Jump to content
Naimisiin.info

Ruokaan panostaminen


Breda

Recommended Posts

Nii ja vielä lisäyksenä että haluttiin ehdottomasti mieluummin vaikka vähemmän vieraita ja hyvää ruokaa kuin suuret häät ja esim laatikko ruokia. Olisin ollut valmis karsimaan vieraslistaa niin pieneksi että meillä varmasti olisi ollut varaa ruokkia kaikki kunnolla ilman liiallista tinkimistä ruuan laadusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hyvin tehty ruoka on aina hyvää, mutta... jokaisessa häissä, joissa on olen ollut, on tarjottu lihapullia, vihersalaattia (jopa fetasalaattia:)), broilerkastike ja lihakastike tai paisti.. parit graavit alkuun. Omiin häihimme halusimme jotain muuta, yllätyksellisempää. Oli aika vaikea löytää hääpaikka, jossa pitopalvelu EI ehdottanut tuollaista perinteisempää pöytää.

 

Meille tulee suomalaista ja välimeren keittiötä yhdistelevä menu pienin thai-ripauksin, eli aikamoinen sillisalaatti :) Mutta kokonaisuuden maut ovat hyvin harmoniassa. Meinasimme ensin ottaa ne turvalliset lihapullat nirsoille, mutta päätimme kuitenkin jättää ne pois. Eiköhän jokainen löydä jotain syötävää, ja voi sitten närppiä halutessaan...menulle tulee hintaa 38-40e per nenä kakkuineen, eli aika edullinen mielestäni laatuun nähden. Sama hinta on pyydetty ihan perussuomalaisesta häämenusta, joissa ei mielestäni ole käytetty niin laadukkaita raaka-aineita. Meille ei tosin tule graavia lainkaan, se voi ehkä selittää edullisuutta. Mutta toisaalta meillä on sitten esim. vuohenjuustoa ja saksanpähkinää ruuissa, mitkä ovat kalliimpia. Mutta hintahan ei ole se hyvin ruuan mittari. 

Meille on myös viinit tärkeitä, ei todellakaan ole ihan sama mitä chenettiä häissä tarjotaan. Valkkari valitaan alkuruualle sopivaksi ja punaviini pääruualle sopivaksi, ei kuitenkaan liian tanniinista (jos joku  haluaa kasvisruualle esim.) Jos valitsee kaikkeen sopivat viinit, omaan makuuni ne ovat usein vähän tylsiä...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meillä ruokaan panostaminen tarkoittaa sitä, että vihkilounas on hyvätasoisessa paikassa, ei missään Rossossa tai Fransmannissa. Kolme ruokalajia ja kahvit olisi tarkoitus tarjota, lisäksi alkoholittomat alkumaljat, viini ruualle ja ehkä avec. Laskettiin, että tämä tekisi keskimäärin 50 euroa per henkilö, illallisella hinta lähentelisi varmaan tuplaa tai ainakin sinne kahdeksankympin tietämille. Muissa juhlissa on sitten itse tehtyä, luultavasti siis tuoreita hedelmiä ja marjoja kakuissa, itse leivottuja kasvispiirakoita ja pihajuhlissa kunnon naudanjauhelihasta hampurilaispihvejä, hyviä leipomosta tilattuja sämpylöitä sekä itse tehtyä majoneesia yms. Kyllähän se syöminen on häissä ehdottomasti kalleinta puuhaa, mutta niin kuuluu ollakin!

Link to comment
Share on other sites

Meillä panostetaan ruokaan siinä mielessä, että valitsimme hyväksi havaitun pitopalvelun, joka käyttää laadukkaita raaka-aineita ja mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa. Minä ja perheeni tunnemme osittain henkilökohtaisesti ko. pitopalvelun takana olevat ihmiset ja tiedän, että ruoka tulee olemaan hyvää ja laadukasta, vaikka todellakaan ei ole halvin mahdollinen vaihtoehto. Itse olen kulinaristi ja hyvän ruuan ystävä, ja meidän suvun juhlissa on ollut tapana panostaa ruokaan, joten sama linja jatkuu. Meille ei ole tulossa mitään kymmenien ruokalajien menua, mutta toivon mukaan jokainen silti löytää itselleen maistuva ruokaa. Koska sulhanen on Lapista kotoisin, haluamme mukaan poroa jossain muodossa, mikä nyt ei tietty ihan halpaa ole sekään, mutta sekin on meille sitä ruokaan panostamista.

 

Minulle ruokaan panostaminen tarkoittaa myös sitä, että otetaan mahdollisuuksien mukaan vieraiden toiveet huomioon, eli ei mennä ihan sokeasti sillä linjalla, että kunhan on meidän omasta mielestämme hyvää ruokaa niin saa luvan kelvata muillekin. Tietenkin on mahdotonta yrittää miellyttää sataa vierasta yksilöllisesti, mutta jollain tavalla olen kuitenkin yrittänyt miettiä asiaa myös yleisen edun kannalta enkä vain omista makunystyröistäni lähtien. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Luin ketjua jossa kyseltiin hääparin pihistys/panostuskohteita häissä. Hyvin moni ilmoitti, että ruokaan panostetaan. Tämä lämmitti erityisesti mieltäni. Sitten luin läpi ketjun "Menugallup". Ja sen jälkeen sydämeni vuoti verta. Näiden kahden ketjun jälkeen jäin miettimään sitä mitä tuo ruokaan panostaminen tarkoittaa.

Olisin kovin kiinnostunut tietämään mihin te kiinnitätte huomiota menussanne. Onko se raaka-aineet ja laatu, vaiko kenties ruokalajien runsaus ja ruuan määrä? Mitä teille tarkoittaa ruokaan panostaminen?

Meille ruokaan panostaminen tarkottaa sitä, että tehdään suurin osa itse oman maan tuotteista. Asumme pientilalla ja kasvatamme perunaa, porkkanaa ja naurista omaan käyttöön. Siksi halusimme järjestää juhlat sadonkorjuun jälkeen, että saamme tarjota mielestämme hyviä raaka-aineita muillekin. Meillä on myös kanoja, joiden munien makua on moni kehunut ja niiden munista tehdään hääkakkumme. Leipään haemme jauhot lähimyllyltä, sienimuhennokseen poimimme itse sienet ja juomaankin käytämme oman maan raparpereja. Liharuoka tulee olemaan riistaa. Meille siis tärkeintä on laatu ja hyvät raaka-aineet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...