morsiamen tulo kirkkoon


Guest Vieras

Recommended Posts

En löytänyt tähän mitään vastauksia joten kysyisin mielipiteitä morsiamen kirkkoon saapumisesta. Menettekö kirkon kabinettiin hyvissä ajoin kaason ja mahdollisen saattajan kanssa odottelemaan seremonian alkua, vai vasta viimeisenä, kun vieraat istuvat paikoillaan ja sulhanen, kaaso ja bestman odottelevat jo alttarilla?

Itse ajattelin odottaa paikan päällä jos vain ehdin sinne ennenkö yksikään aikainen vieras palloilee kirkon pihalla.

Tämä saattaa olla monille ihan itsestään selvä kuvio vaan ei minulle... Miten aiotte hoitaa asian?

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ajatuksena, että menemme kaasojeni kanssa kirkon morsiushuoneeseen hyvissä ajoin ennen vieraiden saapumista, jottei kukaan vieraista ehdi nähdä morsianta ennen vihkiseremonian alkua. Pukeudun näillä näkymin jo ennen kirkolle saapumista siskon luona, mutta haluaisin päästä rauhassa rentoutumaan morsiushuoneeseen ennen seremoniaa ja hengittämään muutaman kerran syvään ;) Suunnitelmiin saattaa tosin tulla muutoksia sen mukaan, mitä kirkossa tapahtuu ennen meidän vihkimistä. Jos emme saa lupaa saapua kirkolle hyvissä ajoin aiemman tapahtuman vuoksi, niin sitten varmaan odottelemme jossain lähistöllä juhla-autossamme, että kaikki vieraat ovat menneet sisään ja sujahdamme sitten morsiushuoneeseen :)

Link to comment
Share on other sites

Haluaisin kovasti mennä ajoissa ja odottaa kirkossa, mutta minulla menee niin täpärälle kampaajalla joka siis on hääkirkkoa vastapäätä, että odotelemme kaasoni kanssa siellä niin kauan kunnes seremoniamestari soittaa kirkosta että voidaan tulla tien yli. Siinä sitten kipitetään minä, kaasoni ja isäni häätamineissa kirkkoon. :grin:

Suunnitelma B täytyy varmaan keksiä sateen varalle. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Meidän kirkossa ei ole morsiushuonetta, joten odottelemme kaason kanssa hotellilla josta isä tulee hakemaan. Isällä on iso auto jossa voimme sitten parkkipaikalla odottaa ettei pihassa ole vieraita ja tulla sisään.

Link to comment
Share on other sites

Minä taidan saapua kirkolle viimeisenä ja odotella tosiaan vaikka autossa (hyvin tilava) kunnes vieraat sisällä kirkossa. Meillä on vihkiminen iltapäivällä ja sitä ennen on muita vihkimisiä. Tuskin sinne pääsisi tarpeeksi ajoissa.. Enkä halua olla hännystelemässä, jos muiden häävieraita vielä paikalla.

Eik

siihen maailma sitten kaadu, jos joku 'Matti myöhänen' bongaa minut kirkon pihamaalla.. :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä on valokuvaussessio jo ennen vihkimistä ja osa kuvista otetaan kirkon pihalla. Siispä minä ja sulhanen olemme kirkolla ennen muita. Ehkä sitten täytyy mennä johonkin piiloon (ja ehostamaan meikkiä ja jännittämään) siksi aikaa kun vieraat tulevat paikalle. Sulhanen odotelkoon alttarilla :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä menee sulhanen, bestman ja toinen kaasoista ennakkoon kirkolle ja sulhanen sumplii paperit papin kanssa ennen vihkimistä. Mä tuun toisen kaason ja valokuvaajan kans vasta kun kaikki vieraat on jo sisällä. Sit ootellaan hetki isän kans eteisessä et kaikki on valmista. Marssi soimaan, ovet auki ja menoks.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mun piti mennä ekan suunnitelman mukaan vasta pari minuuttia ennen seremonian alkua, mutta...

Aikataulu meni kuitenkin niin, että olimme äitini + kaason ym. kanssa kirkon lähellä jo noin 20 vailla tasan. Teimme sitten niin, että kaaso + ystävä kävivät tarkastamassa missä sulhanen on, ja minä tien selvittyä pinkaisin hirveää kyytiä kirkon portaat ylös "turvaan" morsiushuoneeseen.

Kuvaaja sanoi, että tuosta tilanteesta sai sairaan hauskoja kuvia, hämmästyneitä vieraita takana, minä helmat liitäen juoksemassa portaita ylös, äiti ja kaaso pitämässä ovia valmiiksi auki :lol:

Ei siis kannata tehkä orjallisesti nouatettavaa aikataulua, vaan tehdä suunnitelmat A ja B, ja noudattaa sitä mikä paremmalta tuntuu juuri sillä hetkellä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Meillä sulhanen ja bestman olivat kirkolla hyvissä ajoin ja odottelivat sitten sakastissa papin kanssa (morsiushuonetta ei ollut). Minä tulin kaason ja isän kanssa muutamaa minuuttia ennen paikalle ja odoteltiin sitten eteisessä h-hetkeä. Ja sisälle mentiin eri ovesta kuin vieraat, niin ei ollut vaaraa törmätä viime hetken myöhästelijöihin (joita ei tosin tainnut ollakaan). Kaikki meni hyvin, isää vaan jännitti kovasti... ;)

Link to comment
Share on other sites

Meidän vihkikirkossa ei ole morsiushuonetta. Kirkon käytävä alkaa suoraan ulko-ovelta. Eli välissä ei ole eteistä eikä yhtään mitään mainittavaa. Penkit alkavat pari metriä oven suusta. Suunnittelin että olisimme menneet kirkkoon hyvissä ajoin ennen vihkimistä, mutta en keksi paikkaa mihin sitä "piiloutua", heh! Joten luulempa että odotellaan autossa kunnes kaikki vieraat on sisällä. Taitaa olla parasta että toinen kaaso sekä bestman menevät kirkkoon ohjeistamaan vieraita ja jakamaan kirkko-ohjelmat ja odotellaan toisen kaason kanssa autossa. Ei hitsi ku alko jo jännittämään...omg sitä hetkeä ku istua tönötät autossa valmiina ja näet vieraiden menevän kirkkoon. Kääk! :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jos mahdollista niin menen kaason kanssa jo hyvissä ajoin kirkolle ennen kuin vieraita saapuu paikalle. Näin yritän ehkäistä stressiä, joka seuraa kiirehtimisestä. Voi sitten takahuoneessa korjailla meikkiä ja kampausta, jos tarve vaatii ja jännittää rauhassa.Tämä ei tietenkään onnistu, jos kirkossa on juuri ennen meitä toinen vihkiminen. No, eiköhän tuokin pian selviä.

Link to comment
Share on other sites

Tuli mieleen viime vuotiset ystävieni häät, joita oli kolmet. Ensimmäisissä morsiuspari vihittiin juhlapaikalla ja he palloilivat siellä "muumioina" jo ennen tilaisuuden alkua vieraiden joukossa. Eli siis seisoivat juhlatilan ja eteisen välisellä ovella hymyillen ja hiljaa, kun ihmiset siirtyivät juhlatilaan. Se aiheutti vieraissa hyvin paljon käsin kosketeltavaa hämmennystä: pitääkö mennä ohi niin kuin ei huomaisikaan vai pitääkö tervehtiä vai pitääkö onnitella... Tilaa olisi ollut olla piilossa, en ymmärrä, miksi eivät tehneet niin.

 

Toisissa häissä tulin paikalle kirkkoon hyvin myöhään, n. 5 minuuttia ennen tilaisuuden alkua. Kukaan ei tietääkseni ollut nähnyt morsiusparia ennakkoon. Kyseessä oli moderni kirkko, jossa on monta ovea ja erilaisia tiloja odotella. Tuntui paljon juhlavammalta, kun morsian ja sulhanen ilmestyivät vieraiden eteen vasta häämarssin soidessa. He siis kävelivät yhdessä, hyvä ratkaisu.

 

Kolmansissa häissä jouduin ikäväkseni saapumaan kirkolle hankalien julkisten yhteyksien vuoksi lähes puoli tuntia ennen vihkimistä. Parkkipaikalla oli monia juhlapukuisia vieraita odottamassa jo ennen minua siis puoli tuntia ennen vihkimistä. Morsian ja kaasot saapuivat autolla kirkon porteille eli parkkipaikan laidalle 20 minuuttia ennen aloitusta. Kaikesta näki, että tilanne oli morsiamelle kiusallinen. Kymmenet vieraat tuijottivat, kun morsian kipitti tuulisessa syyssäässä kirkkoon ja kaasot kannattelivat hänen helmojaan, jotteivät ne likaantuisi märässä maassa. En minä ainakaan haluaisi nähdä morsianta sellaisessa tilanteessa ensimmäistä kertaa hääpäivänä. Kun ystäväni sitten asteli kirkkoon isänsä käsipuolessa, kaikki viehätys oli mennyt, koska olin jo nähnyt hänet siellä pihalla "panikoimassa".

 

Itse siis pidän yksiselitteisesti parhaana vaihtoehtona, että morsian / hääpari saapuu kirkkoon rutkasti etuajassa sellaista reittiä, jolla ei törmää aikaisiin vieraisiin, tai odottaa muualla siihen saakka, että vieraat ovat sisällä kirkossa (tai muussa vihkipaikassa) ja saapuu vasta, kun kaikki on valmista häämarssille.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli hääkuvaus ennen kirkollisia menoja. Tultiin paikalle sulhasen, kaasojen ja bestmanin kanssa 10min ennen vihkimisen alkua. Vieraat olivat suurimmalta osalta jo paikoillaan. Pappi oli kylläkin ohjeistanut meitä tulemaan paikalle viimeistään 20min ennen vihkimistä :D Meinasi jo pelästyä, ettei meistä kumpikaan saavu paikalle.

Link to comment
Share on other sites

Minä tahtoisin olla joko kirkossa hyvissä ajoin ennen muita "piiloutumista" varten tai sitten tulen sopivasti hetki ennen tilaisuuden alkua. Kaikki riippunee varmasti siitä, onko kirkossa juuri ennen meitä toinen vihkiminen ja monelta paikalle voi tällöin tulla. Se on kuitenkin varmaa, ettei sulhaseni tule minua näkemään ennenkuin astelen pitkin kirkon käytävää :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...