Hääkakku polli


mya

Recommended Posts

Et minusta. Minäkin aion tehdä itse, enkä pidä sitä mitenkään mahdottomana aikataulullisesti tai muuten. Todennäköisesti teen kakkupohjat viikkoa-paria etukäteen ja pakastan ne, koska tavallinen suklaakakkupohja ei kärsi pakastamisesta. Myös koristeet (sokerimassasta) teen useita päiviä etukäteen, että ehtivät kuivua ja kovettua. Sitten häitä edeltävänä päivänä täytän ja kuorrutan kakut, ja hääpäivänä joku muu saa kiinnitellä koristeet.

Link to comment
Share on other sites

Nox, Ajattelin ihan samalla lailla tehdä kuin sinä. :)

Yksi morsiusneidoista (jonka kakuntekotaitoihin luotan) saa koristella kakun juhlapaikalla.

Tein jo yhden harjoituskakun ja vein sen omiin läksiäisiini eräälle kurssille. Vielä on vähän hiottavaa mutta nyt vaan teen niin monta kakkua kuin vaatii jotta saan tehtyä sitten sen unelmieni kakun.

Kivaa että en ole ainoa joka kakun tekee itse. Olisi kivaa kuulla vielä lisää kommentteja miten kakkunne hankitte:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Minä ajattelin tehdä kakun itse. Olenko päästäni sekaisin? :blink:

Et ole taikka sitten hulluutta on ilmassa :girl_haha: Mä teen kanssa meille kakun, kun en halua kermakakkua ja on näköjään vaikea löytää konditori joka tekisi kaksi kerroksisen sokerimassalla kuorutetun kakun :girl_smile: Mutta innolla odotan millanen kakusta sit loppupeleissä tulee, ainakin sitä on harjoiteltu ahkerasti :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin on tarkoitus tehdä kakut itse :)

Vihkipäiväksi teen pienemmän kakun, joka sitten tuhotaan sulhasen ja vihkimisen todistajien (kaasot/bestmanit) kanssa. Ei vielä päätetty, tulisiko tästä kakusta ihan kermakuorrutteinen kakku. Kuitenkin semmoinen pienempi kakku, ettei jää liikaa tähteitä kaappiin.

Hääjuhliin haluaisin ihan itse tehdä kakut, mutta voi olla, että joku sukulainen tai kaveri on sitten auttamassa. Koska hääjuhlat vietetään heinäkuisena kesäpäivänä ulkoilmassa, niin ei kermakuorrutteista kakkua. Seuraavaksi aion kokeilla tätä kakkua, miten onnistuu. Pohjat ovat peruspohjat kaakaojauheella, väliin mansikkahilloa, vaniljakermaa ja rahkaa (ehkä myös liivatetta) ja kuorrutteena sokerimassaa. Koristelua täytyykin sitten harjoitella monet monet kerrat, koska en ole mikään mestarileipuri kakkujen suhteen :)

Hiukan mietityttää, miten osaisin tehdä kerroskakun, josta haaveilen noihin hääjuhliin, mutta täytyy vain harjoitella ja kokeilla.

Link to comment
Share on other sites

Seuraavaksi aion kokeilla tätä kakkua, miten onnistuu. Pohjat ovat peruspohjat kaakaojauheella, väliin mansikkahilloa, vaniljakermaa ja rahkaa (ehkä myös liivatetta) ja kuorrutteena sokerimassaa. Koristelua täytyykin sitten harjoitella monet monet kerrat, koska en ole mikään mestarileipuri kakkujen suhteen :)

Hiukan mietityttää, miten osaisin tehdä kerroskakun, josta haaveilen noihin hääjuhliin, mutta täytyy vain harjoitella ja kokeilla.

Sokerimassa on helppoa kaulita ohueksi levyksi. Muistat vain kaulita reippaasti isomman kuin kakku niin ei tule ryppyjä massaan. Käytä apuna reippaasti tomusokeria, se auttaa alustalta siirrossa ja on helppo pullasudilla kevyesti sutia pois päältä. Netistä löytyy leivonta ja koristelutarvikkeita myyviä liikkeitä muutamia. Itse tilaan Bake&Partysta massat aina ja nyt tilasin sieltä pienen kukkamuotin jolla saa lemmikin näköisiä kukkia tehtyä. Niillä koristelen meidän kakun. Teen kakun edeltävänä päivänä täysin valmiiksi joten tarjoilijoiden tarvitsee vain siirtää kakku pöytään. Teen yhden kaksikerroksisen ja yhden yksikerroksisen kakun.

Link to comment
Share on other sites

Äänestin vahingossa tyhjää, vaikka olisi pitänyt äänestää "en tiedä vielä".

Helpoimmalla vaihtoehdolla kakun ottaisin pitopalvelusta, mutta ongelmana on, että kakun pitäisi olla laktoositon. Ja valitettavasti 8/10 laktoosittomasta pitopalvelun tekemästä kakusta on ollut täyttä p*skaa. Siis maistunut yksinkertaisesti niin hirveälle, ettei sitä ole voinut syödä! :o En edes pysty ymmärtämään, kuinka kakusta voi saada noin pahan makuisia... :girl_impossible:

Näillä näkymin leivon siis kakun itse, ainakin saan syödä hyvää ja herkullista kakkua. :P Tämä on vähän ot, mutta kuinka sokerimassa käyttäytyy jääkappissa? Siis jos kakun tekee (täyttää ja kuorruttaa) valmiiksi jo edellisenä päivänä?

Link to comment
Share on other sites

^Jos mahdollista niin laita mahdollisemman tiukka kelmu päälle. Tein lokakuussa ekaa kertaa sokerimassakuorutteisen kakun, ja seuraavanakaan päivänä ei ollut kova kuori vaikka en laittanut kelmua päälle. Ja laita alle sokericreme niin massa ei ota kosteutta liikaa.

Toinen kuorute josta tykkäsin käyttäytymisen suhteen on vaahtokarkkimassa joka ei ole kuitenkaan liian makea vaikka luulisi niin. Sokerimassakakut selviää kuumemmallakin kesäpäivällä pidempään paremmassa kunnossa kun kermakakut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Muistattehan, että jos päällystätte kakun sokerimassalla se ei saa joutua kosketuksiin kerman kanssa! Alkaa nimittäin sulamaan ;) Jos kuitenkin haluatte kermavaahtoa väliin niin pursota kerroksen reunoille kierros sokerikreemiä tai voikreemiä, ettei kerma pääse pursuamaan välistä. Ja muistattehan myös, että sokerimassa pitää "liimata" kakun pintaan marmeladilla tai voikreemillä parhaimman lopputuloksen saamiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Meille kakut tulee leipomosta.. tai siis tämä nainen on leipomossa töissä ja tekee kakut ilman leipomolisiä :) tämä sillä, kun on yhden kaasoni työkaveri ^^ meille tulee 5-6 kerroksen spiraalitelineellinen kakku, josta syö 100 henkilöä, maksaa 100e. Lisäksi 2 levykakkua, 40e kpl. Eli kakuille tulee hintaa vain 180e :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Tein kakut itse, mutta totta kai mulla oli myös apujoukkoja. Lopputulos oli onnistunut, vaikka varsinaisen "pääkakun" ulkonäössä olikin hieman parantamisen varaa näin jälkikäteen arvioiden. Maku oli kuitenkin just eikä melkein ja pienemmät kakut sekä juustokakut olivat myös esteettisesti onnistuneita.

Pitopalvelu arvioi, että kakut olisivat riittäneet n. 120 hengelle, mutta kyllä reilu 90 henkeä tuhosi ne melkein viimeistä myöten: jäljelle jäi pieni pala täytekakkua ja kaksi juustokakkua, joista toinen syötiin seuraavana päivänä ja toisen äiti pakasti.

Tein tosiaan täytekakkujen pohjat ja sokerimassakoristeet pari viikkoa etukäteen ja pakastin pohjat. Kaksi päivää ennen häitä leivoimme kolme juustokakkua ja sitten päivää ennen häitä teimme kolme juustokakkua ja täytimme sekä koristelimme täytekakut. Juustokakut olivat kypsennettyjä, joten niiden säilyvyys oli hyvä ja täytekakkujen on hyvä antaa "muhia" yön yli.

Kuvia voi katsella blogistani.

Edit. Laskin, että kaikille kolmelle täytekakulle (1 iso kolmikerroksinen ja kaksi 15-hengen kakkua + kuusi juustokakkua, joissa mm. passionhedelmää ja aitoa vaniljaa) tuli hintaa koristeineen ja muine härpäkkeineen n. 200 euroa. Eli pelkät materiaalikustannukset ovat kyllä varsin mittavat, jos kakkuja tekee hyvistä raaka-aineista itse.

Muokattu: , käyttäjä: Nox
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...