Jump to content
Naimisiin.info

Vieraiden ei toivotut puolisot??


Guest camotar

Recommended Posts

Meille on tulossa tosi pienet häät. (max 50 henk.) ja vieraiden puolisot aiheuttavat kovasti pään vaivaa. Kaveri piirissämme on oari sellaista ihmistä joiden puolisoiden kanssa emme ole juurikaan tekemisissä emmekä sen kummemmin väleissä. pitäisikö he silti kutsua?

Parilla tyypillä on uudet puolisot (lue= poika/tyttö ystävät) ja vaikka olemma tuttavuutta heihin yrittäneet hieroa niin nämä ovat meille ihan tuntemattomia ihmisiä. emme vaan saa kertakaikkiaan heistä mitään irti..

Eräs ystäväni piti päivänselvänä ett' heitä ei ole pakko kutsua ja toisen mielestä se oli väistämätön pakko.

Meidän vieraslista karsinta on muutenkin niin kovassa kädessä että esim. tätiäni ei kutsuta ollenkaan, ovat sukua kyllä mutta yhteyden pito ei kosketa edes sitä vuosittaista joulukortti tasoa, käytännössä emme näekkään kuin ehkä 5 vuoden välein joten näin ollen koen heidät meille tuntemattomiksi ihmisiksi.

Nämä kaverit keiden puolisoita tämä kysely koskee on meille todellisia ystäviä. auttaavat kun apua tarvitsemme, soittaavat, käyvät kylässä ja harrastaavat kanssamme samoja asioita ja päin vastoin. mutta aina ilman puolisoita! Kyläänkin jos menemme erään sulhasen ystävän luokse niin muija juoksee pää kolmantena ja nenä neljäntenä karkuun olevinaan "lenkille". Meillä ei ole sen kummemmin ikinä ollut hänen kanssa riitaa tai mitään minkä takia suuttua mutta ilmeisesti meillä ei vain kemiat kohtaa. Onko siis loukkaus ystäväämme kohtaan jos jätämme hänen puolisonsa suoraan kutsusta pois? Tosin asiaa mietittyämme tiedämme jos suoralta kädeltä sanoa että tässä tapauksessa puoliso ei tule häihin vaikka hänet kutsuttaisiinkin (eihän hän meidän kanssa istu edes samassa kahvipöydässä niin eikai se sit ole samassa hääjuhlassakaan)..

Turhauttavan hankalaa,kun emme kuitenkaan ole avonaisessa eripurassa ja meillä ei sen kummemmin ole häntä mitään vastaan, mutta kun ei kemiat kohtaa niin ei..

tässä olis yksi esimerkki ja meillä on näitä yhteensä kolme. yksi minun ja kaksi sulhasen puolelta. kaikki tapaukset eivät tietty ole ihan presis samanlaisia,mutta kuitenkin..ONKO SIIS PAKKO KUTSUA HYVÄN YSTÄVÄN PUOLISO, JOS KEMIAT EI KERTA KAIKKIAAN HÄNEN KANSSAAN KOHTAA??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moi :). Olin itse samassa tilanteessa kun mieitin ketä kutsun pieniin häihimme. Minusta se kuuluu etikettiin ja hyviin tapoihin että myös puolisot kutsutaan. Jos häänne olisivat hyvin pienet ja kutsuisitte sinne vain tyyliin parhaimmat ystävät ja vanhemmat niin sitten minusta voisi jättää ne puolisot kutsumatta, mutta jos taas häihin kutsutaan muita puolisoineen niin sitten se on ehkä vähän loukkaavaa niitä kohtaan joiden puolisto jätetään kutsumatta.

Me teimme sellaisen ratkaisun, että kutsuimme läheisimmät ystävät puolisoineen ja perheineen riippumatta siitä kuinka paljon olimme olleet puolisoiden kanssa tekemisissä ja jätimme joitakin ystäviä kutsumatta. Asiaahan voi ajatella myös niin, että kaikkien sukulaisten puolisoitakaan ei tunne, mutta heidätkin kutsutaan jos on virallisesti seurustelevat, avoliitossa elävä, kihloissa tai naimisissa. Itseasiassa minusta olisi aika paha etiketti virhe jättää kutsumatta avoliitossa, kihloissa oleva, tai naimisissa oleva pariskunta yhdessä. Epävirallisesti seurusteleva tai vastaavan voi minusta jättää kutsumatta ja näin teimmekin. Eli kutsuimme ilman avecia.

Pystyttekö harkitsemaan vierasmäärän nostamista esim. 60 vieraaseen? Sekin saattaa auttaa jo paljon asiaa. Me lähetimme kutsut 58 vieraalle vaikka alunperin suunnittelimme lähettävämme ne 50:lle. Kutsutuista häihin on tulossa vain sen viitisenkymmentä jos lapsetkin lasketaan eli luultavasti osa vieraistanne ei välttämättä edes pääse paikalle ja sellaiset joiden kanssa teillä on viileät välit saattavat vastata kutsuun siten, että vain se teille läheinen tulee. Nykyäänhän ei kaiken tarvitse mennä etiketin mukaan, mutta jos ajattelen esim. omalle kohdalleni menisinkö häihin joihin on kutsuttu vain tiettyjen ihmisten puolisot muttei omaani niin saattaisin jopa jättää menemättä vaikka olisi läheinenkin ystävä.

Link to comment
Share on other sites

Mun näkemys on, että ei tarvitse kutsua hyvän ystävän puolisoa, jos kemiat ei kohtaa. Kyseiset ihmiset voivat itsekin olla jopa huojentuneita siitä, että heitä ei kutsuta, jolloin ei ole "pakko" osallistua teidän häihinne (olettaen siis, että he kokevat että kemiat ei kohtaa).

Yksi vaihtoehto on tietenkin juuri se, että lähetätte avec-kutsut, ja toivotte, että tämä ns. ei-toivottu vastaa kieltävästi kutsuun.

Muokattu: , käyttäjä: Arby
Link to comment
Share on other sites

Me emme nosta enää vierasmäärä..ja tämä siksi että meillä lähetetään 28 kutsua ei yhtään enempää piste! (tuon pisteen karjas mies keittiöstä :girl_haha: )

pitää varmaan ihan kysyä että loukkaantuvatko he jos kutsutaan ilman puolisoita. ovat meinaan sen laatuisia ystäviä että tätä kyllä heiltä uskaltaa kysyä suoraankin. ja vastaavatkin vielä rehellisesti! meillä tosiaan on niin rajattua tämä porukka.. tätejä ja setiä jää pois iso kasa ja he eivät siitä kuulema ole milläsäkkään. Itse olin ajatellut että en edes asiasta ilmoita heille mitään,mutta kyllä nuo mummot huolen pitää että juttu kulkee. :girl_haha:

Muutkin tärkeimmät sukulaiset on kummankin puolelta tylysti rajattu niin että mummot,ukit,vanhemmat ja sisaret kutsutaan. serkutkin on ulkona vieraslistasta. karua tehdä tälläistä karsintaa,mutta kun en haluaisi ihan sen velvollisuuden tunnon takiakaan kutsua. sille linjalle jos lähdetään niin laskettiin miehen kanssa että häät olisivat siinä vaiheessa yli 200 henkilölle.

ps: mm. pikkusiskoni kanssa ei pidetä mitään yhteyttä ja häntäkään ei ole kutsuttu..

Link to comment
Share on other sites

Mä oon Afroditan kirjoittamisen viestien kanssa samoilla linjoilla... Siis loistohomma, jos voitte suoraan kysyä asiasta! Meillä kyllä kutsuttiin myös muutama sellainen puoliso, joita ei oltais haluttu paikalle, mutta ei sitten kehdannut olla kutsumatta. Kyseessä oli mun isän uus vaimo ja kahden sulhasen kaverin avopuoliso. Meilläkään ei kutsuttu sukulaisia pelkän sukulaisuuden perusteella, vaan ihmisiä keihin olemme aidosti yhteydessä. Mutta nuo avecit on kyllä aina sellanen ikuisuusongelma. :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

ps: mm. pikkusiskoni kanssa ei pidetä mitään yhteyttä ja häntäkään ei ole kutsuttu..

---

^^muut sisaret ovat kyllä kutsuttu..

:huh: Minusta sisaruksen kutsumatta jättäminen on paljon oleellisempi pohdittava aihe, kuin joku kaverin avec.

Onko siis loukkaus ystäväämme kohtaan jos jätämme hänen puolisonsa suoraan kutsusta pois?

Afroditan kanssa samoilla linjoilla. Jos joku hyvä ystäväni kutsuisi minut häihinsä, eikä sulhastani, niin tuskin menisin. Kyllä katson vähän loukkauksena jättää hyvien ystävien puolisot kutsumatta, vaikka heidän kanssaan ei olisi sen suuremmin tekemisissä. Jos taas joku vanha koulukaverini kutsuisi minut häihinsä, jonka kanssa ei kovin läheisiä olla, eikä hän ole sulhoani tavannut, niin en katsoisi tuota pahalla ollenkaan. :) Kaverit on kuitenkin eri asia kuin oikeasti ne hyvät ja läheiset ystävät, joiden puoleen voi kääntyä aina. :-X

Meillä kutsutta tulee jäämään suuri joukko kaukaisempia sukulaisia, setiä, tätejä, serkkuja jne. sekä kaukaisempia ystäviä. Minun ainut elossa oleva mummo ei saa kutsua, sillä hänen sairautensa on hankala kaikille muille (paha dementia, hän saattaa karata ja käyttäytyä arvaamattomasti).

Avecillisen kutsun saavat kaikki sisarukset, vaikka kukaan ei heistä avoliitossa asu ja 1/5 seurustelee, hääseurueeseen kuuluvat (kaasot+bestman, seurustelevat tai eivät silloin), sekä miehen parhaat lapsuuden ystävät. Nämä ovat siis sellaisia avec-kutsuja, joiden avecceja en tunne hyvin tai ollenkaan.

Lisäksi tietenkin kaikki ystäväpariskunnat kutsutaan kokonaisuudessaan. Muutamia entisiä koulukavereita, jotka eivät nykyään ole enää niin läheisiä, kutsutaan vain ko. henkilö, sillä tiedän etteivät he asu avoliitossa tai ole kihloissa (plaseerataan sitten niin, ettei kukaan jää yksin, vaan vierestä löytyy samanhenkistä seuraa). :girl_sigh: Jos joku pahastuu kutsumisjärjestelyistä, niin ei voi mitään.

Link to comment
Share on other sites

Tinakeiju sisarukset oli kyllä automaattisesti mielessä, mutta äitini kanssa keskusteltuani hän haluaa olla itse "tavoittamattomissa". On ilmaissut haluttomuutensa tulla mutsille suoraan "kutsua on turha laittaa kun en tule kuitenkaan".. ajateltiin sit miehen kanssa että selvä..eipäs laitella kutsua.

Muuten tuo meidän mietintä ja harkinta eteni sille kysytään suoraan linjalle. Kysyin tältä erään ystävämme "kammottavalta" puolisolta viikonloppuna baarissa kun satuttiin nenäkkäin että "nyt on tilanne se, että onko meistä olemaan sen verran aikuisia että sinä voisin ***** n kanssa edustaa meidän häissä vaiko kuinka?" sanoin samaan hengenvetoon että " tämä kissa hiiri leikki on naurettavaa,mitä me olemme sinulle tehneet?vai onko sulhoni tai vain minä loukannut jotenkin"? tästä alkoi helkkarin moinen sana sota sitten sulhollani ja hänellä. Sulhoni on kuulema intti aikaan (sulho pääsi intistä 1993) jättänyt lomillaan hänet tienvarteen pakkaseen liftaamaan yksin. ei kuulema mahtunut autoon eikä ollut sitten viitsinyt käydä erikseen ketään tuntemattomia hakemassa. Tämä lyyli ihan oikeasti kantaa kaunaa tuollaisesta asiasta. He eivät todellakaan olleet tunteneet edes silloin.

Minusta haiskahtaa kyllä niiiiiin paska jutulta kun olla ja voi. Sulhoni pyyti häneltä anteeksi ja pahoitteli myös sitä että oli jättänyt hänet sinne "pakkaseen nääntymään". Ei kuulema saa anteeksi ja tämä nainen ei halua olla missään tekemisissä mieheni kanssa.

Sitten katse kääntyi minuun.."sinua vastaan minulla ei mitään ole,mutta en voi kertakaikkiaan kunnioittaa ihmistä joka seurustelee ja nyt vielä kauhukseni aikoo mennä naimisiin tollaisen luuserin kanssa!"

Tulin kyllä siihen lopputulokseen että kutsua hänelle ei todellakaan lähde. Uskomtonta miten ihminen voi olla vihainen kohta 20 vuotta vanhasta tapahtumasta jota sulhoni tuskin tahallaan teki. He eivät todellakaan tunteneet silloin, mutta tämä hienohelma muistaa sen "niin selvänä kuvana verkkokalvoillaan että se oli juuri minun sulhoni!

vetäköön hanskaasa :girl_haha::girl_haha::girl_haha:

PS: Ystävämme kuuli myös tämän tilanteen ja hänelle selitys oli myös ihan never heard juttu. pyöritteli päätään ja naureskeli..hän tulee enemmän kuin mielellään kuulema ilman rouvaansa.. jos pian 40 vuotias nainen tollaisen takia vihottelee niin voi olla viisaampi pysyä kotona :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Mä haluan kutsua häihimme luokkakavereitani, mutta suurin osa heidän puolisoistaan on meille molemmille tuntemattomia tai ollaan muutaman kerran nähty. Selitin heille tilanteen (rahaa käytössä tietty määrä, tilanpuute) ja kysyin, onko heille ok jos kutsun heidät ns. omana porukkanaan ja he ainakin ymmärsivät pointtini täydellisesti eivätkä loukkaantuneet linjavedostamme.

Eli jos pähkäilee ei-toivottuje-avecien kanssa niin suosittelen esittämään asian ko. vieraille etukäteen ettei tarvi pyrstölleen lentää sitten kutsun kolahdettua postiluukusta... :rolleyes: Siis ainakin jos vieraat ovat sen verran tuttuja ja pystyy ainakin suurin piirtein aavistamaan heidän reaktionsa

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Mä haluan kutsua häihimme luokkakavereitani, mutta suurin osa heidän puolisoistaan on meille molemmille tuntemattomia tai ollaan muutaman kerran nähty. Selitin heille tilanteen (rahaa käytössä tietty määrä, tilanpuute) ja kysyin, onko heille ok jos kutsun heidät ns. omana porukkanaan ja he ainakin ymmärsivät pointtini täydellisesti eivätkä loukkaantuneet linjavedostamme.

Mun mielestä juurikin opiskelukavereiden ja työporukan kanssa voi ihan hyvin tehdä noin, samoin kuin jonkin harrastusporukan. Useinhan tällaisten ihmisten puolisot tuntee korkeintaan kahvipöytäjuttujen perusteella. Itse en pahastuisi myöskään siitä, jos vain mieheni saisi kutsun sellaisen ystävänsä häihin, jota minä en tunne. Käytännössä tällaisia ystäviä ei tosin ole, muuta kuin niitä työ/harrastuskavereita.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oho. Me ollaan varmaan sitten tosi törkeitä kun aiotaan jättää myös niiltä hyviltä ystäviltä avecit pois.

Tarkoitus on pitää porukka pienenä, kutsumme lähisuvun eli vanhemmat ja sisarukset sekä molemmat kutsuvat lisäksi kourallisen hyviä ystäviä. Ainoastaan sisarukset saavat ottaa puolisonsa mukaan koska kuulutaan kaikki enemmän tai vähemmän lähisukuun, mutta ystävät kutsutaan ilman avecia. Myös lapset jätetään kotiin, sukulaisia myötä.

Ainoa asia, josta voi tulla sanomista, on yksi ystäväpariskunta josta molemmat ovat meidän hyviä ystäviä ja heistä aiomme kutsua molemmat. Saa nähdä, kommentoivatko muut mitään asiasta.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa tällaisia asioita miettiä omalle kohdalle. Suuttuisitko sinä, jos sinua ei kutsuttaisi häihin, mutta puolisosi kutsuttaisiin? Toki asia riippuu siitä, kuinka tuttu hääpari on.

Minä en loukkaantuisi, jos kyseessä olisi mieheni opiskelu/harrastuskaveri, eli en olisi käytännössä ikinä nähnytkään kyseistä tyyppiä. Muussa tapauksessa loukkaantuisin.

Link to comment
Share on other sites

^ Samaa mieltä. Ymmärrän tavallaan nämä kustannuskysymykset, mutta tässä on kyse myös vieraiden viihtymisestä. Meillä vieraslista venyy ja paukkuu, mutta haluan silti että kaikilla ystävilläni on mahdollisuus tulla juhliin oman tärkeän ihmisensä kanssa.. tämä siksikin, että minusta itsestänikin tällaisia rakkaudentäyteisiä juhlia on paljon mukavampi viettää oman rakkaan kanssa kuin "yksin". En myöskään halua vieraita häihin vain spektaakkelimme yleisöksi, vaan (toivottavasti) viihtymään itsekin :girl_smile:

Mutta kuten tästä ketjustakin voi päätellä, voi tästäkin asiasta olla montaa mieltä, tämä vain omani :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Minä en loukkaantuisi jos minut jätettäisiin pois kutsusta. :) Luultavasti takana olisi joku vastaava syy kuin meillä tai sitten eivät haluaisi minua sinne muuten, joten mitä sinne sitten tunkemaan. Jokaisella on omat häänsä ja syynsä, ketkä sinne kutsuvat ja ketkä taas ei.

Me liikumme vapaa-aikana niin paljon omissa ystäväporukoissamme, että hyvä kun tunnemme toistemme ystävät saati näiden avecit. En edes tunne kovin hyvin ystävien puolisoita/poikaystäviä kun liikumme yleensä naisporukalla, joten en sen puolesta tunne tarvetta kutsua heitä. Eri asia olisi jos olisi enemmänkin näitä pariskuntia joiden molempien osapuolien kanssa olisi viettänyt aikaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä myös taitaa olla edessä tilanne, että joudumme jättämään kutsumatta seurustelevan pariskunnan toisen osapuolen. Pari on vuoden päivät ollut on-off -suhteessa ja seurustelu tuntuu olevan yhtä vääntämistä. Toinen on sairaaloisen mustasukkainen ja pienimmistäkin asioista pistää riidan pystyyn. Emme puolisomme kanssa pidä tästä henkilöstä, ja ystävämme tietää tämän. Joten vaikka etiketti sanoisi mitä, niin tätä henkilöä emme häihimme ole kutsumassa. Vaikka Elly, että rakkaudentäyteisiä juhlia on mukava viettää oman rakkaan kanaas kirjoitti ja olenkin tästä samaa mieltä, mutta sen verran itsekäs olen, etten halua juhliimme ilmapiiriä pilaamaan heidän mahdollista ja (ja todennäköistä) riitelyä. Ja kuten Lyrica kirjoitti, etiketti on mielestäni kanssa nykyään hieman suuntaa antava.

Eli kuten kysymys ketjun alussa kuului. Minusta ei-toivotut puolisot voi jättää kutsumatta. Aiomme tästä etukäteen puhua ystävämme kanssa tottakai, ettei yllätyksenä tule. (Hän kyllä tietää asiasta, mutta hyvä varmistaa kuitenkin vielä.) Onneksi tässä on vielä vuosi aikaa kutsujen lähettämiseen (voihan olla olla että heidän suhde on jo off-tilassa. :grin: (Kauhea minä... :grin: ))

Edit. Niin ja kyse ei ole siitä, etteikö tämä henkilö mahtuisi mukaan. Syynä pääosin on hänen epämieluisa käytös ym. syyt.

edit. yksi täsmennys

Muokattu: , käyttäjä: iialiia
Link to comment
Share on other sites

Tätä päivää olen (kauhulla) odottanut. Eli nyt on alkanut mouhkaaminen sulhon suvun puolella. Siellä sulhon täti pääjehuna sanelee sääntöjä ketä meidän häihin saa tulla ja ketä ei sekä kenelle laitetaan kutsu avecilla ja kenelle ei. Voi per**** että on "kiva" kun asioita järkkäillään selän takana ja mä saan tietää tästä anopilta puhelimessa. Sulhon serkut on löytäneet äskettäin uudet tyttöystävät ja mulle annettiin oikeen ohjeet kuinka kutsu pitää laittaa englanniksi koska nämä tytöt ovat kotoisin Briteistä. (tähän kirosanoja ja irrelevantti kommentti) Sitten vielä kaiken kukkuraksi tämä ohjeiden jakaja itse ilmoitti anopille suureen ääneen, ettei aio tulla koska ei ole rahaa. Ja silti se kuitenkin katsoo asiakseen jakaa ohjeita muille vieraille vaikka itse aikoo jäädä rannalle. Millä saakelin oikeudella sulhon täti katsoo oikeudekseen alkaa päättämään meidän häistä???

Anoppi oli jo valmiiksi ärsyyntynyt siskoonsa, kun mulle asian soitti. Onneksi hän ymmärtää, että ne on meidän häät ja me päätetään ketä kutsutaan. Annoin anopille konkreettisen esimerkin. Eli jos 80 henkilöä on listalla ja yksi henkilö maksaa meille ruokineen ja juomineen n.50 euroa, se tekee 4000 euroa. Jos näitä meille täysin tuntemattomia aveceja kutsutaan sinne se 10 kpl niin siitä tulee 500 euron extralasku, joka ME maksetaan vaikkei edes tunneta koko ihmisiä. Siihen anoppi sano, että "Aivan, enhän mä ollu noin pitkälle edes miettinyt."

Sepä se, kun ei ole järkännyt isompia juhlia ennen, niin ei tollasia pikkuseikoilta kuullostavia asioita mieti tai tajua ajatella. Vedin tästä sellaset pultit itekseni, kun tuntuu, että kukaan ei tajua miksi tää stressaa. Oletan, että muut morsiamet ymmärtää yskän. :) Niin kauan kun me maksetaan lysti, niin kutsutaan just ne kenen kanssa ollaan tekemisissä. Anteeksi avautuminen, mutta itse asiaan vastaten...emme kutsu tuntemattomia aveceja häihimme. :D

Link to comment
Share on other sites

Onneks en ole ainut tässä tilanteessa oleva! :D Itse en tule mieheni kanssa mieheni veljen naisystävän kanssa toimeen ollenkaan. Jos ollaan samassa paikassa niin muija on nyrpeä "mä en edes tervehditeille" ja on nyrpeä naamastaan. Näin oikastaan melkein kaikkia mieheni veljen kavereita kohtaan. Mutta pahin päänsärky on mun suku! Miehen suku on helppo: ne joiden kanssa tulee toimeen, ja suurimman osan kanssa tullaan toimeen. Miehen naisystävä kyl menee seinäkukkasena juhlissa - jos vielä on yhdessä - ja saa nyrpistellä naamaa muille miehen sukulaisille.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Mulla on vähän samankaltaisia ongelmia. Häistä ei tule mitkään pienet (n. 80 henkeä kutsutaan), mutta silti vieraiden puolisoissa on pari ihmistä, joita me ei suin surminkaan haluta meidän häihin. Enkä oikein tiedä, mitä asian kanssa tekisi.

Ensimmäinen tapauksista on yksi harvoista ystävistäni (eli ainut, joka kaason lisäksi kutsutaan). Kihlattuni ei voi sietää hänen aviomiestään. Ei kerta kaikkiaan, missään muodossa. En halua sulhaseni joutuvan juhlimaan häitään inhokkinsa kanssa, joten kyseinen aviomies ei saa kutsua. Ystäväni kannalta kurjaa, mutta valinta on tehtävä. Etikettiä noudattamatta ehkä, mutta omatpa ovat häämme. Ajattelin ratkaista asian niin, että emme kutsu ystäväni lapsiakaan, jolloin kutsu lähtee vain ystävälleni. Se saattaa aiheuttaa mielenpahoittamista eikä ystäväni varmaankaan tule, sillä häät ovat kaukana eikä hän tunne ketään. Eli huono lopputulos joka tapauksessa. Mutta lapsia on hassu kutsua, koska sulhanen ei ole niitä koskaan nähnytkään ja budjettimme on myös ikävästi rajallinen. Aviopuoliso ei missään tapauksessa ole tervetullut, niin syvästi sulhanen häntä inhoaa.

Toinen ongelmatapaus on enoni, joka on naimisissa juopon kanssa. En ole nähnyt tätä naista sitten heidän tyttärensä ristiäisten (eli n. 9 vuotta sitten), sillä tuolloin tämä nainen katkoi kaikki välit sukuumme. Hän istuu päivät pitkät kotona juomassa ja soittelee välillä mummolleni kännissä. En todellakaan halua häntä häihimme (no, eipä kai tulisikaan kun ei tullut siskonikaan häihin, jotka kuitenkin pidettiin samalla paikkakunnalla) enkä aio häntä sinne kutsua. Se todennäköisesti aiheuttaa kitkeryyttä muissa vieraissa, mutta enköhän sen kestä. Enoni on tervetullut, ja hänellä on oma sukunsa siellä, joten ei joudu istumaan yksin nurkassa.

Muuten kutsumme kaikki avo- ja aviopuolisot, emme seurustelukumppaneita. Toiminta noiden edellämainittujen suhteen on ehkä törkeää, mutta en halua pilata päiväämme tuijottelemalla ihmisitä, jota en voi sietää. Enkä halua luottaa siihen, että he eivät tule. Haluan, että kaikki kutsutut pääsevät paikalle!

Link to comment
Share on other sites

Meillä on jo vieraslistaraakiletta kootessa ollut ideana se, että jos joku vieraista seurustelee vähänkin vakavammin, niin myös seurustelukumppani kutsutaan. Etenkin miehelläni on sukulaisia, joiden poikaystävistä sun muista en tiedä mitään (ei kyllä mieskään tiedä), mutta juhlan luonteen takia olisi periaatteidemme vastaista jättää heidät kutsumatta. Kaikki rakastuneet ovat siis tervetulleita! :D

Pieni tekopyhän poikanen vaan alkaa nostella päätään, kun nyt jo huolenaiheeksi on muodostunut tätini ja hänen "uusin rakkautensa". Tädilläni on neljä tytärtä, jokainen enemmän tai vähemmän vakavissaan seurustelevia - eli heidän poikaystävänsä ovat tietenkin kutsuttujen joukossa. No mutta.. Tätini on nykyään naimisissa henkilön kanssa, joka ei hallitse alkoholin käyttöä. En muutenkaan pidä henkilöstä, en halua oikeastaan olla missään tekemisissä sellaisen henkilön kanssa, enkä ole ainoa joka ei jäisi sellaista tyyppiä kaipaamaan. Millähän fiksulla verukkeella tyttärien poikaystävät voidaan kutsua, mutta hienovaraisesti vihjaista että tätini aviomiestä ei ole kutsuttu?

Äitini ja siskoni ovat sitä mieltä, että tyyppi voitaisiin ihan suoraan jättää kutsumatta, mutta en millään halua mitään draamaa siitä miksi kenetkin on kutsuttu ja miksi ei. Tätini on kuitenkin yksi tärkeimmistä vieraista, ja kaiken järjen mukaan aviopuolisot sisältyvät tietenkin kutsuttuihin.

Tosin tämän hetken uutiset ovat olleet sitä luokkaa, että ehkei meidän tarvitse päätöstä tehdä ollenkaan, ja hyvällä tuurilla häihimme mennessä tämä yksikin ikävä tyyppi olisi pois kuvioista kokonaan. Nojaa, tätini tuntien mikään ei kyllä ole varmaa kuin vasta viime hetkellä, joten peukut pystyyn kai ja lotto vetämään..? :/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

me kans päätettiin ettei avecceja..muutenkin pienen budjetin häät tulossa.ittellä tosin taitaa helpompi olla kun minun puolelta avecit olis vaan parilla henkilöllä ja molemmat on miun kaasoja.. :girl_smile: et heitä tuskin haittaa ettei kumppaneita kututa,he kuitenkin aikalailla miun seurassa aamusta asti..siitähän en tiijä mitä miehen serkut tykkää asiasta.mut en kyllä oikeestaan välitäkkään.. :girl_hide:

Link to comment
Share on other sites

Tuolla ylempänä joku kirjoitti, että ei aio kutsua hyvän ystävänsä aviomiestä lapsineen. Ystäväsi ihan varmasti itsekin tietää tilanteen, että teidän miehenne eivät tule toimeen ja pitää sitä ikään kuin itsestäänselvyytenä, että häntä ei kutsuta. Puhuisin sinuna kuitenkin ystävällesi etukäteen ennen kutsujen lähettämistä, että olette tulleet tähän tulokseen. :)

Ei minun mielestä tarvitse kutsua avecceja, mutta jonkinlainen yhteinen käytäntö pitäisi olla. Minun yhden ystäväni häissä (joihin en ikävä kyllä päässyt) sai avecin, jos oli naimisissa tämän kanssa. Toki tässäkin on ongelmansa, sillä onhan joku saattanut seurustella yli 10 vuotta jonkun kanssa, ja toinen avioitunut lyhyellä seurusteluajalla. Ystävät tietenkin voivat tulla miehineen, sillä ovathan he ystäviä (jos siis kummatkin ovat kavereita).

Itse emme kutsu aveceja, joita emme ole koskaan edes tavannneet (mieheni opiskelukaverit) .

Link to comment
Share on other sites

Myö tehtiin sellainen periaatepäätös, että ystävät kutsutaan seurustelukumppaneineen, tai jos ei ole tietoa parisuhdetilanteesta niin joka tapauksessa +avec. Onpahan sitten mahdollisuus ottaa joku itselle tärkeä mukaan, jos haluaa. Mutta sitten esimerkiksi tuttavaperheiden nuorison tai teini-ikäisten (16-20-ikäisten) serkkujen tyttö- ja poikakavereita ei toivota juhliin. Muutama kuukausi takaperin yhden perheen nuorimies toi perhejuhliin tyttöystävänsä. Nämä istuivat koko juhlan ajan keittiössä juomassa ja syömässä, eivätkä käyneet edes tervehtimässä muita vieraita, vaikka kohteliasta olisi ollut. Jäi itselle tosi ikävä fiilis tuollaisesta. Jos joku nurisee tästä, niin nuriskoon, häihin ei toivota tuntemattomia ilmaisen ruoan perässä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Miten tälläinen tilanne: Epätoivottu vieras on äidin uusi kumppani! Voisin kuvitella, että ehkä vaikein vieraspäätös. He ovat olleet naimisissa jo pitkään, mutta en voi sietää kyseistä miestä. Varsinkin viinaa ottaneena hän alkaa selostaa ihan ihmeellisiä juttuja ja on vieläpä kovaääninen. Se on ärsyttävää. Lisäksi hän on joskus vuosia sitten (heidän ollessaan yhdessä) osoittanut kiinnostustaan jopa minuun! Itse koen sen lähinnä kiusallisena. Voitte kuvitella, etten haluaisi tällaista ihmistä näinkin tärkeisiin juhliin, kuin omiin häihini.

Meille on tulossa tosi pienet ja rennot häät, noin 20 vierasta. Meillä on periaatteena, ettei kutsuta ketään "koska täytyy" -ihmistä, vaan ne oikeasti tärkeimmät ja läheisimmät. Mutta mitä sanotte, voisiko kutsuun laittaa vain äitini nimen...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...