Guest camotar

Kuinka paljon juoruat häiden yksityiskohdista vieraille?

58 viestiä aiheessa

Otsikkokin sen kertoo eli kertokaan kuinka paljon kerrot/kerroit muille häävieraille millaiset häänne on/oli? Missä kulkee mielestänne raja vieraanakin ollessa, että mitä morsiuspari kertoo ja mitä ei. Haluatteko että ohjelmat häissä on ylläri vieraille vai annatteko vihiä etukäteen?

Kerrotteko avoimesti (ilman että kuulija kysyy) häidenne pudjeteista, suunnitelmista, vaatetuksesta jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollut aika niukkasanainen. Eli jos ei kukaan kysy, niin enpä juuri häistä puhu. Syy ei ole se, etteikö häät pyörisi mielessä ja innostaisi mua, vaan se, etten usko suunnitteluvaiheen kiinnostavan kavereita kovinkaan paljon. :D Tulevat kyllä varmasti mielellään juhliin, toivon niin!

Olen kyllä aika pidättyväinen silloinkin, kun jotain kysytään. Yllättävän paljon on kyselty... Meidän budjetti on niin valtava, etten kehtaa sitä edes kavereille myöntää (ollaan opiskelijoita, mutta kustannetaan koko lysti itse - en kuitenkaan usko, että monet ymmärtäisivät, mistä on saatu sellaisia säästöjä). ;) Moniin kysymyksiin vastaan kyllä (mm. pukeutumisesta, vierasmääristä ja juhlapaikasta), mutta kaikkea ei toki pidä heti paljastaa!

Kuulemma musta näkee kyllä, et oon tulevista häistä tosi onnellinen - moneen kertaan on kuultu, että ihan säteilen, vaikka vaan niukasti puhunkin. Pari kertaa on joku tuttava sanonut, että kuulostankin ihan vastarakastuneelta! (Köh, ollaan oltu 5,5 vuotta yhdessä.) Jos jonkun oikeasti vieraamman kanssa puhun, niin sen verran aina mainitsen, että kyseessä on mun ja mun tyttöystävän juhla. Kaikki eivät tiedä tai muista asiaa, mutta koen sen "salailuksi", jos puhun häistämme ilman, että mainitsen puolisoni sukupuolta. Tämä usein herättääkin pitkän keskustelun parisuhteen rekisteröimisestä, mistä taas puhun (tai luennoin ;) ) mielelläni.

Muutamien läheisimpien ystävien ja oman puolison kanssa hössötän senkin edestä, koska luotan siihen, että se kyllä käskevät mun olla hiljaa, jos kyllästyvät. :) Ehkä häät vähän latistuisivatkin, jos kaikki jo tullessaan tietäisivät kaiken häihin liittyvän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen mielestäni aika avoimesti kertonut, tosin enempikin niin, että olen vastannut jos on kysytty. En ole oma-aloitteisesti puhunut tarkemmista hääsuunnitelmista kuin häihin liittyvien ystävien kanssa (kaasot & morsiusneito) ja tätini (=ystäväni) kanssa, joka on luvannut auttaa kukkien ideoinnissa ja askarteluissa, joten näistä olen sitten tarkemmin jutellut oma-aloitteisesti. Niin ja tämän foorumin kautta sitten puhunut avoimesti.

Muuten menee kyllä niin päin, että vastaan, jos kysytään. Kun oikein rupesin miettimään, monet kavereista ei edes tiedä häitä olevan tulossa. Sukulaisistakin esim. kummieni kanssa häät tulivat vasta tänään tarkemmin puheeksi, vaikka äitini onkin niistä tiennyt jo yli puoli vuotta, joten luulin tiedotuksen saavuttaneen jo kaikki sukulaiset :D

Siskoni tuumasi, että vastailen kuulemma turhan kainostelevaisesti ja suhtaudun vaatimattomasti häihin, jos minulta niistä kysellään. En vain halua olla liian innokkaan kuuloinen ja hössöttää turhaa liian aikaisin. Häät ovat kuitenkin vasta ensi vuoden kesällä.

