Jump to content
Naimisiin.info

Millainen on häiden kokonaisbudjetti?


rizie

Recommended Posts

^Se on totta. Meille häiden budjetti on lopulta arvovalinta, jos oltaisi todella haluttu, olisi säästötileiltä ja (opinto)lainana irronnut hääbudjettiin kymmenkertainenkin summa. Se ei kuitenkaan ole asia, johon me haluaisimme sijoittaa rahaa. Mieluummin halutaan säästöjä pahan päivän varalle (tai gradun kirjoittamiseen mun säästöjen kohdalla...), miehen kohdalla asuntosäästötilillä on jonkin verran varallisuutta. Kulutetaan myös ensi kesän matkaan melko paljon rahaa (enemmän kuin häihin), mutta nyt vaan oli ainoa hetki lähteä tolle vaellusreissulle.
Lisäksi en usko, että raha tekee häistä lopulta sen paremmat tai ikimuistoisemmat. On todella paljon asioita, joihin saa uppoamaan paljon rahaa ja jotka ovat loppupeleissä ihan turhia. Tän ajatuksen olen omaksunut jo muutama vuosi sitten tästä ihan mahtavasta blogista: http://2000dollarwedding.com

Suomeksi on tosi vähän juttuja budjettihäistä, mutta ainakin nämä häät oli järjestetty melko pienellä budjetilla http://pitsiminttu.blogspot.fi
Itse asiassa mun mielestä tämä budjettiasia on niin mielenkiintoinen, että harkitsin sen takia bloggaamista. Ajatus oli kuitenkin vähän vaivaannuttava, joten luovuin siitä. Viilailen sit hääexceliä ihan vaan omaksi iloksi ja yritän keksiä, mistä kaikkialta supistuu vielä euroja :D

Link to comment
Share on other sites

^Yksi parhaista postauksista blogissa on tämä http://2000dollarwedding.com/2008/08/starting-with-end-in-mind.html
Samalla linjalla me ollaan rakennettu juhliamme. Se, mikä ei ole välttämätöntä, karsitaan. Välttämättömät, mutta lopputuloksen kannalta epäolennaiset asiat hankitaan edullisesti (esim. meillä vaatteet, mä halusin turhamaisuuttani uuden mekon). Olennaiseen voidaan panostaa kohtuullisesti (meillä ruoka, joka vie reilusti yli puolet budjetista, sekä valokuvat, jotka vievät noin 15 %).
Taulukko ihan kaikista kuluista on myös tosi hyvä - meidän ensimmäinen tiedostavasti laadittu budjetti oli tonnin liikaa, vaikka molemmilla on vastaavasta budjetoinnista kokemusta. Taulukkolaskentaohjelma on hyvä väline, meillä kaikki tehtävät ja budjetti on google drivessä molempien muokattavana. Ollaan kirjattu sinne arvion viereen toteumaa sitä mukaa, kun hankintoja on tehty. Voisin ehkä julkaista jonkinlaisen toteuman häiden jälkeen.

Jos haluaa budjettihäät, kannattaa miettiä keitä varten häitä haluaa juhlia. Yksi tuttavani meni maistraatissa naimisiin, sai puolisonsa perheeltä lahjaksi illallisen ja omilta vanhemmiltaan hääsviitin. Heille hääpäivä oli hyvää ravintolaruokaa perheen kanssa ja ihanaa hemmotteluaikaa hotellissa kahden ja siitä jäi hyvät muistot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä suunnitteilla "pienen budjetin" häät (mikä nyt on toisille pientä ja mikä ei), mutta siis n.3000€. Häihimme kutsutaan 50 henkilöä, mutta itselleni yksi tärkeimmistä asioista on ruoka ja sen laadussa tai määrässä en ole kyllä valmis säästämään  :D Ite löysin Tampereen häämessuilta Juhlat.fi palvelun mitä oon nyt käyttänyt, niillä on esim. ilmainen budjettityökalu.. Vaikka pyrinkin säästämään muissa jutuissa ja tekemään itse DIY meiningillä suurimman osan koristeista ja muista härpäkkeistä, kertyy pikku jutuista yllättävän suuri summa  :o

Link to comment
Share on other sites

Excelissa on mielettömän kätevä valmis hääbudjettipohja, johon voi laskea arvoituja ja toteutuneita kuluja (päivä laskuri on myös hauska) :girl_cleanglasses: . Laitoimme tarkoituksella arviot melko yläkanttiin, jotta iloisia ylläreitä tulee melkein jokaisen hankinnan jälkeen. Totta kai olemme myös varautuneet "yllättäviin" menoihin, joita ei ehkä ole edes tajunnut aluksi laskea mukaan (esim. koristelut, postimerkit yms). Budjetti pyörii siis ilman häämatkaa peräti 9000 -10000 euron tietämissä. Toivon ja uskon silti, että loppusumma olisi lähempänä 8000 euroa. Hirveä määrä rahaa sekin!  :girl_impossible: Onneksi hankintoja on tehty jo pitkin vuotta, niin ei kaikki katoa tililtä kerralla. Eniten varmaan itken tila- ja ruokalaskua maksaessa  :girl_sad:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meilläkään ei varsinaista budjettia ollut, enemmän mietittiin mitä ollaan valmis satsaamaan ruokaan / paikkavuokraan ja lopuissa ollaan arvioitu tapauskohtaisesti. Meillä mennee hääjuhlaan yhteensä vähän yli 6000 euroa, josta paikka, ruoka ja juoma tekee jo melkein 5000. Niihin haluttiin satsata. Paikkavuokra sieltä tilattuine ruokineen ja henkilökunnan kera on noin 3,7 t€ ja muualta on siihen päälle kakku ja karkkibuffet sekä hankittu juomat lahden toiselta puolelta. Loput n. 1 t€ meni valokuvaajaan, vaatteisiin ja koristeluun ym kaikkeen muuhun juhlavalmisteluihin. Vieraita n. 55.

 

Hääbudjettiin en laske sormuksia, häämatkaa tai huomenlahjoja, koska ne eivät ole varsinaisia juhlapäivän aiheuttamia kuluja, vaan oltaisiin ne hankittu vaikka oltaisiin menty naimisiin ilman juhlia.

Niistä tosin sitten tulisikin jo noin 8000 lisää kuluja. Mutta sormuksia pidetään kuitenkin loppuelämän ja matkoja tehtäisiin muutenkin, joten ei mun mielestä kuulu niinkään ajatella osana hääbudjettia. Paljon mieluummin laitamme rahaa aina sormessa oleviin timantteihin kuin esim. häämekkoon, jota pidetään yksi ilta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Alustava budjetti kun tehtiin, laskimme, että rahaa palaa ilman häämatkaa 8500€. Kutsuttuja reilu 80kpl. Meillä siviilivihkiminen juhlapaikalla, joten siksi ei kulu rahaa mm. hääautoon. Olen shoppaillut paljon hääkirppiksillä ja ostanut paljon käytettynä. Luulin siis pysyväni budjetissa kunnes uskalsin laskea...

Häihin on 20 päivää ja näin on rahaa palanut/tulee menemään:

- tila viikonlopuksi 450€

- tilan siivous 180€

- dj 410€

- siviilivihkijän lasku 250€

- valokuvaaja 400€

- morsiuspuku 1100€ (Kengät ja laukku vanhat, käytetty suutarilla 20€)

- morsiuspuvun muutokset, vannehame, pukupussi 150€

- alusvaatteet 100€

- rannekoru ja korvikset 60€

- meikki ja kampaus kokeiluineen 240€

- kynnet 40€

- hiuslisäkkeet 80€

- sulhasen pukukokonaisuus 410€ (Kengät vanhat)

- sormukset 740€

- morsiuskimppu ja heittokimppu 106€

- vieheet 80€

- noutopöydän kukat 50€

- muut kukat 20€

- alkoholi & holittomat sis. noutomatkan 790€

- karkkibuffet karkkeineen, kippoineen, kauhoineen ja pusseineen 100€

- hotelli kahdeksi yöksi häiden jälkeen 300€

- kaasojen ja bm:n lahjat 250€

- morsiuslasten lahjat 35€

- muiden avustajien (4kpl) kiitoslahjat 50€

- kaikki koristeet, tarjoiluastiat, rekvisiitta, askartelukaupan ostot 845€

(Maljakot, tuikkukipot, kaitaliinat, tuolihuput, tuolinauhat, timantit, terälehdet, korit, sangot, photo booth, vieraskirja, hääalbumi, hääkarkit, pom-pomit, saippuakuplat, puuhaa lapsille, liitutaulut, kakkukoriste, opaskyltit, lintuhäkki, ruusukaari, tyllit, ruusukoristeet, servetit, kerttikset, kutsutarpeet, pitsi- ja satiininauhat, kartongit, tarrat, teipit, liimat...)

- pitopalvelun kokonaispaketti 80 henkilölle 3800€

Laskin, että ilman pitopalvelua rahaa menee yhteensä 7270€. Eli budjetti paukkuu yli hiukan yli 2500€. Hirvittää niin, että pahaa tekee. Toki ostoja on tehty vuoden päivät pikkuhiljaa mutta silti summa on aika jäätävä. Tuohon kun lisätään häämatka, kokonaissumma on hiukan yli 16 000€. Suorastaan hävettää tämä tuhlaus.

Onko jollakin muulla lähtenyt mopo käsistä?

Link to comment
Share on other sites

--

Laskin, että ilman pitopalvelua rahaa menee yhteensä 7270€. Eli budjetti paukkuu yli hiukan yli 2500€. Hirvittää niin, että pahaa tekee. Toki ostoja on tehty vuoden päivät pikkuhiljaa mutta silti summa on aika jäätävä. Tuohon kun lisätään häämatka, kokonaissumma on hiukan yli 16 000€. Suorastaan hävettää tämä tuhlaus.

Onko jollakin muulla lähtenyt mopo käsistä?

 

Meillä alkuperäinen budjetti oli 8000 € (ei sis. häämatkaa). Molemmat tiesimme työelämästä, että joka projektissa tulee 10% ylitys.

 

Lopullista tarkkaa summa ei vielä ole, kun kaikkia hankintoja ei vielä tehty, esim. menua ei ole lyöty lukkoon, en tiedä, mitä sulho laittaa päälleen ja paljonko se maksaa, eikä pukuani ole korjausommeltu. Budjetti tulee ylittymään, koska sulho halusi bändin (+500 €) sekä vieraita piti kutsua hieman enemmän kuin olin suunnitellut/oli sovittu (edit. vieraita about 60->70 hlö - tosin kaikkia ilmoittautumisia/poisjääntejä ei vielä tiedetä). Nyt näyttäisi siltä, että tulee about se 10 % ylitys, eli n. 9000 € menee. Vaikea ymmärtää, miten tuollaiseen summaan on päädytty ja kyllä täälläkin hirvittää. Olen kuitenkin pyrkinyt toimimaan hyvin taloudellisesti ja ollaan karsittu pois "turhat tilpehöörit".

 

Budjetti/toteuma näyttää suurinpiirtein tältä:

 

Minun puku ja kaikki asusteet sekä hätäapukassi 435 €

Sormus, kihlan pienennys ja kaiverrukset 600 €

Kampaus ja meikki 115 €

Sulhasen pukuvuokra (oletus) ja parturi 210 €

Juhlapaikan ja majoitusmökkien vuokra 2500 €, josta pyydetään majoittujilta n. 600 €, saa nähdä kuinka käy

Pitopalvelu ja tarjoilu sekä siivous 2850 €

Alkoholit ja alkoholittomat 870 €

Karkit ja iltapalat 200 €

Valokuvaaja 480 €

Bändi 500 €

Hääyön viettopaikka 0 € (lahja)

Kiitoslahjat 200 €

Paperituotteet (kutsut, kuoret, postimerkit (50€), paikkakortit, menukyltit, ohjelmakolmiot, kiitoskortit (50€)) 150 €

Kakunkoriste ja vieraskirja valokuvineen 50 €

Pöytäkoristeet 40 €

Kukat, kimppu, vieheet, pöytäkukat 80 €

Avioehdon rekisteröinti 50 €

 

Kahden kuukauden päästä voikin sitten tulla jälkiviisastelemaan :girl_in_love:

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla
Link to comment
Share on other sites

Osaisiko joku auttaa. Millaisen budjetin te varaisitte vuoden päästä oleville kesähäille Helsingissä, joihin on tulossa noin 60 häävierasta?

 

Olin ajatullet vuokrata molempien puvut, ruoat pitopalvelusta jne.. Haluasin todella hienot ja ikimuistoiset häät, mutta mahdollimman pienellä budjetilla. Millaisella summalla luulette, että voisin järjestää unelmieni häät mahdollisimman hienosti, mutta kuitenkin halvalla ja onko ehdotuksia missä kannattaa säästää ja mihin panostaa enemmän?

Link to comment
Share on other sites

^ Kannattaa tutustua ensin naimisiin.infon puolella oleviin esimerkkibudjetteihin, sitten kurkkailla tuolla paikkakuntien puolella Helsingin paikkojen hintoja sekä ruokapuolella on myös Helsingin pitopalveluista myös. Sitten valmistelupuolella tutustu esim ketjuihin liittyen säästämiseen, esim. Pienissä asioissa voi säästää & pienen budjetin häät & mitkä olivat toimivia ja mitkä turhia juttuja? Pukeutumisen puolelta löytyy sitten ideoita myös käytettyjen pukujen suhteen, itsellä ainakin se tuli halvemmaksi kuin vuokrapuku. Jne.jne. Sitten ei muuta kuin excelöimään! :)

Link to comment
Share on other sites

Osaisiko joku auttaa. Millaisen budjetin te varaisitte vuoden päästä oleville kesähäille Helsingissä, joihin on tulossa noin 60 häävierasta?

 

Olin ajatullet vuokrata molempien puvut, ruoat pitopalvelusta jne.. Haluasin todella hienot ja ikimuistoiset häät, mutta mahdollimman pienellä budjetilla. Millaisella summalla luulette, että voisin järjestää unelmieni häät mahdollisimman hienosti, mutta kuitenkin halvalla ja onko ehdotuksia missä kannattaa säästää ja mihin panostaa enemmän?

Ensi kesä on myös aika buukattu. Paikan löytäminen, varsinkin edukkaan sellaisen, on aika haasteellista.

Lähinnä haluatteko viunaa tarjota? Jos ette, seurakuntasaleja saa puoli-ilmaiseksi, olettaen että ovat vapaana. Samalla säästää kun se alkoholi on aika kallista. Jos avaat unelmiasi vähän enemmän niin nuo kokeneemmat osaavat varmasti neuvoa :) Kannattaa myös miettiä mitä olemassaolevaa voitte hyödyntää, mahtuuko sulhanen yhä rippipukuunsa/löytyykö sopiva kaapista vai pitääkö ostaa uusi?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Häihin on vielä aikaa, mutta alustavasti ollaan sovittu 7000e budjetista, vieraita noin 60. Tuohon hintaan pitäisi sisältyä kaikki, eikä ylityksiä voi tulla kun ei ole enempää rahaa käytettävissä. :D Katsotaan myöhemmin kuinka pieleen tässä mennään, onneksi on aikaa käyttää alennuksia ja tarjouksia hyödykseen.

Link to comment
Share on other sites

Kylläpä monet on saanut halvalla aikaiseksi. Meillä ei sinänsä ole mitään suhteita joita käyttää, paitsi bändin puolesta, mutta en silti kehtaa sitä työmäärää puoli-ilmaiseksi teettää. Sen takia kokonaisbudjetti täällä Helsingin seudulla ~12 000. Koska häät on vasta vuoden päästä en läheskään kaikkea ole vielä ostanut/varannut, joten joihinkin asioihin olen saattanut budjetoida ylimääräistä.

 

Vieraiden määrä: 60

 

Paikka, henk.kunta, ruoat, pöytäliinat: 5831 (Varattu)

Juomat: 400 (tallinnasta)

Kukat (pöytiin, morsiuskimppu, vieheet..): 800

Valokuvaaja: 800 (varattu)

Bändi: 1000

Sormukset: 1000

Muut koristeet (tuikut yms): 200 (100e jo käytetty)

Hääpuku: 700 (ostettu Tallinnasta)

Huntu: 100

kengät: 70 (ostettu aikoja sitten)

Korut: 0 (lahja sulhaselta)

Hääkutsut, paikkakortit, ohjelmat: 200e (itse askarreltuna)

Vieraslahjat: 180

Kampaus ja kynnet: 200

Miehen pukuvuokraus ja kengät: 200

Dj (ystävän pikkuveli): 50e

Alusvaatteet: 100

Hääyö: 140e

Muokattu: , käyttäjä: Angelycon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...