sukunimi alkaa samalla kirjaimella myös. Mites tällaiset merkitään? Laitanko siihen sitten vaan etunimen ja lisäksi sukunimen kaksi ensimmäistä kirjainta? Vai pitäisikö siihen sitten kirjoittaa koko sukunimi? Se kyllä tuntuu vähän tyhmältä sitten, kun ei muissa ole sukunimeä... Mitä olette mieltä?

Link to comment
Share on other sites

Niin no...Mulle tulee vaan mieleen peruskoulun samannimiset, joita opettajat päätyivät aina kutsumaan nimillä "Tiina Koo / Tiina Aa / Tiina Kaa"...Itse pidän kohteliaampana kirjoittaa koko nimen. Tosin, jos vieraita ei haittaa, niin sitten ok. Itse en silti tykkäisi, jos nimikortissa lukisi "Malssi Ta." :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Itse mietin tota samaa ongelmaa, kun vieraissa on esim 2xJussi Sa...

Sukunimiä ei kyl laiteta paikkakortteihin, joten aateltiin, että kyllä ne ihmiset paikkansa löytää

kun laitetaan pelkkä "Jussi S", koska kyllähän ne joutuu kattoo pöytäkartasta ensin et mitä pöydänpäätä kohti lähtevät suunnistaa.. Pöytäkartassa on kaikkien etu&sukunimet esillä sit.

Ja tuskin ne jätkät nyt olettaa et ne ois esim laitettu eri pöytään seuralaisensa kanssa.. ;)

Ittekin kyl pitäsin tökerönä, jos miun sukunimestä olis napattu vaik 2-3kirjainta alusta etunimen kans.

Link to comment
Share on other sites

Itse mietin tota samaa ongelmaa, kun vieraissa on esim 2xJussi Sa...

Sukunimiä ei kyl laiteta paikkakortteihin, joten aateltiin, että kyllä ne ihmiset paikkansa löytää

kun laitetaan pelkkä "Jussi S", koska kyllähän ne joutuu kattoo pöytäkartasta ensin et mitä pöydänpäätä kohti lähtevät suunnistaa.. Pöytäkartassa on kaikkien etu&sukunimet esillä sit.

Ja tuskin ne jätkät nyt olettaa et ne ois esim laitettu eri pöytään seuralaisensa kanssa.. ;)

Ittekin kyl pitäsin tökerönä, jos miun sukunimestä olis napattu vaik 2-3kirjainta alusta etunimen kans.

Tästä vaihtoehdosta minä pidän ; ) Kiitokset vinkistä!

Link to comment
Share on other sites

No nyt minulle tulikin sellainen ongelma eteen, että onkin eräillä henkilöillä sama etunimi ja sukunimi alkaa samalla kirjaimella myös. Mites tällaiset merkitään? Laitanko siihen sitten vaan etunimen ja lisäksi sukunimen kaksi ensimmäistä kirjainta?

Miun läheisissä ystävissä on yksi tyttö, jolla on sama etunimi, ja jonka sukunimen kaksi ekaa kirjainta on samat kuin miun tyttönimessä. Leikitään vaikka että miun etunimi olis Nelli ja tyttönimi Kaneli, niin tää toinen olis Nelli Karpalo. Silloin nuoruudessa meidät erotettiin niin, että minä olin Nelli Kan ja tää toinen Nelli Kar. Ja nykyään, vaikka sukunimet ei ala enää samoilla kirjaimilla, tietty piiri tuntee tämän toisen tytön Nelli Kar:na. Kukaan, siis ei kukaan puhu Nellistä jos tarkoitetaan tätä toista (ja taitaapa olla niinkin, että minäkään en ole pelkkä etunimi, vaan tyttönimen kolme ekaa kirjainta seuraa mukana..) Tämmösessä tapauksessa miusta olis hauskaa, jos paikkakortissa olis nämä sukunimen kolme ekaa kirjainta mukana!

Link to comment
Share on other sites

Miksei sitä sukunimeä voi sitten kirjoittaa?? Onko se jotenkin mautonta? Itse ajattelin kyllä laittaa koko nimen paikkakorttiin kun siihen kerran allekkain hyvin mahtuvat..

Ei kyse ole siitä että se olisi jotenkin mautonta laittaa sukunimi siihen paikkakorttiin. Vaan kun olen jo tehnyt osan paikkakorteista niin, että siinä on vain se etunimi ja se on kirjoitettu siihen isolla. Niin kysymys oli siitä, että onko sitten hölmöä jos toisissa paikkakorteissa on se pelkkä etunimi isolla ja sitten joutuu toisiin tekemään pienemmällä fontilla että sopii koko nimi. Tästä oli kyse. Mutta itse olen tullut siihen ratkaisuun, että laitan niihin paikkakortteihin sen etunimen ja sitten sinne pöytäkarttaan koko nimen, niinkuin tuolla edellä oli mainittu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meille tuli paikkakortteihin etu- ja sukunimi seka Miss/Ms/Mrs ja Mr, kun briteille se on niin luonnollista. Itse tassa sitten mietin omien vieraiden osalta milloin Miss/Ms/Mrs, vaikka tiedan kylla saannot, mutta silti, suomalaisittain se ei mennyt ihan niin luonnostaan... Lisaksi oli ongelmia joidenkin avecien kanssa kun en tiennyt heidan sukunimia. Etta taalla ollaan toisessa aaripaassa. No saatiin kuitenkin kaikki printattua :o)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on paikkakorteissa pelkkä etunimi ja pöytäkartassa sitten koko nimet. Meidän kymmenen hengen pöytiin ei yhteenkään tule kahta samannimistä, joten ei ole ongelmaa siinä, että paikkakorteissa on vain etunimet. Minusta etunimi + sukunimen ensimmäinen kirjain (saati toinen ja kolmas) ei näytä yhtä tyylikkäältä kuin pelkkä etunimi tai sitten etu- ja sukunimi. Tulee enemmän mieleen kouluajat, kun oli Elina A:ta ja Elina K:ta samalla luokalla.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on pöydät jaettu hääparin pöydäksi, kavereiden pöydäksi, mun suvun pöydäksi ja sitten avon suvulla on kaksi pöytää, toinen lapsiperheille ja toinen niille jotka tulevat ilman lapsia. (Toivotaan nyt sitten että ne pöydät mahtuu näin..) Aattelin pöytäkarttaan nimetä pöydät tyyliin "Morsiamen suku" ja sitten ihan vaan etunimillä (paitsi isovanhemmat ovat ihan vaan Mamma ja Pappa) paikat, rennompaa näin. :) Meillä on vain 67 vierasta joten jokainen kyllä löytää paikkansa, eikä samannimisiä ole kuin pari ja hekin ei pöydissä.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...