Jump to content
Naimisiin.info

Vieraiden ottamia kuvia Facebookkiin tai vastaavaan?!?


JonnaDonna

Recommended Posts

En ainakaan löytänyt aiheesta valmista ketjua...

Mua huolettaa sellainen asia kun Facebookiin ja vastaaviin laitellaan aina kuvia ihmisistä ilman lupaa, mitä en ymmärrä ollenkaan!

En itse haluaisi, että vieraiden meistä ottamia kuvia ilmestyy sinne kaikkien puolituttujen pällistettäväksi. Miten voisi hienovaraisesti kieltää tämä vierailta. Ilmoittaako esim. bestman juhlassa vai laittaako siitä pyyntö jo kutsun yhteyteen?

Ajatuksia? ideoita? Onko kellään muulla sama huoli?

Link to comment
Share on other sites

Mie en myöskään pidä ideasta, että minun/meidän hääkuvia tai ylipäätään mitään kuvia laitetaan facebookkiin ilman lupaa. Kyllähän se kohteliasta olisi kysyä lupa ihmiseltä, joka kuvassa esiintyy ennen kuin kuvan tuollaisessa yhteisössä julkaisee. Miun mielestä bestaman voisi aivan hyvin mainita asiasta hääjuhlassa...

Link to comment
Share on other sites

Mä ymmärrän kyllä JonnaDonnan kannan, mutta itse en pidä mitenkään kamalana jos joku meidän häävieraista laittaisikin joitain häistä otettuja kuvia esim. facebookiin. Näin varmasti tulee käymäänkin. Ainakin omassa kaveripiirissäni kuvien "sensurointi" kuitenkin toimii eli niitä kavereiden kaikkein kamalampia ilmeitä ja humalaisimpia pärstiä ei esitellä, kuvat poistetaan heti jos joku sitä pyytää ja ne jotka eivät esim. facebookia käytä nimetään kuvaan vain lempi- tai etunimellä, tai jätetään nimeämättä.

Mutta, kyllä bestman (tai kuka tahansa kertookaan juhlan yleisistä asioista) ihan hyvin voisi sanoa asiasta, "valokuvaamisesta sen verran että kuvatkaa vapaasti ja lähettäkää otoksia hääparillekin, mutta toiveena olisi että hääkuvia ei sitten laittaisi näytille esimerkiksi Facebookiin tai nettigallerioihin" tms. Tuskin sitä kukaan pitäisi pahana, ainakaan mä en pitäisi. Tosin sitten jos itse esittelee aktiivisesti omia kuviaan vaikka siellä naamakirjassa ja kuvissa vilahtelee myös kavereita, niin sitten tuollainen kielto voisi kuulostaa vähän hassulta.

Link to comment
Share on other sites

Eikös se ole kiellettyä laittaa kuvia lupaa kysymättä? Itse olin kaasona 03/08 ja näistä häistä tein facebookiin kansion...toki avioparin luvalla. Meillä paljon yhteisiä ystäviä, mutta itse pariskunta ei ole facebookissa. Ja kyseisellä nettisitella voi valita kenen nähtäväksi kuvat haluaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Eikös se ole kiellettyä laittaa kuvia lupaa kysymättä? [--]. Ja kyseisellä nettisitella voi valita kenen nähtäväksi kuvat haluaa.

Kuvan tekijäoikeuksien omistaja eli kuvan ottaja saa käyttää kuviaan haluamallaan tavalla. Ei siis ole mitenkään kiellettyä laittaa ottamiaan kuvia esim. Facebookkiin. Mutta osoittaahan se tietysti ehkä huonoa harkintakykyä.

Lisäksi sellainen huomautus, että jos esim. minun kaverina oleva henkilö kommentoi jonkun minulle täysin vieraan henkilön albumeissa olevia kuvia, myös minä pääsen etusivuni linkin kautta näkemään kaikki nämä albumin kuvat. Eli tarkkuutta siitä, mitä sinne nettiin laittaa.

Me emme halua esitellä elämäämme netissä. Sen vuoksi laitoimme kiitoskortin välissä menemään lapun, jossa ilmoitamme valokuvaajan nettisivun ja photobucketin sivun, josta löytyy vieraiden ottamia kuvia, mutta jossa ilmoitamme samalla, että tekijänoikeus- ja yksityisyyssyistä, emme halua, että kuviamme jaetaan muilla foorumeilla.

Link to comment
Share on other sites

Lisäksi sellainen huomautus, että jos esim. minun kaverina oleva henkilö kommentoi jonkun minulle täysin vieraan henkilön albumeissa olevia kuvia, myös minä pääsen etusivuni linkin kautta näkemään kaikki nämä albumin kuvat. Eli tarkkuutta siitä, mitä sinne nettiin laittaa.

Tuo on totta Facebookissa, mutta tuolloin kansion luojalla on asetuksena vähintäänkin, että kavereiden kaverit saavat nähdä kuvat, tai jopa että kuka vain saa tulla niitä katselemaan. Kansioon voi myös laittaa asetuksen, että ainoastaan kaverit näkevät, eikä tuolloin ulkopuoliset pääse katselemaan kuvia edes tuolla kyseisellä tavalla :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

No sehän on hyvä. Monia muita juttujahan siellä musta näkee kavereiden kavereista jotenkin linkkien avulla.

Siitä huolimatta en haluaisi että kuvani ovat edes jonkun mun kaverin Facebookalbumissa, koska kyseisellä kaverilla saattaa olla satoja kavereita, joita mä taas en tunne ja joille ei kuulu millään tavalla meidän hääpäivämme.

Link to comment
Share on other sites

Tekijänoikeuslaki ei toki kielläkään kuvaajaa julkaisemasta itse ottamiaan kuvia, mutta siitä huolimatta kuvauksen kohteen ei tarvitse suostua olemaan esillä netissä.

Tarkempaa selostusta voi lukea esim. osoitteesta http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/4.3.html - mutta tässä joitakin tämän ketjun aihetta lähimmin koskevia otteita (lihavoinnit ja kursivoinnit alkuperäisen kirjoittajan):

"Kun valokuvassa esiintyy ihminen, joko ainoana aiheena tai muutoin, ollaan monessa suhteessa ongelmallisella alueella. Tekijänoikeudellisesti perusasia on kyllä selvä: oikeudet syntyvät kuvaajalle, eivät kuvattavalle."

"Yleisesti voidaan nykyaikaisen ihmisoikeusajattelun pohjalta lähteä siitä, että ihmisellä on oikeus omaan kuvaansa osana persoonallisuusoikeuksia, tekijänoikeudesta riippumatta. Tälle ei ole helppoa löytää selvää ilmaisua positiivisesta oikeudesta (voimassaolevan lain nimenomaisista säädöksistä ja niiden vakiintuneesta tulkinnasta), mutta yleissuuntaus on selvästi kohti persoonallisuusoikeuksien korostamista."

"Parasta olisi kysyä kuvattavan lupa jo ennen kuvan ottamista, ellei luvallisuutta voida pitää ilmeisenä olosuhteiden perusteella (esim. valokuvaaminen perhepiirissä yksityistä käyttöä varten). Mutta joka tapauksessa tunnistettavaa ihmistä esittävän kuvan julkistamisessa on syytä huomattavan varovainen."

[oma huom: "valokuvaaminen yksityistä käyttöä varten" ei ole sama asia kuin julkistaminen eli laittaminen kaikkien nähtäville]

"Myös henkilötietojen suoja on otettava huomioon, kun on kyse ihmistä esittävistä valokuvista. - - Näin ollen niitä kannanoton mukaan ei saa laittaa ilman asianomaisen suostumusta."

Summa summarum, tuli pitkä selostus, mutta mielestäni voitte oikein hyvin pyytää, ettei hääkuvianne laitettaisi nettiin :)

--> Itse en halua itseäni esittäviä kuvia olevan netissä missään muualla kuin esimerkiksi salasanalla suojatuissa verkkoalbumeissa tai tietyissä tapauksissa ystävien/läheisten kotisivuilla tms. pienen yleisön yhteisöissä (nekin luonnollisesti luvan kanssa; itse toimin samoin halutessani laittaa ystävien/läheisten kuvia verkkoalbumeihin tai kotisivuille).

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Lisäksi sellainen huomautus, että jos esim. minun kaverina oleva henkilö kommentoi jonkun minulle täysin vieraan henkilön albumeissa olevia kuvia, myös minä pääsen etusivuni linkin kautta näkemään kaikki nämä albumin kuvat. Eli tarkkuutta siitä, mitä sinne nettiin laittaa.

Tuo on totta Facebookissa, mutta tuolloin kansion luojalla on asetuksena vähintäänkin, että kavereiden kaverit saavat nähdä kuvat, tai jopa että kuka vain saa tulla niitä katselemaan. Kansioon voi myös laittaa asetuksen, että ainoastaan kaverit näkevät, eikä tuolloin ulkopuoliset pääse katselemaan kuvia edes tuolla kyseisellä tavalla :girl_smile:

Ei pidä paikkaansa. Vaikka Facebookissa olisi kuinka tiukat kansiosuojaukset hyvänsä, kuvia kommentoiva kaveri "avaa" kyseisen (lukitunkin) kansion kaikille kavereilleen nähtäväksi. Typerä juttu, joka toivottavasti jossain vaiheessa korjataan Facebookin ylläpidon toimesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Itselleni ei tulisi mieleenkään jakaa hääkuvia missään Facebookissa tai muissa yhteisöpalveluissa. Hääkuvat haluamme pitää omana muistonamme eikä jakaa niitä kaikkien nähtäväksi

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sama juttu täällä.

Vieraat saavat mun puolesta laittaa itestään otettuja kuvia facebookkiin, mutta auta armias, jos sinne livahtaa meistä yksikin kuva.. :girl_prepare_fish:

Ihan kaikkea en halua siellä jakaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Siis näin ja aamen! En voi ymmärtää tätä nykyistä kulttuuria, että kaikista saa laittaa mitä kuvia tahansa minne tahansa. Tiedän, tekijänoikeudet on kuvan ottajalla, mutta kun nyt tutuista ihmisistä on kyse, sitä luulisi että löytyisi käytöstapoja sen verran, että kysyttäisiin lupaa. Mutta ei.

Kerron aina kaikille ja kaikkialla, että en halua kuviani nettiin enkä varsinkaan Facebookiin, joka kuulemma omistaa kaikki sinne ladatut kuvat ja voi tulevaisuudessa käyttää niitä haluamallaan tavalla (itse en ole tätä pientä pränttiä lukenut, onko joku?). Ja tästäkin huolimatta kuviani on ilmestynyt sinne. Viimeksi lomamatkaltani, jolla tapasin vanhan ystävän - vannotin häntä kuvaustilanteessa, ettei laita niitä Facebookiin, ja siellähän ne nyt komeilevat. Eikä edes poistanut niitä kun pyysin, sanoi vaan että "ystävämme haluavat nähdä sinut, älä kiellä heiltä sitä iloa". No kiellänpäs! Seuraavalla kerralla en suostu kuvaan ollenkaan.

Olenkin nykyään yhä enenevissä määrin kamerakammoinen. Mielestäni minulla on oikeus elää elämääni, käydä bileissä, häissä, matkoilla, illavietoissa jne. ilman seuraavan paparazziraporttia netissä. Kyse ei ole edes siitä etten ole tyytyväinen ulkonäkööni, olen mielestäni kivan näköinen ja kauniskin, vaikka toki voisin olla kuvauksellisempi. Pääpointti on kuitenkin se, että Facebookin kaltaiset yhteisösivut ovat muuttaneet kulttuuriamme tämän suhteen ehdottomasti huonompaan suuntaan. Varsinkin kun ihmiset eivät tosiaan edes vaivaudu rajaamaan kuvien näkyvyyttä vaan ne ovat siellä koko maailman pällisteltävänä... ARGH!

Kauhea vuodatus =D! Mutta pointti oli se, että en todellakaan halua vieraiden ottamia hääkuvia nettiin. Mieluiten eivät kuvaisi ollenkaan mutta sitä tuskin voi kokonaan kieltää. Kutsun mukana lähtee siis pieni muistilappu asiasta sekä mainitsemme vielä hääjuhlassa tästä erikseen, kaikilla tarvittavilla kielillä ;). Kuvia ihan oikeasti varastetaan jatkuvasti mainoksiin sun muihin (yksikin muotibloggaaja sai kuulla meksikolaisen laukkuliikkeen käyttävän hänen kuviaan mainoksina ikkunoissaan... että näin) ja muutenkin, hääparin sana on tässä asiassa laki.

Link to comment
Share on other sites

Me laitoimme juhlainfoon, että "ethän julkaise kuvia häistämme ilman lupaamme." Ja kyllähän sen sitten huomaa, jos joku on niitä facebookkiin laittanut. Aina kuvat voi ilmiantaa tai pyytää poistamaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En ainakaan löytänyt aiheesta valmista ketjua...

Mua huolettaa sellainen asia kun Facebookiin ja vastaaviin laitellaan aina kuvia ihmisistä ilman lupaa, mitä en ymmärrä ollenkaan!

En itse haluaisi, että vieraiden meistä ottamia kuvia ilmestyy sinne kaikkien puolituttujen pällistettäväksi. Miten voisi hienovaraisesti kieltää tämä vierailta. Ilmoittaako esim. bestman juhlassa vai laittaako siitä pyyntö jo kutsun yhteyteen?

Ajatuksia? ideoita? Onko kellään muulla sama huoli?

Meillä on molemmilla juuri samanlaiset ajatukset. Häissämme tervetulopuheen yhteydessä bestman mainitsi valokuvaajan paikalla olosta ym. siihen liittyvisät asioista. Tässä yhteydessä hän myös mainitsi, että hääpari toivoo ettei heistä laitettaisi facebookiin ym. julkiseen levitykseen hääkuvia. Hyvin vieraat ottivat tiedon vastaan, ja osa sanoi jälkeenpäin, että hyvä kun kerrottiin, olisivat varmaan muuten laittaneet. Mä en missään nimessä halua, että kaikenmaailman puolitutut näkevät meidän yksityisen, tärkeän päivän kuvia jossain netissä, nou nou!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

en ehdottomasti halua hääkuvia niinkuin en mitään muutankaan kuviani nettiin mutta onneksi löysin tämän ketjun, ei olisi itelle tullu edes mieleen et sekin pitää erikseen kieltää...

Link to comment
Share on other sites

en kyllä naamakirjaan laittaisi kuvia ilman kysymättä lupaa kuvissa esiintyviltä henkilöiltä tai erityisesti kuvaajalta. Ärsyttää muutenkin joka juhlassa pyörivät kotikutoiset kuvausharrastelijat "ostin just uuden kameran ja mun täytyy jokatilanteessa olla eturivissä ottamassa kuvat". Paljon rauhallisemmaksi tulis juhlat, kun olisi selkeesti etukäteen sovittu ketkä kuvaa juhlan kuviksi ja videoiksi ja vieraat voivat ostaa kuvia tarvittaessa kuvaajalta. Harrastelijat jumittavat kuvat omiin albumeihinsa ja niitä ei kukaan näe jälkeenpäin. Äh...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...