Jump to content
Naimisiin.info

Kuulutuksista


Guest insku

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haluaisin kyllä mennä kuuntelemaan kuulutuksia kun niiden aika on. Mutta, mä en oikein ihan varma ole kuinka tuo kuulutus homma toimii, joten voisiko joku joka tietää, niin kertoa mahdollisimman hyvin miten se homma menee. Kuuluuko meidän päättää päivä, kuinka kauan enen häitä ne luetaan, jos kaupungissa on kaksi kirkkoa, luetaanko ne molemmissa, vai siellä missä meidät vihitään jne...:D

Kiitos vastauksista tällaiselle typerämmmälle tässä asiassa..:):girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

^Ota kirkkoherranvirastoon yhteyttä, sillä se selviää :) Aina on eroja seurakuntien välillä, mutta siellä tiedetään kaikki :P Ymmärtääkseni joissakin paikoissa ne luetaan automaattisesti esteidentutkinnan jälkeen, jossain kysytään että koska jne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ajankohdan sai valita, ja kuuntelemassa oltiin sulhasen isän, äidin, mummin sekä minun äitini kanssa. Kirkon jälkeen olimme lounaalla mummin luona. Jäi vähän harmittamaan, minun sukunimeni sanottiin väärin (ihan perussuomalainen -nen nimi) molemmilla kerroilla. Olimme ainoa pari joka oli sinä päivänä kuulutuksia toivonut luettavaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei!

Onko kenellekään käynyt niin, että ollaan oltu kirkossa odottamassa, että nimet kuulutetaan, mutta ei ole kuulunut?

Meillä kävi näin tänään. Nyt sitten soiteltu kahdelle eri papille (oma seurakunta ja vihkiseurakunta), mutta kummassakaan ei nimiä. Emme hakeneet esteiden tutkintapaperia perjantaina, mutta meillä on mustaa valkoisella, että kuulutukset piti olla tänään. Nyt sitten jännätään huomisaamuun, että pääsee kysymään, missä vika.

Meillä järjestetty myös kuulutuskahvit ja ruat, mutta nyt ei sitten kuulutettukaan...

Ottaa päähän isosti,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Onko kirkossa kuulutus muuten pakollista? Tapaamme papin maanantaina ja toki häneltä tämä asia sitten selviää, mutta ihan näin uteliaisuudesta kyselen. Kun meille maistraatissa esteiden tutkinnan yhteydessä sanottiin jotenkin niin, että "jos haluatte kuulutukset niin ne pitää sitten tilata erikseen". Niin jäin siihen käsitykseen, ettei kuulutuksia välttämättä tarvita.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Delia! :) Olin siis käsittänyt asian aivan oikein.

Itse en kuulutuksia haluaisi ollenkaan, koska yritetään pitää häät ihan vaan perhepiirissä ja pienellä paikkakunnalla kyllä sitten kuulutuksien myötä sana leviäisi varsin tehokkaasti. Tuleva anoppi puoletaan ehdottomasti haluaa, että meidät kuulutetaan. Saa nähdä kummalla on kovempi tahdonvoima. Voi olla, että joudun antamaan periksi anopille.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Toivottiin päivää esteiden tutkinnan yhteydessä, muistelen, et siinä oli jotenkin määritelty et oliko aikaisintaan 2 kk ennen tms (voi olla seurakuntakohtaistakin). Lähempänä piti vielä varmistella oikea ajankohtaa, koska sinä sunnuntaina oli useampi kirkollinen aktiviteetti meidän seurakunnassa oli messut klo 12 & 18. Kirkkoherranvirasto ainakin oli hyvin avulias ja sai aina vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Meidät kuitenkin vihittiin toisessa kirkossa, eri seurakunnassa. Kuulutukset käytiin kuuntelemassa yhdessä sulhasen, hänen ja mun isän porukan kanssa. Sit mentiin ulos syömään pitkän kaavan mukaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meilläkään ei mennyt oikein putkeen koko kuulutukset. Oltiin isommalla porukalla paikalla ja järjestetty kuuliaiskahvitkin, mutta kirkossa kämmättiin mikrofonin kanssa. Joku nuori tyyppi kävi ne lukemassa, ja aloitti niin, ettei mikki ollut päällä. Ei sitten älynnyt toistaa meidän nimiä, kun alkoi mikistä kuulua. :girl_sad:

Link to comment
Share on other sites

Me emme halua kuulutuksia lehteen, eikä kirkossa luettavaksi. Sulhasen asuinpaikkakunnalla tiedon ei pidä levitä minnekään, vihkimisestä ollaan aivan hiljaa muutenkin. Ja omalla paikkakunnallani en halua tiedon leviävän, koska se päätyisi hyvin äkkiä työyhteisööni ja työkavereita en aio kutsua kirkkoon, enkä ole heille mitään etukäteen asiasta kertonut. Tietävät nyt minun olevan kihloissa, mutta muuta tietoa en heille suo. En varmaan kerro vihkimisen jälkeenkään asiasta mitään. Nimeni ei muutu, joten on helppo pitää juttu omana tietona.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä oli kuulutukset 2vk ennen vihkimistä ja kirkossa torotettiin me, minun vanhempani ja mummo sekä sulhaseni isä vaimoineen (ortodokseja) sekä mummo. Onneksi samana sunnuntaina oli myös konfirmaatio, eli väkeä oli parikymmentä meidän lisäksemme :girl_haha: Tapaus oli selkeästi tärkeä perheelleni, äiti suunnitteli jo hyvissä ajoin että ko. päivänä mennään kaikki kirkkoon ja sen jälkeen yhteislounaalle meille. Sulhanen oli ehkä "vastentahtoisin", mutta ei kehdannut vastustella, koska kuitenkin tulee kirkollinen vihkiminen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Me varmaan pyydetään kuulutuksia ensimmäiselle adventille, joka on tasan 2 kk ennen häitä. Silloin on aina kirkko ihan täynnä. Aiemmin olen ollut siskon kuulutuksia kuuntelemassa, ja onhan se aika juhlallinen hetki. Sen jälkeen juotin kuuliaiskahvit lähipiirin ja papin kanssa seurakuntasalissa.

Link to comment
Share on other sites

miulle ei oo kuulutuksilla mitään merkitystä en muutenkaan välitä kirkkojutuista.että ihan sama miulle..en mee kuuntelee :grin:

Ja menet kirkossa silti naimisiin? On se kumma kun kukaan ei enää kunnioita toisille pyhiä asioita... Että jos ei kirkko kiinnosta,

niin mene maistraattiin!

Link to comment
Share on other sites

miulle ei oo kuulutuksilla mitään merkitystä en muutenkaan välitä kirkkojutuista.että ihan sama miulle..en mee kuuntelee :grin:

Ja menet kirkossa silti naimisiin? On se kumma kun kukaan ei enää kunnioita toisille pyhiä asioita... Että jos ei kirkko kiinnosta,

niin mene maistraattiin!

juu niin mennään kun mies haluaa että meidät vihitään kirkossa jossa hänen vanhemmat on vihitty(äitinsä kuoli 10 v sitten).meitä kun on tässä kaksi ihmistä niin jommankumman mielen mukaanhan se pitää tehdä :girl_sigh:

Oliskin asiat aina niin yksinkertasia että vois ite päättää kaikesta :girl_haha:

että en mie kirkossa sen takia oo menossa minkään perinteen takia,,.ikävää jos loukkaan kristittyjä uskovaisia mutta eikai tuota kannata niin vakavasti ottaa.

Minä annan ihmisten uskoa mihin tahtoo ja yritän kunnioittaakkin sitä,mut mites tämäkin tilanne kun toinen välttämättä kirkon haluaa,ja muu ei tule kysymykseen??

Ehkä mie kuitenkin toteutan nyt ton tulevan ukkoni toiveen ennemmin kun ajattelen kaikkia loukkaantuneita noihin asioihin uskovia ja järjestän kauhean riidan vihkipaikasta.. :girl_mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...