Nodu

Macaron-leivokset

30 viestiä aiheessa

Olen ajatellut jo pitkään, että tahdon leipoa jotain pientä häihin, ja nyt sitten ajattelin, että voisin tehdä Macaron-leivoksia (sulho ehdotti, ja innostuin ajatuksesta). Netistä löytyy paljon reseptejä, mutta toivoisin, että te, armaat kanssanaikkarit, jakaisitte kanssani ne reseptit, joilla olette onnistuneet, sekä kaikki mahdolliset vinkit, pikkutärpit, huomioon otettavat asiat jne. joita tästä asiasta voi antaa! Tarkoitus olisi leipoa kokeilusatsi ylihuomenna, ja jos onnistuvat hyvin, niin tehdä lisää juhlaa varten.

Tähän liittyen toinen kysymys: Miten pitkään nuo leivokset säilyvät, joko jääkaapissa tai ilman? Jos teen ne juhannussunnuntaina, pysyvätkö ne hyvinä, vai pitäisikö suosiolla tehdä jonain arkipäivänä ensi viikolla? Säilyvätkö ne esimerkiksi keskiviikosta lauantaihin?

Lisäksi toivoisin suosituksia siitä, mitä noihin kannattaisi laittaa sisälle!

Apua siis kaivataan, ja pian :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten onnistui viikonloppuna macaronssien teko?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

---

Muokattu: , käyttäjä: aadis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Macaronssien leipominen... Noh :D

Ensin otettiin ihan liian vaikea ohje, koska se oli - tadaa - ensimmäinen joka googlella tuli vastaan. Eihän siitä mitään tullut, nestettä koko taikina. Noh, ärsyynnyin, mutta etsin loppujen lopuksi uuden ohjeen, itse asiassa saman jota aadis on käyttänyt.

Noh, sillä macaronseista tuli tosi hyviä (kunhan ensin noudatin ohjetta... Mulla on paha tapa soveltaa!) ^^ Ne sai pursotettua, ja pitivät jotenkuten muotonsa. Myös mun leivoksista tuli vähän eri kokoisia, eikä ne pienetkään kypsyneet 20 minuutissa, vaan todettiin sopivaksi paistoajaksi 30 minuuttia. Silloin eivät olleet liian kovia, mutta pysyivät koossa eivätkä (jäähdyttyään) hajonneet irrotettaessa tai täytetäessä. Mä käytin täytteinä lemon curdia, Nutellaa ja vadelmamarmeladia, joista vadelmamarmeladi oli henkilökohtainen suosikkini ^^

Huomenna pitäisikin leipoa noita semmoiset 200 kappaletta, eli n. 6 annosta. Mulla ainakin yhdestä annoksesta tuli 35-40 valmista leivosta ohjeen 20 leivoksen sijasta, mistä sitten johtuneekaan. Tulen taas raportoimaan, miten se sujui.

Mutta joo, macaron-leivoksissa on ehdottomasti tärkeintä valita yksinkertainen ohje ja seurata sitä :D Sekä irrottaa leivonnaiset pellistä vasta jäähtyneinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh huh, Nodulla melkoinen urakka edessä. Tsemppiä kovasti! Kyllä vieraat varmasti ihastelevat. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh huh, Nodulla melkoinen urakka edessä. Tsemppiä kovasti! Kyllä vieraat varmasti ihastelevat. :)

Täältä mä oon löytäny monta vinkkiä, täs on iso tietopaketti macaroneista:

Safkaseireenin macaronmaailma

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huomasin blogini kävijätilastoista, että täältä foorumilta oli googlettamalla tai muuta kautta päätynyt melkoisen monta kävijää kuluvan kesän aikana kokoamaani macarontietopakettiin. Uskoisin siitä olevan iloa hääleipureille, joten tässä suora linkki:

Safkaseireenin macaronmaailma

Kommenttiosiossa voi tarvittaessa kysellä neuvoja, vastaan mielelläni jos vain osaan. Itselläni oli häissä tarjolla iso kasa näitä karkkimaisia trendiherkkuja kahdessa eri värissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me teimme macaronit noin kuukausi ennen häitä. Säilyivät pakastimessa hyvin. Muistaakseni otimme macaronit sulamaan häiden aamuna ja ne maistuivat aivan tuoreilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

oijoijoi, tätä oon itsekin suunnitellut. rohkaisevaa kuulla etten ole ainoa :) Kiitos ohjeista ja säilyvyystiedoista, huomenna kokeillaan!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kertokaa lisää noista täytteistä mitä olette kokeilleet (mitä on lime-curdi??)?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytteinä mä olen käyttänyt lemon curd- tahnaa ja suklaalevitettä. Lemon curdista en itse tykkää, suklaa enempi mun makuun :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenellään onnistumisvarmaa macarons-ohjetta? Tai sellainen ohje, jolla itse olet onnistunut hyvin?:)

Erilaisia ehdotuksia täytteeksi otetaan myös vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo yllämainittu safkaseireenin resepti on mielestäni aika varma. Itse olen tehnyt tuon sivuston ranskalaisohjeella (siellä on siis kaksi versiota, ranskalainen ja italialainen), ja kyllä ne on hyvin onnistunut. Muutama kerta alussa toki menee harjoitellessa.

Reseptissä ei mainita jauhojen ja tomusokerin siivilöimisestä, mutta itse olen siivilöinyt ne ennen taikinaan lisäämistä, ettei jää paakkuja. Kannattaa myös seisottaa taikinaa pidempään kuin reseptin 20 minuuttia, tunti on minulla ainakin riittänyt aina. Lisäksi olen valkuaisten erottelun jälkeen seisottanut valkuaisia tuorekelmulla peitetyssä kipossa (tuorekelmu siis pitää painaa sinne kipon sisään ihan valkuaisten pintaan, ettei sinne jää paljoa ilmaa väliin) tunnin tai pari. Kaveri joskus vinkkasi, että valkuaisten seisottamisesta voi olla apua, ja olen sen sitten aina tehnyt. En tiedä, onnistuisiko yhtä hyvin ilmankin tätä vaihetta.

Kannattaa tosiaan harjoitella muutama kerta etukäteen. Jos tulee ongelmia, niin esim täältä voi löytyä ratkaisu:http://foodnouveau.com/2011/12/16/destinations/europe/france/a-macaron-troubleshooting-guide-useful-tips-and-advice-to-master-the-french-delicacy/#aesthetic-06-deflated-shells

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samalla kun katselet tuota safkaseireenin macarons-ohjetta, niin kopioi talteen sivuston valkosuklaa-vadelma -kakkuresepti. Se on aivan taivaallista! :tender:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä, ilmoittelen miten onnistui kun ehdin testata reseptiä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy suositella kirjaa "Pariisilainen macaron-leivos" (Sylvie Aït-Ali; Kaisla kustannus; ISBN 978-952-5861-02-0). Olemme tämän kirjan resepteille tehtailleet viimevuosina macaroneja erilaisiin juhliin ja tilaisuuksiin - ja pakastimesta lyötyy aina jotakin vierasvaraksi. Kirjan täyteohjeita on myös helppo soveltaa itse (meillä on tarjottu mm. Earl Grey -macaroneja). Suosittelen myös hankkimaan pulveri- tai pastamuotoisia elintarvikevärejä: ruokakauppojen nestemäiset löysyttävät taikinan. Apteekeista saatavat kelpaavat, mutta parhaat värit myydään erikoiskaupoissa (suurissa kaupungeissa ja netissä, hinnat aika samoja kuin apteekeissa, mutta pigmenttiä on enemmän)

Pakastettuna macaronit säilyvät hyvin useamman kuukauden ja sulavat puolessa tunnissa (= täydellien vierasvara, joka tekee hyvän vaikutuksen sukulaisiin :girl_wink: ). Voikreemillä täytetyt kestävät hyvin pari päivää jääkaapissa ja ne kannattaakin täyttää edellisenä päivä. Hillotäytteiset kannattaa täyttää vasta viimetipassa, sillä ne saattavat vettyä. Todella kuumalla säällä voikreemikin pehmenee ikävästi huoneenlämmössä, ja leivokset kannaattaa pitää mahdollisimman pitkään jääkaapissa.

Terveisin Viljaanan ja heilan Pieni macarontehdas :girl_cleanglasses:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Earl grey -macaronit kuulostaa hauskalta :girl_haha:

MInä olen yleensä nestemäisiä elintarvikevärejä käyttänyt, ja se on onnistunut ihan hyvin. Tosin varmasti tulee ongelmaa jos haluaa väristä kovin intensiivisen. Nuo on kyllä vähän semmoisia leivoksia, että se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimikaan toisella. Mutta todella mukavaa puuhaa niiden leipominen on, ja sehän se on se tärkein :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hmm mikähän täyte olisi semmoinen, mikä säilyisi mahd hyvin huoneenlämmössä? Meillä olisi tarkoitus tehdä macaronsseista hääkarkit pieniin rasioihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on haastava. Itse suosin yleensä voikreemipohjaisia (reseptejä löytyy aiemmin mainitsemastani kirjasta). Niitä on tarjoiltu muun muassa lakkiaisissa, jossa ne seisoivat tarjoulupöydässä useamman tunnin ilman mitään ongelmia, mutta eivät ne siinä ikuisuuksia kestä. Ehkä voisitte laittaa jonkun (morsiusneidon?) jakamaan karkit vieraillejuhlan aikana?

 

Itse on ole koskaan saanut hillotäytteisiä kestämään, sillä itsepintaisesti kieltäydyn käyttämästä liivatetta. En tiedä saisiko liivatteella hyydytetystä hillosta kestävämmän täytteen, joka ei olisi yhtä herkkä pilaantumaan kuin voi/munapohjaiset kreemit tai agar-agarilla hyydytetty hillo. Lukemissani resepteissä 300-500g marja- tai hedelmäsosetta lisätään 40g hillosokeria ja 2g liivatetta (saa ruokakaupoista myös jauheena, mikäli liivatelehdistä ei saa sopivia paloja), ja seos kiehautetaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minunki pitäis tehdä ystävän häihin muutamaa eri väriä, hääkarkeiksi. Pelottaa, kun karkkien suhteen toivoisi kylmää ilmaa, muta muuten kesäinen ilma olisi tietty toivottavampi:) Marmelaadi, tai kreemi olisi minun mielestä semmoset, mitkä kestäisi. Mutta onko jollain vielä ideaa? Pohjatki on vielä vähän hakusessa, tänään tuli löysä massa, mutta silti suurin osa kohosi nätisti:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mitenkäs kun näitä sulattaa esim pakastusrasiassa niin sulavatko toisiinsa kiinni? miten värit pysyy sulatetuissa? Täytyykö levittää sulamaan...kun meillä on tarkoitus tehdä hääkarkeiksi kaikille yksi leivos jonka sitten laitan laatikkoon. Voiko tälläisen laittaa sellofaaniin ja sitten rasiaan vaiko suoraan vain pahville... häihin 6vkoa enkä ole vielä kerennyt testierää tehdä =D tosin ei tartte tehdäkään kuin se 45-50kpl..."vain" :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Traakki: Me pakastemme macaroneja säännöllisesti. Ne kestävät hyvin. Sulatukseen voin antaa vinkin, että leivokset kannattaa vain nostaa huoneenlämpöön noin tunniksi. Missään nimessä niitä ei kannata mikrottaa tai muuten lämmittää, sillä pistemäinen kuumuus voi saada täytteen sulamaan kokonaan.

 

Värit eivät ole koskaan levinneet pakastuksessa. Muutama leivos on jokus murtunut, kun olemme yrittäneet täyttää rasiat liian täyteen. Jos macaronit ovat pakkasessa kuukausia, kannattaa rasiaan laittaa talouspaperia imemään pakastimessa kertyvää kosteutta.

 

Macaronin pinta on kuiva eli uskoisin, että sen voi laittaa suoraan pahvirasiaan, ellei rasia ole poikkeuksellisen tahraava (= voimakkaan värinen) sisäpuolelta. En kuitenkaan pakaistaisi häämacaroneja suoraan lahjarasioissa, sillä pahviset rasiat saattavat vettyä pakastimessa.

 

Ja 40-50 kpl tulee kahdesta taikinaerästä eli kuudesta valkuaisesta (Älä turhaan yritä tehdä kuuden valkuaisen taikinaa kerralla, ellei sinulla ole suurtalouskokoisia kulhoja ja pursottimia. Täyttettä voi tehdä kerralla isommankin erän.). Pääset siis aika helpolla :girl_wink: .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pohjatki on vielä vähän hakusessa, tänään tuli löysä massa, mutta silti suurin osa kohosi nätisti:)

 Löysä taikina kohoaa usein näteimmin :girl_wink: .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään