Nodu

Olkaimeton puku ja vetoketjukiinnitys

24 viestiä aiheessa

Täällä panikoi tuleva morsian... Eli ostin eilen puvun, joka on mielestäni aivan ihana. Jälkeenpäin iski kuitenkin epäilys: pukuni on olkaimeton ja siinä on vetoketjukiinnitys. Nyt kyselisinkin teiltä naikkareilta, onko teillä ollut olkaimettomassa puvussa vetoketju, vetoketju + nyöritys vai pelkkä vetoketju? Ja jos pelkkä vetoketju, niin miten puku on pysynyt päällä häissä?

Pukuani pienennetään vielä ennen häitä (joihin on 10kk) minulle sopivaksi, ja nyt mietin, minkä kokoiseksi puku pitäisi pienentää? Jos sen pienentää tiukaksi (jotta varmasti pysyy) tuleeko ahdistava olo häissä, jos puku alkaakin puristaa esim. syönnin jälkeen? Tai jos jätetään "syöntivaraa", niin pysyykö puku päällä? Olinko hullu, kun ostin olkaimettoman vetoketjullisen puvun?

Kokemuksia kaipaillen, superhermostunut mutta pukuunsa rakastunut morsian.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pystyisiköhän pukuusi tekemään pienennyksen yhteydessä nyörityksen? Moniin vetoketjupukuihin pystyy meinaan hyvä ompelija vaihtamaan kiinnitystavan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää kiinnostaa muakin! Mä en nimittäin halua nyöritystä, mut sais se puku vetskarin kanssakin mielellään pysyä päällä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm... En oikein tiedä tuosta nyörityksen tekemisestä pukuun. Kaksi muttaa:

1) Puvussa on yläosan päällä "pitsikerros", joten nyöritys sitten ikävästi rikkoisi sen

2) Vetoketju on puvussa sivulla, joten nyöritystä ei sen tilalle pystyisi laittamaan, vaan siihen pitäisi sitten tulla lisäksi nyöritys. Ja tässä taas on ongelmana tuo kohta 1.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli olkaimettomassa puvussa juurikin vain vetoketju. Puku pienennettiin muutama viikko ennen häitä sopivaksi. Kyllähän sen aika napakaksi saa otattaa ettei valu, mutta ainakaan mua puku ei ahdistanut syönninkään jälkeen. Tosin tiukin kohta oli rintojen kohdalla, ei vatsan ja syönti jäi kyllä aika vähälle hääpäivänä kun tietoisesti vähä niukemmin otti ruokaa ettei vaan tule ähky olo :)

Eli kyllä pelkkä vetoketjukin riittää, jos ei riittäisi, niin aika huonosti olisivat pukuvalmistajat pukunsa suunnitelleet ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on olkaimeton puku ja vetoketju kiinnistys. Alunperin oli noilla tarkoitus pärjät, mutta vein ompelijalle mm. helman lyhennykseen ja hän samalla ehdotti luita. Sillä puku kuulemma pysyy päälle vetoketjun avulla, kun tekee tarpeeksi napakan. Inhoan nyöritystä, joten passeli ratkaisu. Ja mitä olen pukua käynyt välisovittamassa, niin totta ompelija puhui.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Sama täällä, minulla pukuun vetoketjun lisäksi laitettiin luut ja ilman erään lääkityksen aiheuttamaa ylimääräistä laihtumista juuri häiden alla puku olisi näin ollut juuri hyvä, mutta koska painoa lähti vielä lähes viisi kiloa jouduttiin lisäämään silikoniolkaimet varmuudenvuoksi...ei haitannut, kun jäivät puvun päälle tulevan "topin" alle piiloon. Mutta summa summarum, metalliset "luut" toivat sen verran ryhtiä pukuun, että olisi pysynyt kyllä päällä. Itse en kanssa pidä nyörityksistä missään muotoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mullakin on vetoketjukiinnitteinen olkaimeton puku, mutta se on tosin "vaan" iltapuku, ei siis raskas samalla tavalla kuin hääpuku jossa on enemmän tavaraa helmoissa. Kyllä uskoisin, että puku pysyy päällä ilman sen kummempia virityksiä, mutta kannattaa varmaan kysyä ompelijalta sitten vielä, että oisko jotain ratkaisua, jos pelottaa, että se puku valuu.

Itselläkin varmaan saa muokata tuota pukua vielä, kun häihin on aikaa 11 kuukautta ja nyt se puku ei ees mee kunnolla kii (keväällä sovittaessa se oli just hyvä, mut kesäkilot roikkuu vielä mukana...) ja tarkoitus olis kyllä laihtua ainakin jotain 5 kiloa, et voi olla että pitää vähän pienentääkin vielä sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä pysyy vetoketjupuku päällä jos se on tehty kunnolla ja on oikean kokoinen. Yleensähän iltapuvuissa ja hääpuvuissa on vetoketjun yläpäässä myös hakaset, jolla varmistetaan ettei vetoketju lähde valumaan auki. Jos ei puvussa hakasia ole niin ne on siihen helppo ommella. Tuskinpa vetoketjullisia pukuja valmistettaisiin jos ne eivät pysyisi päällä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ompelian näkökulmasta; älkää morsiot huoliko. Kyllä se vetoketjullinen pukukin päällä pysyy! Ei se ole se vetoketju, joka sitä pukua kasassa pitää vaan kunnon materiaalit ja tukiluut. Tuossa edellisessä viestissä mainittu hakanen on kyllä hyvä olla myös. Ja lisäksi muistuttaisin sellaisesta, että ei sitä pukua kannata kuitenkaan ihan päällä soivaksi pienennyttää, jotta päällä pysyisi. Yleensä siinä vaiheessa alkaa saumat tai juurikin sen vetoketjun hammastus luovuttamaan ja sitä ei kenellekään toivo. Kannattaa myös muistaa, että hyvin istuva ja liian tiukka, eivät suinkaan ole synonyymejä. Mielestäni yläosastaan liian pienet puvut ovat muutenkin helposti rumia, jos puristavat etenkin rinnan yläosasta niin, että jotain tursuaa yli...

Jos hankitte pukunne ammattitaitoisesta liikkeestä, he kyllä tietävät, milloin puku on oikean kokoinen; luottakaa heihin. Ja laittakaa sovituksiin ne oikeat alusvaatteet, sillä on nimittäin todella paljon merkitystä!

(Nyöritys on helppo tapa saada puku sopimaan useammalle eri kropalle ja näen sen lähes välttämättömänä vaihtoehtona silloin, kun vyötärön ja rinnan ympäryksen ero on suuri. Nyöritys auttaa silloin istuvuutta huomattavasti, kun saumanvaroilla ei kaikkea muutosta voida tehdä.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vitsit, nyt rupesi jännittämään, koska rinnan- ja vyötärönympäryksissä on eroja... Toisaalta turhaan varmaan, puku on kuitenkin melkolailla mun "muotoinen", joten ei sinänäs hirveästi tarvitse itse mallia muokata.

Tuollaiseen pitsiin ei varmaan niitä nyörityksiä tosiaan saa tehtyä... Stressi!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huoli pois Undo, kyllä se puku päällä pysyy. Kuten joku jo sanoi, tuskin valmistajat tekisivät sellaisia pukuja, jotka eivät päällä pysy :P

Mulla on usempi olkaimeton (ilta)puku, ja ovat aina pysyneet päällä, kunhan ovat olleet mulle oikean kokoisia ja kunnon luilla (sekä edessä että sivuilla). Myös hääpuvussani olkaimet olivat vain koristeena, puku olisi pysynyt hyvin päällä pelkkien luiden ja sivuvetoketjunkin kanssa.

Toi Demman kommentti rinnan ja vyötärön mittojen eroista tarkoitti varmaankin hyvin suuria eroja, siis tyyliin erittäin hoikka nainen, jolla on kuitenkin kokoonsa nähden suuret rinnat. Suurimmalla osallahan näissä mitoissa on eroja ja puvut pysyvät siis hyvin päällä.

Muokattu: , käyttäjä: Lainie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Juurikin tuota tarkoitin, eli nyöritys toimii paremmin henkilöillä joilla on huomattava ero vyötärön ympäryksen ja rinnanympäryksen välillä. (Harvalla se koskaan taitaa ihan sama olla.) Esim itselläni on noin 30cm eroa ympäryksissä ja silloin harva valmismekko istuu hyvin (edes korjausten kanssa), koska rintojen kohta vaatii melkoisesti tilaa uumaan verrattuna. Ja tosiaan, tuskin niitä vetoketjuja valmistajat pukuihin laittaisi, jos ne eivät mitään kestäisi. Itsellänikin on monta omatekemää olkaimetonta mekko joissa on vetoketju ja luita, ja hyvin ovat toimineen, kun kaavat on olleet omien mittojen mukaan! Älä siis huoli. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli olkaimeton puku ja vetoketjukiinnitys, ostin puvun tammikuussa ja häät oli elokuussa - koska tarkoituksena ei ollut laihduttaa (enkä sitten muuttunutkaan mihinkään suuntaan), niin hyvin pysyi vielä elokuussakin. Kuten täällä sanottiin, niin eihän se vetskari sitä ylhäällä pidä.

Mä miettisin kyllä kaksi kertaa vetoketjun muuttamista nyöritykseen jossain puvussa; jos puku on suunniteltu vetoketjulle niin nyöritys ei välttämättä edes näytä siinä hyvältä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä suosittelen hakasten lisäämistä vetoketjun yläosaan. Näin vetoketju ei pääse luistamaan niin helposti. Puvussani oli kyllä nyöritys, jonka vuoksi sai huoletonna nauttia hääpäivästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli hääpukuna olkaimeton iltapuku (vetskarilla ja yhdellä hakasella), jonka yläosa ei ollut maailman tukevinta tekoa. Pukua muokatessaan ompelija ompeli pienet palat tarranauhaa puvun yläosaan ja vastinparit alusvaatteisiin samalle kohtaa. Tämä toimi minulla: puku pysyi todella tukevasti päällä, eikä ulospäin tietysti näkynyt mitään. Hyvin huoletonta menoa pikkutunneille :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aiheeseen enemmän tai vähemmän liittyen: milloin puku on sopivan kokoinen? Minulla on olkaimeton puku, johon kuitenkin kuuluu irrotettavat (hyvin kapeat) olkaimet. Aion luultavasti noita olkaimia käyttää, tai teetän ompelijalla ihan kunnolliset olkaimet puvun korjauksen yhteydessä. Kohdallani ei siis ole kyse siitä, tuleeko puku pysymään päällä vai ei, vaan pohdin sen sijaan onko se liian tiukka vai sopiva. Seisoessa puku tuntuu sopivalta ja kun olin ostamassa pukua, myyjä sanoi että se istuu minulle hyvin. Pukua ei siis joudu mitenkään runnomaan päälle tms. mutta istuessa tuntuu etten voi hengittää kunnolla. Puku on tiukka vatsan kohdalta, yläreuna on vielä liiankin väljä ja sitä pitää korjata ompelijalla ennen häitä. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta tällaisista tyköistuvista juhlapuvuista, joten osaisiko joku opastaa tyhmää, millainen puvun kuuluu olla?!?! unsure.gif

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Napakka, mutta ei puristava edes istuessa. Kannattaa mainita ompelijalle siitä että se puristaa ja ahdistaa istuessa, sille voitaneen tehdä jotain. Tottakai se siis tuntuu kireämmältä istuessa mutta kyllä siinä pitäisi voida hengittää ja mielellään vielä syödäkin. :) Etenkin jos pukuusi tulee olkaimet, voi miehustaa varmasti hieman löysätä ja toisaalta rintojen kohdalta/yläreunasta kiristää. Ammattitaitoinen ompelija osaa kyllä katsoa ja kysyä oikeat kysymykset ja tietysti korjata asianmukaisesti pukusi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Yvory. Jokseenkin noin arvelinkin, vaikea vaan itse arvioida tuota kokoa kun ei ole aiempaa kokemusta. Olen kokeillut pukua kotona muutaman kerran, mutta lyhyt sovitus ei ole sama asia kuin koko illan viettäminen puvussa sitten hääpäivänä. Morsiuspukuliikkeen myyjä tosiaan oli sitä mieltä että puku on just sopiva, mutta kyllä sitä taitaa joutua hieman leventämään vyötäröltä. Saumanvaroja onneksi on sen verran että sen pitäisi onnistua ihan näppärästi. happy.gif

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli olkaimeton puku ja vetoketjukiinnityksellä. Ompelija lisäsi pukuun tukiluita ja sillä tavalla puku saatiin "pysymään päällä" paremmin. Toki rintaliivitkin auttoivat asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas vähäsen vanhaa ketjua...

 

Minulla on olkaimeton puku (tosin siihen lisätään niskalenkki) ja vetoketjukiinnitys. Alunperin halusin nyörityksen, mutta sitten kun liikkeissä sovitin vastaavia pukuja, niissä tuli ihan hirveän tukala olo. Eli vetoketjulla mennään, kaipa se pitää minun päälläni yhden puvun yhden päivän verran!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans olkaimeton puku vetoketjulla. Puku tuntuu kyllä ihan tukevalta (tosin sitä ei vielä ole pienennetty istuvaksi). Puvun sisällä on joustava, n. 5 cm leveä "tukivyö", joka auttaa pitämään puvun jämäkästi paikoillaan, vaikka se on vielä hieman liian suuri.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä kans olkaimeton puku vetoketjulla ja hyvin pysyy päällä! Pukua ei siis tarvitse pienentää, koska on juuri oikean kokoinen. Mun puvun sisällä on myös tuo n. 5cm leveä tukivyö ja se kyllä auttaa pukua pysymään päällä. Jos on epävarma olo, niin voihan pukuun vaihtaa nyörit. Tosin en usko että olkaimeton puku pysyy nyöreillä sen paremmin kuin vetoketjulla, jos on oikeasti juuri oikeankokoinen ja tyköistuva.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla myös olkaimeton + vetoketju oli puvussa. Huoletti kuinka se pysyisi, mutta morsiusliikkeessä onneksi myöskin kertoivat sen tosiasian, että eihän se vyötärökohta voi millään tavoin valahtaa lantion alle (ainakin minulla lantio kun on leveämpi kuin vyötärö :D). Lisäksi myös tukiluut pitävät tuota yläosaa kuosissaan. Ei tarvinnut huolehtia lainkaan valahtamista, hyvin pysyi!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään