Jump to content
Naimisiin.info

sormuksessa vika...


Guest Vieras_ninnu_*

Recommended Posts

Guest Vieras_ninnu_*

Hei!

Osaisiko joku viisas vastatata pian?

Ostettiin mulle vihkisormus kultasepänliikkeestä 31.8.2009, häät tulossa syyskuun lopussa.

No eipä tullut ostohetkellä mieleenkään, että sormuksessa voisi olla vikaa, eikä siis liikkeessä tarkistettua muuta, kuin että kaiverrukset on oikein...huomasin tänään, kun kavereiden kanssa sormusta ihailtiin, että sormuksen ulkopuolella siis sormuksen pinnassa on selvä "kupru"/painauma, epäilen että tullut ehkä kaiverruksesta. Ihan kuin jollakin pihdeillä olisi pidetty kiinni??? Tai olisiko vika sitten ollut jo alun perin? Sormusta ei siis ole käytetty (tietenkään, koska se oli tarkoitus ottaa käyttöön hääpäivänä), vaan säilytetty rasiassaan. Ostokuitti on tallessa. Mitkä ovat oikeuteni vaatia kaupan purku (kun tuote kaiverrettu), ja saada rahat takas, onnistuuko edes? Meni maku koko hommasta. Lisäksi ostohetkellä sormusrasiakin piti erikseen pyytää...Huoh. Kyseessä oli kuitenkin vihkisormus. Haloo.

(Sormuksella hintaa n. 350,- , ei siis mikään ihan halpissormus, vaikka edullinen kuitenkin...).

Sorry kirjoitusvirheet, tässä olen niin tuohduksissni asiasta...

MRRR :angry:

Link to comment
Share on other sites

Avokauppahan ei ole mikään itsestään selvyys, joten varsinkaan jo kaiverretusta sormuksesta ei välttämättä saa rahoja takaisin. Toisaalta, vahingoittunut/rikkinäinen tavara tulee saada palauttaa, tai vaihtaa vastaavaan.

Mitä itse suosittelisin on se, että hetimiten käyt kyseisessä liikkeessä sormuksen kanssa ja teet reklamaation. Kauppa ei voi korvata asiaa, ellei saa siitä ilmoitusta, joten se on eka tehtävä. Jos sormuksessa on selvät pihdinjäljet, ei kukaan itseään kunnioittava kultaseppä voi päästää sellaista käsistään asiakkaalle. reippaasti alle puolen millin klommot saa korjattua suht helposti, mutta sitä isompien kanssa tulee ongelmia.

Käy siis työn tehneen kultasepän luona ja selitä tilanne, kyllä hän sen yrittää jotenkin korjata. Jos ei, yritä purkaa kauppa vetoamalla rikkonaiseen tavaraan.

Kerrothan, kuinka kävi.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_ninnu_*

Kiitos vastauksista, menen heti huomenna liikkeeseen; tänään ei ehdi.

Saas nähdä mitä sanovat :). Tulen kyllä kertomaan tapaamisen tuloksen...Hatuttaa vieläkin, mutta onni onnettomuudessa, että aloin kavereineni tutkimaan sormusta tarkemmin...

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_ninnu_*

Moi vielä. Ja kun vertailin sormuksen sisäpintaa vanhaan kihlasormukseeni, niin ne sisäpuolen leimat (sydän ja numeroleimat >ne ovaalin muotoiset) puuttuvat tästä vihkistä, sisäpinnalla "vain" kaiverrus KOY 585. Lisäksi sormuksen sisäpinta ei ole sellainen tasaisen kiiltävän sileä, kuten vanhassa kihlassani, vaan näyttää jotenkin rakeiselle ja jotenkin naarmuiselle ja ihan oikeitakin naarmujakin on...eli sormus ei näytä laadukkaalle sisäpuolelta.

Onkohan tässä tullut huijatuksi?

No, käyn tänään liikkeessä ja ajattelin pyytää rahani takaisin.

Vai mitä sanotte esim. noiden leimojen puutteesta.

Eipä tullut niitäkä leimojakaan siellä liikkeessä katsoneeksi. :(.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_ninnu_*

No niin, kävin myyjäliikkeessä, täytin reklamaatiolomakkeen asiasta, paikalla ollut myyjä myönsi virheen.

Ei voinut kuulemma itse päättää miten asia hyvitetään, vaan liikkeen johtaja tekee päätöksen.

Kummallista kyllä sormus piti jättää liikkeeseen. Päätös asiasta tulee alkuviikosta, toivottavasti maanantaina.

Itse aion vaatia rahojani takaisin, koska sormuksen hinta-laatusuhde ei kyllä aivan kohtaa tämän sormuksen kohdalla.

En ole asiantuntija, mutta sormuksessa koneella tehtyjä kaiverruksia ei myöskään ollut mitenkään hiottu sormuksen sisästä sileiksi, vaan jätetty hiomatta sellaisiksi karheiksi. Huoh.

Kuluttajaviraston sivuilta katsoin, että ostaja voi vaatia kaupan purkamista, jos tuotteessa oleva virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi korvata muilla keinoilla. No miten tätäkin tulkitaan? Eikös virhe nyt ole aika suuri, jos tuote (=vihkisormus) on alunperin virheellinen? Virheen voi toki korvata uudella vastaavalla tuotteella, mutta en kyllä vastaavaa pilipalisormusta huoli.

Matkakuluista on myös oikeus pyytää korvauksia.

No, katsotaan miten asia etenee...

Link to comment
Share on other sites

Plääh, kyllä on byrokraattinen liike. Toivottavasti valikoimaa löytyy, että löydät haluamasi sormuksen. Eikö samaa sormusmallia enää ole? Muuten kannattaa jatkaa äläkkää...

Tämä on ehkä vähän makuasia tai snobbailua, mutta ottaisin omaan sormukseen vain käsinkaiverruksen. Varsinkin, jos ensimmäinen konekaiverrus ei miellyttänyt. Jos sitä ei saa myyjäliikkeessä niin veisin sen muualle... (tuleekohan tästä mielipiteestä moderaattorilta huutia?)

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_ninnu_*

Tervehdys.

Sain tilattua haluamani sormuksen, siis viallisen tuotteen vaihto ihan toisen sarjan sormukseen.

Käyn vielä katsomassa sormusta, kunhan tuote saapuu...

Tosiaan Mia_K. olen täysin samalla linjalla kanssasi, kaiverruksia en myyjäliikkeestä enää huoli, kaiverrutan muualla ja tosiaan käsin ^_^ . Oppia ikä kaikki! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kaikki korut kannattaa aina kaiverruttaa käsin! Käsin kaiverruksessa leikataan materiaalia, kun taas konekaiverruksessa materiaalia vain siirretään kirjoituksen tieltä, eli siis materiaalia ei poisteta. Käsin kaiverrettu kaiverrus pysyy kauemmin kuin koneella tehty, mutta sen poistaminen on usein hankalampaa. Käsinkaiverrus on myöskin lähes aina kauniimpi, eikä oikeasti edes maksa niin paljon, että kannattaisi jättää väliin!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest kaiverrus

Kokemusta kaiverruksista:

Hain eilen liikkeestä kaiverrettaviksi jätetyt sormukset.

Molemmissa sormuksissa kauhean teräviä kohtia kaiverruksessa ja käsityönä on kaiverrettu.

Täytyy viedä takaisin ja pyytää korjaamaan tilanne.

Ihmettelen kyllä, että ammattilainen tekee noin huolimatonta työtä.

Aiemmin en ole moiseen kaiverrusjälkeen törmännyt. Nämä vahingot sentään onneksi sormuksen sisäpinnalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Kihla_sormus

Mulla uudessa kihlasormuksessa naarmuja, hieman kalliimpi kuin aloittajan sormus, mutta myyjäliike ei suostunut vaihtamaan vastaavaan tuotteeseen, vaikka kaiverruksia ei ole vielä tehty. Heillä olisi ollut vastaavanlaisia "ehjiä" sormuksia, mutta eivät kuulemma vaihda viallista, vaan voidaan lähettää maahantuojalle joka päättää, mitä sormukselle tehdään. Ja siinähän sitten voikin vierähtää jokunen tovi, joten minulla on nyt sitten naarmuinen sormus. Liike ei suostunut edes hiomaan sitä ilmaiseksi. Suoraan sanottuna v*tuttaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Reijo Kastinen

Kyllä teillä on murheita. Eikö se vihkiminen ole tärkeämpää, kuin joidenkin maallisten asioiden miettiminen. Hetken kuluttua, jos olet uskollinen ja pidät sormusta sormessasi, huomaat siihen tulevan väkisinkin naarmuja. En usko sinun olevan mikään prinsessa ruusunen(Valitessasi halvimmasta päästä sormuksen. Tämä ei pahalla, vaan ymmärrettävästi käytännön syistä), vaan työtä käyvänä ihmisenä niitä scratseja vaan tulee. Itse en ole ottanut sormusta pois sen jälkeen, kun se sormeen laitettiin, eikä sitä enää saakaan pois,ilman sormen jäähdyttämistä ja saippuaa.

Onnellista avioliittoa!

-Reijo-

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest Onnellinen kihlattu

Minua askarruttaa uusi viikon vanha kihlasormukseni...

Olen siis viikon vaalinut (myönnän ylihuolehtivaisuuteni) uutta sormustani. Olen lomaillut kotona ja kotona ollessa en sitä koko ajan ole sormessani pitänyt, en siis ruokaa laittaessa, en siivotessa,

en puutarhahommissa.... Nyt kuitenkin huomasin, että flakka sormuksessani on kahdessa kohtaa kulmassa pienet lovet...ei vaan naarmua vaan kunnon kolhut.

Eikö kultasepän tekemän sormuksen pitäisi kestää tavallista käyttöä vähän paremmin? Vertasin sormustani vanhempieni 30 vuotta vanhoihin flakka sormuksiin ja niissä ei ollut kuin naarmuja ja

kulumaa...mutta ei reunoissa lommoja. Onko minulle myyty huonoa tavaraa??? Tällä vertailulla voin ennustaa, että minun sormuksessani on 30 vuoden päästä pyöristyneet reunat.

Kiitos vastauksista jo etukäteen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...