Stigmation

Edullisia boolivaihtoehtoja

34 viestiä aiheessa

Me koitetaan saada aikaiseksi joku oma booliresepti suhteellisen huokealla hinnalla. Väriksi halutaan hailakka sininen, joten ollaan ajateltu aineksiksi näitä:

- kirkas viina

- makusiirappi (värin ja maun antajaksi)

- limsa

- kivennäisvesi/siideri

Voiko näistä siis saada aikaiseksi jonkinlaisen boolin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä kai noista aineksista saa hyvän boolin ilman tuota siirappiakin  :-?  :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Voi olla aika mauton booli, jos ainut maun lähde on limsa... Mulla ei ole kokemusta noista makusiirapeista, mutta kaipa kaikkea voi kokeilla - tehkää pieni koe-erä :) .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^-kivennäisvesi/siideri

Jos limsan lisäksi laittaa vielä makeaa siideriä niin ei se mun mielestä ainakaan kovin mautonta ole  :-? Hyvin uppoaisi kirkas viina pelkän kivennäisvedenkin kanssa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^mutta kirkas viina kivennäisveden kanssa on kossuvissy eikä booli! Eli kyllä se booli vaatii jonkun maunantajan, olkoon se sitten likööri, marjaviini tai makusiirappi. Itse kyllä laittaisin mieluummin curacao -likööriä, kuin vastaavaa siirappia (jos sinistä pitää saada).

Tai sitten maku jostain muusta ja elintarvikevärillä väriä ja onhan niitä sinisiä limppareitakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästäpä syntyi poru  ;D

Korostan tuota kirjoittamaani sanaa HUOKEA - siksi siis makusiirappi liköörin tilalle  :) On tulossa niin isot häät että jossain kohtaa pakko säästää ja viinakset ei ole sieltä tärkeimmästä päästä. Ja siksi tuo makusiirappi on tuolla eli MAKUA JA VÄRIÄ ANTAMASSA!

Mutta hyvä etten kuitenkaan ole ihan hakoteillä että noistakin voi boolia tehdä  :D Vieläkö joku osaisi neuvoa missä suhteessa noita kannattaisi lotrata keskenään?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minkä hintaista tuo makusiirappi on? Likööri maksaa 0,5l n. 9e suomessa.

Tietenkin makua ja väriä saa myös vahvasta mehusta, esim. mustaherukka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
^mutta kirkas viina kivennäisveden kanssa on kossuvissy eikä booli!

Niin on, mut emmä sitä booliksi ehdottanutkaan, mainitsin vaan et menee se viina alas ilman makeutustakin!

Mut booli siitä tulee, jos niiden lisäksi kaataa sidukkaa sekaan.Eri asia onko se tarpeeksi makeaa, kun makuja on niin monenlaisia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Makusiirappi maksaa netistä 7,66 € 0,75 litran pullo eli on se halvempaa kuin likööri.

Tietäisikö kukaan niitä sekoitussuhdanteita? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jos limsan lisäksi laittaa vielä makeaa siideriä niin ei se mun mielestä ainakaan kovin mautonta ole  :-? Hyvin uppoaisi kirkas viina pelkän kivennäisvedenkin kanssa  ;)

En ole koskaan maistanut boolia, jossa olisi vain siideriä, vissyä ja limsaa, mutta minun korvaani tuollainen sekoitus kuulostaa siltä, että jotain jää puuttumaan :) .

Liköörille edullisempi vaihtoehto voisi olla esimerkiksi joku väkevä hedelmä/marjaviini tai juomasekoitus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

siis niinkuin otsikkokin kertoo. Kirjoitelkaa "reseptejä" erilaisista booleista... Me ollaan Tallinan puolelta haettu kirkkaat viunakset. Olisi kiva kuulla minkälaisia "sekoituksia" olette booliin laittaneet :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tulee about tällainen:

0,5l vodkaa

0,5l appelsiinilikööriä

2l spriteä

2l vissyä

jäitä

sitruuna- ja limeviipaleita

aika sopivan mieto kesällä, kun tulee juotua ihan janoonkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksi suosikki (ja myös paljon kehuttu) on makeahko Tiikeribooli. Vähän samantyyppinen kuin tuo ekassa viestissä.

0.75 l Valkoviini

2 dl Passoa

2 dl Vodka

1 l Appelsiinimehu

1 l Sprite (sitruunalimsa)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Edullisin ja (valitettavan) monissa juhlissa tarjoiltu "booli" koostuu viinasta, vedestä ja mehukatista. :wacko: En suosittele tätä vaihtoehtoa.

Varma boolivaihtoehto on ollut meillä aina karpalon makuinen booli. Sekoitussuhteita en muista, mutta siihen on tullut kirkasta viinaa, karpalomehua, vissyä, karpalolikööriä (vai mansikka? jotain punaista kuitenkin)/karpalokoskenkorvaa ja alkoholitonta mansikkasiideriä. Koristeeksi pakastekarpaloita. :P Tuo on kyllä herkullista!

Boolissahan voi säästää tekemällä siitä "pahan" makuista. :D Itse en esimerkiksi kovin tykkää passoasta, eikä monet ystävänikään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laskeskelin huvikseni eri boolien litrahintoja, laskentaihmisiä kun olen! :girl_haha: Laskin hinnat niin, että kaikki alkoholipitoiset ovat Viron hinnoilla. Suomesta hankittuina tietysti hinta nousee. Jos oikeesti haluaa säästää, kannattaa huomioida, että limut maksaa Suomessa aika paljon, mutta kivennäisvettä saa Lidlistä tosi halvalla.

Pari halvinta:

Sangria

1plo halpaa punkkua

10cl brandyä

10cl appelsiinimehua

1,5l kivennäisvettä

sokrua

Hinta 1,74 euroa / litra

Kirsikkabooli

20cl kirsikkalikööriä

10cl viinaa

1 plo roseeviiniä

2l kivennäisvettä

Hinta 1,80 euroa /litra

Metsämaasikabooli

0,5l vodkaa

0,5l metsämaasika-likööriä

3l Spriteä

2,5l kivennäisvettä

1/2plo kuoharia

Hinta 2,26 euroa/litra

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Boolissahan voi säästää tekemällä siitä "pahan" makuista. :D Itse en esimerkiksi kovin tykkää passoasta, eikä monet ystävänikään.

Tarkoititko Passoã likööriä? Mielestäni se on hyvää, mutta melko kallista. En kyllä sitä booliin "tuhlaisi". Me ollaan ostettu sitä muutaman kerran laivalta ja tehty drinkkejä laittaen sekaan appelsiinituoremehua, spriteä/hapollista kivennäisvettä tmv ja sitruunatiivistettä (sekä päälle jääpaloja tai murskaa). Siitä saa ihan kesäisiä drinkkejä. Tuo meidän vaihtoehto tietty on aika mieto mitä alkoholiin tulee. Tietysti makuasioista ei sovi kiistellä, mutta edullisempiakin vaihtoehtoja likööreille löytynee?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käytiin just hakemassa viinat Tallinnasta ja meille tulee tällainen booli:

5 l Viru Valge vodkaa 40%, 56e

2,5 l mustaherukkalikööriä 20% 5*3,5e pullo

9 l valkkaria 3*9,7e

40 l Lidlin Spriteä

Noilla hinnoilla tulee noin 2 e/litra johon ei ole laskettu laivamatkoja, koska ne oli aika halvat ja haettiin paljo muutakin viinaa. Ja on mun mielestä tosi hyvääkin. Prosentteja tossa on noin 6,5

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuolla ylempänä onkin kirsikkaboolin ohje, mutta... Meille tulee karpaloboolia ja sen lisäksi kaapissa olisi itse tehtyä ei-kauhean-vahvaa kirsikkalikööriä. Onko mitään järkeä tehdä kahta boolia? Alkumaljatarpeet ostettiin jo ja sit vasta muistettiin, että tuota likööriäkin olisi ollut... Aveccina sitä ei voi tarjoilla "vaihtoehtona", koska konjakkia tms. vastaavaa ei ole. Voisko sitä tarjota aveccina yksinään? Vai mitä ihmettä sille oikein tehdään, sitä kun ei tarvita mihinkään. Se on niin makeaakin, että ei sitä voi juoda paljoa kerrallaan (toisaalta miksi pitäisikään :girl_haha: ), mutta pelkään, että siitä tulee liian imelä boolikin. Ehdotuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kai se mitenkään hassua olisi kahta eri booliakin tarjota, mutta kyllä minusta sitä voisi ihan yksinäänkin tarjota vähän niin kuin kahvin avecin sijasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tätä booli ohjetta oon käyttänyt monissa juhlissa ja myös veljen häissä, kuten myös tämä on tulossa myös omiin häihin.

Mittasuhteet:

0,5l Viinaa 40%

0,7l Puolukkavodka 18% http://www.alko.fi/tuotteet/fi/002417

1.5l Sitruunalimuu (esim. Lidl Freeway Lemon)

1.5l Kivennäisvettä (esim. Lidl Saskia Classic Quelle kivennäisvesi)

Boolin vahvuus 7,76 % joka on mielestä aika sopiva ja maultaa niin maukas... =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tällainen booli

-kirkasta viinaa 40%

-cool-nimistä vahvaa viiniä 21%

-stockmos sitruuna-limemehua

-kotona tehtyä mustaviinimarjamehua

-lidlin saskiaa ja freeway lemonia

n. 7-8% boolia tuli n. 60 litraa ja kokonaiskustannukset n. 190e.

Mun mielestä tuo lidlin freeway lemon on niin makeaa että kannattaa laittaa saskiaa enemmän kuin freewayta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä hyväksi havaittu, edukas booli koostuu about näin: (tämä siis perusohje, kertaamalla suurempia annoksia)

0,5 l väkevää (eikä sit läträtä niillä 80 volttisilla, eivät sekoitu kauniisti. Tähän toki vinkit mutta liikaa askartelua mun makuun)

0,5 l likööriä (meillä käytetty mansikkaa, omenaa, lakkaa jne...)

0,5 l limpparia (sitruunapohjainen, en halua mainostaa tuotemerkkejä...)

1,5 l vissyä tai kivennäisvettä.

Tottahan on, että volat jää tässä melkein keppanan tasolle, mutta toisaalta ainakin omissa juhlissa (kuumana kesäpäivänä) oli hyvä, ettei porukka sitten aivan mennyt hötkyttelykuntoon. Joku valitti, että viina ei maistunut, mutta mielestäni hyvässä boolissa sen ei edes kuulu maistua. Jos haluaa viinan makua, niin ainahan voi ottaa oman taskupullon mukaan...

Tuosta annoksesta riittää peruslaskelman mukaan (yht. 3 l) noin 30 annosta juomaa, hinta jotakuinkin Viron viinoin ja Lidlin limpparein 10 e /satsi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viime lauantain häissämme boolia, johon tuli (yhteen satsiin)

1l vodkaa

0,7l Sourz applea

1,5l kuivaa valkkaria

2l vichyä

4l sitruunalimsaa

Boolista tuli älyttömän hyvää ja upposi vieraillekin 40litran verran =)

Suosittelen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä piti olla boolia johon tuli Passoaa, Spriteä, Jaffa Pitahayaa, ananas- ja appelsiinimehua ja vodkaa. Passoakin kun on kuitenkin suhteellisen kallista, niin vaihdettiin se sitten melko vastaavaan LOL-likööriin :) Ja tuli ihan mahdottoman hyvää boolia! Eikä tuu kalliiks jos hakee esim. sitruunalimsan ja mehut jostain Lidlistä :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään