Mitkä ovat kaason velvollisuudet?


Guest Vieras_Justiina_*

Recommended Posts

Guest Vieras_Justiina_*

En tiedä miten yleistä ja tavallista on, että kaaso kieltäytyy mm. pitämästä puhetta ja tanssimasta, mutta minun tapauksesani niin on kuitenkin käynyt. En oikein tiedä mitä tehdä, koska puheen pito oli ainakin yksi asia, jonka olisin mielelläni kaasolle ja bestmanille suonut. Samoin esim. hääleikkien vedot yms. taitavat jäädä nyt täysin pois vain ja ainoastaan tämän kaason takia. Harmillista... En ole viitsinyt ainakaan vielä sanoa asiaan kovin jyrkästi omaa mielipidettäni/ajatuksiani vaan olen yrittänyt miettiä muita vaihtoehtoja, mutta tuntuu olevan aika hankalaa. Eikö nämä tehtävät ole nimenomaan kaasolle kuuluvia juttuja. Eikä tässä käsittääkseni ole täysin kysymys mistään ujoudesta tms. Ja tuntuu tosi tyhmältä laittaa kaikkea bestmanin niskoille, kun kerran kaasokin on olemassa.

Link to comment
Share on other sites

En ole koskaan kuullutkaan, että kaason pitäisi pitää puhe tai tanssia? En ainakaan itse kaasona olettaisi "joutuvani" puhumaan - saatika tanssimaan!

Hääleikkien vetäminen perinteisesti kai on kaason ja/tai bestmanin hommaa, mutta yhtä usein sitä hoitaa seremoniamestari (joka meillä on myös bestman). Meillä bestman halusi pitää puheen. Kaikki muutkin saavat toki pitää puheen niin halutessaan.

Minusta kaason tärkein tehtävä on tukea morsianta. Kaikki muu on toissijaista. Periteisesti kaaso on morsiamen pukija.

Tuntuu, että nuo leikkien vetämiset, puheet ym. eivät aina ole ujouskysymyksiä, vaan myös luonnekysymyksiä - ne vaativat jonkinlaista esiintymistä mistä kaikki eivät pidä olematta ujoja.

Olisiko mitään ideaa pyytää vaikka toista kaasoa, jolle tuollainen esiintyminen olisi luontevampaa? Tai jos et halua ajatella kaasona, niin seremoniamestaria?

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Justiina_*

Ehkäpä teemme sitten niin, että pistämme bestmanin hoitamaan puhumiset ja hommaamme lisäksi seremoniamestarin. Eipähän tarvi sitten ahdistella kaasoa sen suuremmin näillä asioilla. Omapa on sitten asiansa mitä vastaa, kun bestman tai joku muu menee pyytämään tanssimaan. Se on meinaan varma, että bestman kysyy ainakin. Sitä paitsi, niissä häissä missä olen ollut, ovat kaasot pitäneet puheita tai vetäneet leikkejä sekä tanssineet.

Link to comment
Share on other sites

Voit toki pyytää ja vedota kaasoon, mutta musta ei pidä olettaa, että hän tekee jotain muuta kuin tukee morsianta. Kaaso voi halutessaan puhua tai vetää ohjelmia, mutta sitä varten on mun mielestä olemassa seremoniamestari tai muu puhemies.

Ymmärrän kyllä pettymyksen, sillä oma kaasoni on hieman, kröhöm, rajoittunut esiintymisen suhteen. Olisi ollut kiva, että mm. vetäisi pari leikkiä, mutta en halua häntä pakottaa hänelle selkeästi vaikeaan tilanteeseen. Ja koska tiesin tästä asiasta, en häntä sen enempää ahdistellut tuon suhteen. Luulen hänen suostuvan johonkin pieneen esiintymiseen juuri siksi, etten painosta, pakota ja oleta mitään.

Link to comment
Share on other sites

Tottahan se on jokaisen oma asia tanssiiko vai ei. Riippumatta siitä onko kaaso vai ei. Kyllä siis minäkin olen useissa häissä nähnyt kaasojen tanssivan, mutta lähinnä siksi, että he ovat pitäneet tanssimisesta eikä siksi, että ovat kaasoja.

Minäkin kaasona ollessani olen tanssinut. Joskin tanssin isäni kanssa (kyseessä oli siskoni häät) ja nimenomaan siksi, että hän oli isäni enkä siksi, että olin kaaso.

Link to comment
Share on other sites

Minua pyydettiin tulevana kesänä "kakkoskaasoksi", koska morsiammen ykköskaaso ei halua esiintyä ja juontaa leikkejä tms.

Morsiammelle tämä kieltäytyminen oli ihan ok, mutta koska toivoi kaasonsa osallistuvan ohjelmiin, pyysi hän minua.

Nyt ykköskaaso hoitaa askarteluihin liittyvät jutut (itse en jaksaisi askarrella... en jaksanut omissa häissänikään) ja auttaa pukeutumissa tms.

Minulle taas tuli enemmän kaikkea ohjelmaan liittyvää, suunnitteluja tms.

Olisiko teillä kakkoskaaso mahdollinen?

Link to comment
Share on other sites

Guest CorpseBride

Kaasot ei kyllä ole mitään yhden naisen ohjelmatoimistoja. Kiva tietty jos haluaa tunkea itsensä morsion toiveesta tulitikkuaskiin mutta joillekin se virallinen morsiamen tukeminen on tarpeeksi esillä olemista.

Link to comment
Share on other sites

Omapa on sitten asiansa mitä vastaa, kun bestman tai joku muu menee pyytämään tanssimaan.

Totta kai se on hänen oma asiansa. On yleensäkin jokaisen oma asia, tanssiiko hääjuhlassa vai ei ja millä tavalla tuo esiin sen, ettei aio tanssia.

Sitä paitsi, niissä häissä missä olen ollut, ovat kaasot pitäneet puheita tai vetäneet leikkejä sekä tanssineet.

Mitä tekemistä tällä asialla on sinun kaasosi kanssa? Kyseessä kai ovat eri ihmiset kuitenkin?

Kaaso = morsiamen pukija.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Justiina_*

Joopa joo... Seremoniamestari on jo hommattu ja asiat hoidossa. Kiitos enemmän ja vähemmän asiallisista vastauksista. Osa kun näytti ymmärtävän asiani paljon kärjistetymmin kuin oli tarkoitus...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mä olin puolestani järkyttynyt, kun mun kaaso ilmoitti, että "Mä sitten puuhaan teille sitä sun tätä sinne häihin ja saatte kokea yllätyksiä!" En ollut koskaan ajatellut, että kaason tehtävä on toimia puuha-petenä, mutta tehköön, jos haluaa :rolleyes::P Lupasi kyllä pitää meidätkin mielessä..

Toivon, että sekä kaaso, että BM pitävät puheet. Kaason häissä minä puhuin, mutta hänen kaasonsa taas ei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jos mun kaaso olisi heti sanonut että ei tee sitten sitä eikä tätä ja tota, niin olisin kyllä heti sanonut että sitten pyydän kaasoksi jonkun toisen. Minulle kaaso ei ole vain joku, joka rinta pörheänä käyskentelee ympäriinsä häissäni. Hän on luottohenkilöni, joka avustaa monissa asioistaa ja toivon mukaan pitää monissa asioissa myös ohjat käsissä, etenkin juhlapäivänä. Puheisiin ja tansseihin en ketään pakota mutta muihin, lähinnä käytännön asioiden hoitamiseen jne haluan toisen avun ja tuen!

Mulla on nyt 1 kaaso ja myöhemmin pyydetty kaksi aikuista morsiusneitoa. Kaasoni on hoitamassa kyllä kaikki hommansa mutta halusin silti kaksi tärkeää ystävääni morsiusneidoiksi alttarille kanssani, morsiusneidoille en oo mitään erikoisempia tehtäviä jakanut. Toinen heistä lupautui kampauksen tekoon ennen morsiusneidoksi pyytämistä. Molemmilta olen saanut paljon tärkeää tukea, kuuntelevia korvia ja paasausseuraa murehtia kaikenlaista turhaakin! :-*:P

Muokattu: , käyttäjä: mansikka06
Link to comment
Share on other sites

Guest kaasokaaos

Kaaso ei muutu hääjärjestelyjen aikana seremoniamestariksi!

Hääpari ei saa OLETTAA että kaaso on suostuvainen suurinpiirtein pyyhkimään morsiamen per-set-tä vessakäynneillä kun NIIN ON VAAN TAPANA OLLUT tai KAASON KUULUU SE TEHDÄ.

Link to comment
Share on other sites

Morrea ja muita komppailen. Ei voi olettaa, että kaason "on pakko" tehdä sitä ja tätä. Tärkein asia todellakin on morsiamen tukeminen, eikä mielestäni leikkien ja puheiden pitäminen.

Itse olen yrittäny vapauttaa kaasoni ylimääräisistä paineista sanomalla, että millään muulla ei ole väliä, kunhan tulet tueksi ja turvaksi ja pidät hauskaa B)

Muokattu: , käyttäjä: vaniljasydän
Link to comment
Share on other sites

Guest vierailija

Meillä ainakin kaaso ja bestman molemmat kieltäytyivät puhehommista, joten apuun riensivät seremoniamestarit. Eli kannattaa miettiä onko ystäväpiirissä tai sukulaisissa yhtä tai useampaa supliikkimiestä/naista jotka voisivat hoitaa ohjelmien juonnon jne. Jos rahaa riittää, voi myös palkata ammattilaisen paikalle..

Link to comment
Share on other sites

mä oon ilmoittanu kaasoilleni etten missään nimessä halua että he tuntevat olevansa "töissä" mun häissä.(toinen kaasoni oli edellis viikolla kaasona yksissä häissä,ja kertoi että oli ehtiny juomaan yhden lasin viiniä koko iltana eikä ollu kerinny jutella vieraiden kanssa ollenkaan, kun oli niin paljon hommia)haluan että ovat samanlaisia vieraita kuin muutkin ja pitävät hauskaa.tietysti ovat nyt jo auttaneet ja olleet mukana suunnittelussa mutta en ole heille jakanut mitään tehtäviä häissä,siellä mennään fiiliksellä eikä kellon mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin pyytää kaasoksi siskoani,tai hän on oikeastaan melkein ainoa vaihtoehtoni. Ongelma vain on siinä että hän inhoaa koko ajatusta naimisiinmenosta, ei aio ikinä itse naimisiin, ja ilmoitti minullekin heti naimisiinmenoaikeistani kerrottuani ettei halua sitten kuulla mitäään häähössötystä. Uskallankohan edes pyytää? Sen ainakin tiedän ettei siskoni ole valmis ainakaan tekemään juuri mitään häideni eteen. Taitaa olla parasta olla ilman kaasoa :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vaikka morsian on päivän päähenkilö, hänellä ei mun mielestä ole oikeutta painostaa tai pakottaa ketään mihinkään. Jos joku on ujo tai esiintymiskammoinen, on turha painostaa esimerkiks pitämään puhetta, koska on selvää, ettei henkilö nauttis siitä. On tärkeetä, että avustajilla itsellään on myös mukavaa. En ainakaan itse kaasona nauttis yhtään olostani tai tehtävästäni, jos koko hääpäivä pitäisi pelätä tai jännittää jotain juttua, jota en haluais tehdä.

Eri asia sitten, jos joku kieltäytyy joistakin jutuista tyyliin "Mä en sit ainakaan osallistu kutsujen tekoon tai koristeluun" vedoten siihen, että häntä ei kiinnosta tms.

Olennaisinta on se, kuinka luontevasti asiat sujuu.

Link to comment
Share on other sites

Olen kyllä samaa mieltä useimpien kanssa, että kaasoa ei voi pakottaa yhtään mihinkään vain sen takia, että hän on kaaso ja kaason kuuluu tehdä sitä ja tätä niinkuin morsian on aiemmissa häissä nähnyt ehkä tehtävän.

Minun kaasoni tulee olemaan siskoni. Hän ehkä voi hikisesti vetää jonkun leikin, mutta puhetta hän ei tule pitämään. Sen tiedän jo kysymättäkin. Ja minusta hänen kaasona ei edes tarvitse pitää puhetta. Voi, mutta ei ole pakko. Hän auttaa minua hääpäivän aikana ja on tukena ennen häitä. Niin olen hänen osuutensa ajatellut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Täällä ollaan kans useimpien kanssa ihan samoilla linjoilla. et kaason hommat on tukea morsianta ennen häitä ja hääpäivänä. Meillä onkin sellainen linja et mitä joku ei halua tehdä, vaikka me se ihminen siihen hommaan haluttais niin sitten etsitään toinen tai unohdetaan koko homma. Tarkoitus on myöskin hääpäivnä tehtäviä jakaa mahdollisimman paljon anopeille sisaruksille jne. ettei yhdelle ihmiselle kasaantuisi niin paljon ja hän ei ehtisi nauttia päivästä ollenkaan, toivottavasti kaikki vaan vielä suostuisivat sitten tulevaisuudessa. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest Vieras_hennak4_*

Äh, huonosti on minullakin asiat kun kaikkea pitää kysyä erikseen. Osallistuukohan kaaso mun muassa morsiuspuvun valintaan vai voiko sen tehdä "omatoimisesti" ? :girl_haha: Siinäpä taas oikein pöljä kysymys, mutta ei auta kun on syntymätyhmä :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Kaason ei ole pakko osallistua puvun valintaan, mutta jos morsian pyytää tulemaan mukaan makutuomariksi, niin sitten kannattaa mennä. Ja samalla kaaso voi jo siinä tilanteessa sitten katsoa pukua sillä silmällä, että miten se puku puetaan morsiamelle päälle. (Tärkein?) kaason tehtävähän on auttaa morsianta pukeutumisessa. ;)

Itsellä oli se tilanne, että silloinen exex-kaaso ei päässyt mukaan, joten kävin sulhasen kanssa valkkaamassa puvun.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä jokainen morsian saa ihan vapaasti päättää oman kaasonsa tehtävät. :girl_smile: Jotkut haluavat jakaa vastuuta/tehtäviä kaasoillensa enemmän, jotkut todella vähän. Itse haluan, että kaasoni on mukana mm. hääpuvun sovituksessa, häävastaanottotilan koristelussa ja hääseremonian aikana kukkakimppuni pidossa... :girl_haha: Mutta muita tehtäviä en häneltä sitten vaadikaan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...