Istumajärjestys vai ei?


Liisukka09

Recommended Posts

Lähtötilanne on tämä: häihin on tulossa 76 vierasta, joista 35 on perhettä/sukua ja 41 kavereita. Pitopalvelun kanssa on sovittu kahdeksasta kymmenen hengen pöydästä.

Nyt sitten mietityttää, kannattaisiko tehdä tarkka plaseeraus, pöytäkuntakohtainen suunnitelma vai merkitä vain perheen sekä kaasojen ja bestmanien paikat.

Tarkkaa istumajärjestystä vastaan on kaaso, jonka mielestä nuo neljä ylimääräistä paikkaa riittävät sellaiseksi "puskuriksi", etteivät viimeisenä tulevat joudu hajaantumaan ihan outojen ihmisten viereen.

Istumajärjestyksen puolella taas on minun järjestelmällinen luonteeni :) Lisäksi se, että kavereita on nimenomaan 41, aiheuttaa sen pelon, että ns. kaveripöydät ovat täynnä ja joku viimeisenä saapuva sinkkumieskaveri istuu sitten sukulaistätien keskellä.

Miten toimisitte tässä tilanteessa? Ja onko istumajärjestyksen laadintaan, jos siihen päädymme, jotakin "sääntöjä"? Esim. istuvatko minun vanhempani minun sukulaisteni kanssa vai sulhasen vanhempien kanssa? Ei ole tullut pistettyä merkille tällaista muiden häissä.

Link to comment
Share on other sites

Mun varmaan pitäisi perustaa joku viime hetken hätäpäiväkirja näille omille pohdinnoilleni:) Eli sori että avasin uuden ketjun, huomasin kyllä, että aiheesta on jo puhuttu, mutta ajattelin, että kysymys hukkuu sinne ketjuun...

Mutta siis mitä mieltä olette, riittääkö sujuvaan järjestäytymiseen ilman istumajärjestystä se, jos salissa on neljä ylimääräistä paikkaa?

Ja jos päädytään plaseeraamaan, niin onko tapana, että sulhasen ja morsiamen vanhemmat ovat samassa pöydässä? Morsiusparilla on oma pöytä joka tapauksessa. Ongelmaksi tulee sitten, että jos molempien vanhemmat ovat samassa pöydässä, keitä muita siihen laitetaan? Kaasot ja bestmanit puolisoineen eivät mahdu...

Link to comment
Share on other sites

Sinuna tekisin istumajärjestyksen. En usko että tuo neljä ylimääräistä paikkaa riittää saamaan kaikkia yhteen juuri niiden ihmisten kanssa joiden kanssa haluavat. Ihmiset tuppaavat täyttämään pöytiä todella epäloogisesti. Siispä, tehkää ihmeessä se istumajärjestys. Ei ole kauhea vaiva, mutta säästytte monelta ongelmalta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Teemme istumajärjestyksen ja luultavasti paikkakohtaisen jopa, koska on muutamia ihmisiä, joille haluamme löytää täsmälleen sopivan paikan :)

Mutta siis edelleen kaipaan kommenttia tuohon, että istuvatko morsiamen ja sulhasen vanhemmat yleensä samassa pöydässä? Luonnollisesti sen voi varmasti tehdä niin kuin itse haluaa, mutta olisihan se kiva noudattaa etikettiä :)

Kaasot istuvat luontevasti perhepöydässä, koska ovat perhettä, mutta bestmanit puolisoineen laitan lähimpään kaveripöytään. Näin myös heidän puolisoilleen on tuttua seuraa silloin, kun bestmaneilla on hommaa juhlan aikana.

Link to comment
Share on other sites

Kunniapaikat ovat hääparin molemmin puolin sekä edessä. Yleensä hääparin vieressä istuvat vanhemmat, etiketin mukaan myös pappi. Jos pappi istuu etiketin mukaan morsiamen vieressä, papin toisella puolella istuu sulhasen äiti ja morsiamen isä.

Sulhasen vieressä istuu morsiamen äiti ja hänen toisella puolellaan sulhasen isä. Käytännössä morsiamen ja sulhasen vieressä istuvat yleensä kuitenkin heidän appivanhempansa tai omat vanhempansa.

Tämä lähinnä käy siihen, että pari istuu samassa pöydässä. Itse istumme erikseen, mutta suunnittelimme sijoittavamme appivanhemmat ja omat vanhempani samaan pöytään ja lähekkäin (pöydät ovat pitkiä).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...