soffala

Auttaako teidän äiti valmisteluissa?

127 viestiä aiheessa

Meillä on äidin kanssa todella läheiset välit ja hänen kanssaan tulee puhuttua hääjutuista varmaankin kaikista eniten(siis jos ei sulhoa lasketa). Äitini on ollut ravintola-alalla ja pitopalvelussa töissä melkein koko ikäni, joten olemme saaneet häneltä hyvin tietoa juoma ja ruokapuolen asioissa. Äiti oli myös ostamassa kanssani hääpukua ja on ottanut poikaa hoitoon, jos meillä on ollut jotain hääjuttuja hoidettavana. Äiti on myös lupautunut tulemaan koristeluavuksi juhlapaikalle häitä edeltävänä päivänä ja häitä edeltävän yön vietän siskoni, kaasojen ja äidin kanssa. Uskon että äidistä on mulle kaikista suurin tuki ja turva siinä jännityksen keskellä hääpäivän aamuna. <3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedän jo, että tulee auttamaan liikaakin :) Mutta en valita!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äiti tykkää järjestellä juhlia ja on kätevä käsistään, joten hyvin innokkaasti hän on ainoan tyttärensä häitäkin valmistelemassa. Päävastuu kaikesta on minulla ja sulholla, mutta koska tehdään aika paljon itse, eli ei osteta valmista, niin mm. mutsin intohimo askarteluun pääsee todella oikeuksiinsa. Häihin on vielä puolisen vuotta aikaa, mutta suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa ja odotan jo itsekin innolla, että päästäis siihen käytännön askartelupaskarteluosioon kiinni ja tekemään juttuja yhdessä.

 

Meillä on äidin kanssa lämmin ja läheinen suhde ja monet hyvät naurut on saatu, kun on heitelty ideoita ja tehty hupiluonnoksia hääjutuista. Meidän häitä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa perinteisiksi, joten ihan alussa piti vähän hillitä mutsin intoa, kun hän alkoi hössöttää jutuista, joita oletti automaattisesti kuuluvan häihin. Mutta nyt on mutsikin kartalla ja hiffattuaan meidän hääjuhlan idean on hänkin ollut - jos mahdollista - vielä enemmän fiiliksissä kuin sitä ennen. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

äitini varmasti auttaa meitä eniten häiden järjestämisessä, hän tykkää suunnitella ja järjestellä erinäkösiä juhlia, joten hänestä tulee olemaan suuri apu!

Muokattu: , käyttäjä: nnipsu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oma äitini eikä sulhasen äiti osallistu millään tavoin häiden järjestämiseen. He tulevat sitten juhlimaan kanssamme ja se riittää. Molemmat ovat vielä työelämässä ja kiireisiä, niin en näe mitään syytä, että he osallistuisivat häiden järjestämiseen.  En halua äitien osallistumista, sillä kannan itse pääosin suunnittelu- ja järjestelyvastuun itse ja se sopii aivan loistavasti. En jaksaisi kuunnella yhtään neuvoja, että miten joku asia on tehty aina samalla tavalla ja kuka on kutsuttava ym. Maksamme häät täysin itse, joten kaikki päätökset teen sulhasen kanssa, en äitien.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äiti auttaa kyllä hääjärjestelyissä ihan kiitettävästi. Oli mukana hääpuvun valitsemisessa ja muutenkin mietitään äidin kanssa yhdessä koristeluja, ruokaa ja muita käytännön asioita. Äiti on siis lähinnä "henkinen tuki" eli ei osallistu arkarteluihin yms. mutta leipoo jotain kahvipöytään ja auttaa sitten juhlapaikan koristelussa jne. häitä edellisinä päivinä, samalla tavalla kuin kaikki muutkin lähipiiriin kuuluvat. Vaikka maksamme sulhasen kanssa pääasiassa itse häät, niin silti molempien perheet on täysillä mukana suunnittelemassa ja tekemässä, mistä minä ainakin olen pelkästään tyytyväinen :)  Me kuitenkin sulhasen kanssa sanomme viimeisen sanan, ja päätämme, mitä MEIDÄN häihin tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omaa äitiäni kiinnostaa lähinnä mitä hän itse laittaa häihin päälle. Sanoi minulle, että ei ymmärrä miksi minä edes kerron hänele häiden yksityiskohdista, koska häntä ei yhtään kiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äiti on ollut todella innoissaan meidän häistä ja on lupautunut avustamaan niiden järjestelyssä. Hän halusi välttämättä ostaa hääpukuni ja on sen lisäksi haalinut häihin sopivia koristeita, kartoittanut alueen pitopalveluita ja haluaa osallistua niin juhlapaikan koristeluun kuin siivoamiseenkin ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äitini auttaa kyllä siinä määrin, mitä 800km päästä voi auttaa :D Äitini on käynyt katsomassa meille jo juhlapaikan, sillä olemme itse niin kaukana. Lisäksi hän tulee varmasti auttamaan lähempänä hääpäivää kahvipöydän leivonnaisissa, koristeluiden valmistelussa (etenkin häitä edeltävänä päivänä ja hääpäivänä) ja kaikissa pienissä yleisissä asioissa mitä eteen tulee. Enimmäkseen hän kaiketi kuuntelee minun juttujani ja hömpötystä :D Uskon, että sulhasen äiti auttelee samoissa määrin. Appivanhemmillani on kotona niin paljon ylimääräistä tilaa, että uskon ja toivon että voimme viedä heille varastoon kaikenmoiset hääkrääsät mitä kannamme aina tullessamme kylään :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Sanoi minulle, että ei ymmärrä miksi minä edes kerron hänele häiden yksityiskohdista, koska häntä ei yhtään kiinnosta." Onpa kurjasti sanottu Kiddon äidiltä. :/ Meillä on häät ensi vuoden kesäkuussa, ja tässä kevään valjetessa minun äidilleni (ja iskällekin :D) on kehittynyt pienoinen hääkuume... Joten uskoisin että apua sieltä kyllä saa tarvittaessa, ja varmaan vaikei tarvisikaan! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aluksi äiti ei ymmärtäny miksi niin aikaisin aloitin hääsunnittelun. Yritin monta kertaa sanoa ettei häihin ole pitkä aika ( häät 25.1.2014, aloin suunnittelee joulukuussa 2012). Sitten ku oikee kirjotin hänelle että haluamme talvihäät 2014 nii siitähän helvetti lähti irti. Kun ei HÄN TYKKÄÄ talvihäistä! -.- No, muutaman kerran siinä tapeltiin että ME haluamme talvihäät yms. Nii asia alko olee ihan ok hänelle, ei valittanu enää mulle siitä.

 

Toinen ongelma tuli siinä ku kerroin että mulla on jo hääpuku valmiina, menin yksin sovittamaan ja ostin sen ( näytin vain kaasolle sovituksessa ). Siitä äiti taas niin kovasti loukkaantui kun en kysynyt häneltä mielipidettä enkä ottanu mukaan. En ottanu ketään aluksi mukaan siks ku tiesin et se menee näin: löydän AIVAN ihanan puvun johon rakastun, näytän sitä muille ja muut sanovat ei.

No, eilen löysin kuvia mun hääpuvusta ( jonkun mallin päällä ) netistä ja linkitin ne äidille enkä sanonu muuta. Vastaus: Kulta, ei tuo ole yhtään hieno puku. Miksi katsot pukuja kun sulla on jo?  :girl_cray2:

Nii, miks en halunnu häntä mukaan sovitukseen? -.- :girl_sad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auttaa,heti kättelyssä sanoi auttavansa rahallisesti,mitä kyllä pyritään välttämään viimeiseen asti koska hän osallistuu muutenkin itseään säästelemättä valmisteluihin.Äitiltä kyselen mielipiteitä milloin mistäkin,taidetaan olla molemmat yhtä innoissamme häistä <3 Hän on luvannut myös tulla häitä edeltäväksi viikoksi auttamaan valmistelussa ja ruokien valmistuksessa.Pyysin häntä sitomaan kimppuni mutta ei ole vielä luvannut,minusta olisi ihanaa astella avioon äitin tekemä kimppu kourassa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äitini ei auta, koska emme ole väleissä. Anoppini sen sijaan tulee varmasti auttamaan senkin eestä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa äiti lupasi auttaa, ja rupeaa olemaan jo into piukassa, ehkä jopa enemmän kuin mulla :grin: Ylpeenä äiteenä kyselee neuvoja summuuta kuulemma työkavereiltaa jne. No vinkit on aina tervetulleita, toivon vaan ettei mene sukset ristiin joissain makuasioissa :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äiti auttaa vaihtelevalla kiinnostuksella. Viime vuonna ei ottanut kantaa käytännössä mihinkään. Nyt alkuvuodesta totesi, että on ollut vähän muissa maailmoissa, mutta nyt innostuu. No aika vähän on innostunut. Rahallisesta avustuksesta saatiin porukoiden kanssa sovittua, mutta muuten on vähän niin ja näin. Tuntuu siltä, että sitä tympii koko häätouhu. Kutsukortteihin tarkistelin tänään nimiä ja muita seikkoja, niin sanoi vaan, että ei jaksa ottaa kantaa, siis ei voi niitä kaukaisemman sukulaisen lasten nimiä päästään mulle kaivaa? Vieraista on sanonut sen, että kutsukaa ketä haluatte, mutta kuitenkin pitää kutsua kaikki serkutkin kun "minä en sitten siskoilleni selittele miksei lapsia kutsuttu". Harmittaa oikeasti ihan hirveesti, kun äiti tuntuu niin negatiiviselta, vaikkei sanokaan suoraan mielipiteitä. Pahinta on tuo, että ei jaksa ottaa kantaa. Tulee tosi tärkeä olo. Not. Voisiko edes sanoa, että keskustellaan huomenna, kun olen pirteämpi. Alan itsekin tässä kohta kehittämään jotain paskamyrskyä asian suhteen. Anoppi on puolestaan rasittavan osallistuva. Jos nää kaks sais jotenkin tasapainoon niin olis jees.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me juhlimme häitämme mieheni kotiseudulla, joten luonnollisestikin olemme kysyneet mieheni äidiltä neuvoa juhlien järjestämiseen ja suoraan sanottuna pyytäneet myös hänen apuaan. Yksi suurin syy avuntarpeeseen on se, että minä asustelen pysyvästi ulkomailla, enkä siis pääse edes katsomaan hääpaikkaammekaan vielä ainakaan hetkiseen. Miehelleni on myös tärkeää, että hänen äitinsä auttaa meitä, sillä tiedämme, miten paljon hän on häitä toivonut ja odottanut :)

 

Oman äitini ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, mutta mikäli hän tarjoutuu esim. leipomaan jotain meidän suvun perinteisiä leivonnaisia juhliin otan avun mielelläni vastaan. Mitään en kuitenkaan ole pyytämässä, sillä vanhempani asuvat useiden satojen kilometrien päässä hääpaikalta, joten meille riittää, että he vain tulevat paikalle.

 

Ainakaan vielä ei ole menneet sukset ristiin tulevan anopin kanssa, mutta mikäli hänen suunnitelmansa kasvavat liian isoiksi (ja kalliiksi) pitää varmaan alkaa hieman jarrutella  :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äitini (ja myös isäni) tarjoutuivat heti auttamaan häistä kuultuaan. Ehkä konkreettisinta apua oli äidiltäni, kun juostiin puoli Tamperetta läpi ettimässä mulle boleroa ja alusvaatteita. :D Lisäksi äiti teki pullaa kahveille, äitin pulla kun on maailman parasta, niin se oli tosi ihana juttu. Niin ja lusikkaleipiäkin väänsi (iskä täytti :D ) kauhean kasan. Lisäksi mun vanhemmat on olleet lastenhoitoapuna viime järjestelyjen aikana ja muutenkin henkisenä tukena. Ja järkkäsivät myös lauluesityksen juhlaan.

 

Miehen äiti auttoi enemmän sitten rahallisesti (ihan itse rahojaan tyrkytti, eikä vastaväitteet kelvanneet). Hääaamuna taisi auttaa kuskailuissa yms. Eli apua tuli molemmista suvuista. :)

 

Muoks. Niin ja edellisenä päivänä sekä mun että miehen äiti oli monen muun muassa juhlapaikalla järkkäilemässä ja pitivät huolta, että kaikki muistaa syyä. :D

Muokattu: , käyttäjä: Mömmis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äiti auttaa omalla tyylillään: keskustelemalla järjestelyistä tulevan anoppini kanssa. Minun kanssani hän ei jostain syystä oikein varmaan osaa puhua, koska olin ennen täysin vastaan avioliittoa ja nyt kun yhtäkkiä haluankin naimisiin, on hän hieman ymmällään ja jopa varoivaisin mielin. :girl_sigh:  Sen olen kuitenkin huomannut, että mitä lähemmäs häämme tulevat, sitä enemmän vanhempani ovat niistä kiinnostuneet. Aluksihan heitä ei kumpaakaan tuntunut kiinnostavan lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei auttanut äti eikä anoppi, eikä kumpikaan vaikuttanut edes erityisen kiinnostuneelta koko järjestelyistä. Toisaalta ihan hyvä, koska luultavasti heidän makunsa olisi poikennut turhan paljon meidän maustamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääjuhlia vietetään vanhempieni luona, joten äiti auttaa kovastikin. Aluksi äitiä oli vaikea saada innostumaan häiden suunnittelusta, hänen mielestään aloitin ideoinnin liian aikaisin ja hän ihmetteli, kuinka yksiä juhlia nyt yli vuosi pitää suunnitella.. Ääni on kuitenkin muuttunut kellossa, ja viikoittain soitellessamme äiti ei muuta kuin hössötä uusista hääideoistaan! Ääripäästä toiseen ollaan menty siis! Äidillä on nyt erinomaisen hyvä tekosyy laittaa puutarha uuteen uskoon, remontoida taloa ja ostella maljakoita kukkasille  :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei auta. Molempien vanhemmille kerrottiin hääpäivä hieman vajaa vuosi ennen häitä (n. puoli vuotta sitten) ja anoppi on sen jälkeen tavatessamme jotain kysellyt, mutta omaa äitiä ei kiinnosta pätkääkään. Kyllä on välillä ollut todella paha mieli, kun ei ainoan tyttären häät kiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälläkin fiilikset hieman maissa. Alussa tarjosi apuaan, muttei yhtään tarkistanut ideoitten/tavaroitten yhteensopivuutta teemaamme ja kieltäytymiseni aiheutti aina suuren ihmetyksen äidissäni. Nyt vuoden alusta on häitä alettu suunnittelemaan kunnolla (häät kesällä) niin yhtäkkiä vastaus kaikkeen on ollutkin, katsotaan sitä sitten. No eipähän katsota. Me teemme suunnittelumme silloin, kun meille sulhon kanssa parhaiten sopii (ei viime tingassa, kuten perheelläni on yleensä tapana). Lisäksi veti törkeästi maton jalkojen alta muutama viikko sitten häihin liittyen, joten tein päätöksen, etten lanttiakaan häneltä ota ja voi unohtaa häiden järjestelyissä auttamisen tai edes hääpäivänä minkäänlaisen avustamisen.

Ajattelin häitteni olevan se hetki, kun äiti vihdoinkin kuuntelisi mielipiteitäni eikä vain toimisi omalla tavallaan muista välittämättä, mutta eipä niin käynyt. Onneksi minulla on sulho, joka auttaa paljon ja myös kaaso, jonka apuun voin luottaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Täällä on myös vähän sama, että nyt kun on suunniteltu (paikat varattu, puku ostettu, kampaamo varattu, vähät koristeet ja paperituotteet suunniteltu, asusteet valittu, vieraslista tehty jne.), ainoa kommentti on ollut "no sinne on vielä niin pitkä aikakin". Sitten jos paria kuukautta aiemmin mystisesti kiinnostuukin (häät 1.8.), on jo aivan liian myöhäistä. Mekään ei haluta jättää viime tippaan ja itselleni on tulossa vielä todella tiukka kesä työn puolesta, joten en pysty enää toukokuun jälkeen edes mitään kummempia tekemään. Ilmeisesti tässä on myös joku sukupolvien välinen kuilu, äiti ei tajua ollenkaan, ettei nykyään keskikokoisia kesähäitä polkaista parissa kuukaudessa pystyyn - ihan turha on ollut selittää, että vuotta aiemmin saatiin juuri ja juuri haluamallemme päivälle paikka ja kirkko jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tipzilla: täällä ihan sama tilanne töitten suhteen. Lisäksi oirehdin stressiä monesti ihollani, joten ainoa keinoa hallita asia, on tehdä asiat ajoissa. Mikä kyllä muutenkin on mielestäni kannattavaa.

Meillä äiti kyllä tietää, että asiat pitää tehdä ajoissa. Oli suurena apuna siskoni häissä reilu viisi vuotta sitten ja siellä kyllä tärkeimmät asiat tehtiinkin ajoissa. Kaikkea ei vaan oltu suunniteltu ollenkaan, joten minä (morsiamen sisko) olin 1,5-2 tuntia poissa häistä illemmalla, kun yhtäkkiä tajuttiin, että jonkun tarvitsisi ulkoiluttaa hääparin koirat ja olin yksi ainoista selvinpäin olleista vieraista. Äitini vain ihmetteli myöhemmin, kun totesin järjestelyissä olleen hieman parantamisen varaa. Mutta kaipa jokainen meistä hoitaa asiat omalla tavallaan. Ja kerää ympärilleen auttavan porukan, joka toimii suhteellisen samalla tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äitini hoitaa kutsurumbaa, ottaa vastaan ilmoittautumiset ja peruutukset. Sopiva homma hänelle!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään