Jump to content
Naimisiin.info

Sormusvala!


Page

Recommended Posts

Help!

Eli osaako joku kertoa, sanotaanko sormusvalassa ainoastaan etunimet vai koko nimi etu-ja sukunimineen?

Eli esim 'minä Maija Anna Meikäläinen', 'minä Maija Anna' vai 'minä Maija Meikäläinen'?

Papilta en huomannut kirkkoharjoituksessa asiaa selventää, eikä oikein mistään tunnu vastausta löytyvän.. Pappikin oli niin hajamielisen oloinen, että en tiedä olisiko osannut edes vastata, toivottavasti saapuu hääpäivänä kirkkoon.. :girl_sigh:

Kiitos jos joku pystyy valaisemaan hömelöä.. Olis varmaan voinut laittaa tän kyssärin johonkin osioon 'sarjassamme tyhmiä kysymyksiä'! :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Help!

Eli osaako joku kertoa, sanotaanko sormusvalassa ainoastaan etunimet vai koko nimi etu-ja sukunimineen?

Eli esim 'minä Maija Anna Meikäläinen', 'minä Maija Anna' vai 'minä Maija Meikäläinen'?

Papilta en huomannut kirkkoharjoituksessa asiaa selventää, eikä oikein mistään tunnu vastausta löytyvän.. Pappikin oli niin hajamielisen oloinen, että en tiedä olisiko osannut edes vastata, toivottavasti saapuu hääpäivänä kirkkoon.. :girl_sigh:

Kiitos jos joku pystyy valaisemaan hömelöä.. Olis varmaan voinut laittaa tän kyssärin johonkin osioon 'sarjassamme tyhmiä kysymyksiä'! :girl_haha:

Tänään papin kanssa keskusteltiin ja pappi sanoi meille, että siinä sanotaan: 'minä Maija Meikäläinen' ja näin aioimme myös sanoa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Nosto! Ihmettelen, ettei asiasta ole keskusteltu tämän enempää (paitsi tuolla kirjallisten tuotosten puolella on tämä Omat valat), koska mielestäni olisi aivan ihanaa lausua alttarilla muutakin kuin "tahdon". Tosin itkulta ei varmaan vältytä.. Itse uskon, että olisi ikimuistoinen hetki, helposti saattaa se "tahdon" mennä papille, kun pappi sitä kuitenkin kysyy.

 

Onko tuoreita kokemuksia sormuslupauksista/sormusvalasta? Eräästä blogista bongasin nämä vaihtoehdot:

 

 

Sulhanen lausuu:
Minä, NN,
otan sinut, NN,
nyt aviovaimokseni
ja tahdon rakastaa sinua hyvinä ja pahoina päivinä [elämän loppuun asti].
Merkiksi annan sinulle tämän sormuksen.
Morsian lausuu:
Minä, NN,
otan sinut, NN,
nyt aviomiehekseni
ja tahdon rakastaa sinua hyvinä ja pahoina päivinä [elämän loppuun asti].
Merkiksi otan sinulta (annan sinulle) tämän sormuksen.
 
TAI
Sulhanen lausuu:
Minä rakastan sinua, NN.
Haluan jakaa ilot ja surut kanssasi
ja olla sinulle uskollinen, kunnes kuolema meidät erottaa.
Morsian lausuu:
Minä rakastan sinua, NN.
Haluan jakaa ilot ja surut kanssasi
ja olla sinulle uskollinen, kunnes kuolema meidät erottaa.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...