NM_

Häät ja ristiäiset

16 viestiä aiheessa

Moikka,

meilläkin piti ensin mennä häät pitkän kaavan mukaan, mutta kun tarpeeksi tuli eripuraa muiden kanssa (tiedän, että häät ovat meidän ja me päätämme, mutta silti..) niin päätimme pitää häät samaan aikaan ristiäisten kanssa. Tarkoitus on siis se, että emme kerro menevämme naimisiin, vaan se tulee yllätyksenä kaikille, juuri sen takia, ettei tule mitään hössötystä ja muuta. Kuitenkin juhlien pää on lapsi, eikä me.

Onko muilla käytännönkokemusta tälläisestä? Varsinkin niin, että naimisiin meno on muilta pidetty salassa?

Mitä olette tarjoilleet juhlissa? Meillä vieraat tulevat kaukaa, mutta ei silti pidetä mitään ruokakestejä, vaan tällähetkellä mielessä on ainakin ihan perus kakut (makea sekä suolainen) ja muuta hilpetööriä. Kuitenkin sen verran paljon tehdään tarjoilua, myös sitä suolaista, että jokainen niistä mahansa kyllä saa hyvin täyteen.

Vissiinkin vihkiminen on ennen kastamista?

Jos vietitte kotona, niin oliko vieraille varattu penkit?

Menittekö pitkän vai lyhyen kaavan mukaan vihkimisen kanssa?

Kertokaa mitä mieleen tulee, kaikki kokemus on tarpeen ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

moikka.meillä piti kanssa olla häät 19.9.09 mutta päätimme sitten salaa mennä naimisiin jo heinäkuussa kastetilaisuuden alussa.mä menin ihan kampaajalle ja meikkiin ja oli meil ihan hää asusteetkin.tilaisuus alkoi hää marssilla ja ovet avautui ja sieltä me käveltiin pitkin kirkon käytävää,vieraat olivat ihan ällistyneitä..että mitä ei voi olla totta,,kaikki alkoi puhuu että kato ketä tuolta ovelta tulee jne.kaasot ja bestman tiesivät tilaisuudesta mutta pitivät kaikki pokkansa.vihkiminen kesti n.30min ja kaste n.30min.sitten meil oli ihan kahvitus seurakunta talolla hääkakkuineen ja kastekakku+suolaisia juttuja.sitten oli myös ohjelmaa kaasot ja bestmannit järjestänyt.vieraat olivat vähän ihmetelleet kaasojen asuja että onpa nuo hienona näin kastejuhlassa(miettivät tilaisuuden alussa).hyvin meni juhlat ja sai meidän pienokainenkin sitten nimen ja huomionsa =).. :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse oli viime kesänä häissä, joiden yhteydessä oli myös kummityttöni ristiäiset. Häät olivat kylläkin kaikkien tiedossa, joten tuosta salassa-osiosta minulla ei niinkään kokemuksia, mutta kuitenkin.

Tilaisuus alkoi vihkimisellä, joka toteutettiin lyhyen kaavan mukaan. Vihkimisen jälkeen tilaisuus jatkui samantien lapsen ristiäisillä, vanhemmat siirtyivät seisomaan alttarille kasvot juhlaväkeen päin ja kummit tulivat saapuivat paikalle. Tilaisuuksien välissä ei ollut muuta kuin pieni hetki, jolloin kummit tulivat ja pappi siirsi sivusta kastemaljan oikealle kohdalle.

Itse jos olisi menossa näin naimisiin, kannattaisin sitä, että vihkiminen olisi ennen ristiäisiä. En usko, että teidän vihkiminen vie mitenkään huomiota lapsesta, sillä pienet lapsethan ovat aina pääosassa, vaikkei heidän juhla olisikaan. :girl_haha::-X

Voisi muutenkin olla hankalampaa järjestää toisin päin, varsinkin jos haluat pitää hääpukua päällä.

Toivottavasti keksitte ratkaisun ja saatte yllätettyä juhlaväen todenteolla! :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vissiinkin vihkiminen on ennen kastamista?

Jos vietitte kotona, niin oliko vieraille varattu penkit?

Menittekö pitkän vai lyhyen kaavan mukaan vihkimisen kanssa?

Kertokaa mitä mieleen tulee, kaikki kokemus on tarpeen ;)

Olin muutama vuosi sitten vieraana tällaisessa tilaisuudessa, jossa vieraat luulivat tulevansa ristiäisiin mutta juhlittiin samalla myös häitä. Ainoastaan pappi ja todistajat (jotka olivat myös lapsen kummeja) tiesivät hääparin lisäksi, minä ja äitini tosin aavistelimme tällaista, koska jotenkin se vaan oli ilmassa ja lapsen äiti oli myös melko hienosti pukeutunut ristiäisiksi.

Juhla järjestettiin kotioloissa ja käytännössä homma meni niin, että kun pappi aloitteli tilaisuutta, hänen eteensä astuivatkin lapsen vanhemmat eikä kummit. Lyhyen kaavan mukaan mentiin ja vihkimisen päätyttyä tuore aviopari vaihtoi paikkaa kummien kanssa ja esikoinen sai nimen. :)

Tarjolla oli perus ristiäishommelit, eli samantapaista kuin itse kuvailit.

Tuolla vieraat istuivat juhlatilana toimineen huoneen istuimilla niillä paikoilla missä ne sattuivat olemaan, mitään penkkirivejä ei siis oltu tehty. Mutta paikalla olikin vain kourallinen ihmisiä, alle 15 henkilöä.

Onnellinen pari sai toisensa ja liikutuksen kyyneliä pyyhittiin "katsomossa" ahkerasti mutta lopulta suurempi huomio oli luonnollisesti lapsessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista :)

Meillä tosiaan ois tarkotus pitää juhlat kotona, ja koska asutaan vanhalla koululla, niin täällä on liikuntasali, jossa juhlat olisi tarkotus pitää, eli tilaa kyllä riittää. :)

Häämekkoa mulle ei tule, vaan ihan normaalit juhlavaatteet. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi tarkoitus mennä naimisiin 30.7 maistraatissa salaa.

Esikoisemme la on 16.9 ja hänen ristiäisissä sitten olisi tarkoitus siunauttaa avioliittomme.

Asiasta kerromme vasta ristiäiskutsussa.

kokemuksia olisi mukava kuulla lisää :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli yllätyshäät toisen lapsemme ristiäisten yhteydessä. Vihkimisestä tiesi vain molempien vanhemmat ja minun sisarukseni. Kaaso ja bestmankin pidettiin pimennossa ja he olivat paikalla lapsemme tulevina kummeina. Toki pyysin kaasoa laittamaan ristiäisiin mekon etten olisi ainoa jolla on mekko ristiäisissä! :girl_haha:

Kaikki yllättyivät iloisesti ja toimitukset sujuivat kerrassaan hienosti. Ensin pärähti häämarssi soimaan samalla kun anoppi kiiruhti laittamaan miehelleni kukan rintaan ja tulin isäni käsipuolessa alttarille ihan kunnon hääpuvussa, laahuksineen päivineen. :girl_sigh: Meidät vihittiin :gpari: ensin ja siitä siirryimme suoraan lapsemme kasteeseen :-X Siitä siirryimme seurakunnan tiloihin (samassa rakennuksessa kirkon kanssa) jossa tarjoiltiin kakkukahvit ja suolaista; karjalanpiirakkaa, voileipäkakkua, pasteijaa jne. Meillä oli kaksi kakkua, toisessa oli vauvakoriste ja toisessa hääkoriste. Juhlat sujuivat rennon leppoisasti ja vieraita oli 32. Kutsuimme vain kaikkein läheisimmät sukulaiset ja molempien pari läheisintä ystävää.

Nyt tänä syksynä järjestämme ystävillemme ja läheisimmille serkuille hääjuhlan. Päätimme juhlista jo avioituessamme mutta päätös on vain vahvistunut kun olemme saaneet kuulla kuittailuja kun "livahdimme" naimisiin :girl_haha:

Ja onpa jopa kaaso ja bestman vihjaillut jälkipolttareilla! :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips! Täällä kans suunnitteilla naimisiin menoa ristiäisten yhteydessä, keväällä olis tarkoitus tämä toteuttaa.

Näin olen ajatellut:

Me kyllä mainitsisimme häistä ristiäisten yhteydessä kutsussa tietenkin mutta emme siksi että lahjoja tahtoisimme.

Itselleni en perinteistä häämekkoa haluaisi, vaan erilaisen mutta kauniin. Juhlakampauksen kävisin laitattamassa ammattilaisella ja ehkäpä meikkauksen myöskin.

Juhlat olisi sitten seurakunnan tiloissa missä olisi kahvitus ja ruokaa.

Meillä ei kutsu vieraita tulisi kun sen 35-40 suurinpiirtein ( sukulaiset ja muutama ystävä ), luulen että perheen kesken pärjättäisiin ruoan suhteen sillä esikoisen ristiäisissä oli noin 30 vierasta ja hyvin pärjättiin. Mutta toisaalta olisihan se mukavaa ettei sukulaisten tarvitsisi huolehtia ruoasta...

Tietenkin juhlat paikkaa hieman koristeltaisiin jne.

Sitten illemmalla lähtisimme ystävien kesken juhlimaan.

Eli eniten rahaa menisi sormuksiin, morsiamen kaunistautumiseen ( mekko, kampaus ), sitten tietenkin ruokaan ja juomiin. Ajattelin että toki jotn kuohuvaa olisi mukava tarjota, mutta ei tietenkään niin että siitä humalaan tulisi!

Viime kesänä olimme häissä jossa ei tarjottu kuin vettä ja kahvia ruoan lisäksi ja musta olivat aika kuivat häät muutenkin. Toki en sano että häissä kuuluisi ryypätä.

Mutta tosiaan tällaisia ajatuksia mulla olisi tällä hetkellä...

Muokattu: , käyttäjä: -Mimmu-

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, kaipailisin käytännön vinkkejä jos jollakulla on kokemusta häiden ja ristiäisten yhdistämisestä. Olen kolunnut jo läpi kaikki keskustelut mitä olen aiheesta löytänyt. :)

 

Tarkoitus olisi pitää vihkiminen ja kaste kirkossa, niin että vihkimisosuus tulee vieraille yllätyksenä. Kirkosta siirrytään lähellä olevaan juhlatilaan jatkamaan juhlintaa. Vieraita on tulossa n. 50. Ajatuksena meillä on että juhlatilaan tulisi myös bändi soittamaan n. 1½ tunniksi ja tanssisimme häävalssin, onkohan ihan mahdoton ajatus vauvan kanssa vai pelästyykö pienoinen mekkalaa...? :girl_sad:

 

Juhlapaikassa on samassa tasossa ja lähietäisyydellä majoitustilat, joihin meidänkin olisi tarkoitus jäädä yöpymään vauvan kanssa. Vauvalle on järjestetty myös "hoitaja" päiväksi, joka on luvannut auttaa minua mm. mekon kanssa jotta imetys onnistuu tarvittaessa ja pitää vauvaa aina kun on tarve.

 

Aikataulumme olisi tämänkaltainen:

 

Vihkiminen ja kaste klo 15

Juhlapaikalle siirtyminen, onnittelumaljat ja hääparin pieni puhe

Hääateria klo 16.40- Kahvit perään ja kakku? 19.00

Häävalssi 20.00 ja bändin soitto loppuu 21.30

Juhlapaikka tyhjä viimeistään 23.00

 

Kuulostaako ihan utopistiselta idealta n.3kk ikäisen vauvan kanssa? :girl_to_take_umbrage2: Juhlaväki on tosiaan kaikki lähisukua ja rakkaimpia ystäviä, joten sen suhteen ei ole "paineita" juhlien kulusta ja tilanteen ja vauvan mukaan ennen kaikkea olisi tarkoitus mennä. Lähinnä huolettaa vauvan nukkuminen juhlapaikassa, että kuuluuko bändin soitto sinne liikaa ja istunko itse sitten vahtimassa vauvan vierellä hänen untaan....Äh pää täynnä kysymyksiä.  :rolleyes: Kiitos jos joku osaisi antaa vinkkejä!

Muokattu: , käyttäjä: Johanna_89

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yleensä kaava menee siten, että ensin vihitään ja sitten kastetaan, en keksi mitään estettä miksi ei onnistuisi. Ainoa mikä teidät voi paljastaa on tuo klo15 kellonaika, koska kasteet hoidetaan yleensä ennen klo14 ja vihkimiset sen jälkeen, mutta tämäkin pitää tietää että sen keksii ;)

 

Paljonhan riippuu vauvasta ja hänen meteliin tottumisestaan että kuinka tuo onnistuu. Kunhan vauvan hoitaja tuntee vauvan mahdollisimman hyvin niin tuskin on ongelmaa. Meillä suoritettiin tämmöinen yhdistelmä kun vauva oli 2kk ja hyvin meni.

 

Vauva myös juhli 3kk ikäisenä sukulaisen 50-vuotis juhlilla, jossa oli bandi ja nukkui viereisessä tilassa ongelmitta (vaikka musiikki kuului selvästi). Mutta totutin tahallani pienen meteliin heti synnyttyään eli esim laitoin päikkäreille siten että oli tv/radio auki.

 

Mielelläni vastaan, jos johonkin tiettyihin kysymyksiin haluat tietoa. Näin ympäripyöreästi en muuta osaa summata :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Emlilja! :) Tosiaan epäilyttää pysyyköhän juttu salaisuutena, toivotaan. Mutta jos joku aavistella niin eipä se oikeastaan tilannetta muuta, kaikki epäilykset katkaistaan heti ja loppujenlopuksi pääsemme kuitenkin naimisiin vain lähimpien ihmisten ympäröimänä. :D Katselin tuossa jo vauvoille sopivia peltoreita, josko sellaiset hankkisi varoiksi.

Oliko teillä miten järjestetty juhlat, kahvitilaisuus vai isommat juhlat?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Yleensä kaava menee siten, että ensin vihitään ja sitten kastetaan, en keksi mitään estettä miksi ei onnistuisi. Ainoa mikä teidät voi paljastaa on tuo klo15 kellonaika, koska kasteet hoidetaan yleensä ennen klo14 ja vihkimiset sen jälkeen, mutta tämäkin pitää tietää että sen keksii ;)

Tämäkin riippuu seurakunnasta, meillä on viikonloppuisin kasteaikoja puoliltapäiviltä neljään asti, eli ei sekään välttämättä paljasta mitään :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ensin ruoka ja sitten kahvi vieraille, sekä vapaamuotoista oleilua, ihan vain vähän ohjelmaa kuten häävalssi ja kasteveden heitto. Mutta juhlittiin kyllä ihan iltaa/yötä myöten. Ja booli tarjoiluakin oli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ok, kuulostaa hyvin samantyyppiseltä kun mitä ollaan itse kaavailtu. :) Saako udella vielä Emililja että miten teillä oli vauvan nukkuminen järjestetty?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis vauvan mummo hoiti vauvaa siinä juhlien ohessa ja meillä tuo oli niin onnellisen helppo lapsi siinä iässä et nukkui sillon kun väsytti. Nukahti siis vaikka syliin. Sitten siirrettiin siitä vaunuihin pihalle ja itkuhäly sinne vaan mukaan. Jotkut unet tais ottaa sitterissä (semmonen minkä saa makuuasentoon) keskellä juhlia. Otin itse sen asenteen ettei tuo päivässä pilalle mene vaikka nukkuiskin missä ja miten sattuu ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään