Jump to content
Naimisiin.info

Haiharan kartano (Tampere)


vuonna2010

Recommended Posts

Heippa.

Oisko ketään kuka olisi juhlinut Haiharan kartanossa Tampereella?

Miten kannattaa järjestää n. 50 hengelle pöydät ja tuolit tilassa? Olen ymmärtänyt, että yhteen pöytään saa menemään 4 henkilöä, pitääkö paikkaansa?

Meille tulee bändikin, joten täytyy varata sille + tanssimiselle tila myös :)

Kynttilöitä ko. tilassa ei saa polttaa, mutta onkohan ulkoroihut kuitenkin ok? Syyskuussa kun on h-hetki (siis vielä on aikaa runsaasti, mutta suunnitellaan jo "vähän" etukäteen ettei tulis ressiä ;)

Muitakin kommentteja/ideoita saa mielellään laittaa! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 months later...

Kovinpa tuntuu vähäiseltä kokemusten määrä Haiharaa koskien. Noh, me ollaan kuitenkin varattu Haihara tulevalle syksylle hääjuhlapaikaksi. Päätös on tehty Tampereen kaupungin sivuilla olevien muutaman kuvan, sijainnin ja kuulopuheiden perusteella. Tässä lähiaikoina on aikomus vielä käydä paikan päällä katsomassa että vastaako paikka mielikuvia, mutta tällä hetkellä ainakin Haihara on meidän valinta... :girl_smile: Mielellään niitä kokemuksia toki kuulisin...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tuonne toiseen ketjuun laitoinkin sulle linkin noille kaupungin sivuille, mutta laitanpa vielä tähänkin http://www.tampere.fi/kulttuurijamuseot/kulttuuripalvelut/tilat/haiharantila.html :girl_smile: Varaus tosiaan tehdään kulttuuripalvelujen asiakaspalvelun kautta. Tämän vuoden vuorokausihinta on tuo 650€ ja ne lisätunnit tulee tuon kokoustilavuokran mukaan. Eli ensimmäiset 24h=650€/vrk, seuraavat 2 tuntia=25€/2h ja sen jälkeiset tunnit 12€/h.

Sisätilat on perussiistit, seinäpinnat neutraalin vaaleita kaikissa huoneissa. Keittiö on varsin asiallinen. Tuolla kaupungin sivuilla on muutama sisäkuva ja pohjakuvakin. En osaa sanoa paljonko tilaan kaiken kaikkiaan saa ihmisiä mahtumaan. Itsellä on tarkotus saada 2/3 saliin mahtumaan kaikki vieraat (n.45hlöä) ja buffet-pöytä, jotta 1/3 salista jää sitten tanssille ja muulle ohjelmalle. Tosin, aikamoisen pähkinän olen itselleni purtavaksi suunnitellut. Ei nimittäin ole ihan yksinkertainen homma :girl_haha: Mutta saa nyt nähdä millaiseen pöytäjärjestykseen päädytään...

Link to comment
Share on other sites

Mites kun mä olen ymmärtänyt, ettei tilaa välttämättä saa käyttöön, jos siellä on näyttely, tai ainakin niitä tauluja täytyy varjella henkensä uhallakin. Oliko sellaisesta puhetta?

Mua mietityttää kans toi varaussysteemi, et saa vasta edellisenä syksynä varata, meillä on häät kesken pahimman hääkauden :rolleyes:

Miten siivous toimii, jos vuokra-aika on vain 24h? Koristelujen ja kukkien ym. poissiivous?

Link to comment
Share on other sites

Niin no on paljon mahdollista, että näyttelyiden aikaan ei saa lainkaan vuokrattua omaan käyttöön. Meillä häät tulevana syksynä, jolloin näyttelyt on tän vuoden osalta pidetty, joten ei ollut aiheellista niistä keskustella. Ja varattiin tammikuussa eli reilu 9kk ennen juhlia. Sikäli kun kesäksi 2012 haluaa niin voihan sitä tiedustella sieltä kulttuuripalvelujen asiakaspalvelusta, että onko mahdollista varata aiemmin vai vasta ens syksynä. Mutta en tiedä miten se kesäajan varailu menee, kannattaa kysyä suoraan sieltä. :girl_smile:

Me varattiin alunperin lauantai-aamupäivästä sunnuntaihin niin että sen 24tunnin perään otettiin pari lisätuntia, ja muutama päivä mietittyämme tultiin siihen tulokseen, että varataan vielä sinne perjantai-iltaankin pari tuntia, koska muuten ei mikään onnistu. :D Eli sillä pelkällä 24 tunnilla voi kyllä tehdä tiukkaa koristella, juhlia ja vielä siivotakin... Riippuu toki juhlista, ihmismäärästä ja aikataulusta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest TiiviTaavi

Muilla kokemusta Haiharan kartanosta?

Meillä tulossa vieraita n.60hlöä. Mahtuuko tämmöinen määrä tuohon isoon saliin pöytineen, vai tuleeko ahdasta?

Millainen keittiö/kylmäsäilytystilat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Loistava paikka! Juhlittiin häät Haiharassa kesäkuun alussa ja eipä paljon valittamisen sanaa löydy. Miljöö mitä ihanin ja kartano itsesssään oikein kunnon tunnelmallinen juhlatila. Koristeelliset, vanhat takat joka huoneessa iso plussa!

Vieraita meillä oli 120 hlöä ja jaettiin vieraat kolmeen eri tilaan, saliin sekä kahteen pienempään huoneeseen. Isoon saliin mahdutettiin reilu 80 hlöä. Ihan sopuisasti mahduttiin, ei siellä nyt suuria tansseja istumisen aikaan tanssittu, mutta eipä kukaan myöskään valitellut liiallista ahtautta. Pöydät laitettiin salia mukaillen eli siis me itse (hääpari) oltiin erkkerissä ja katseltiin saliin päin. Vieraiden pöydät olivat sitten kaikki pitkittäin, eli vieraat istuivat "kyljet" meidän suuntaan. Näin saatiin kaikkien paikoilta jonkinsortin näköyhteys meihin.

Ruokatarjoilu hoidettiin siinä keittiön ja salin välisessä pikkuhuoneessa. Sujui hyvin, kun pöytä kerrallaan vieraat ohjattiin ottamaan ruokaa ja tarjoilupöytää kierrettiin vaan yhteen suuntaan. Ei tullut jonotus-taisteluita! :) Osa vieraista itse asiassa oli kiitellyt, kun bestman heidät pöytäkunnittain ohjasi ottamaan ruokaa eikä menty ihan viidakon lakien mukaan. Ei tarvinnut kenenkään liikoja seistä jonossa vaan sai vapaasti jutustella muiden kanssa kunnes käsky kävi kohti ruokapöytää. Myös kahvitarjoilu järjestettiin samassa tilassa, kakunleikkaus tosin hoidettiin salin puolella, jotta vieraat näkivät kuka sen vallan saa. (Voitin! :P)

Meillä ei ollut itse ohjelmaa oikeastaan salissa vaan se järjestettiin siellä takana olevassa tilassa, siis ulko-ovelta oikealle "käytävän" päässä ja ohjelman aikana osa pöydistä ja tuoleista vietiin takaisin varastoon, jotta saatiin tilaa bändille ja tanssimiselle. Bändi toi kamansa ohjelman aikana saliin, jossa sitten tanssattiinkin pitkälle yöhön :)

Pieni jännitysmomentti Haiharan suhteen oli vessat - niitä kun ei ole kuin vain yksi naisten ja yksi miesten vessa. Tuostakaan ei kyllä minkäänlaista onkelmaa meidän kekkereissä tullut eikä jonoja muodostunut. Liekö syynä ollut sitten tarpeeksi kuuma päivä :P Toinen keväällä mietitystä aiheuttanut asia oli pihan koristelut. Nekin olivat hoituneet itsestään ja pihassa oli hienot kukkaistutukset valmiina.

Kaikinpuolin siis voin suositella tilaa häitä varten! :)

Link to comment
Share on other sites

Tuo Haihara kuulostaa kyllä oikein mahtavalta! Mutta onkos tosiaan niin, että paikassa ei saa polttaa kynttilöitä? Mielestäni olen lukenut sellaista jostain sivustolta... Ja Sipe11, oliko teidän häiden aikaan pihapiirissä kovinkin paljon uteliaita lenkkeilijöitä? ;)

Link to comment
Share on other sites

Roxanna, juu ei saa polttaa sisällä kynttilöitä lainkaan.

Sipe, kiva kun kävit kertomassa onnistuneista juhlista! Te siis laitoitte noutopöydän siihen keittiön ja salin väliseen huoneeseen? Laitoitteko tarjoilut siis siihen ikkunaseinälle? Ja oliko se piano vielä siinä samassa tilassa vai oliko viety johonkin muualle? Mietin nimittäin itsekin yhdessä vaiheessa että jos noutopöydän saisi mahtumaan siihen välitilaan mutta jotenkin ajattelin sen niin pieneksi ettei olisi toimiva... Ja vessojen suhteen tässä itekin jännittäny jo valmiiksi että riittääkö, mutta jos teidän 120 henkee on pärjänny niillä kahdella vessalla niin eiköhän meidänkin alle 50 pärjää. :D

Link to comment
Share on other sites

Roxanna: Ei ollut oikeastaan lenkkeilijöitä, tai itse en ainakaan ehtinyt huomata. Eli häiriöksi asti niitä ei kyllä ainakaan ollut. Yksi ainoa pieni äksidentti sattui, kun myöhään illalla ilmeisesti lenkillä ollut koiruus päätti iltaruuan lihapullien hajun perässä tulla kylään :D Hienosti juoksi suoraan keittiöön, perässään jokseenkin nolostunut taluttaja. Mutta ei tuostakaan mitään suurempaa häiriötä sinänsä ollut, vähän vaan sääliksi kävi taluttajaa, josta kyllä päälle päin näkyi nolotuksen taso.. :)

Miimos: Joo, tarjoilut oli juuri siinä keittiön ja salin välisessä pikkuhuoneessa. Piano siirrettiin varastohuoneeseen tilaisuuden ajaksi. Silloin ainakin oli sallittua sitä liikutella, tosin en tiedä mikä nyt on tilanne, kun meitin juhlia edeltävänä vklna juhlineille oli pieni onnettomuus sattunut ja yksi pianon pyöristä hajonnut.. No, me käytettiin raakaa miesvoimaa ja nostettiin se kynnyksen yli varaston puolelle juhlien ajaksi. Toivottavasti sitä vieläkin saa liikutella, muuten tila käy tarjoilujen suhteen kyllä hieman ahtaaksi. Tarjoilupöytä itse asiassa laitettiin keskelle huonetta, jolloin kaikki kiersivät pöydän kokonaan, eikä tullut suurempia sumppuja huoneeseen. Juomapöytä laitettiin sitten salin puolelle heti siitä tarjoilutilan ovelta katsottuna oikealle, jolloin ei niitä enää tarvinnut ahtaa samaan tilaan ruokien kanssa.

Vessat kyllä varmaan riittää teille ihan hyvin, tosin on kyllä varmasti aika paljon ilmasta ja juomien määrästä kiinni, kuinka paljon niitä tarvitaan. Meillä juomapuolta oli yllinkyllin ja sitä kyllä kuluikin, mutta 30 astetta varmasti jonkun verran vähensi vessan tarvetta suurimmalla osalla :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heips Sipe, olipa mielenkiintoista lukea positiivinen kokemus Haiharasta noinkin suurella vierasmäärällä, kun olen kuvitellut että sinne mahtuisi paljon vähemmän porukkaa.

Sen verran haluaisin udella, että saako juhlia jatkaa lisämaksusta vaikka seuraavaan aamuun jos siltä tuntuu, vai onko sille asetettu joku takaraja? Haluaisimme pitää kekkerit käynnissä kaikessa rauhassa niin pitkään kuin huvittaa, mutta sellaiset paikat tuntuvat olevan vähän kiven alla (ainakaan jos ei halua seurantalo-tyyppistä tilaa...) :/

Link to comment
Share on other sites

^ riippuu tietysti siitä kuinka pitkälle ajalle paikkaa vuokraa. Meillä vuokrausta on perjantai-illasta sunnuntaihin klo 13. Lauantaina saa juhlia niin pitkään kuin haluaa (joskin maalaisjärkeä käyttäen ja läheiset asumukset huomioon ottaen)... Tosin, me aika suurella todennäköisyydellä ilmoitamme vieraille juhlien juhlapaikalla päättyvän puoliltaöin... Siitä sitten jokainen jatkakoon haluamallaan tavalla. :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Miten te, jotka olette juhlineet tai jo varanneet ja pöytäkartaston tehneet käyttäneet pöytiä?

Nettisivuilla on ilmoitus, että pöydät ovat 150 cm * 70 cm ja minusta tuo 70 cm:n leveys on hurjan vähän. Onko suuressa salissa tilaa laittaa kaksi pöytää yhteen, jotta leveys olisi 140 cm ja silti saisi saliin mahtumaan n. 60 hlöä?

Ja pitääkö tuo salin ilmoitettu 7 m leveä ja 16,5 m pitkä paikkansa?

Olin jo luopunut toivosta löytää kiva paikka ja olinkin jo hylännyt haiharan kertaalleen, koska olisin halunnut ns. valmiimman paikan, mutta jostain piti hieman joustaa, joten nyt kun olen perehtynyt paikkaan hieman paremmin, tuntuu se jo katsastamisen arvoiselta. Emme halua käydä katsomassa kymmeniä kohteita, koska asumme edelleen "etelämmässä" ja tampereen suunnalla vietetyt viikonloput ovat aina kiireisiä.

Link to comment
Share on other sites

^ Pöytäkartta-asiaan en osaa vielä kommentoida sillä itsellä on vielä se palapeli todella pahasti vaiheessa... Mutta mitä noihin salin mittoihin tulee niin aika hyvin pitävät kutinsa. Tosin kannattaa ottaa pöytäkarttaa suunnitellessa sitten huomioon ne "ulokkeet" jotka siinä pohjapiirrustuksessakin kyllä näkyy... Ja takkaa vastapäisellä pitkällä seinällä on niin ikään sellainen, samalla kohtaa kuin se takan takana oleva (tämä ei siis pohjapiirrustuksessa näy)...

Muokattu: , käyttäjä: ~Miimos
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä oli muutama viikko sitten häät haiharassa ja mielestän tila oli todella hyvä! Olin itsekkin yllättynyt että saimme kaikki 96 vierasta + itsemme mahdutettua isoon saliin istumaan eikä se mielestäni edes tullut hirmuisen ahtaaksi, eli penkkien välistä mahtui hyvin kävelemään. Meillä pöytäjärjestys oli niin, että istuimme kahdestaan erkkerin kärjessä ja muut pöydät olivat huoneen suuntaisesti (eli vieraat istuivat kylki meihin päin). Pöydät oli ryhmitelty niin, että rinnakkain oli aina kolme pöytää läpi salin ja ovien kohdalla oli kulkuväylät, jolloin pituussuunnassa pöytiä oli 3-2-3:n jonoissa. Yhteen pöytään mahtuu siis 4 henkeä. Vaikka pöydät kuulostivat kapeilta mahtui niihin ihan mukavasti vastakkain istumaan, keskelle ei kuitenkaan jää tilaa sen kummemmille koristeille, mielestäni myös kaitaliina olisi korostanut pöydän kapeutta.

Juomat olivat meillä ensimmäisessä pikkuhuoneessa ja pitopöytä toisessa, niin että jono muodostui eteiseen. Tämä toimi hyvin kun huoneiden läpi pääsi kiertämään. Taaimmaiset huoneet toimivat rauhallisempana loungena myöhemmin illalla.

Koska kaikki vieraamme istuivat isossa salissa ja halusimme järjstää myös bändin sinne, jouduimme siirtämään pöytiä pois ja muihin huoneisiin kahvin jälkeen. Mielestäni se oli kuinkin vaivan arvoista, sillä pääsali oli ehdottomasti juhlien sydän.

Kaiken kaikkiaan voin lämpimäsi suositella Haiharan kartanoa juhlapaikaksi. Tila oli suuremman oloinen kuin minkä käsityksen olin saanut ja siisti. Keittiössä oli hyvin tilaa pitopalvelulle. Juhlia sai ilman aikarajoja. Ainoana huonona puolena koin Haiharassa sen, että häämme lykkääntyivät syyskuun alkuun koska paikkaa ei voinut varata elo- tai heinäkuulle. Pidimme paikasta kuitenkin niin paljon, että olimme sinne päästäksemme valmiit lykkäämään häitämme muutamalla viikolla enkä ole päätöstä katunut. Kannattaa kuitenkin olla kärppänä varaamassa aikaa jos on tietty viikonloppu kiikarissa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hienoa lukea positiivisia palautteita Haiharasta. Kävimme katsomassa paikkaa elokuussa (ainoastaan näyttelyssä kylläkin) ja olihan paikka kaunis. Nyt alkoi vain mietityttämään paikan varausajan pituus ja siivous. Kun itse pitää siivota ja korjata pöydät pois, tarkoittaako se sitä, että kaikki pöydät pitää myös putsata (mahdollisten juoma/ruokalänttien jäljiltä)? Kaikki tuolit käydä läpi, jos niissä on jotain? Entä, jos jotkut ovat hieman (lapset) kosketelleet ikkunoita ja niissä on "tahmajälkiä", pitääkö ikkunat käydä läpi? Mikä on se siivouksen taso, mikä pitää suorittaa juhlien jälkeen? Kuka tarkastaa varastoon pinottujen pöytien ja tuolien kunnon juhlien jälkeen?

Yleensä juhlapaikan pitäjille voi maksaa siivouksesta, mutta Haiharassa käytäntö on eri, joten siksi tämä huolestuttaa. Me olimme suunnitelleet varauksen alkavan lauantaiaamuna esim. yhdeksältä, jolloin paikan laittoon olisi noin 4-5 tuntia (meillä on paljon porukkaa mukana, me itse vain käväisemme välillä paikalla). Entä jos huomataankin, että paikka on likainen ja tarvitseekin kaikkien pöytien ja tuolien putsaamisen ym. silloin ei 4 tuntia riitä?

Pitäisi soitella Haiharan vastaavalle henkilölle, mutta jos jollain on mieltä huojentavia vastauksia, niin kertokaa ihmeessä.

Millainen äänentoisto salissa on ajatellen bändin sijoittamista, tietääkö joku? Meillä on sen verran vähän vieraita, että olisin halunnut keskelle salia jäävän tyhjän alueen, jossa voidaan tanssia, mutta täyttääkö musiikki silloin koko salin, niin että kukaan ei kuule vieruskaverin juttuja. En kuitenkaan halua, että vieraat joutuvat pakenemaan muihin huoneisiin, jos haluavat keskustella. Vai onko sillä kuitenkaan merkitystä, onko bändi keskellä salia vai toisessa päässä? Kun kävimme näyttelyssä, tuntui paikka kovin galleriamaiselta, jossa jokainen askel kaikui.

Ihan liikaa kysymyksiä päässä, huoh!

Link to comment
Share on other sites

Me juhlittiin häitämme Haiharassa 1.10.. Hääpäivällemme sattui kaunein mahdollinen syyssää, joka kruunasi muutenkin kauniin miljöön. :-X

Juhlijoita meillä oli 44. Pöydät järjestettiin siten, että erkkeripäädyssä oli poikkisalin suuntaisesti 'hääparin pöytä' (kolmen pöydän mittainen, jossa istui hääparin lisäksi kaasot +bestman avecinsa kanssa). Tästä pöydästä lähti sitten salin suuntaisesti kaks pitkää pöytää (kolmen pöydän mittaisia nämäkin). Lisäksi tehtiin vielä yksi kolmen pöydän mittainen pitkä pöytä salin suuntaisesti salin keskiosaan.

Buffetpöytä meillä oli salin ja keittiön välisessä huoneessa. Kun huoneesta siirsi pianon ja piirtoheittimen pois, sai hyvin tilaa kolmesta pöydästä muodostetulle noutopöydälle. Pöytää siis kierrettiin yhteen suuntaan. Juoma/leipäpöytä sijoitettiin salin puolelle, keittiöön johtavan oven ja takan väliselle seinäpätkälle. Toimi hyvin siinä. Buffetpöydän sijainti noin oli sekä hääväen että pitopalvelun kannalta oikein hyvä. Pitopalvelu sai rauhassa laittaa tarjoiluja esille ja hääväki sai rauhassa keskittyä hääohjelmaan.

Tuoleista ja pöydistä... Ne varastossa pinossa olevat pöydäthän on tavallisia 'festaripöytiä', väriltään tummanruskeita ja punertavia. Itse en ainakaan ollut niistä yhtään huolissaan. Ja kun liinat laittoi päälle, niin ei käynyt mielessäkään että pöytiin voisi tulla jotain valtavia likatahroja. Eli meidän väestä ei ainakaan kukaan tainnut erityisemmin käydä tuoleja ja pöytiä siivouksen yhteydessä läpi suurien tahrojen varalta. Olisihan ne huomattu kyllä. Ja meidän juhlaväessä ei kovin montaa potentiaalista sotkijaa edes ollut. :girl_wink: Siivouksen tasoa noin niinkuin muuten itsekin mietittiin kovasti... Kun asiaa kysyin talonmieheltä, vastaus oli, että näkyvät roskat siivotaan pois ja jos esim. lattiassa on isoja näkyviä tahroja niin ne tulisi pestä pois. Punkkutahroille saatiin ihan erikseen vielä ohjeistus. Mutta muuten ohje oli, että maalaisjärkeä käyttäen. Talonmies kertoi kuitenkin itse joka tapauksessa pesevänsä lattiat koneella juhlien jälkeen.

Salissa on katossa isot kaiuttimet ainoastaan nimenomaan siinä keskiosassa. Tästä syystä mekin muutimme suunnitelmaamme, ja illan tullen tuuppasimme keskellä olleen pitkän pöydän salin perälle ja loimme keskelle tanssilattian. Bändiä meillä ei ollut, vaan musiikki tuli läppäriltä. Musiikin volyymitaso ei ollut yökerhotasolla, joten salin päissä oli ihan mahdollista keskustella ilman huutamista. Mutta JOS meillä olisi ollut bändi, olisimme sijoittaneet sen salin perälle (eli etupihan puoleiseen päätyyn). :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pitipä tulla jakamaan kokemus, kun muistin, että tällainenkin ketju täällä on.

Oltiin siis menneenä kesänä vieraina häissä Haiharassa. Olin kerran ollut aiemmin toooodella kauan sitten jaomiakin häitä tuonne aiksnaan haikailin, mutta jätettiin väliin, koska haluttiin vieraat yhteen tilaan.

Mutta asiaan.

Kavereiden häät tuolla olivat ehdottomasti ihanimmat häät, joissa olen ollut. Tuohon vaikuttaa tietysti todella paljon pari itsessään ja vieraat. Mutta kyllä se maisema pariovista sinne järvelle vihkimisen taustana oli todella ihana. Vieraita arvioisin olleen n. 60 ja kaikki istuivat pääsalissa. Salissa hoidettiin myös siis vihkiminen ja tanssilattiallekin oli tilaa ilman pöytien siirtelyä. Pöydät oli asetettu niin, että salin ovesta vasemmalla oli joko 3 tai 4 pitkää pöytää ja oikealla puolella neliön muotoon asetettuja pöytiä kaksi kummallakin seinällä ja hääpari istui erkkerin oikeassa reunassa ja bändi oli vasemmassa ja siihen keskelle jäi riittävästi tanssilattiaa. Ruokatarjoilu oli ensimmäisessä pienessä huoneessa salista pois päin, mikä toimi hyvin, kun kierrettiin eteisen kautta hakemaan ruokaa ja tultiin toisesta ovesta takaisin saliin, niin ei syntynyt ruuhkia. Vessojen vähyyttäkään ei huomannut, ei ollut missään vaiheessa jonoja ja hyvä lisä on myös kaupungin bussin tuleminen lähelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...