En salaile mitään ja kaikkeen kyllä vastaan jotakin, jos kysytään. Olen kertonut suunnitellun budjetin, vastannut puvun, tarjoiluiden, ohjelman jne. yksityiskohtiin ym. Meidän häistä ei tule minkään sortin yllätyshäitä kellekään, joten ei tarvitse pitää salassa mitään yksityiskohtia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehkä mä kertoilen asioista vähän liiankin avoimesti. Kaikki kyselee, miten hääjärjestelyt sujuvat ja vastaan sitten heille mitä kysyvät. Joitakin yksityiskohtia haluan kuitenkin jättää mainitsematta. Olen lörpötellyt häämessuillakin yhdelle kauppiaalle niin, että sulho kuuli, millainen tuleva pukuni on. Olen huono pitämään salaisuuksia. Eniten juttelen häistä kuitenkin äitini sekä kaasojen kanssa. Ja sulhasen tietty! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen toistaiseksi puhunut aika vähän häihimme liittyvistä asioista. Osaltaan siksi, että haluan joidenkin juttujen pysyvän salassa hääpäivään asti (esim. hääpuvun malli ja väritys) ja osaltaan siksi, etten vielä tiedä tai ole suunnitellut itsekään kaikkea häihin liittyvää :D Häämme eivät kuitenkaan ole mitenkään salaiset, joten kysyttäessä yritän kyllä aina kertoa jotain, säilyttäen kuitenkin jotain "yllättävää" ja uutta vielä hääpäiväänkin asti :)

Meilläkin budjetti noussee tosi isoksi, joten en ole sitä viitsinyt kauheasti mainostaa ihmisille. Tosin eipä ole onneksi kovin moni vielä kysellytkään! Kaasojen kanssa ollaan suunniteltu jotain juttuja tarkemmin ja niistä ollaan puhuttu ihan avoimesti. Mielestäni he saavatkin kyllä olla enemmän perillä asioista kuin muut vieraat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä yritän jättää yllätyksiä häävieraille. Meillä on pienet häät, vain lähimmät sukulaiset ja muutama lapsuuden ystävä kutsutaan. Häät pidetään minun kotipaikkakunnallani ja yllätyksiä jää käytännön syistä enempi miehen sukulaisille. Heille ei paljasteta ohjelmaa tms. Parempi näin päin, koska minä en malttaisi pitää suutani kiinni mutta tuleva mies kyllä malttaa. Omia sukulaisiani tarvitaan hääjärjestelyihin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häämme eivät olleet salaisuus, mutta pidimme kyllä puvut/kukat/koristeet/ruokalistat/sormukset omana tietonamme, lukuun ottamatta esim. seremoniamestareille välttämättömiä asioita tai sellaisia yleisiä diipadaapoja kuin "joo on täyspitkä laahuksellinen morsiuspuku", jolla sai annettua osviittaa pukeutumistaan miettiville.

Ja budjetista, minkään asian osalta, ei olisi tullut mieleenkään puhua sanaakaan kenenkään kanssa, vaikka olisi kysytty ja tietyiltä osin kysyttiinkin :blink:

Edit: ensimmäinen kohta siis siksi, että mun mielestäni esim. just puvut ovat sellainen asia, joka "kuuluu" saada selville vasta häissä eikä etukäteen (itsekin on kiva mennä toisten juhliin tietämättä yksityiskohtia valmiiksi) - ja toinen kohta taas ei todellakaan kuulu ulkopuolisille, yhtään sen enempää kuin muutkaan mun ja mieheni raha-asiat.

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meidän häät parin kk:n päästä ja tarkkoja asioita ei tiedä meidän lisäksi kuin kaaso, bestman ja sulhasen vanhemmat. Kaikkea ei tulla kertomaan ennen häitä eikä olla kerrottukkaan vaikka tulevat vieraat ovatkin udelleet. jotain jännitystä heillekkin. Itsellä on sellainen mieli, että on kiva tutina meilläkin sulhon kanssa päästä näyttämään ja juhlimaan kun kaikki ei tiedä mitä tuleman pitää :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaasot ja mun vanhemmat tietävät aika paljon yksityiskohtia, koska olen heiltä joihinkin asioihin mielipiteitä pyytänyt ja muutenkin ovat järjestelyissä osallisina. Olen myös sukulaisilleni kysyttäessä kertonut asioita, mutta yleensä kyllä kysymykset ovat koskeneet väkimäärää, kirkon tai juhlapaikan sijaintia ja sitä, tuleeko pitopalvelu vai teemmekö itse(suvussamme on ollut tapana tehdä paljon itse, joten apuaan ovat olleet ihmiset tarjoamassa).

Toisaalta miehen sisko on kysellyt paljon tarkempia kysymyksiä häävalssista ja hääohjelmasta, istumajärjestyksestä jne ja näihin kysymyksiin olen vastaillut aika ympäripyöreästi ja joutunut aika tiukastikin sanomaan, että päätämme asioista keskenämme ja että esim. häävalssimme (ei siis tule valssia) on yllätys kaikille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joitakin kerrotaan, kuten ohjelmasta hiukan puhuttu ja blogissa puhutaan kukista ja muista somistuksista. Sormusta on vilautettu hiukan Facebookissa, oma puku on varmaan kaikista varjeltuin aihe. Siitä ei ole puhuttu kun kaason kanssa kasvotusten kahden kesken :)

Mutta perjaatteessa kerron jos kysytään, eipä noista nyt ole kamalasti kyseltykkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En aio kertoa. Meillä tuskin muutenkaan kauheasti utelu ongelmaa kun tulee alle 15 hengen häät eli molempien perheet vain. Miehelle yritin puhua, että jos ilmoitettaisiin häistä kutsuilla ja maltettaisiin olla puhumatta mitään sitä ennen perheillemme. Eli kutsut vain napsahtaisi postiluukusta :D silloin tulisi ainakin todellisena yllätyksenä. Ainoa mitä kerron häistä etukäteen löytyy hääinfosta joka menee kutsujen mukana ;) Eli tyyliin ajat ja paikat tietenkin, tarjoilusta ja vähän vihjaisua tanssista sekä hieman myös siten sivuten ajallisesti illan kulkua. Yllätyksenä paras ;) kunhan vain malttaa pitää sen yllätyksen.. kas siinä pulma.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miä olen puhunut melko avoimesti hääjutuista muutamien ystävien kanssa, mutta suurin osa ihmisistä ei ole ollenkaan tietoisia että häitä todella suunnitellaan. Eikä tarvitse vielä tietääkään, saattaisin menettää hermoni jos kahden vuoden ajan joutuisin vastailemaan tungetteleviin kysymyksiin joissa etenkin sukulaiseni ovat mestareita... :grin:

Nyt kaiken ollessa vasta aika ideointitasolla voin hyvin jutella ihmisille avoimemmin ja kerätä sitä kautta myös ideoita. Sitten kun todenteolla aletaan valita pukuja, sormuksia ja menuja niin sulkeudumme luultavasti enemmän sisäpiiriin avustajiemme sekä mahdollisesti vanhempiemme kanssa. Pitäähän vieraille yllätyksiäkin olla tarjolla hääpäivänämme :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mahdollisimman vähän :D

Suurimmaksi osaks suunnitelen äitini kanssa, eli hän tietää eniten. Kaasot myös suht paljon osallisina askarteluissa tms, joten hekin tietävät jonkin verran. Salaisuutena en pidä suunniteluita mutta en halua paljastaa kaikea etukäteen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt kun rupesin miettimään, niin onhan häistä tullut puhuttua aika lailla monenkin kutsutun kanssa. Johtunee ehkä siitä, että meille on tulossa melko pienet häät, ja kaikki kutsuttavat ovat hyviä ystäviä tai läheisiä sukulaisia. Jos joku on kysynyt jotakin häihin tai niiden järjestelyyn liittyen, niin olen kyllä mieluusti vastaillut.. :rolleyes: toivottavasti nyt jotain juttuja jäis yllätykseksi kuitenkin. Kattellaan. :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jossain määrin ollaan puhuttu. Kysyttäessä vastataan kyllä jossain määrin. Kaasot ja bestman tietää aika paljon. Kuitenkin aika tarkkaan ollaan mietitty, että kenelle kerrotaan ja mitä, sillä ainakin minun puolellani on sukulaisia joilla on erittäin suuri suu kun vaan saavat jotain kertomisen aihetta :girl_haha: . Sellaista ympäripyöreää kuitenkin on kerrottu, tyyliin "juu, on ruokailu, kyllä on tanssi, ei meillä ei ole sitä ja tätä ja tota".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Salaisuuksia! :D

Me hykertelemme miehen kanssa innoissamme. Me menemme naimisiin syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Päätimme asiasta pääsiäisen tienoilla ja hääpaikka on varattu. Mutta emme ole kertoneet kenellekään. Emme ole edes sormusten kanssa kihlautuneet, joten todennäköisesti kukaan ei edes odottele meidän menevän naimisiin (vaikka ollaan toki aikuisia ja yhdessä oltu jo muutamia vuosia, joten ei se nyt mikään järkytys kenellekään ole).

Ajattelimme laittaa kutsut menemään heti juhannuksen jälkeen (vieraslistassa on noin 80 nimeä). Hykertelen jo nyt sitä, kun lähisuku ja ystävät soittelevat yllätyksestä saatuaan kutsut! :D Kaaso ja besmankin on valittu (omia sisaruksia, niin heidät voi "valita" heidän tietämättä) eikä heille hirveästi tekemistä ole. Mutta siis kerrotaan heillekin vasta, kun ovat kutsut saaneet.

Sen jälkeen mitään suuria salaisuuksia tuskin on. Jos joku häistä kyselee, niin eiköhän me kerrota.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä ei oo salaisuuksia, mutta ei myöskään tarvetta toitottaa yksityiskohtia kaikille vastaantulijoille. sikshän on naikkarit et saa avautua :girl_haha:

mun puvun väristä tieää pari kaveria, sulhon puvusta myös, baarin hinnoista ja jatkosuunnitelmista ollaan juteltu monenkin kaverin kanssa.

muista asioista ei oo ollu tarvetta höpistä, mutta jos joku kysyy niin ei meillä oo mitään syytä olla kertomatta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu etten kestäisi jollen saisi purkaa itseäni hääsivuille ja äidille. Muille koitan pitää suuta hiukan suikemmalla :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy kyllä myöntää, että olen melkoinen lörppä. Varsinkin miehelleni, kaasoille ja äidilleni puhun kyllä paljon häistä. Muille oon yrittänyt hillitä itseäni. Ohjelmat yritän pitää salaisuutena, että ne olisivat kiva yllätys ja budjettiasiat ei mun mielestä oikeastaan kuulu muille kuin meille. Täällä voin niistä ns. anonyyminä puhua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en ainakaan tietoisesti ole (ainakaan vielä) yrittänyt salailla mitään hääaiheisia juttuja - jos joku kysyy, niin vastataan. Muuten en reaalimaailmassa häitäni hirveästi hehkuttele muille kuin harvoille ja valituille (bridesmatet + tietty mies + yksi ystäväni, joka innostui hirmusti, kun kerroin hänelle häistä). Onhan mulla sitä paitsi tuo blogikin, josta kuka tahansa tuttu mut helposti tunnistaa, jos jostain kumman syystä sinne eksyy...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vastaan jos joku kysyy. Hinnoista tosin mainitsen vain suuntaa antavasti. Ohjelma ei ole kukaan kysellyt, mutta enpä minä siitä juuri mitään tiedä kun kaaso ja bestman hoitavat sen :grin: Varsinkin töissä olen paljon saanut vastailla kysymyksiin "millainen puku / sormus / hiukset / meikki / kakku sulle tulee"?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos joku kysyisi, niin kertoisin lähinnä että millainen häiden yleistunnelman olisi tarkoitus olla. Eli että tuleeko enimmäkseen vanhoja sukulaistätejä vai onko kyseessä kaveriporukan bileet vai jotain siltä väliltä. Sitten taas jos jotain oikeasti kiinnostaa kakku, mekko ja yksityiskohdat, niin hän on varmaan niin läheinen ihminen että voisin kyllä niistä kertoakin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joidenkin uteluihin vastaan vain salaperäisesti, että "häät tänä vuonna ja näillä seuduilla". Niille, joita ollaan kutsumassa, olen kyllä ajoissa kertonut hääpäivän, ja lähipiirille vähän enemmänkin. Yritän mahdollisimman paljon järjestelyistä pitää meidän omana tietonamme, koska kovasti on myös erilaisten mielipiteiden tarjoajia. Osa niistä ihan hyvää tarkoittavia, kyllä mielipiteitä saa sanoa. Täytyy vain ymmärtää, että teemme lopulta kuten itse hyväksi koemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut kyllä aika mahdoton. Sulhasen kanssa ollaan kovasti sovittu, että pidetään mahdollisimman paljon yksityiskohtia salassa ja yllätyksenä vieraille, mutta olen siinä tosi huonosti onnistunut. Lörpöttelen kaiken mahdollisen kelle vaan joka on kiinnostunut. Olen vaan niin onnellinen ja innoissani. Koitan nyt taas parantaa tapani ja pitää suuta supussa. Voi mua...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään