Littis

Juomatarjoilu ravintolahäissä

37 viestiä aiheessa

En nyt ihan äkkisältään huomannut juuri tähän aiheeseen liittyvää topicia, mutta siirtäkää ihmeessä jos sellainen jossain jo on. :)

Otsikkokin sen jo kertoo, eli mitä juomia tarjositte/tarjoatte ravintolahäissä ja kuinka paljon? Tai sitten vieraan näkökulmasta, mitä juomia odotat hääparin sinulle tarjoavan heidän piikkiinsä ravintolahäissä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aloittelen tässä samantien itse aiheen.:) Eli meillä on potentiaalisena juhlapaikkana myös muutama ihana eri ravintola, mutta ennen kuin teemme mitään päätöksiä juhlatilan suhteen, haluan laskea mitä koko lysti näissä paikoissa tulisi maksamaan. Omasta mielestäni on kohteliasta, että hääpari maksaa vierailleen ainakin 1-2 kaatoa viiniä ruoan kanssa. Mutta mitäs muuta? Avointa piikkiä meillä ei ole valitettavasti varaa laittaa baaritiskille, vaikka ajatus siitä ihana onkin! Varsinkaan kun osa vieraista on todellisia loppasuita.:) Ravintolahinnat kun ovat aika huikeita. Ajattelimme, että jos antaisimme jokaiselle vieraalle muutaman juomalipun (olut/siideri/lonkero/virvoke), ja halutessaan saisi loput ostaa itse. Onko 2 juomalippua per henkilö sopiva määrä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletteko ajatelleet tarjota alkumaljan? Se kannattaa laskea myös kustannusarvioon. Mielestäni kaksi kaatoa viinin kanssa on hyvä. Jos "varaa ei ole" niin mielestäni juomaliputkin voi jättää antamatta jos siltä tuntuu. Joku siitä saattaa napista, mutta ne ovat kuitenkin teidän häät. Ravintoloissa nuo hinnat tosiaan ovat kovin tyyriit. Itse olen menossa nyt kesällä häihin, joissa tarjotaan alkumalja ja ruokaviinit. Ihan yhtä hyvillä mielin juhlin siellä, vaikka muut juomat pitääkin ostaa baarista.

Oletteko miettineet tarjoilevanne avecin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletteko ajatelleet tarjota alkumaljan? Se kannattaa laskea myös kustannusarvioon. Mielestäni kaksi kaatoa viinin kanssa on hyvä. Jos "varaa ei ole" niin mielestäni juomaliputkin voi jättää antamatta jos siltä tuntuu. Joku siitä saattaa napista, mutta ne ovat kuitenkin teidän häät. Ravintoloissa nuo hinnat tosiaan ovat kovin tyyriit. Itse olen menossa nyt kesällä häihin, joissa tarjotaan alkumalja ja ruokaviinit. Ihan yhtä hyvillä mielin juhlin siellä, vaikka muut juomat pitääkin ostaa baarista.

Oletteko miettineet tarjoilevanne avecin?

Unohdin mainita kokonaan tuon alkumaljan, eli on ehdottomasti tulossa ja laskettu budjetteihin!:) Avecia kahvin kanssa emme todennäköisesti tarjoa, jotenkin se ei ole meille kummallekaan tärkeää. Sen sijaan ruokaryyppy saattaa tulla mukaan menuuseen!:) Itse en ole ravintolahäissä koskaan ollut, niin mietin, latistaako omakustainteinen alkoholi juhlafiilistä? Eli ostavatko ihmiset niitä yleensä sitten itse vai ovatko mielummin kuivin suin?

Helpointahan olisi, jos valitsisi juhaltilaksi esim. jonkun seurojentalon tms. jonne saisi viedä omat juomat, mutta kun tämä kyseinen ravintola vaan on vienyt sydämeni! :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut ravintolahäissä joissa hääpari ei tarjonnut lainkaan alkoholia vaan kaikki piti kustantaa itse. En kyllä huomannut erityistä napinaa aiheesta kenenkään osalta ja kyllä siellä ihmiset silti ihan kohtuu paljon joivat. Kun asian tietää etukäteen ja osaa siihen varautua, niin en usko että siitä pitäisi mitään ongelmaa tulla.

Eli siis jos tarjoatte alkumaljat sekä ruoan kanssa viiniä niin luulisi olevan ihan ok vieraille ostaa loput juomat sitten itse, kunhan vaan tämä kerrotaan jo kutsuttaessa ja siihen voi vieraana varautua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa myös muistaa, että usein "piikin" voi neuvotella koskemaan vain mietoja perusjuomia (tyyliin olut/lonkero/siideri) - ja että "piikille" voi määritellä katon, jonka jälkeen tarjoilu loppuu. Meillä oli näin, ja kukaan ei todellakaan napissut siitä, että kalliit juomat piti kustantaa itse (tyyliin konjakki/likööri/viski) - ja "piikkikin" riitti koko illaksi eikä edes tullut täyteen. Niin ja totta kai mainittiin aiheesta kutsun mukana menneessä hääinfossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No jos itse olisin vieraana ravintolahäissä niin kyllä mun mielestä alkumalja, kaksi kaatoa viiniä ja kaksi juomalipuketta on jo sellainen määrä, että olisin oikein tyytyväinen. Jos päätyy siihen, että tuosta vähän vähentää niin mun mielestä on sitten järkevämpää vähentää noista juomalipukkeista kuin viinistä. Se on musta ehkä vähän noloa, että vieraat istuvat loppuruokailun kuivin suin tai joutuvat maksamaan jos haluavat lisää viiniä. Olen ollut sellaisissa häissä ja kyllä siinä kävi niin, että asiaa pohdittiin joissakin pöydissä ihan ääneen, että onkohan toista kaatoa kun mulla on tää viini nyt loppu. Ja eihän sitä ollut. Kyllä se kaksi kaatoa on pitkässä ruokailussa mun mielestä minimi. Nuo juomaliput on kivaa extraa tai sitten ehkä se mietojen juomien piikki on vielä parempi idea. Joka tapauksessa kuulostaa Mezzy mun mielestä oikein hyvältä suunnitelmalta. Jotkut voivat ehkä ihmetellä kahviavecin puuttumista, mutta ei se nyt niin oleellinen juttu ole, että ketään voisi oikeasti häiritä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Sanoisin myös, että ainakin kaksi kaatoa pitäisi varata - ja meillä niitä oli kolme, jotta oli yksi alkupalojen ja kaksi pääruuan kanssa. Aveceja ei tarjottu, eikä niitä kukaan tuntunut kaipaavankaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse taas ajattelen juhlaan kuuluvaksi asiaksi, että on alkumalja, viiniä ruoan kanssa (2 kaatoa) sekä kahvi avec. Näillä olen itse täysin tyytyväinen enkä kaipaisi mitään siidereitä, ne voi halukkaat mielestäni ostaa itse. Jos olisin juhlissa, joissa noita kaikkia ei tarjottaisi, en tietenkään alkaisi asiasta purnata. Pidän vaan itse kahvi avecia juhlavana päätöksenä juhlavalle aterialle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin häät ravintolassa ja juomat aiheuttavat päänvaivaa... Todennäköisesti kaksi kaatoa viiniä ja alkumalja tarjotaan, loput jää vieraiden itse maksettavaksi. Ravintola on maalaismiljöössä, joten ehkä jonnekin saadaan "halkopino", josta voi käydä illan mittaan naukkailemassa. Mitenköhän jotenkin sujuvasti voisi kutsussa ilmaista, että vain alkumalja ja ruokajuomat tarjotaan ja sen jälkeen baari auki omalla kustannuksella?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No jos itse olisin vieraana ravintolahäissä niin kyllä mun mielestä alkumalja, kaksi kaatoa viiniä ja kaksi juomalipuketta on jo sellainen määrä, että olisin oikein tyytyväinen. Jos päätyy siihen, että tuosta vähän vähentää niin mun mielestä on sitten järkevämpää vähentää noista juomalipukkeista kuin viinistä. Se on musta ehkä vähän noloa, että vieraat istuvat loppuruokailun kuivin suin tai joutuvat maksamaan jos haluavat lisää viiniä. Olen ollut sellaisissa häissä ja kyllä siinä kävi niin, että asiaa pohdittiin joissakin pöydissä ihan ääneen, että onkohan toista kaatoa kun mulla on tää viini nyt loppu. Ja eihän sitä ollut. Kyllä se kaksi kaatoa on pitkässä ruokailussa mun mielestä minimi. Nuo juomaliput on kivaa extraa tai sitten ehkä se mietojen juomien piikki on vielä parempi idea. Joka tapauksessa kuulostaa Mezzy mun mielestä oikein hyvältä suunnitelmalta. Jotkut voivat ehkä ihmetellä kahviavecin puuttumista, mutta ei se nyt niin oleellinen juttu ole, että ketään voisi oikeasti häiritä.

Kiva kuulla, että kanssanaikkarit ovat samoilla linjoilla tämän juomapolitiikan kanssa!:) Nyt vain pohtimaan miehen kanssa, tuleeko 2 kaatoa viiniä vai 3.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitenköhän jotenkin sujuvasti voisi kutsussa ilmaista, että vain alkumalja ja ruokajuomat tarjotaan ja sen jälkeen baari auki omalla kustannuksella?

Jos olette pöytiin tekemässä jotain menukortteja tai vastaavia niin siihenkin voisi mun mielestä lisätä ihan huomiona tuon juomien määrän/juomapolitiikan tai jos noita drinkkilippuja käyttää niin niiden yhteyteen laittaa pienen infolappusen asiasta. Musta on reilumpaa ilmoittaa heti suoraan, että miten juomapolitiikka toimii kuin jättää vieraat arvailemaan.

Meillä oli sikäli eri tilanne, että vain häiden ns. virallinen osuus oli ravintolassa ja jatkot muualla, mutta muistaakseni oltiin sovittu ravintolan kanssa joku noin määrä viinipulloja (olikohan se laskettu kolme kaatoa per nenä mukaan), jotka menee meidän piikkiin. Loppujen lopuksi ei päästy lähellekään tuota meidän asettamaa maksimimäärää sillä aika moni otti vain yhden pienen lasillisen ja toisaalta esim. kaverit osasivat lopuksi tyhjennellä pois muista pöydistä löytyviä avonaisia viinipulloja. Kahvin avec meni meidän piikkiin ja sen sai pyytämällä, tosin ei ilmoitettu tästä missään virallisesti vaan tieto meni vähän niinkuin suusta suuhun. Oisko lopulta ollut huimat kaksi vai kolme vanhempaa vierasta, jotka avecin pyysivät eli ei tehnyt isoa lovea tuon tarjoaminen meidän budjettiin. :D

Musta olisi ehkä reilua, että ruokailun yhteydessä olisi kaikki juomat ilmaisia, kaikki ei kuitenkaan tykkää juoda viiniä ja jos joku sen siideripullon tai vaikka limun mielummin siinä yhteydessä tilaa sen viinilasillisen sijasta niin ei se kovin iso lisäkustannus hääparille ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta olisi ehkä reilua, että ruokailun yhteydessä olisi kaikki juomat ilmaisia, kaikki ei kuitenkaan tykkää juoda viiniä ja jos joku sen siideripullon tai vaikka limun mielummin siinä yhteydessä tilaa sen viinilasillisen sijasta niin ei se kovin iso lisäkustannus hääparille ole.

Tämä sama on käynyt meidän mielessä, sillä tiedän että muutamat miehen ystävät eivät viineihin koske. Ikävä heitä olisi kuivin suin jättää. :) Mutta saa nähdä mihin ratkaisuun sitten päädytään, sillä toisaalta he voivat käyttää juomalippunsa silloinkin.

Mun mielestä on jo kutusussa hyvä ilmaista minkä verran hääpari juomia kustantaa, jotta vieraat ymmärtävät ottaa taskurahaa/kortin mukaan omia juomiaan varten.

Muokattu: , käyttäjä: Mezzy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan kuin olisin vastannut tämmöiseen ketjuun joskus.. No, meille tulee malja, 2x24cl viinikaatoa, jotka vieraat voivat halutessaan vaihtaa olueen/siideriin/alkoholittomaan ja kahvin avec (2 vaihtoehtoa). Mielestäni noi kaikki kuuluu olla jos kerran juomia lähdetään tarjoamaan ruokailun aikana, eikä ainakaan meillä tule kohtuuttoman kalliiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olemme myös päätymässä siihen, että tarjotaan vieraille alkumalja ja 2 kaatoa viiniä ruoan kanssa. Avecit ovat vielä hieman keskustelun alla :) mitenhän tuo kutsussa kannattaisi ystävällisesti mainita, että vieraiden tulisi varautua maksamaan loppuilta itse? Ideoita?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mietin täällä! Olisi kiva, että vieraat tietäisivät asian etukäteen ja osaisivat (henkisesti ja rahallisesti) varautua.

"Ruokailun ja kahvittelujen jälkeen ravintolan baari aukeaa, ja sieltä voi ostaa lisää juotavaa."

"Jos suuta kuivaa vielä loppuillasta, voi ravintolan baarin valikoimista ostaa mieleisiään juomia"

Muita ideoita..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mietin täällä! Olisi kiva, että vieraat tietäisivät asian etukäteen ja osaisivat (henkisesti ja rahallisesti) varautua.

"Ruokailun ja kahvittelujen jälkeen ravintolan baari aukeaa, ja sieltä voi ostaa lisää juotavaa."

"Jos suuta kuivaa vielä loppuillasta, voi ravintolan baarin valikoimista ostaa mieleisiään juomia"

Muita ideoita..?

Tai tyyliin: "Tarjoamme alkumaljan lisäksi ruokajuomat, jonka jälkeen halukkaat voivat ostaa itselleen ravintolan baarista mieleisiään juomia."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei laiteta sitä näkyviin mitenkään, ei ole tullut edes mieleen että pitäisi. Oletetaan, että vieraat tajuaa, että kun häät ovat ravintolassa voi sieltä ostaa itse. Meillä tarjotaan myös skumppa, 2x12cl viinit ja kahviavec, mutta loput saavat vieraat kustantaa itse, ja varmasti näin tekevätkin.

Serkun häissä pari vuotta sitten ja tädin häissä siitä pari vuotta aiemmin oli sama juttu, eikä kutsussa kummassakaan mainintaa..ehkä se jotenkin tosiaan tuohon ravintola-ajatukseen on ihan itsestäänselvästi yhdistettävissä, että sieltä saa rahalla ostaa, ihan niin kuin normi-baariiltanakin. Se ainakin toimi molemmissa häissä ihan sujuvasti niin, että oma kortti vinkumaan eikä siis tosiaan edes tullut mieleen, että olisi olettanut isäntien tarjoavan koko illan, sehän ois ihan hirveen hintaista ravintolassa, ainakin meidän sukujen kanssa! :grin:

Muokattu: , käyttäjä: masilino

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselleni ravintolahäiden järjestäminen ei ole ollut missään vaiheessa edes harkittava vaihtoehto pitkälti juuri tämän juomien kustantamisen vuoksi...

Mutta vieraana ravintolahäissä jonkinlaisena "oletuksena" pitäisin sitä, että hääpari tarjoaa alkumaljan (ei tosin mikään pakko olla alkoholillinen) ja ruuan kanssa 2-3 kaatoa viiniä. Kahvin avec ja booli/drinkkiliput on mun mielestä sitten hyvä plussa siihen lisäksi, mutta niiden puuttumisen kyllä ymmärtäisin...

Ja vieraana toivoisin kyllä, että selkeästi ilmaistaan mitä ja kuinka paljon hääpari tarjoaa. Olisi todella ikävä alkuruuan jälkeen alkaa miettimään saako viiniä myös pääruualla vai miten pitäisi toimia.

Muokattu: , käyttäjä: Tiikeli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on näillä näkymin tulossa alkumalja, viinit 3 kaatoa, eikä muuta. Jos ei ruoan kanssa 3 lasia riitä, voi turvautua veteen, mehuun tai kotikaljaan, mitkä kuuluu ruokailuun kumminkin. Kahvin avecia ei tule, en itse sitä kumminkaan juo, miehellekään ei ole niin väliksi, jokainen joka haluaa sellaisen voi ostaa itse.

Kutsuun tai infoon voisi tosiaan laittaa jotain vihjettä, ettemme aijo juottaa koko sukua läpi illan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin nyt saimme varattua ravintolan hääjuhlia varten ja alkumaljan lisäksi aiomme tarjota 3 kaatoa viiniä. Loput jokaisen omaan piikkiin. Viinin tilalle voi vaihtoehtoisesti ottaa olutta/siideriä/virvokkeita. Mielestäni hyvä, sillä meilläkin on niitä kavereita jotka eivät viiniä juo tai juo sitä vain pitkin hampain.. Aion myös laittaa tästä 3:sta kaadosta maininnan menuun, niin jokainen voi ite sitten säädellä miten nopeasti haluaa lasinsa ryystää tyhjäksi! :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee näillä näkymin:

*alkumaljat (kuohuvaa)

*2-3 kaatoa viiniä ruuan kanssa (keskustelun alla)

*1 snapsi

*avec kahvin kanssa

*mahdollisesti yksi tai kaksi drinksuannosta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tungen tänne ketjuun esittämään lähes OT-kysymykseni, kun ei tämä ole oman ketjun arvoinen kysymys :girl_haha:

Jos ravintolassa (jossa anniskeluoikeudet) on yksityistilaisuus, esim. häät, voidaanko alkoholia tarjoilla alaikäisille? Esimerkiksi alkumaljana kuohuviiniä tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole asiaan sen tarkemmin tutustunut, mutta vastaan suorilta käsin, että ei voi. En usko että sillä on mitään tekemistä asian kanssa, vaikka olisikin yksityistilaisuus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tinakeiju, luulen myös (tai olen lähes 100% varma), että ei voi... Tämä harmittaa muakin, koska vieraidemme joukossa on esim. 16-vuotiaita, mutta olen jo varautunut että otetaan heille alkoholitonta (Joka sinäänsä ärsyttää jo ihan sen vuoksi että maksamme kuitenkin alkohollilisesta alkumaljasta. Toki tiedän että vieraiden joukossa on myös täysi-ikäisiä jotka ottavat alkoholittoman vaihtoehdon. Ei me pakoteta ketään tenuttamaan. :) ).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään