Gredelin

Ruokailu vain osalle vieraista, loppuillan biletys kaikille

12 viestiä aiheessa

Kaipailisin mielipiteitä ja neuvoja seuraavanlaiseen pulmaan. Meidän häiden juhlapaikassa on istumapaikat 50 ruokailijalle. Itse juhlapaikkaan mahtuu 100 ihmistä. Haluaisimme hoitaa häät niin, että kirkossa olisi paikalla 50 vierasta, jotka myös tulisivat juhlapaikalle syömään. Tarkoituksena olisi tarjota buffetista noudettava lämmin ruoka. Vihkimisen ja ruokailun jälkeen haluaisimme, että tuttavamme ja kaverimme tulisivat myös ottamaan osaa hääjuhlaan. Heidän tulonsa jälkeen olisi sitten kakun leikkaus, pientä makeaa syötävää ja alkoholitarjoilu (siiderit, oluet jne. jne. Ruualla on tarjoiltu viiniä jne.) sekä häätanssi ja jotain pientä ohjelmaa.

Mitä mieltä olette tästä? onko tämä ihan kaikkien etikettien vastaista kutsua alkuun syömään osa vieraista ja sitten loppuun rennompaan meininkiin lisää porukkaa?

Meillä on paljon kavereita, jotka haluaisimme mukaan juhliin, mutta joita emme voi pyytää syömään, koska a. juhlapaikkaan mahtuu syömään vain 50 ihmistä ja kun meidän perheemme ja läheisimmät ystävämme lasketaan yhteen niin tulee jo 45-50 ihmistä ja B. jos haluaisimme tarjota kaikille mahdollisille myös ruuan niin se tarkottaisi isomman juhlapaikan etsimistä ja meille liian suuren rahamäärän.

Mietin myös, että miten kutsuun muotoilisi näille jälkeenpäin tuleville, että kirkkoon ei kannata tulla ja että tarjolla on vain pientä naposteltavaa ja kakkua..

Nyt saattaa myös herätä jollain kysymys, että miten emme voi tarjota ruokaa "ylimääräisille" mutta kakkua voimme ja olen sen pähkäillyt niin että kakkupalan voi syödä vaikka sohvilla tai nojatuoleissa istuen, mutta jotain pihviä on vaikea leikata lautasen keikkuessa polvilla :girl_haha:

Tulipas pitkä sepustus :blush: jos joku jaksoi loppuun asti lukea niin mielipiteet ja neuvot olisivat erittäin tervetulleita.

Muokattu: , käyttäjä: Tuittu87

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut kerran häissä, joissa kaikki oli kutsuttu kirkkoon, mutta vain lähipiiri jatkoi vihkimisen jälkeen syömään. Kaverit ym. oli kutsuttu illalla vielä bileisiin eli kirkon ja bileiden jälkeen oli usean tunnin "tauko".

Mielestäni tämä oli ihan toimiva ratkaisu, kun ottaa huomioon, että kyseessä oli kaksi opiskelijaa. Kannattaa vain viestiä asia selkeästi vieraille, että ymmärtävät miten homma toimii.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee näin. Vihkimiseen (luultavasti juhlapaikalla) ja sen jälkeiseen ruokailuun osallistuu perhe ja avustajat. Illalla bileet jatkuvat kaikkien kummien kaimojen kanssa, tarjolla on kylläkin ruokatarjoilua, viiniä, hyvää seuraa jne :) Eiköhän tule ihan toimivat juhlat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä tuntisin tuossa tilanteessa ns. kaverikutsun saaneena itseni vähän sekundakansalaiseksi. Toivottavasti nämä kutusttavat eivät tule pitkän matkan päästä häihin vain syömään pientä makeaa ja juomaan siideriä. Jos on illalla tarkoitus bilettää, niin ilman suolaista, täyttävämpää ruokaa, saattaa monen ilta loppua lyhyeen, ja matka vie grillin kautta kotiin jo varhaisessa vaiheessa. Tuota skenaariota en ainakaan omiin häihini haluaisi. Hyvä ruoka on yksi tärkeimmistä tekijöistä häissä, ja vaikuttaa tunnelmaan paljon, varsinkin sen ruuan puuttuminen. Kyllä mä pistäisin juhlapaikan vaihdon harkintaan, tai supistaisin vieraslistaa. Mutta mikäli menette nykyisellä suunnitelmalla, niin informoisin kutsuttavia erittäin selkeästi siitä, millainen tarjoilu heille on tiedossa, sekä siitä, että osalle vieraista on tarjoilu. Olisi nimittäin ikävä pölähtää paikalle, kun muut vieraat lopettelevat syömistä. Tämän vuoksi olisi myös tärkeää, että aikataulut pitäisivät, eikä tuon kaltaista noloa tilannetta sattuisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä tuntisin tuossa tilanteessa ns. kaverikutsun saaneena itseni vähän sekundakansalaiseksi. Toivottavasti nämä kutusttavat eivät tule pitkän matkan päästä häihin vain syömään pientä makeaa ja juomaan siideriä. Jos on illalla tarkoitus bilettää, niin ilman suolaista, täyttävämpää ruokaa, saattaa monen ilta loppua lyhyeen, ja matka vie grillin kautta kotiin jo varhaisessa vaiheessa. Tuota skenaariota en ainakaan omiin häihini haluaisi. Hyvä ruoka on yksi tärkeimmistä tekijöistä häissä, ja vaikuttaa tunnelmaan paljon, varsinkin sen ruuan puuttuminen. Kyllä mä pistäisin juhlapaikan vaihdon harkintaan, tai supistaisin vieraslistaa. Mutta mikäli menette nykyisellä suunnitelmalla, niin informoisin kutsuttavia erittäin selkeästi siitä, millainen tarjoilu heille on tiedossa, sekä siitä, että osalle vieraista on tarjoilu. Olisi nimittäin ikävä pölähtää paikalle, kun muut vieraat lopettelevat syömistä. Tämän vuoksi olisi myös tärkeää, että aikataulut pitäisivät, eikä tuon kaltaista noloa tilannetta sattuisi.

Kiitos viestistä. Me päädyttiin sittenkin siihen, että kaikki kutsuttavat kutsutaan yhtä aikaa tai sitten supistetaan vieraslistaa. Plan A vaihtu Plan B:hen :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi tarkoitus mennä tuolla kaavalla. Osa vieraista kutsutaan selkeästi illan bileisiin. Itse kun kuuntelee joskus aika läheistenkin ystävien selvitystä, että "kustannussyistä emme voi kutsua kaikkia" niin tulee lähinnä ärsyyntynyt olo. Mitäs sitten mainostavat juhliaan...

Sen sijaan olen itse hyvien juhlien ystävä ja näkisin mielelläni kaikki ystäväni ja työkaverit iltabileissä, joissa sitten pienempää suolaista naposteltavaa, pari drinkkilippua ja tietysti bändi.

Tiedän ton sekundakansalaistunteen, mutta toisaalta ajattelen, että on kivempi kutsua porukka juhlimaan yhdessä kuin jättää kustannussyistä kokonaan juhlahumun ulkopuolelle. Saa ne jostain kuitenkin tietää että naimisiin on menty ja tosiasiassa usein sen on kyllä alttarille astelleet kertoneet ihan itse.

Ymmärrän tällaiset ratkaisut siitä näkökulmasta, että itsekään ei kroisoksia olla, mutta häihin on säästetty pitkän aikaa ja hyvin hartaasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan vaan sellaista, että esim. hollannissa tälläinen tapa on ihan yleinen, vain lähimmät kutsutaan itse vihkimiseen ja ruokailuun ja illaksi sitten kutsutaan kavereite bilettämään. Uskoisin, että jos tiedossa on että boolia löytyy jne., jokainen aikuinen ihminen osaa syödä tarpeeksi tukevasti ihan kotonaankin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös tulee olemaan näin! Meidän syyt eivät kuitenkaan ole välttämättä rahalliset, vaan se, että oma sukuni on niin alkoholisoitunut, että en koe tarpeelliseksi juottaa heitä. :)

Meidät vihitään juhlapaikalla. Tilaisuuteen kutsutaan n.50 henkeä, joka koostuu siis suvuista ja muutamasta ystävästä. Tämän jälkeen on ravintolassa ruokailu, todennäköisesti siis päädymme pöytiin tarjoiluun, emme buffettiin. Kutsuun laitetaan jotain tyyliin "Tervetuloa hääjuhlaamme päivänä x.x.xx. Meidät vihitään klo 14 kartanon pihalla, jonka jälkeen ravintola on varattu juhlaväelle kello 18n asti." Ei siis mitään "ja juhlimme aina yömyöhään asti". Tämän jälkeen tila vaihtuu ravintolasta saman kartanon pihapiirissä olevaan rennompaan paikkaan, jonne siis kaverit kutsutaan. Molemmat toki koristeltu teeman mukaisesti yms, mutta en halua koko iltaa olla ravintolan puolella. Tuonne "aittaan" saa viedä omat juomat yms. Sinne tuleekin sitten buffet, toki ei varsinainen ruokabuffet. Tarkoitus kuitenkin olisi, ettei kenenkään tarvitse sielläkään nälissään olla! Ruokana siis erilaisia cocktailpaloja ja mahdollisesti makkaran grillausta pihalla yms. Ei siis mitään liian hienoa. :) Kaverit tosiaan kutsutaan paikalle n. klo 20 alkaen, joten nämä kaksi häävierasporukkaa eivät kohtaa. Ei pitäisi siis olla epämiellyttävää kenellekään. ;)

Mitä nyt olen tutuilta kysellyt mielipidettä tähänn, kaikki ovat ainakin tähän asti ottaneet sen hyvin vastaan. Jos se ei taas jollekin sovi, että teemme näin, voi vapaasti olla tulematta sitten. Haluan kuitenkin järjestää suhteellisen juhlavan tilaisuuden sukulaisille, mutta en halua myöskään karsia kutsuttavia ystäviä. Siksi tällainen ratkaisu. Kustannukset tulevat silti olemaan suuret, joten en nyt tiedä kuinka paljon tässä säästää. Vieraita siis yhteensä n.100. :) Olemme niin nuoria, että en oikein usko uskovaisten mummojen ja rennon kaveriporukan tulevan keskenään juttuun. Näin ollen saamme karsittua myös hääleikkejä yms. molemmille porukoille sopiviksi! Bändi tulee sitten kaveritilaisuuteen, häävalssi tanssitaan tod.näköisesti sitten kaks kertaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan vaan sellaista, että esim. hollannissa tälläinen tapa on ihan yleinen, vain lähimmät kutsutaan itse vihkimiseen ja ruokailuun ja illaksi sitten kutsutaan kavereite bilettämään. Uskoisin, että jos tiedossa on että boolia löytyy jne., jokainen aikuinen ihminen osaa syödä tarpeeksi tukevasti ihan kotonaankin :)

Hauskaa, tuli ihan sellainen olo, että tässä ollaan taas keskieurooppalaisten (hyvien) tapojen noudattajia. Enää ei ole alkuunkaan niin orpo olo tämän järjestelyn kanssa...

Me vielä mietimme, että kutsummeko sitten bileisiin kutsuttavia ollenkaan kirkkoon ettei tule se maku, että odotamme kavereiden viettävän jossain piiiitkän luppoajan siinä välillä. Moni toki tuntee toisensa ja varmaan keksisivät myös kivaa tekemistä yhdessä ajalle sen välillä kun kirkosta päästään ja bileet jatkopaikalla alkavat.

Me siirrymme fyysisesti eri paikkaan jatkoille hiukan kalliimmasta ruokaravintolasta rennompaan ravintolaan.

Vielähän tässä riittää miettimistä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ainakaan loukkaantuisi tällaisesta järjestelystä, jos esimerkiksi joku opiskelijakaverini kutsuisi minut syömisen jälkeen juhlaan. :)

Minusta asia kuitenkin kannattaa käydä näiden kaverien kanssa läpi, että eivät pidä itseään mitenkään sekundäärikavereina :D Eli kertoa, että juhlapaikalle mahtuu vain 50 henkilöä jne.

Mielestäni tällaisessa tilanteessa voi kutsua kirkkoon, mutta kaikki eivät välttämättä tule sinne. Itse en menisi kirkkoon, jos asuisin kaukana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me juhlimme häitämme tuollaisella kaavalla. Eli kirkkoon oli kutsuttu kaikki, päivälliselle sukulaiset ja iltabileisiin kaikki.

Pari pointtia, jotka olivat ainakin minulle tärkeitä:

*Kaikki kutsuttiin kirkkoon. Se vihkiminenhän sen koko juhlan tarkoitus ja keskiö on. Jos kutsuu pelkkiin bileisiin, niin pitää sitten vaikka ihan erikseen, jotkut geneeriset bileet.

*Iltajuhlijat huomioitiin erillisellä tervetulomaljalla. Meillä siis meni niin, että illallinen ja bileet olivat eri tiloissa. Illallisen jälkeen jätimme sukulaiset noin tunniksi keskenään (ohjelmaa oli järjestetty) ja menimme bilepaikalle edeltä käsin ottamaan iltavieraat vastaan. Näin iltabileisiin tulleet kaveritkin saivat kohottaa maljaa ja vähän onnittelupuheitakin pidettiin.

*Myös iltabileissä oli ruokaa. Semmoista perus bilemättöä, jota voi syödä seisaaltaankin. Myös sukulaisissa alkoi olla jossain vaiheessa iltaa uudelleen pieni nälkä (kenties viinin lipittelyn aiheuttama :)) ja lisäksi halusimme tarjota ruokaa myös kavereille.

Näin meillä meni ja ihan tyytyväisiä olimme järjestelyyn. Meidän häidemme jälkeen kaveripiiristämme ainakin kaksi pariskuntaa on tehnyt samanlaisen järjestelyn, eli ilmeisesti vieraatkin pitivät onnistuneena :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin ollaan tällaista konseptia suunniteltu, sekä itse juhlatilan että (opiskelija)budjetin takia. :) Illalla mukaan hyppääville kavereille tarjolla juomaa ja pientä suolaista. Kirkkoon ei varmaan näitä myöhemmin kutsuttavia kavereita pyydetä, kun varsinkin tuon sulhon kavereista suurin osa asuu toisella paikkakunnalla niin olisihan se vähän hölmöä jos joutuisivat useamman tunnin sitten hortoilemaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään