Nonna

Kuinka monta ei-kutsuttua on ilmoittautunut?

184 viestiä aiheessa

Meillä ei ole tulossa ketään ylimääräistä, onneksi. Kaikille ns. sinkuille oli laitettu avec mukaan ja kaikkien lapset on laskettu mukaan. Halusin ettei kenenkään tarvitse alkaa väkisellä vääntämään itselleen vapaailtaa tms. häittemme takia. Kutsussa oli mainittu, että alkoholia on PALJON, joten lasten tuomista kannattaa miettiä. Suurinosa jättääkin lapset kotiin, mutta miehen sukuun tottuneet tulevat lapsineen :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Neljä kutsuttua on ilmoittanut itsensä lisäksi myös jonkun, jota ei ole kutsuttu. Ei tämä meille mikään katastrofi sinänsä ole, enpä vain haluaisi häihimme ihmisiä, joita emme tunne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ole kauaa siitä kun luin tätä ketjua ja koin itseni onnekkaaksi ettei meidän vieraat ole kutsuneet omia vieraita. Noh, nuolaista ei tosiaan kannata ennen kuin tipahtaa.

Eilen sitten kuulin tätini jutelleen muille sukulaisille ketä kaikkia heidän perheestään tulee juhlimaan häitämme. Mukana muun muassa serkun tyttöystävää ym. jota en edes tiennyt olevan olemassa. Kyllä pisti vihaksi! Mä en voi ymmärtää tätä.. Itse en ikinä kehtaisi mennä juhliin, ellen olisi ihan varma, että juuri minut on kutsuttu ja laskettu mukaan porukkaan. :angry: Tosi inhottava tilanne! Olen joutunut pahoittelemaan muillekin serkuille ettei heidän tyttö-/poikaystäviään ole kutsuttu, tilanpuutteen ym. ym. syiden vuoksi, ja sitten yksi ilmoittaa että tuo koko revohkan. Mitä tässä voi tehdä? Äitipuoleni sanoi muutenkin soittelevansa ko. tädille ja kautta rantain sanovansa asiasta. Jollei tämä toimi joudun varmaan itse soittamaan ja mainitsemaan asiasta.. Kyllä on mälsää! Sulhanenkin oli tästä äkäisenä, kun on itse myös kutsunut kavereitaan ym. ilman avecia.

Muokkaan vielä sen verran, ettei muutama henkilö meidänkään budjettia kaada, mutta on tosi epäreilua muita kohtaan, joille on sanottu, ettei kenenkään serkkujen tyttö-/poikaystäviä kutsuja.

Muokattu: , käyttäjä: maimai09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ilmoittautui kolme kutsumatonta, aveceja nämäkin. Kaksi oli sulhasen serkun tyttöystäviä, joista nämä serkut kyllä kysyivät sopiiko tuoda. Sulhanen ei tiennyt tyttöystävien olemassaolosta, vaikka ilmeisesti molemmat suhteet ovat kestäneet yli vuoden. Kolmas kutsumaton olikin sitten sulhasen kaverin tuore tytsy, josta emme tienneet, vaikka ko. kaverin kanssa olemme olleet useastikin tekemisissä. Mua ottaa päähän, että kaveri koki oikeudekseen vain ilmoittaa tuovansa naisen sen sijaan, että olisi kysynyt asiasta. Ärsyttää myös, että kutsujen lähtiessä laitoimme tarkoitukselle kaverille ilman avecia kutsun, koska hänellä oli juuri mennyt parisuhde poikki.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en löytänyt tästä keskustelua, mutta kiinnostaisi tietää:

kuinka monta ei-kutsuttua teidän häihin on tulossa / ilmoittautunut?

Me kutsuimme yhden kaveripariskunnan pariskuntana, ilman kotoa pois muuttaneita lapsia mutta he ilmoittivat itsensä ja 2 aikuista lastaan ja toisen seurustelukumppanin. :angry::huh:<_<:o

Yksi vieras oli myös kysynyt, etteikö hän voi tuoda aveccia, jota on jo pari kuukautta tapaillut, tyyliin "kun muutkin tulevat AVIOpuolisoidensa kanssa". :blink:

Me jätimme jopa yhden kaverin AVIOpuolison ja toisen kaverin AVOpuolison kutsumatta, koska ei ole varaa eikä tilaa kutsua kaikkia (ja vedimme rajan siihen, että kutsumme ihmisiä, jotka tunnemme...).

Muilla samoja ongelmia? Mä oikeasti mietin kauhuissani nyt kuinka paljon vieraslista voi PAISUA - mä kun luulin, että se voi vain pienentyä, kun osa ei kuitenkaan pääse paikalle.

Sinänsä mua ei harmita jos nuo 4 ei-kutsuttua tulevat, ei lainkaan vaan mua ottaa se päähän (ja pahasti) ettei kutsuamme kunnioiteta. Eikö väki osaa lukea kirjekuoresta, kenet on kutsuttu?? :mad: Niin kuin ei muuta rahanmenoa häissä olisi kuin maksaa neljän aikuisen catering- ja juomakuluja..

Vaikka postaus oli ikivanha, täytyy sanoa, että mun mielestä on tosi tökeröä laittaa kutsu yhdelle ihmiselle niin, että avokkia/aviopuolisoa ei saa ottaa mukaan. Ja ilmeisesti aloittaja ei tajunnut, että se "yks vieras" halus tuoda seurustelukumppaninsa siks, että olis aika orpo olo, kun kaikki muut on pariskuntia ja ite joutu jättämään rakkaansa kotiin.

Sanokaa ihmeessä, jos jotkut on ottamassa aikuisia lapsia mukaan ja teillä ei tilat riitä. Se on ihan ymmärrettävää, kyllä ne pärjää ilman lapsiaankin. Jos ei ole varaa kutsua kaikkia, niin äly hoi, eiks olis paljon fiksumpaa kutsua vaan osa pariskunnista (siis kokonaisena) ja jättää osa kutsumatta? Joo, haluutte kutsuu vaan omia tuttujanne, mut miettisitte vähän, kyllä vieraidenki pitää voida nauttia juhlista. Kyllähän te hääparina istutte tyytyväisinä omassa pöydässänne, ettekä todellakaan oo pitämässä seuraa niille yksinäisille, joiden ette antanu tuoda toista puoliskoaan mukaan. Ootte vaan ahneita, kun pelkäätte, että avecit tulee ilman lahjaa. Eikä se läheskään aina ees ole niin. Useimmat maksaa oman ruokailunsa edestä, mikä on mun mielestä oikeesti aika jaloa, meinaan monille toisten häät ei ehkä oo sen lahjan arvoset...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en löytänyt tästä keskustelua, mutta kiinnostaisi tietää:

kuinka monta ei-kutsuttua teidän häihin on tulossa / ilmoittautunut?

Me kutsuimme yhden kaveripariskunnan pariskuntana, ilman kotoa pois muuttaneita lapsia mutta he ilmoittivat itsensä ja 2 aikuista lastaan ja toisen seurustelukumppanin. :angry::huh:<_<:o

Yksi vieras oli myös kysynyt, etteikö hän voi tuoda aveccia, jota on jo pari kuukautta tapaillut, tyyliin "kun muutkin tulevat AVIOpuolisoidensa kanssa". :blink:

Me jätimme jopa yhden kaverin AVIOpuolison ja toisen kaverin AVOpuolison kutsumatta, koska ei ole varaa eikä tilaa kutsua kaikkia (ja vedimme rajan siihen, että kutsumme ihmisiä, jotka tunnemme...).

Muilla samoja ongelmia? Mä oikeasti mietin kauhuissani nyt kuinka paljon vieraslista voi PAISUA - mä kun luulin, että se voi vain pienentyä, kun osa ei kuitenkaan pääse paikalle.

Sinänsä mua ei harmita jos nuo 4 ei-kutsuttua tulevat, ei lainkaan vaan mua ottaa se päähän (ja pahasti) ettei kutsuamme kunnioiteta. Eikö väki osaa lukea kirjekuoresta, kenet on kutsuttu?? :mad: Niin kuin ei muuta rahanmenoa häissä olisi kuin maksaa neljän aikuisen catering- ja juomakuluja..

Vaikka postaus oli ikivanha, täytyy sanoa, että mun mielestä on tosi tökeröä laittaa kutsu yhdelle ihmiselle niin, että avokkia/aviopuolisoa ei saa ottaa mukaan. Ja ilmeisesti aloittaja ei tajunnut, että se "yks vieras" halus tuoda seurustelukumppaninsa siks, että olis aika orpo olo, kun kaikki muut on pariskuntia ja ite joutu jättämään rakkaansa kotiin.

Sanokaa ihmeessä, jos jotkut on ottamassa aikuisia lapsia mukaan ja teillä ei tilat riitä. Se on ihan ymmärrettävää, kyllä ne pärjää ilman lapsiaankin. Jos ei ole varaa kutsua kaikkia, niin äly hoi, eiks olis paljon fiksumpaa kutsua vaan osa pariskunnista (siis kokonaisena) ja jättää osa kutsumatta? Joo, haluutte kutsuu vaan omia tuttujanne, mut miettisitte vähän, kyllä vieraidenki pitää voida nauttia juhlista. Kyllähän te hääparina istutte tyytyväisinä omassa pöydässänne, ettekä todellakaan oo pitämässä seuraa niille yksinäisille, joiden ette antanu tuoda toista puoliskoaan mukaan. Ootte vaan ahneita, kun pelkäätte, että avecit tulee ilman lahjaa. Eikä se läheskään aina ees ole niin. Useimmat maksaa oman ruokailunsa edestä, mikä on mun mielestä oikeesti aika jaloa, meinaan monille toisten häät ei ehkä oo sen lahjan arvoset...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pari ylimääräistä vierasta on ilmaantunut, mutta kaikki ihan tervetulleita. :D Emme lähettäneet kaikille avecillisia kutsuja, koska emme halunneet häihimme meille täysin vieraita "kavereita", jotka vain halusivat katsastamaan häämme. (Tällaisista kyseltiin ennakolta, joten osasimme varautua.) Kun yksi sinkku sitten ilmoittikin elävänsä yllättäen avoliitossa, niin toki oli avec tervetullut. Vähän hämmästytti vaan, että miten ihmeessä tuo oli mennyt multa ohi. :D

Muokattu: , käyttäjä: Lakme

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jo ajattelin, että mehän vähillä "ulkopuolisilla" päästään, kun vain yks kutsulistan ulkopuolelta tulee myös (ja sekin periaatteessa meidän kutsumana, kun 16-vuotiaalle siskonpojalle kutsuttiin hänen tyttöystävänsä mukaan).

Mutta mutta... Naapurin 80-vuotias pari sitten ilmeisesti on tulossa myös... Oli pihalla tanssiharjoitukset ja naapurin papan kanssa tuli sitten juttua, että häitä varten harjoitellaan. No sitten kyseli päivämäärät, kellonajat ja paikat ja huuteli sitten mammalle, että laitapas muistiin!! ja sitten vielä illalla kyselivät multa uudelleen, että kahdeltakos se vihkiminen oli... Olivat vielä sitten yhdelle meidän yhteiselle tutullekin sanoneet, että kun toisetkin häät tälle kesälle on tulossa!! Että pitääkös sitä nyt niillekin paikkakortit väsätä?!?

Ja häihin kutsuttu tätini miehineen kävi tänään kylässä ja sitten vain sivulauseessa mainitsi, että jos ulkomailla asuva serkkuni saa vapaata töistä, niin hänkin (miehineen ilmeisesti) tulee... Ei sitten tätini mitenkään noteerannut, kun sanoin että paikkakortteja tässä juuri olen tekemässä... Vähänkös ehkä ärsyttää... Vaikka mukavista ihmisistä on kyse, niin siltikin... Ja kuinka vaikeaa on kysyä ja sanoa, että kutsut on lähetetty 2kk sitten vieraille!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt en tiedä, että aiheutanko viestilläni kauhean ryöpyn, mutta toivottavasti en. Itsellänihän kävi niin, että minut pyydettiin aveciksi herran sukulaisen häihin. Kysyin heti, että onko kutsu ollut avec. Kuulemma ei. Aloitin siinä sitten kunnon saarnaamisen, että en minä voi vaan pöllähtää paikalle eikä ilmoittautuessa voi vaan ilmoittaa, että meitä tuleekin yksi enemmän kuin kutsuttu. Miekkonen lupasi, että he kyllä kysyvät ilmoittautuessaan, että käykö asia, mutta eipä appiukosta aina ole ihan varma, mitä se nyt sitten kysyi ja mitä ei. Nyt tällä sitten jännittelen, että minkälainen murhavastaanotto häissä tulee osakseni. :S Puolustukseksi olen ottanut sen, että kaikki kyseisestä perheestä kutsutut, eivät pääse paikalle, joten meitä tulee yhteensä vähemmän vaikka olenkin "ylimääräinen".

Mutta samalla kyllä ihmettelen sitä, kuinka usein kutsutaan koko perhe yhdellä kutsulla vaikka aikuiset lapset olisivat jo muuttaneet pois kotoa. Näin kävi juuri kyseisessä tapauksessa (kaikki lapset asuneet väh. 4 vuotta omillaan, enkä itsekään ole mikään "viime kuun pokaus", joten ihmettelin avecitonta kutsua) ja myös minut on kutsuttu häihin vanhempieni kutsussa vaikka olen asunut omillani täysin toisella puolella Suomea jo lähemmäs viisi vuotta. Joskus mietin, että tuleeko jo tuolla sitten tätä "ylimääräisiä ilmoittautumista", vaikka onhan se kutsutulta aina tökeröä käytöstä. Esimerkiksi Lyrican postauksessa serkut olivat mielestäni toimineet fiksusti, eivätkä vain ilmoittaneet "meitä tulee kaksi. piste."

Lilacame likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen kerran ollut todistamassa erään työkaverin raivonpuuskaa kun sai selville että samassa työpaikassa ollut aviomies oli kutsuttu molemien työkaverin häihin ilman häntä. Kyllähän se on vähä niin, että häät on tavannut olla avec-juhla, ja väistämättä tulee närää jos avecceja jätetään kutsumatta. Minunkin mielestäni vähintään aviopareilla pitäisi olla oikeus tuoda puoliso mukana. Parin viikon tyttöystävät onkin sitten eri asia... (Mutta tämähän on tietysti mielipidekysymys.) Toisaalta on tuo kyllä todella törkeää käytöstä että kutsutaan mukaan omaa porukkaa jos ei ole kutsuttu. En ollut edes tullu ajatelleeksi että näin voi käydä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on nyt tulossa yksi ei-kutsuttu. Hän on koulukaverini avokki. En viitsinyt kieltää, kun koulukaveri ei tunne kuin yhden toisen minun lisäkseni. Ja muutenkin vieraita on jonkin verran jäämässä pois, joten kyllä yhden ylimääräisen saan sumplittua mukaan. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuntuu siltä, että ihmiset ajattelevat, että häät on kuin kotibileet, joihin voi kutsua tutun tuttuja! Kaksi sinkkuystäväänikin uhkailevat tuovansa avecin - siis jos vain jonkun miehen siihen mennessä löytävät. Itse olen sitä mieltä, että aveciksi vain avo- ja aviopuolisot!

Meillä yksi kaveri soitti kutsun saatuaan, että saisiko ottaa uuden tyttöystävänsä, jonka kanssa ovat heilastelleet jopa kaksi viikkoa. Kaveri vaihtaa muutenkin naisia kuin sukkia, joten en todellakaan halua hänen naisenhupakkoaan häihin! Kieltäydyttiin ja ihmeteltiin, kuinka kehtasi edes kysyä - kutsussa olisi kyllä lukenut jos avecin saa ottaa.

Toinen kaveri kysyi, voiko ottaa ensi kesänä naimisiin menevän ystävänsä mukaan, jotta ystävä saisi vaikutteita häistä. No ei todellakaan! Kirkkoon saa toki tulla, mutta en rupea kestitsemään kaverin kavereita huvikseen.

Sulhasen eno soitti ja kysyi saisiko ottaa naisystävän mukaan kun hotellikin on kahdelle hengelle... No pakkohan se oli suostua. Me ei vaan tiedetty etukäteen, että hänellä on joku. Niin niitä ylimääräisiä vain tulee..

Lilacame likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tainnut ketään ylimääräistä ilmoittautua, johtunee siitä että pistettiin kaikille avec-kutsut joilla tiedettiin hellu olevan. Yksi jästipää suvustani ei ole ilmoittanut ollenkaan tuleeko vai ei ja täten oletan että ei tule. Pistän ne sitten keittiöön istumaan jos ilmestyvät paikalle. :skilletgirl:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa 0 kutsumatonta :girl_dance: Saa nähdä änkeääkö juhlapäivänä sitten paikalle joku ylimääräinen.. Ollaan kyllä sen verran jämäkkänä oltu tämän asian kanssa, että ihme olisi jos joku kutsumaton luikertelisi paikalle, mutta ikinähän ei voi tietää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pidän huolen siitä, että meidän häihin ei tule yhtään kutsumatonta vierasta. En järjestä häitä jotta kaikki jotka ovat joskus minut nähneet saisivat juhlia kanssani, joten en koe huonoa omaatuntoa siitä, että jollekkin joutuisin sanomaan että häntä ei valitettavasti ole kutsuttu. Mikään ei velvoita minua kutsumaan yhtään ketään ketä en halua kutsua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse sain erottuani kutsun häihin. Tässä vaiheessa mulla oli jos uusi mies kuvioissa, mutta tietyistä syistä ei siitä kovinkaan kovalla äänellä huudeltu.

Morsian onneksi hyvä ystävä jolle toki soitin ja ilmottauduin häihin, ja samalla kysyin avec-käytännöstä kun ei ollut mainintaa. Toki oli avec tervetullut ja näin näiden asioiden pitäisi mennäkin. Pitäisi kysyä - EI ilmoittaa jos tuo avecin. Ja antaa vielä vastaajalle mahdollisuus sanoa EI :)

Toivoa sopii että oman vieraslistan ihmiset osaavat lukea tai kysyä. Muuten varaan hankin kertakäyttöastioita ja laitan infon mistä löytyy lähin kauppa, josta voi käydä ostamassa omat ruuat ja juomat.

Mun häät, mun juhlat, mun vieraat. En mä ala toisten kutsumattomia hyyssäämään =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä muutama ihminen kysyi, voiko ottaa avecin vaikka ei ollut nimellä kutsuttu, ja muutamalle sanottiin itse myöhemmin, että kutsu oli myös puolisolle. Tämä oli mielestäni ihan ok ja kun varsinkin minun suvustani useampi ei pääse paikalle on kivaa, että esim. serkut voivat tulla avopuolisoineen.

Eräs kaveri kuitenkin vain soitti sulhasen äidille, joka ilmoittautumisia otti vastaan, ja ilmoitti itsensä ja todella tuoreen seurustelukumppanin, jota minä en ole edes tavannut ja sulhanenkin vain lyhyesti. Kyseinen henkilö ei koskaan seurustele pitkään, joten siinäkin mielessä suhtaudun hieman skeptisesti. Tästä jäi kuitenkin lähinnä huono fiilis, kun ei viitsinyt edes kysyä. Kaikki ensiksi mainitut olivat esim. serkkujen avopuolisoita, toisin kuin tämä viimeksi mainittu.

Pienellä kohteliaisuudella eli kysymällä sopiiko tulla avecin kanssa saa kaikille osapuolille positiivisen mielen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jo ajattelin, että mehän vähillä "ulkopuolisilla" päästään, kun vain yks kutsulistan ulkopuolelta tulee myös (ja sekin periaatteessa meidän kutsumana, kun 16-vuotiaalle siskonpojalle kutsuttiin hänen tyttöystävänsä mukaan).

Mutta mutta... Naapurin 80-vuotias pari sitten ilmeisesti on tulossa myös... Oli pihalla tanssiharjoitukset ja naapurin papan kanssa tuli sitten juttua, että häitä varten harjoitellaan. No sitten kyseli päivämäärät, kellonajat ja paikat ja huuteli sitten mammalle, että laitapas muistiin!! ja sitten vielä illalla kyselivät multa uudelleen, että kahdeltakos se vihkiminen oli... Olivat vielä sitten yhdelle meidän yhteiselle tutullekin sanoneet, että kun toisetkin häät tälle kesälle on tulossa!! Että pitääkös sitä nyt niillekin paikkakortit väsätä?!?

Ja häihin kutsuttu tätini miehineen kävi tänään kylässä ja sitten vain sivulauseessa mainitsi, että jos ulkomailla asuva serkkuni saa vapaata töistä, niin hänkin (miehineen ilmeisesti) tulee... Ei sitten tätini mitenkään noteerannut, kun sanoin että paikkakortteja tässä juuri olen tekemässä... Vähänkös ehkä ärsyttää... Vaikka mukavista ihmisistä on kyse, niin siltikin... Ja kuinka vaikeaa on kysyä ja sanoa, että kutsut on lähetetty 2kk sitten vieraille!!

Päivittelen vaan vähän, että miten meidän sitten kävi...

Ulkomailla asuva serkkuni ei tullut, selvisi häitä edeltävällä viikolla, kun tätini kanssa puhuttiin. Hyvä niin, että selvisi jo aiemmin!

Mutta naapurin pappa ja mamma sitten ilmestyivät kirkolle... Ja vihkimisen jälkeen äitini kävi heitä jututtamassa, niin kyllähän he juhlapaikallekin ovat tulossa :girl_impossible: . No sitten kun päästiin juhlapaikalle, eikun järjestämään pöytiä uudelleen niin, että saatiin heidät sijoitettua sivuhuoneen "teini"pöytään (ainut, mihin saatiin sujuvasti soviteltua lisää ihmisiä). Olihan papparainen ihmetellyt, ettei heitä ollut pöytäkartoissa tai paikkakortteja ollut, johon äitini oli sitten kiireestä ja unohduksesta jotain selittänyt. Ja sulhaselle oli myös asiasta maininnut ja sulkki oli sanonut, että kutsujen mukaan paikat laitettu... Ei ollut vissiin tajunnut pappa tätä juttua. No mutta morsiammen suuresta stressauksesta huolimatta oli papalla ja mammalla ollut erittäin ihana päivä ja olivat oikein tyytyväisiä, että heidätkin oli kutsuttu :skilletgirl: .

Niin ja toivathan setäni ja hänen vaimokkeensa vaimokkeen pojanpojan mukanaan, kun ei kuulemma ollut pojalle ollut muuta hoitopaikkaa... Olisivat tietenkin voineet infota vaikka edellisenä iltana, kun saapuivat jo silloin paikkakunnalle, olisi voinut senkin järjestää vähemmällä stressillä (juu kyllä, olen helposti stressaantuva ihminen, näemmä :hysteric::girl_haha: )

No häät ohi ja onnellisesti ollaan :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kutsumme sulhasen (lapsuuden/nuoruuden)kaverit paikalle kaikki ilman avecia, koska ei olla kummatkaan ikinä mahd. (?) tyttöystäviä tavattu. Nyt tuli kuitenkin tieto kaverin kaverilta, että yksi näistä sulhon lapsuudenkavereista olisi menossa n. kuukautta ennen meitä naimisiin. Pitääkö nyt sitten kutsua myös tämä vaimo häihin vai voimmeko silti pysyä suunnitelmissamme ja kutsua kaikki ilman avecia? Kun tulee semmonen olo, että jos kutsutaan tämä vaimo (jota ei olla koskaan tavattu),niin sitten pitää kutsua myös muiden poikien tyttöystävät (joita ei olla koskaan tavattu). Ja siinähän sitten vieraslista taas venyy ja paukkuu (ja tulee juhlapaikallakin jo tilanpuute vastaan). Hankalaa... Mitä mieltä olette?

Oho, huomasin että meni vähän aiheen vierestä ja tähän on parempikin ketju tuolla, sori! :)

Muokattu: , käyttäjä: Anzkruts

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jo ajattelin, että mehän vähillä "ulkopuolisilla" päästään, kun vain yks kutsulistan ulkopuolelta tulee myös (ja sekin periaatteessa meidän kutsumana, kun 16-vuotiaalle siskonpojalle kutsuttiin hänen tyttöystävänsä mukaan).

Mutta mutta... Naapurin 80-vuotias pari sitten ilmeisesti on tulossa myös... Oli pihalla tanssiharjoitukset ja naapurin papan kanssa tuli sitten juttua, että häitä varten harjoitellaan. No sitten kyseli päivämäärät, kellonajat ja paikat ja huuteli sitten mammalle, että laitapas muistiin!! ja sitten vielä illalla kyselivät multa uudelleen, että kahdeltakos se vihkiminen oli... Olivat vielä sitten yhdelle meidän yhteiselle tutullekin sanoneet, että kun toisetkin häät tälle kesälle on tulossa!! Että pitääkös sitä nyt niillekin paikkakortit väsätä?!?

Ja häihin kutsuttu tätini miehineen kävi tänään kylässä ja sitten vain sivulauseessa mainitsi, että jos ulkomailla asuva serkkuni saa vapaata töistä, niin hänkin (miehineen ilmeisesti) tulee... Ei sitten tätini mitenkään noteerannut, kun sanoin että paikkakortteja tässä juuri olen tekemässä... Vähänkös ehkä ärsyttää... Vaikka mukavista ihmisistä on kyse, niin siltikin... Ja kuinka vaikeaa on kysyä ja sanoa, että kutsut on lähetetty 2kk sitten vieraille!!

Päivittelen vaan vähän, että miten meidän sitten kävi...

Ulkomailla asuva serkkuni ei tullut, selvisi häitä edeltävällä viikolla, kun tätini kanssa puhuttiin. Hyvä niin, että selvisi jo aiemmin!

Mutta naapurin pappa ja mamma sitten ilmestyivät kirkolle... Ja vihkimisen jälkeen äitini kävi heitä jututtamassa, niin kyllähän he juhlapaikallekin ovat tulossa :girl_impossible: . No sitten kun päästiin juhlapaikalle, eikun järjestämään pöytiä uudelleen niin, että saatiin heidät sijoitettua sivuhuoneen "teini"pöytään (ainut, mihin saatiin sujuvasti soviteltua lisää ihmisiä). Olihan papparainen ihmetellyt, ettei heitä ollut pöytäkartoissa tai paikkakortteja ollut, johon äitini oli sitten kiireestä ja unohduksesta jotain selittänyt. Ja sulhaselle oli myös asiasta maininnut ja sulkki oli sanonut, että kutsujen mukaan paikat laitettu... Ei ollut vissiin tajunnut pappa tätä juttua. No mutta morsiammen suuresta stressauksesta huolimatta oli papalla ja mammalla ollut erittäin ihana päivä ja olivat oikein tyytyväisiä, että heidätkin oli kutsuttu :skilletgirl: .

Niin ja toivathan setäni ja hänen vaimokkeensa vaimokkeen pojanpojan mukanaan, kun ei kuulemma ollut pojalle ollut muuta hoitopaikkaa... Olisivat tietenkin voineet infota vaikka edellisenä iltana, kun saapuivat jo silloin paikkakunnalle, olisi voinut senkin järjestää vähemmällä stressillä (juu kyllä, olen helposti stressaantuva ihminen, näemmä :hysteric::girl_haha: )

No häät ohi ja onnellisesti ollaan :gpari:

Voi apua!

Mä täällä kiukun partaalla luen tätä sun tekstiä! Miten voi ihmiset olla noin typeriä ja vaan änkeä itsensä mukaan, ilman vielä kysymättä! Jos pappa ois edes siinä vaiheessa tajunnut kysyä että voidaanko mekin tulla tms. Mutta ei. Kysyy vaan kellonaikaa ja pöllähtää sitten paikalle.

Mrrr.

Mutta ihanaa, häät ohi. Ei voi kuin nauraa jälkeen päin.

Meillä nämä pelot vielä edessä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pitääkin laittaa kutsuja vastaanottaman täpäkin täti ketä keksin. Ja vihoviimenen kelle ilmotautumiset saa välittää tulee olemaan sulho. Muuten kekkereissä onkin yhtäkkiä hyvällä tuurilla parikymmentä ihmistä haahuilemassa paikalla kun kellään ei ole ollut aavistustakaan heidän saapumisesta ja paikat on jaettu ja merkattu :)

(Toisin sanoen esim. baarissa kutsun saaneita puolituttuja ja näitä että joojoo kyllä nyt yksi mahtuu...)

Ja silläkin annan itselleni vielä harkitsemisoikeuden kun laitan jonkun muun ottamaan ilmot. Jos jostain syystä ylimääräsiä tulee, on helpompi ilmottaa harkitulla lauseella perään että ei sovi kun alkaa hetimmiten laskea ja miettiä ja selitellä että ei siinä kutsussa kyllä ihan noin lukenut että tervetuloa sen ja sen kadun kaikki asukkaat.

Argh ja apuva! Mä olen nimittäin semmonen tapaus että koko bileet saattaa mennä omalta osalta vinoon kun paikalla ei olekaan omat tärkeimmät vaan omat tärkeimmät ja niiden sata tärkeintä...

Meillä kun muutenkin karsitaan jo yli 200 tyypistä alle sataan kustannussyistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pitkään hiljaisena ollut ketju, mutta pakko tulla kommentoimaan... :girl_blum: Olen nimittäin nähny mielessäni kauhukuvia siitä miten häihin tuleekin mitä lie tyyppejä kutsuttujen mukana. Kutsuttavien määrä on meillä melko pieni (alle 50hlöä). Luonnollisestikin kutsujen kirjekuorissa mainitaan kaikkien nimet, joita kutsu koskee (näihin eivät sisälly esim ystävän nykyisen miehen edellisestä suhteesta syntynyt osa-aikaisesti ystäväni kotona vieraileva lapsi, tai kavereiden kaksi viikkoa kuvioissa pyörineet sydämen valitut). Sokkoavec-kutsuja emme lähetä vaan kaikki kutsuttavat mainitaan nimellä. Ja bonuksena, meillä on häänettisivut, jotka siis salansanan takana (jokaisella häävieraalla/parilla/perheellä omansa), jolloin on mahdollista toteuttaa ilmoittautumislomake, johon ei suinkaan avoimesti listata ketkä juhliin aikovat osallistua, vaan jossa on lueteltu kyseisellä kutsulla kutsutut henkilöt, nimien vieressä pieni laatikko, johon voi laittaa rastin mikäli kyseinen henkilö aikoo juhliin saapua. Näin kutsuvieraslistan ulkopuolisten ilmoittaminen juhlaan on mahdotonta. :grin: Koodarimiäs :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miimos: Mahtava idea toi "tikkiboksi" nimen vieressä :grin: Tämä idea lähti kopiointiin saman tien, kiitos kiitos! Toki osittain myös siksi, että se on vaan niin paljon helpompaa sitten täytellä sitä "ilmoittautumislomaketta" ;)

Meillä on aika rajallinen tila, johon mahduttaa vieraat joten kutsuttujen lisäksi muita vieraita ei taideta ottaa... Täytyy katsoa tuleeko tästä sanomista tai onko pakko jossain kohtaa joustaa :rolleyes: Toivotaan kuitenkin, että ei koska kutsuvieraslistalle on n. 150 nimeä ja arvelemme n. 120 hengen saapuvan juhlimaan. Me olemme vetäneet rajat sillä lailla, että omasta suvusta otin kaukaisimpana kaikki serkut perheineen ja sulhasen puolelta avoppi päätti ketkä kutsutaan (molempia on noin 50 henkeä). Lisäksi meillä on sellainen rajoitus, että jos ei asuta yhdessä niin ei tule avec-kutsua. SEkä hääparin sisaruksille että hääseurueen jäsenille on tarjottu vapautusta tästä säännöstä, muiden kohdalla sitä pyritään noudattamaan viimeiseen asti <_<

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläpäin oma pikkusiskoni 19 vuotta on seurustellut poikaystävänsä kanssa muutaman vuoden ja asuneet yhdessä kohta puolet siitä ajasta. Lisäksi tunnemme tämän poikaystävän jo ajalta ennen heidän seurusteluaan. Ilmiselvästi heidät on kutsuttu pariskuntana. Anopille se tarkoittaa että heidän kullannuppunsa (sulhasen sisko 19v) saa tuoda paikalle myös itselleen kaverin! Tämä sisko ei seurustele (jos seurustelisi, olisimme varmasti kohteliaisuudesta kutsuneet lyhytaikaisenkin poikaystävän!) mutta ilmeisesti saa päättää kenet tahansa omista tyttökavereistaan "itselleen seuraksi" KOSKA MINUNKIN SISKO SAA TUODA "JONKUN"?!? Mitä ihmettä?? Minun siskoni poikaystävä ei ole meille vain "joku", ja kuinka kehtaavat itse vain päättää että joku tuntematon koulukaveri nyt saapuu meidän häihin? Siskolle ei ilmeisesti kelpaa meidän tai perheensä tai sukunsa seura sen yhden päivän ajan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mutta samalla kyllä ihmettelen sitä, kuinka usein kutsutaan koko perhe yhdellä kutsulla vaikka aikuiset lapset olisivat jo muuttaneet pois kotoa. Näin kävi juuri kyseisessä tapauksessa (kaikki lapset asuneet väh. 4 vuotta omillaan, enkä itsekään ole mikään "viime kuun pokaus", joten ihmettelin avecitonta kutsua) ja myös minut on kutsuttu häihin vanhempieni kutsussa vaikka olen asunut omillani täysin toisella puolella Suomea jo lähemmäs viisi vuotta. Joskus mietin, että tuleeko jo tuolla sitten tätä "ylimääräisiä ilmoittautumista", vaikka onhan se kutsutulta aina tökeröä käytöstä. Esimerkiksi Lyrican postauksessa serkut olivat mielestäni toimineet fiksusti, eivätkä vain ilmoittaneet "meitä tulee kaksi. piste."

Tamakin nyt on jo aika vanha viesti, mutta tulipas nyt mieleeni kuitenkin..Me ainakin olemme ajatelleet kutsua nuoret, vasta vuosi- pari sitten omilleen muuttaneet serkkuni samassa kutsussa vanhempiensa ja nuorempien, yha lapsuudenkodissaan asuvien sisarustensa kanssa. Nain ollen ei tule epaselvyyksia, onko serkkujen kutsu + avec (nain ainakin toivomme, ja ilmoittautumiset tehdaan meille suoraan, eli jos sielta ilmoitellaan ylmiaaraisia, niin aion sanoa heti ettei valitettavasti onnistu). Se, miksi jo omilleen muuttaneille serkuille ei aina anneta avec- mahdollisuutta, johtunee siita, etta vierasmaaraa taytyy rajata. Serkkuni joka tapauksessa tuntevat jo puolet suvustani, joten he eivat tule tuntemaan itseaan yksinaisksi. Nain ollen mielummin annamme avec- kutsut vain niille ystaville, jotka eivat kovin monia ihmisia haista tunne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään