Jump to content
Naimisiin.info

Häävieras kommentoi istumajärjestystä


Guest Rouva2005

Recommended Posts

Nyt on pakko kysyä, että onko muille käynyt niin, että häävieraat ovat häiden jälkeen kommentoineet teille istumajärjestystä. Eräs meidän vieraistamme on sitä mieltä, että hän istui väärällä paikalla ja ilmoitti sen meille.

Mielestäni tämä on erittäin epäkohteliasta, en ainakaan itse kehtaisi mennä hääparille moisesta valittamaan.

Link to comment
Share on other sites

No ei ole käynyt noin. Sen sijaan meillä hääjuhlassa yksi vieraista selosti, ketkä kaikki sukulaiset olisi pitänyt kutsua ja kuinka nämä olivat pahoillaan, kun olivat jääneet kutsutta. Meillä siis erittäin pienet häät, joten pakostakin niitä kutsumattomia oli.

Juu onhan tuo istumajärjestyksestä valittaminen epäkohteliasta. Tosin tekisi mieli kysyä, oliko tämä ihminen sitten esim. lähisukulainen, joka oli istutettu todella kauas hääparista, tai jonkun sellaisen henkilön viereen, jonka kanssa ei tunnetusti tule toimeen? Silloin ymmärrän, että istumajärjestely saattaa potuttaa, olkoonkin, ettei siitä valittaminen siltikään kohteliasta ole.

Muokattu: , käyttäjä: Ella
Link to comment
Share on other sites

Aivan järkyttävän huonoa käytöstä! Itsellä on se periaate, että kun viitsitään juhlat järjestää ja kutsutaan sinne sukulaisia ja ystäviä, niin yksikin valituksen sana meille mistään, niin voivat olla varmoja, että toista kertaa ei mihinkään juhliin kutsua tule! Keskenään saavat jupista, mutta jos valitus jostakin meille asti tulee, niin kyllä raivo ratkeaa.. Mielestäni kyllä pitää vierailla olla pokkaa, että tulevat valittamaan päin naamaa. Totta on se, että kaikkia ei voi miellyttää, ja vieraidenkin pitäisi se ymmärtää..

Itsekin olen pohtinut tuota istumajärjestystä, ja kyllä se on hankalaa.. Ajattelin jo jättää istumajärjestyksen tekemättä, ja antaa vieraille vapaat kädet, istuvat missä haluavat.. x) Mutta sitten jos joku jää kauas, jonka kuuluisi olla lähempänä, niin ahdistaisi jälkeenpäin. Joten, jospa tekisi vain niin, että iso pöytärinki, jonka keskelle joku koriste, me itse pöydän päähän, ja kaikki pyöreän pöydän ympärille, niin ovat kaikki tasa-arvoisia.. x) Kuten Camelotin aikaan! :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä muutama vieras erikseen kiitti hyvästä istumajärjestyksestä. BM:n vaimo oli juhlissa hivenen näreä heidän paikastaan lähellä hääparia ja kauempana muista kavereista. Mielestäni oma häpeänsä, koska ei se bm kauhean kaukana hääparista voi istua.

Link to comment
Share on other sites

On se varmasti ikävä, jos saa valituksia istumajärjestyksestä.

Meilllä asia ratkesi niin, että ainoastaan ruokailun aikana oli istumäjärjestys ja sen jälkeen vaihdettiin juhlapaikaa (eri rakennukseen), missä ei enää mitään nimettyjä paikkoja ollut. Näin ollen "omalla paikalla" istuttiin vain vajaa pari tuntia ja sen jälkeen jokainen meni missä meni ja istui missä istui.

Ei ole tullut valituksia :)

Link to comment
Share on other sites

Itse en oikein perusta istumajärjestyksistä, kun ne ovat niin jäykkiä. Kun omaa tuolia ei ole nimetty, ihmiset istuvat helpommin muiden pöytiin välillä. En ole hääparille toki valittanut, mutta setäni häissä meidät oli laitettu istumaan pöytään, jossa ei ollut yhtään tuttua. Muut olivat noin kolmekymppisiä ja me olimme kaksikymppisiä. Kyllä me ruokailujen ajan istuimme pöydässä ja yritimme vähän keskustellakin, mutta heti tilaisuuden tullessa liukenimme muualle. Vähän aikaa sitten olimme mieheni ystävien häissä, joissa minä tunsin etukäteen vain yhden pariskunnan. Mielestäni oli todella mukavaa, että meidät oli laitettu heitä vastapäätä. Toisaalta muutkin hääparin ystävät olivat oikein mukavia, joten olisin viihtynyt heidänkin vieressään.

Meillä oli vieraita n. 150 ja kolme varattua pöytää: yksi meille, yksi lähisukulaisille ja yksi kaasoille, bestmäneille ja heidän puolisoilleen. Muut löysivät hyvin paikkansa tuttujensa luota. Juhlatilassa oli ylimääräisiäkin paikkoja, joten hajapaikkojen jääminen ei haitannut ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Meillä myös istumajärjestys tuotti hieman päänvaivaa, mutta hyvät pöydät saatiin kun yritettiin aina laittaa ainakin joitakin tuttuja lähelle, ja sitten mietittiin vähän, ketkä voisivat olla samanhenkisiä ja tulla hyvin juttuun. Muutama kaveri tuli erikseen kiittelemään hyvästä paikasta, ja jos joku ei tykännyt, ei ainakaan tullut sitä sanomaan! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aloitin tämän ketjun ja lisätietona kerrottakoon, että kyseessä oli mieheni lapsi, joka on sitä mieltä, että hänen olisi pitänyt istua isänsä vieressä. Nyt siinä istui - hääetiketin mukaan - morsiamen vanhemmat. Mieheni lapsi on sitä mieltä, että hän on tärkeämpi kuin minun äitini ja siksi hänen olisi pitänyt istua siinä.

Ja minä olen edelleen eri mieltä.

Link to comment
Share on other sites

^Riippuu mielestäni siitä, minkä ikäinen tuo miehesi lapsi on... Jos kyseessä on ihan lapsi-ikäinen lapsi, niin olen lapsen kanssa samaa mieltä. Jos taas aikuinen lapsi, niin sinun kanssasi :flirt:

Link to comment
Share on other sites

Meille ei onneksi päin naamaa kehdannut tulla kukaan valittamaan. Kiitosta kylläkin tuli istumajärjestyksestä =) Hyvä niin. Varmaankaan ei kaikki tyytyväisiä olleet, mutta enpä välittäisi asiasta kuullakkaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Meillä myös istumajärjestys tuotti hieman päänvaivaa, mutta hyvät pöydät saatiin kun yritettiin aina laittaa ainakin joitakin tuttuja lähelle, ja sitten mietittiin vähän, ketkä voisivat olla samanhenkisiä ja tulla hyvin juttuun. Muutama kaveri tuli erikseen kiittelemään hyvästä paikasta, ja jos joku ei tykännyt, ei ainakaan tullut sitä sanomaan! :girl_smile:

Meillä meni ihan samoin. Itse asiassa yllättävän moni tuli kehumaan istumajärjestystä ja sen onnistumisesta seurannutta tunnelmaa. Yritettiin siis sumplia niin, että kaikilla oli joku tuttu samassa pöydässä + samanhenkisiä uusia tuttavuuksia. Istumajärjestys oli meille molemmille tärkeä juttu ja panostettiin siihen paljon. Mä oon istumajärjestyksen kannalla siksi, että pieniin pöytiin jää muuten aina yks tai kaks paikkaa ja sit joku joutuu istuun yksin yhden kaveripiirin keskelle... Istumajärjestys vähentää klikkiytymistä, mutta pitää olla huolella laadittu, muuten se on vaan karseen kiusallista.

Mun mielestä tärkeetä on myös se, että heti alkupuolella on jotain "jäätä murtavaa" ohjelmaa. En tarkoita mitään kauheen kiusallisia leikkejä, mut meillä oli esim. sellainen "nousisivatko kaikki morsiamen sukulaiset skoolamaan/ nousisivatko kaikki veneilyä harrastavat skoolaamaan/ nousisivatko kaikki hääparin pk-seudulta tuntevat skoolaamaan" -juttu (eli esiteltiin ne yhdistävät tekijät jo juhlan aluksi, niin on jotain, mistä puhua) ja ennen kahvia sitten visa, jossa vieraitten piti pöydittäin arvata onko kyseessä morsian vai sulhanen.

Link to comment
Share on other sites

Kommentointia tuli vain positiivisessa mielessa, negatiivisesti ei kommentoitu laisinkaan. Laitettiin kaikki tuttujen seuraan ja sellaiset, joilla ei tuttuja ollut samanmielisten tai -ikäisten seuraan. Porukka sekoittui myöhemmin kuitenkin ihan kivasti. Meillä juhlat olivat kahdessa eri tilassa ja koska vapaita paikkoja oli laitoimme itsemme istumaan kakkoshuoneeseen kakunsyönnin ajaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Me saatiin itseasiassa positiivista palautetta istumajärjestyksestä aika paljonkin, vaikka pitkään sitä mietin ja monia eri vaihtoehtoja kehittelin. Negatiivista palautetta istumajärjestyksestä tuli kyllä suoraan ja jo heti paikan päällä sulhasen sisaruksilta, mutta tämä oli odotettavissa joka tapauksessa. Kummallakin oli kyllä omia sukulaisia samassa pöydässä, mutta ilmeisesti sitten vääriä sukulaisia ja siskon mielestä hän istui liian lähellä hääparia ja veljen mielestä hän istui liian kaukana. En jaksanut pahoittaa mieltäni moisesta palautteesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nostellaampa tälläistä vanhaa ketjua! Aika uskomaton tilanne ollut aloittajalla vuosia sitten.

 

Istumajärestys tehdään mielestäni helpottamaan vieraiden elämään: Paikoista ei tarvitse "kilpailla". Kun istumajärjestys on laadittu, ei sitä tarvitse noudattaa orjallisesti. Esimerkiksi kaksi suhlasen sukulaista olivat vaihtaneet paikkojaan päikseen (eri pöytiin siis plaseerattu), ja hyvä, että näin tekivät, eli siten kaikessa hiljaisuudessa korjasivat meidän ilmeisesti vähän huonosti mietityt paikat. Lisäksi mietin lapsellisia pariskuntia plaseeratessani, että pitääkö parin istua vierekkäin ja sen yhden lapsen toisen vieressä (ja kumman vieressä?) vai istutanko lapsen vanhempiensa väliin. Valitsin jälkimmäisen ajatellen, että kyllähän he saavat sitten pöydässä säätää paikat mieleisekseen. Vapaan seurustelun aikana toiset pöydät tyhjenivät ja toisiin pöytiin vedettiin lisää tuoleja.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mekin yritimme seremoniamestarin juonnossa korostaa, että paikkoja saa vaihtaa, mutta kukaan ei näin tehnyt. Lopuksi saatiinkin yksi valitus, kun en ollut tajunnut että yksi kaveri oliskin halunnut istua toisen kaverini vieressä, vaikka oli pari kuukautta sitten sanonut, että eivät ole puheväleissä. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...