Musiikki CD:ltä - Tanssiiko kukaan?


mya

Recommended Posts

Olemme miehen kanssa tässä miettineet ihan kustannussyistä että emme halua bändiä tai DJ:tä häihin. Tuli mieleen että jos musiikki tulee vain kaiuttimista eikä esim bändi ole innostamassa ihmisiä mukaan niin onko tanssilattia ihan tyhjä?

Tokihan se riippuu myös paljon vieraista, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja millaisia ratkaisuita olette jo häitänne viettäneet keksineet?

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissä musiikki tuli cd:ltä (tai no, läppäriltä). Päädyttiin tähän ratkaisuun koska juhlatila oli suht pieni ja jos meillä olisi ollut bändi, niin melkein kaikki pöydät olisi pitänyt kantaa pois. Lisäksi olin jo aiemmissa, bändillisissä, häissä huomannut että mun suvusta harva tanssii vaikka kirveellä uhattaisiin, eikä miehen puolella tilanne ollut paljon parempi - ne bändiin laitetut rahat olisivat tuntuneet hukkaan heitetyiltä. Tosin jos tietää että suku on innokasta tanssimaan ja se on se odotetuin osuus häissä, niin sitten kyllä säästäisin jostain muualta.

Mies ja isänsä sitten järjestivät kunnon äänentoiston ja yhteen nurkkaan saatiin ihan hyvänkokoinen tanssilattia. Ihmiset tulivat hyvin tanssimaan, itseasiassa ehkä jopa paremmin kuin joissain bändillisissä häissä, koska oltiin valittu sellaisia kappaleita jotka olisivat varmasti kaikille tuttuja. Ensin tanssittiin useampi valssi, sitten vähän reippaampaa musiikkia.

Meillä siis toimi hyvin, tosin suositan lämpimästi että mietitte miten äänentoiston saa hoidettua niin että musiikki kuuluu muualtakin kuin yhdestä nurkasta, ja sitten kappaleiden valintaan kannattaa panostaa: koska bändi ei ole innostamassa eikä myöskään ole rajoittimena bändin biisilistaa, niin kannattaa koota sellaisia omannäköisiä kappaleita joista tietää että useampi tanssijalka alkaa vipattamaan. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Olemme miehen kanssa tässä miettineet ihan kustannussyistä että emme halua bändiä tai DJ:tä häihin. Tuli mieleen että jos musiikki tulee vain kaiuttimista eikä esim bändi ole innostamassa ihmisiä mukaan niin onko tanssilattia ihan tyhjä?

Tokihan se riippuu myös paljon vieraista, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja millaisia ratkaisuita olette jo häitänne viettäneet keksineet?

Meillä on kans tiukka budjetti. Teen tietokoneelle musiikkilistoja ja meillä sattuu olemaan omasta takaa kunnon kajarit + subbari. Muuta ei tarvitse tehdä, kun laittaa kone päälle ja lista/listat soimaan. Olen ollut sellaisissa häissä joissa ei ole ollut musiikkia ollenkaan, on ollut bändejä jne. Se, että ihmiset saisi tanssimaan vaatii hyvää/monipuolista musiikkia tyyliin jokaiselle jotakin ja himppasen miestä väkevämpää :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Olin kesällä häissä, jossa soitettiin tietokoneelta musiikki. Häävalsseja lukuunottamatta juuri kukaan ei tanssinut. Osittain syynä olivat erittäin hieno ilma (porukka oli pääosin ulkona) ja morsiamen äidin toiveesta alkuillasta soitettu vanhan tyylinen tanssimusiikki, josta en ainakaan itse oikein innostunut. Ilmeisesti ei ollut oikein sovittu, kuka huolehtii musiikista, sillä sama musiikki jäi pyörimään, loppuillasta menevämpi musiikki olisi voinutkin tanssijoita houkuttaa..:D Mutta sanoisin, että tanssiin vaikuttaa suurimmaksi osaksi se, onko häävieraissa yleensä sellaisia ihmisiä, jotka tanssivat ja se, että tanssiiko hääpari itse. Helposti tanssilattialle ilmestyy enemmän porukkaa perässä kun siellä on esim. hääpari tanssimassa häävieraidensa kanssa. Meidän häissä oltaisiin soitettu levyltä musiikkia säästösyistä ellei minun vanhemmat olisi halunneet varata meille bändin ja maksaa sen.

Link to comment
Share on other sites

Olin kesällä häissä, jossa soitettiin tietokoneelta musiikki. Häävalsseja lukuunottamatta juuri kukaan ei tanssinut.

Samanlaisia kokemuksia itselläni monista häistä. Myöskään ne, ketkä yleensä tanssivat (minä ja mieheni ;)) eivät tanssineet valssien jälkeen. Toisaalta, jos porukka on sellaista, etteivät muutenkaan tanssi, niin cd on ihan ok idea. Jos ihmiset kuitenkin tykkäävät muuten tanssia, niin kannattaa satsata bändiin.

Link to comment
Share on other sites

Samoja kokemuksia myös mulla. Eli cd:ltä/tietokoneelta on hyvä idea soittaa ns. taustamusaa, mutta jos halutaan tanssijuhlat pystyyn, onnistuu siinä bändi paremmin. Yhden kerran olen nähnyt kunnon jorailut tanssilattialla, vaikka musiikki ei tullut livenä, mutta silloinkin kyseessä oli ystävieni häät, joissa pari muuta hääparin ystävää soittivat levyjä kuitenkin "livenä", siis toimivat ihan oikeasti dj-meiningillä levysoittimineen kaikkineen. Silloin jopa hääparin vanhemmatkin tädit jorasivat onnellisena Thrilleriä tanssilattialla :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Guest pampulakorva
Olemme miehen kanssa tässä miettineet ihan kustannussyistä että emme halua bändiä tai DJ:tä häihin. Tuli mieleen että jos musiikki tulee vain kaiuttimista eikä esim bändi ole innostamassa ihmisiä mukaan niin onko tanssilattia ihan tyhjä?

Tokihan se riippuu myös paljon vieraista, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ja millaisia ratkaisuita olette jo häitänne viettäneet keksineet?

Meillä oli musiikki cd:ltä ja osittain oli tehty soittolista kannettavalle tietokoneelle. Tuloksena: KATASTROFI :girl_sigh: !!!

Olimme etukäteen valinneet biisit hääillalle ja homman piti edetä niin, että:

ensin tulee häävalssimme jonka jälkeen piti tulla rock´n rollia ja kaikkien päästä tanssimaan... No ainahan ei asiat mene niinkun on suunnitellu... Asioiden summana kun valssin piti alkaa oli se hävinnyt :hysteric: No sitä etsiessä tuli kaksi väärää valssia jostakin soittolistan puolivälistä ja vasta kolmantena kipaleena tuli meidän valssi.... No olihan siinäkin mille nauraa ja jälkikäteen muistella, mutta kun kaikki muut asiat häissä meni täydellisesti, niin kyllä tuo musiikkiasia harmittaa!!! Varsinkin kun etukäteen mekin mietimme tuota bändiasiaa, jätimme bändin ottamatta kun meillä oli "pienet häät" vieramäärällisesti 40aikuista+4lasta. Ja kun ei olisi ollut edes rahasta kiinni...

Loppuillasta juhlatilan kaiuttimet, joita oli joka suuntaan ja piti olla mahtava äänentoisto, eivät toimineet... Kruunasi tuon musiikkipuolen epäonnistumisen...

Mutta mitään emme kyllä kadu mieheni kanssa vaan olemme onnellisia näistäkin muistoista :-X:-X

Mutta suositella en voi, joten jos budjetti antaa myöden niin ottakaa bändi :girl_haha: vaikka vieraita olisikin vähemmän...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olen ollut kaksissa häissä ja molemmissa musiikki tuli cd-levyiltä.

Ja ihmiset tanssivat koko illan! Äänentoisto on mielestäni tärkeää, musiikin täytyy kuulua kunnolla.

Ensin soittivat perushäävalssin, sitten lisää, jotta vieraatkin pääsi humpalle. Ja tosi moni todellakin tanssi. Meidän suvulla on kylläkin se rytmi veressä! :)

Myöhemmin alkoi muuta suomalaista soimaan ja ihan myöhään kun "vanhukset" alkoivat lähteä, alettiin me nuoriso tanssimaan nuorten musiikin tahdissa. Ja sitä tanssittiinkin sitten aamu kuuteen asti!

Myös omiin häihini tulee musiikki cd-levyiltä. Suvut tietäen, ei väliä, mistä se musiikki tulee! Kunhan vain on musiikkia laidasta laitaan..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meille ei kans oo tulossa bändiä, kun olisi kallista ja sitten tanssijoita tuskin on ihan hirveesti, eikä tilaankaan mahdu kuin pieni bändi, jota ei enää saatu millään varattua. Toivottavasti homma toimii cd:ltä! :)

Moikka!

Musa toimii kyllä CD tai tietsikan kautta.Kun valjastat siihen hommaan vastuuhenkilön joka huolehtii monipuolisesta tarjonnasta ja äänentoistolaitteet ovat riittävät kyseiseen tilaan.Niin monta kertaa olen huomannut bändimme keikan jälkeen tilanteen,että muutama juhlija haluaa vielä musiikkia,mutta lavanreunalle,kotoa roudatut stereot.Eivät oikein potki ja minsan välein joku on vaihtamassa biisiä.Se aika sotkuista hommaa.Itse olen muutaman keikan tehnyt silleen,että olen tuonut kohtuullista korvausta vastaan,bändimme laulukamat ja soittanut niiden kautta tilaajan Cd levyjä vieraiden fiilistä seuraten ja ohjelmia sekä tiedoituksia spiikaten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Me ollaan tehty soittolista tietokoneelle. Tuodaan juhlapaikalle sitten kunnon äänentoistovehkeet, joten eiköhän se siitä. Meijän kaveriporukka on tanssinu juhannuksella mökilläkin koko illan pelkän kannettavan mankan musiikin tahdissa, joten eiköhän se tanssijalka ala vipattamaan myös meidän häissä. TÄytyy vain valita soittolista huolella ja niin, että siinä on tuttuja kappaleita monipuolisesti.

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee häihin cd:n/tietokoneen ja bändin yhdistelmä :D

Olen ajatellut, että häävalssi ja ne pari muuta pakollista valssia sen perään tulis cd:ltä tai koneelta. Näin siksi, että häävalssiksi haluamani kappale (Maijan ja Jannen häävalssi) vaan kuulostaa aivan ihanalta ja erinomaiselta juuri levytettynä versiona Marita Taavitsaisen ja Jari Sillanpään laulamana ja kaikkine instrumentteineen, ja juuri tuona versiona haluan kuulla sen myös häissämme. Yhdenmukaisuuden nimissä ne seuraavatkin valssit (ja mahdolliset pari tangoa) vois myös tulla levyltä tai koneelta, mutta myöhemmin illalla tulis sit bändi, joka soittais livemusaa.

Meillä juhlapaikka ja valittu bändi ovat sellaisia, että kun soitto alkaa, niin keskustelu pöydissä käy aika mahdottomaksi, ja tästäkin syystä bändin aika tulee vasta selvästi häävalsseja myöhemmin. Emme halua, että bändi alkaisi soittaa omia settejään heti häävalssin perään, joten valitsemallamme tavalla bändi voi rauhassa saapua estradille vasta illan myöhäisempinä tunteina, soittaa sitten settinsä ja sen jälkeen purkaa kamansa ja poistua (tässä vaiheessa varmasti muukin juhlaväki alkaa poistua jos ei ole jo poistunut aiemmin).

Musta biisien soittaminen levyltä tai koneelta ei oo mikään huono juttu senkään puolesta, että äänenvoimakkuutta on helpompi säädellä. Musaa voi siis tarvittaessa pitää hiljaisena taustamusiikkina tai sitten nostaa volyymia, jos halutaan kunnolla bilettää (eli jos bändiä ei ole ollenkaan) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hei, kivaa että muutki on miettiny/ "joutunu" miettimään tällasta.. itellä tää on nyt ankaran pohdinnan alla ja välillä melkein tuppaa ressaamaankin, että osaako sitä valita oikein...

musta itsestäni olis aivan ihanaa jos olis ihan kunnon bändi, rakastan musiikkia, MUTTA... ihan ekana on budjetti, ja nuo bändien hinnat kun vissiin on vähintäänkin sitä tonnin luokkaa.. ja vielä tärkeempänä, että valitettavsti meidän molempien sukujen puolella ei ehkä ihan hirveesti tanssi-innokkaita valitettvasti löydy, eli jos ei hirveesti olis tanssijoita bändistä huolimatta, niin se kyllä mun mielestä valitettavasti menis hiukan hukkaan..jos taas mä 100% tietäisin että tanssijoita olis, niin kyl tuota budjettia voitas venyttää, mutta ku pikemminki tietää että niitä innokkaita ei kyllä ole.. no kavereissa tietty jonki verra...

niin nyt on sit miettiny ett josko kuitenkin cd.lle sais valkattuu monipuolista, menevää musaa, tai siis alkuun taustamusaks sopivaa jotain kivaa, ja sit myöhemmälle illalla menevämpää, joko muuten vaan tunnelman luojaksi, tai jopa tanssimiseen innostavaksi :) ja sitte kunnon musavehkeet tietysti olis saatava, ja mun mielestä karaoke olis kans siistii. kellä kokemuksii, ett mistä ootte saanu vuokrattuu, millasii settei (siis mitä pitäs muistaa ottaa huomioon) ja entä onko joku vuokrannu myös karaoke-laitteita?

joo ja toin en kysymys, että ei joku viittis heittää noin esimerkinomaisesti ite laatimiaan soittolistoja?? itekin pitäs sit vissii (jos siis tähän "konemusa"-versioon päätyy) niin alkaa laatia jotain listaa, ja ois kiva saada vähän vinkkejä.. tarkotus olis ehkä painottua tämmöseen menevämpään mutta aika paljon ns. ikivhreitäkin vois olla mukana että olis sitte moneen makuun.. ois tosi kiva jos joku vois laittaa, joko tähän tai vaik yv.llä :) ja muutenki noi vinkit laitteistoista yms olis tosi jees :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mä olen ollut kahdissa häissä, joissa musiikki tuli cd:ltä. Ensimmäisissä häissä porukka tanssi tosi paljon. Vuorotelleen soitettiin humppamusiikkia ja nuorisomusiikkia. Tanssialusta oli laitettu ulos, ja ilma oli tosi hyvä, joten se sai porukkaa varmasti osaksi tanssimaan. Toisissa häissä vieraat eivät paljoa tanssineet, sillä musiikki oli humppamusiikkia, ja suurin osa vieraista oli n. 25-vuotiaita. Tila oli tosin aika pieni, joten sekin saattoi rajoittaa vieraiden tanssia.

Me tehdään niin, että otetaan bändi soittamaan kaks settiä "humppamusiikkia" (ei kuitenkaan mitään perinteistä) ja soitetaan sitten nuorisolle sopivampaa musiikkia cd:ltä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Printsessa

Ikävä kyllä minun kokemukseni on, että bändi innostaa aina suurimman osan tanssimaan, mutta cd ei... Kolmet häät olen juhlinut vieraana ilman bändiä ja tanssilattia on loistanut tyhjyyttään joka kerralla. Yhdellä kerralla tanssiosuus päättyi jotenkin nolosti heti häävalssin jälkeen kun jäykät suomalaiset eivät todellakaan astelleet parin seuraksi tanssilattialle. Tämä oli meille sulhaseni kanssa merkki siitä, että ehdottomasti haluamme bändin. Löysimmekin täysin kohtuuhintaisen ja a-m-m-a-t-t-i-t-a-i-t-o-i-s-e-n bändin pääkaupunkiseudulta, matkaavat Tampereelle asti ilman huimia matkakuluja. Ovat osoittautuneet erittäin asiallisiksi ja taitaviksi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...