Jump to content
Naimisiin.info

Intialaisen kanssa naimisiin Suomessa


Recommended Posts

Hieman vinkkiä/neuvoja kyselisin Teiltä fiksummilta.

Olen menossa naimisiin Intialaisen kihlattuni kanssa mahdollisesti ensi kesänä täällä Suomessa. Ja kysyisinkin nyt teiltä, että miten teillä on onnistunut hääjärjestelyt/ vihkimiset/ juhlat yms.

Mies puhuu kohtalaisen hyvin jo suomea ja hänen vanhempansa ymmärtävät englantia jotenkuten. Mutta, olisiko mahdollisuus mennä kirkossa naimisiin, koska itse kuulun kirkkoon ja olen siis luterilainen. Mies on sikhi uskonnoltaan. Vai, olisiko parempi pyytää vihkijä maistraatista ja pitää ns. kaksikielisenä vihkiminen. En sitten tiedä, miten tuo todellisuudessa tapahtuu. Olen kyllä vakavissani ajatellut tuota maistraatin vihkimis asiaa. Emme kuitenkaan haluaisi mennä siellä toimistolla naimisiin.

Ja ruokailut yms. Miehen vanhemmat/sukulaiset kasvissyöjiä, minun sukulaiseni tykkäävät kyllä lihasta/kalasta yms. Ja tuo juomapuoli... miehen vanhemmat raivo raittiita....ja noh... minun eivät. :girl_haha:

Ja sitten se juhliminen/leikit yms. Mies puhui jotain joskus monta päivää kestävistä juhlista (siellähän ne kuulemma ovat ihan normaalia meininkiä), mutta mutta.

Haluaisin ehdottomasti tuoda ja saada hääjuhliimme molempien kulttuuria ja tapoja ja perinteitä, jotta hääjuhla olisi meille molemmille se omanlainen ja sekä tietysti sukulaisillemme.

Minä tietysti skandinaavina tykkään hillityistä ja maanläheisistä väreistä ja mies taas kaikenmaailman värikirjosta. (Tämä lähinnä koristeluun/kattaukseen viitaten).

Joten, kaikki, ketkä olette suunnittelemassa ja jo toteuttaneet tälläisen kaksikulttuurisen hääjuhlan, niin kertokaa ihmeessä kaikki.

Ps. Mies on antanut minulle noin niinku vapaat kädet (hän ei jaksa alkaa suunnittelemaan häitä vielä kun on ainakin VUOSI aikaa... "meillä Intiassa häät järjestetään 2:ssa viikossa...") Olisipa meilläkin täällä Suomessa yhtä helppoa :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Siviilivihkimista ei tarvitse toimittaa maistraatissa vaan se voidaan tehda esim. juhlapaikalla, vaihtoehtoisesti voitte tietysti menna maistraatissa naimisiin ja siihen paalle kirkollinen siunaus joka ei juurikaan poikkea normaalista vihkiseremoniasta.

Mitas jos tarjoilisitte Intialaista ruokaa haissanne? Siina olisi paljon vaihtoehtoja seka vegeille etta lihansyojille.

Link to comment
Share on other sites

Minulla ei ole intialaista miestä, mutta kulttuuri on samanlainen. Me päädyimme lopulta pitämään kahdet häät. Menimme Suomessa suomeksi naimisiin maistraatissa ja meidät vihittiin uudestaan miehen kotimaassa perinteisin hindumenoin, tosin lyhennetyn kaavan mukaan ja vähäisemmällä määrällä vieraita kuin normaalisti. Esimerkiksi Intiassa häissä voi olla helposti yli tuhat vierasta. Kaikki hindu/sikhi/muslimiystävämme ovat päätyneet samaan ratkaisuun. Tavalliset länsimaalaiset häät Euroopassa ja toiset häät/siunaustilaisuus joko häiden yhteydessä tai myöhemmin miehen kotimaassa.

En kannata kaksikielistä seremoniaa missään. Se vie tuhottomasti aikaa ja pilaa tilaisuuden ilmapiirin. Vieraskieliset vieraat voi parhaiten ottaa huomioon esimerkiksi antamalla heille käännöksen seremoniasta paperilla tai pitämällä heidän seurassaan jotakuta kielitaitoista, joka pystyy tulkkaamaan tilaisuuden. Jos mies ei kykene oppimaan erittäin lyhyttä maistraattikaavaa ulkoa, vihkijä voi vaikka mulkaista häntä merkitsevästi oikeassa kohdassa. Maistraatissa voidaan vihkiä myös englanniksi tietenkin.

Appivanhempamme ja jotkut lähisukulaiset noudattavat melko tiukasti jotain sikhiläistä/hindulaista opinhaaraa ja alkoholi ja liha siis olivat pannassa. Tarjolla oli perinteistä intialaista ruokaa (tietääkseni, morsiammelta jäi suurin osa juhlasta väliin) eikä kukaan suomalaisista vieraistamme hoksannut, että tarjolla ei ollut lihaa laisinkaan. Intialainen ruoka on kuitenkin hyvin mausteista eikä ne oikeat raaka-aineet puske kauhean hyvin sieltä uppopaistoksesta läpi. Alkoholia ei tarjoiltu seremoniassa, vaan jonkin tietyn kellonajan jälkeen "salaa". Onnittelumaljoina oli jotkut alkoholittomat drinksut.

Hääväreinämme oli punainen/kulta, joita tosin käytettiin lähinnä kiitos-korteissa. Menimme naimisiin syksyllä/talvella ja väritys sopi hienosti jouluiseen teemaan. Räikeät värit eivät ole räikeitä, jos ne toimivat esim. valkovoittoisessa kattauksessa korostusväreinä. Tosin valkoinen on intialaisille kuoleman väri ja musta taas sopii häihin vallan mainiosti. Intialaiset häät tosiaan kestävät 2-5 päivää riippuen siitä, kuin rikas tai moderni pariskunta on. Trendi on kohti lyhyempiä häitä. Häissä ei leikitä, vaan syödään, seurustellaan ja tanssitaan. Ruokaa ja musiikkia on tarjolla jatkuvasti ja ihmiset pälpättävät seremonioidenkin läpi. Tarkkoja aikatauluja ei ole, eikä mitään tiukkaa protokollaa. Jotain kastiin liittyviä juttuja tosin voi olla, vaikka ne eivät varsinaisesti kuulu sen enempää sikhiläisyyteen kuin hindulaisuuteenkaan. Kuolemanvakava kirkollinen siunaus voisi olla intialaiselle hääväelle pieni shokki.

Vaikka intialaiset eivät harrasta leikkejä, jotkut leikit voivat auttaa tutustumisessa muuhun hääväkeen. Talvihäissä voisi esimerkiksi ryöstää anopit ja laittaa hääväki tekemään anoppien näköismallit lumesta, jotta kidnappaajat palauttausivat anopit. Leikit ovat monikulttuurisissa häissä vaikeita kielen takia. Hääriisin sijaan voisitte antaa hääväelle heiteltäväksi kukkien terälehtiä. Kaikenlaiset tanssi- ja musiikkiesitykset sopivat häihin ja ne voivat perustua jompaan kumpaan kulttuuriin. Esimerkiksi kantele/haitarimusiikkia, bollywood/bharatnatyam-tanssiesitys jne. Jos suomesta löytyisi sikhi/hinduvihkijä (näiden uskontojen rajat ovat kokemukseni mukaan hieman häilyvät), ottaisin mukaan parit seremoniat, varsinkin sellaisia, joihin vieraatkin voivat osallistua. Kannattaa keskustella sulhasen/appivanhempien kanssa, mitä seremonioita he haluavat pitää. Jotkut hindut noudattavat hyvin tiukkaa oppia, josta rituaalit on karsittu pois. Intian kokoisesta maasta on mahdoton tehdä mitään yleisohjetta häitä varten, joten sukulaisten konsultointi on aika olennaista.

Erilaisista ratkaisuista voisi varmaan kysellä ulkomailla asuville intialaisille suunnatuilla keskustelupalstoilla http://www.suomiintiaseura.fi/linkit2.htm

Muokattu: , käyttäjä: shaadi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...