kevät2011

Apua: millaiset häät järjestäisimme? (pulmaketju)

28 viestiä aiheessa

Hei!

Meillä on sunnitteilla häät keväällä 2011 ja tuntuu, ettemme osaa päättää miten juhlamme järjestäisimme. Haluasimme siis rennot häät, jossa ei tarvitse pönöttää ja hääparikin voisi olla rentona. Meillä on mietinnässä kaksi vaihtoehtoa:

A: Kutsumme vihkimiseen ja jatkoille noin 50 henkilöä (lähimmät sukulaiset ja ystävät). Jatkoilla päivällinen + kakkukahvit. Paikkavaihtoehdot: Ravintola + loppuillaksi saunatilat/mökki TAI juhlatila, johon hommattaisiin pitopalvelu ja jossa olisi erillinen saunrakennus. Ohjelmassa puheet, hääkakun leikkaus, häävalssi, piano/lauluesityksiä. Loppuillasta saunomismahdollisuus (sulhasen toive), boolia, iltapalaa.

Hyvät puolet:

+ vihkimisessä olisi läsnä kaikki läheiset, myös ystävät

+ Tuntuu helpolta kasata vieraslista

+ Helpompi siinä mielessä, ettei juhlia ole kahtena iltana

+ Perinteisempi tapa juhlia

+ Myös vanhemmilla sukulaisilla mahdollisuus koko yön jatkuvaan juhlintaan niin halutessaan

+ Kukaan ei loukkaannu, kun kaikki kutsutaan myös vihkimiseen

Huonot puolet/askarruttavat asiat:

- Ehtiikö hääpari jutella kaikkien vieraidensa kanssa?

- Tuntuuko juhla pönötykseltä, kun läsnä sekä sukulaiset että kaverit? Hääparia voi ahdistaa olla monen silmäparin keskipisteenä.

- Miten saada rento tunnelma, kun on isompi määrä vieraita yhtäaikaa ja vieraissa monenlaisia henkilöitä?

- Hieman hanakala löytää paikkaa, jossa myös saunomismahdollisuus, etenkin sellaista johon saisi viedä omat juomat.

- Onko hankalaa jos ensin syöminen ravintolassa ja sitten siirtyminen saunatiloihin?

- Jos hääparikin haluaa juhlia myöhään, hääyö voi jäädä lyhyeksi

B: Vihkimiseen kutsutaan vain perheet, kummivanhemmat ja ehkä muuta paras ystävä. Sen jälkeen heidän kanssaan ruokailu ja kahvitus jossakin tasokkaassa ravintolassa, ns. hääpäivällinen. Hääpäivällisellä oli muutama puhe, ehkä pianomusiikkia tai lauluesityksiä. Häävalssi lopuksi. Sen jälkeen hääpäri poistuisi hyvissä ajoin hääsviittiin nauttimaan hääyöstä. Sitten seuravana päivänä (jos vihkiminen olisi pe) tai esim. viikon kuluttua kutsutaan ystävät noin 30henkilöä juhlimaan rennommissa merkeissä tuoretta avioliittoamme. Ystävien juhlissa olisi boolia, iltapalaa, saunomista ja jotakin rentoa ohjelmaa. Ehkä vihkimisen voisi näyttää videolta, jotta hekin pääsisivät näkemään vihkimisen.

Hyvät puolet:

+ Ehtisi seurustella kaikkien häävieraiden kanssa hyvin

+ Itse vihkimispäivästä saisi "herkemmän", kun paikalla olisi vain lähimmät

+ Hääpari pääsisi hyvissä ajoin nauttimaan hääyöstä

+ Ei tarvitsisi jännittää niin paljon, kun vähemmän ihmisiä paikalla kummassakin juhlassa,

+ Ystävien juhlassa hääpari saisi keskittyä täysillä hauskanpitoon, kun edellisenä päivänä olisi ollut kaikki "virallisempi" ja voisi juhlia , kun hääyökin olisi jo vietetty

+ Halvempi, kun kaikille ei tarjottaisi kallista hääpäivällistä ja kaverien juhlissa omat juomat ja itse tehdyt tarjoilut

Huonot puolet/askarruttavat asiat:

- Kaverit eivät olisi läsnä vihkimisessä

- Miten saada kaverien juhlista sellaiset, että he kuitenkin tuntevat olevansa hääjuhlassa eikä tavanomaisissa illanistujaisissa?

- Loukkaantuuko joku kaveri, jos ei kutsuta kirkkoon?

- Miten valita kenet kaverit kutsuu kirkkoon ja ketä ei? Vai eikö kutsu ketään kavereita?

- Entä perheelliset kaverit, lähtevätkö he mielellään iltaan painottuvaan juhlaan, jossa enemmän alkoholitarjoilua vai jättäisivätkö kokonaan tulematta?

Kummanlaiset te järjestäisitte? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Järjestäisin - ja järjestämmekin - vaihtoehdon A.

Luulen, että vaihtoehto B:n sukulaisosio olisi paljon jäykemmän tuntuinen kuin vaihtoehto A. Lisäksi en usko, että B tuntuisi kaveri-vieraistanne tavallisia kokkareita kummemmalta. Videon näyttäminen luultavasti vain alleviivaisi sitä, että heitä ei haluttu paikalle vihkimiseen, mikä ei välttämättä kohottaisi tunnelmaa. En usko, että kukaan siitä suorastaan loukkaantuisi, mutta itse ainakin ihmettelisin.

Miksi sukulaisten ja kavereiden yhtäaikainen läsnäolo tekisi juhlasta pönötystä? Kumpia te jännitätte? Kyllä aikuiset ihmiset osaavat juhlia keskenään, vaikka olisivatkin eri sukupolvea. En minä ainakaan ala jäykistellä ystävieni sukulaisten takia. Voi tietysti riippua siitä, minkä ikäisiä kaveri-vieraanne ovat. Teini-ikäisistä "aikuisten" läsnäolo voi olla ujostuttavaa. Enemmän kaikki muu järjestely ja ohjelma vaikuttaa siihen, tuleeko juhlista jäykät vai rennot.

Vaikea kuvitella sitäkään, että 20 ja 30 katsetta erikseen tuntuisi sen helpommalta kuin 50 katsetta yhtä aikaa. Paitsi että kaksia eri juhlia pitäisi jännittää kaksi eri kertaa, yksien juhlien kanssa selviäisi yhdellä jännittämisellä.

Ainakin itse uskon, että ehdin omissa n. 50 vieraan häissämme rupatella kaikkien kanssa. Ei ehkä mitään henkeviä keskusteluja, mutta kuitenkin. Eikä kukaan vieras odotakaan, että morsiuspari olisi jatkuvasti jokaisen seuraneiteinä vaan vieraslista ja istumajärjestys muokataan niin, että kaikille löytyy tuttua juttuseuraa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miustakin vaihtoehto A. Saatte ainakin rennot häät, eikä tarvitse miettiä että loukkaantuuko joku kun ei kutsuta, kun kerran vieraslistan tekeminen oli tässä vaihtoehdossa helppoa.

Hääyö jää varmasti lyhyeksi jos jäätte muun juhlaväen mukana saunomaan, mutta voisittehan ehkä varata hääyöpaikastanne (on se sitten hotelli/mökki/mikä tahansa) huoneen kahdeksi yöksi. Näin voisitte viettää koko häidenne jälkeisen päivän rauhassa kaksin, ja poistua takaisin arkeen vasta kaksi päivää häiden jälkeen. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valitsisin A-vaihtoehdon, koska

- Se on helpompaa

- rento tunnelma syntyy varmasti, teette asioista semmoisia joista nautitte itse, teidän ei tarvitse miellyttää muita

- varmaankin vanhempi väki / perheelliset lähtevät kotiin ensimmäisten tanssien jälkeen, jolloin jää aikaa juhlia ystävien kanssa vähän rennommin. Kai kaikissa häissä on se vähän virallisempi osuus jolloin vähän jäykistellään? Tunnelma laukeaa siinä muutaman tunnin päästä kun ihmiset on esimerkiksi tutustuneet hieman toisiinsa yms..

- Etsimällä hyvän löytää =) Esimerkiksi meidän juhlatilassa, Kangasalla Kontulassa, on onneksi sauna ja sinne saa viedä omat juomat ja ruuat =)

:-X uuh, luv it! :-X

- enkä näe ongelmana, jos ravintolan jälkeen jatkot olisi jossain saunatilalla, jonne halukkaat saavat tulla (Tätä en lähtisi salailemaan mitenkään, ettei jotkut ihmiset tunne olevansa ei-toivottuja vieraita, vanhemmat varmaan ymmärtää, että nuoret haluavat jatkaa juhlia keskenään) :girl_blum:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaihtoehto A sillä vaihtoehdossa B sukulaisista koostuva hääjuhla voi mennä nimenomaan pönötykseksi ja kaverit tuntea olevansa b-luokkaa. Luulen, että kavereillekin olisi mieluisampaa osallistua vaihtoehtoon A. Sukulaiset ovat sitä paitsi yleensä yllättävän kiinnostuneita siitä millaisia ystäviä hääparilla on :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista:) Olittekin varsin yksimielisiä ja mekin päädyimme melko vähällä miettimisellä vaihtoehtoon A. Se tuntui luontevammalta ja helpommalta. Totta on sekin, että todennäköisesti vanhemmat sukulaisvieraat poistuvat jo pian häävalssin jälkeen, jolloin meininki voi sitten muuttua astetta vapaammaksi ja railakkaammaksi. Olemme nyt varanneet jo juhlapaikan, se on vanha ravintola, keskustassa lähellä kirkkoa. Siellä voi jatkaa juhlintaa klo 1.30 saakka. Mietimme vielä, että jatkammeko juhlintaa samassa paikassa koko illan vai siirtyisimmekö noin klo 22 tienoilla jatkamaan esim. isolle mökille, johon osa vieraista voisi myös majoittua. Siellä voisi sitten saunoa, syödä iltapalaa ja nauttia boolista yms. Jos jatkamme juhlintaa mökillä, aiomme kyllä kutsua sinne kaikki vieraamme, mutta todennäköisestihän sinne haluavat lähteä lähinnä vain kaveriosastomme. Mökille voitais järjestää sitten kimppakuljetus, tilatakseja esim.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olemme suunnitelleet naimisiin menoa pari vuotta ja suunnitelleet että lähtisimme kahdestaan Las Vegasiin ja menisimme siellä "naimisiin" Elviksen vihkimänä. Tarkoitus olisi mennä lähinnä kokemuksen takia. Paperisotaa emme ala setvimään vaan virallistaisimme avioliittomme jälkikäteen maistraatissa. Tämä olisi hyvin meidän tyylinen ratkaisu.

Olen kuitenkin epävarma, kannattaako lähteä karkuun. Tiedän, että äideille se olisi kova paikka, mutta haluaisimme mennä naimisiin omalla tyylillämme. En ole koskaan halunnut perinteisiä häitä jonka vuoksi reissu houkuttelee. Palattuamme Suomeen toki järjestämme joka tapauksessa pienimuotoiset juhlat, mutta ei perinteisiä kirkkohäitä.

Olisiko jollain jakaa kokemuksia tällaisesta ratkaisusta? Miten ihmiset reagoivat tai kaduttiko ratkaisu jälkikäteen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei menty Las Vegasissa naimisiin, mutta omalla tavallamme "karkasimme". Alkuun suunnittelimme perinteisiä häitä elokuulle. Alkukeväästä kuitenkin huomasimme, että kumpikin halusi vain naimisiin ja aloittaa yhteisen elämän avioparina. Tuon Ahaa-elämyksen innoittamana varasimme kirkon ja papin ja menimme naimisiin kolmen todistajan läsnäollessa. Paikalla ei ollut minun ja miehen lisäksi muita kuin pappi, kanttori, äitini sekä sisko poikaystävineen, jotka olivat todistajia.

Jälkeenpäin lähetimme tekstiviestin sukulaisille ja kavereille, että olemme menneet naimisiin. Reaktiot vaihtelivat. Jotkut jopa kehtasivat loukkaantua, kun heitä ei oltu kutsuttu mukaan. Sellaiset reaktiot kannattaa jättää omaan arvoonsa. Juhlia emme järjestäneet - emmekä aio järjestää - jälkikäteen.

Mikään muu asia ei kaduta, kuin se että emme ottaneet kunnon valokuvia hääpäivänä :D Asia kuitenkin korjaantuu ensi vuonna, meidän 1. hääpäivänämme, jolloin aiomme ottaa kunnolliset kuvat.

Naimisiin menemisen suhteen kehottaisin kuuntelemaan sydäntä ja seuraamaan omia haluja. Kyse on loppujen lopuksi teistä kahdesta ja päivästä, jolloin aloitatte elämän avioparina.

Kyllä ne äiditkin lopulta heltyy ;)

Vaniella likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon kommenteista! Tuo kuulostaa juuri sellaiselta irtiotolta, jollaista mekin haemme.

Sekin on totta, että tässä pitäisi miettiä enemmänkin itseään eikä yrittää miellyttää kaikkia. Äidit ovat jo suunnittelemassa häitä kovaa vauhtia, vaikka olen sanonut että kaikki suunnitelmat ovat auki (innostuneisuus ja puolesta ajattelu taitaa olla yleinen piirre äideillä ;) Onneksi meidän molempien isät sensijaan rohkaisevat tekemään oman mielen mukaan.

Täytyy vaan pysyä tiukkana ja esittää asia nätisti äideille jos/kun sen aika koittaa. Olisihan sekin sääli, että kaduttaisi jälkikäteen, miksi emme lähteneet ja tehneet mielemme mukaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Kommentoinpa minäkin. Meillä on myös suunnitelmissa häät Las Vegasissa. Matka on jo varattu, joten suunnitelmista tulee tottakin, Meillä tämä ratkaisu johtui oikeastaan enemmän minusta. Niin kauniina kuin pidänkin perinteisiä häitä, olen aivan liian laiska, itsekäs ja saita järjestämään sellaisia itse. Ajatuskin ahdistaa, että pitäisi varailla paikkoja, vertailla pitopalveluja ym.

Olisin itse aivan valmis panostamaan häihin kivojen vaatteiden ja maistraatti-/tuomioistuinvierailun verran. Mies oli kuitenkin sitä mieltä, että häät pitää olla. Samalla miestä kuitenkin ahdisti häiden järjestäminen ja niissä huomion keskipisteenä oleminen aivan yhtä paljon kuin minua. Kompromissinä päädyttiin tähän Las Vegas -ratkaisuun. Jos olen rehellinen, niin stressaan myös tätä vaihtoehtoa vähän, koska meneehän siihenkin tarpeettomasti rahaa ja otamme mukaan alle vuoden ikäisen lapsemme. Silti olen sitä mieltä, että helpommalla pääsin Vegas-vaihtoehdon kanssa. Meillä se siis edusti keskitietä perussiviilivihkimisen ja isomman luokan häiden (miehellä on iso tuttavapiiri ja suku) välillä.

Me aiomme käydä myös tarvittavan paperisodan, niin että Vegasin seremonia jää ainoaksi. Tässä vähän kadehdin teitä, jotka valitsette tuon yksinkertaisemman vaihtoehdon, eli toisen vihkimisen täällä. Tässäkin asiassa miehelle oli periaatteessa tärkeää, että mennään oikeasti Amerikassa naimisiin.

Toivottavasti tekin saatte tehdä juuri niin kuin haluatte häidenne suhteen. Kurjaa on tuollainen, että paineet ulkopuolelta määrittelevät liikaa, miten niinkin henkilökohtaisesti tärkeä asia kuin naimisiinmeno pitäisi hoitaa. Meillä ulkopuoliset paineet olivat kai enemmän miehen puolella, siksi tämä Vegas-suunnitelma, koska se selittää,miksi varsinaisia häitä ei järjestetä. Jos mentäisiin ihan vain maistraatissa/tuomioistuimessa, niin mies kokisi pahoittavansa liikaa mieliä ja joutuvansa selittelemään asiaa.

Tsemppiä ja onnea matkaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei mahtavaa, että teilläkin on erilaiset suunnitelmat ja ymmärrän niin hyvin, mitä tarkoitat!

Lähtö todella vaatii rohkeutta. Eniten minua harmittaa äitini, joka tulee pahoittamaan mielensä tästä tempauksesta... Mutta onhan se niin, naimisiin pitää mennä kuten itsestä tuntuu hyvältä, ettei jää kaduttamaan.

Surffailin yhtenä iltana netissä ja pohdin vaihtoehtoja. Sitten huomasin, että hymyilin ja hihittelin Vegasin sivuilla ja eri kirkkojen sivuilla taasen selasin kuvia vakavana. Vegasiin lähtö pitää ottaa seikkailumielellä. Minua viehättää ajatus siitä, että pakkaan juhlamekon ja meikit reppuun ja sitten se on menoa! Uusi mieletön kokemus jota ei varmasti unohda :) Katsotaan sitten tilanteen mukaan, millainen paperisota siitä tulee... Jos se onnistuu jenkkilän kautta, niin sitten jää meilläkin maistraatti väliin, mutta se on plan B jos asiat eivät menekään putkeen.

Paljon onnea ja hyvää matkaa myös teille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä on aivan kamalaa. Häiden suunnittelunhan pitäisi olla ihanaa aikaa. Nuorena halusin hääsuunnittelijaksi. Häät ovat niin ihanat.

 

Nyt kun pitäisi omia häitä suunnitella on tämä vaikeaa. Mielen vaihtelut aiheuttaa harmaita hiuksia, enkä todellakaan tiedä mitä haluan. Mies nyt on heittänyt ilmaan "karataan" ja siinä se. Häntä ei hirveästi kiinnosta millaiset häät vietämme. Muuta kuin ajankohta, elokuussa 2015. Meillä ei myöskään ole olemassa mitään häärahastoa. Eli olemme siinäkin lähtötilanteessa. Se on selvää, ettemme tule ottamaan lainaa häitä varten. Rahat tulisi siis säästää itse.

Kamalaa stressata häistä jotka tulevat todennäköisesti olemaan vasta elokuussa 2015.

 

Asioita jotka aiheuttavat stressiä ovat lähinnä:

-milloin olisi hyvä aika viettää häitä? Elokuu ei tunnu enää omalta :( Jos vaihdamme kuukautta/aikaa, niin mitä muut kaverit tuumaa, jotka ovat juhlimassa kesäkuussa ja heinäkuussa omia häitään. Loukkaantuvatko he, aiheutammeko turhaa riitaa jne. kun häät tulisivat olemaan samana kuukautena ns. liian lähekkäin?

-missä? minkälainan juhlapaikka? Minkälaiset juhlat?

-pitopalvelua vai itse tehdyt ruuat?

-kuinka monta vierasta? Ketä kutsutaan? Ketä jätetään kutsumatta?

ÄÄÄÄH! Ahdistaa! :girl_cray2:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä on aivan kamalaa. Häiden suunnittelunhan pitäisi olla ihanaa aikaa. Nuorena halusin hääsuunnittelijaksi. Häät ovat niin ihanat.

 

Nyt kun pitäisi omia häitä suunnitella on tämä vaikeaa. Mielen vaihtelut aiheuttaa harmaita hiuksia, enkä todellakaan tiedä mitä haluan. Mies nyt on heittänyt ilmaan "karataan" ja siinä se. Häntä ei hirveästi kiinnosta millaiset häät vietämme. Muuta kuin ajankohta, elokuussa 2015. Meillä ei myöskään ole olemassa mitään häärahastoa. Eli olemme siinäkin lähtötilanteessa. Se on selvää, ettemme tule ottamaan lainaa häitä varten. Rahat tulisi siis säästää itse.

Kamalaa stressata häistä jotka tulevat todennäköisesti olemaan vasta elokuussa 2015.

 

Asioita jotka aiheuttavat stressiä ovat lähinnä:

-milloin olisi hyvä aika viettää häitä? Elokuu ei tunnu enää omalta :( Jos vaihdamme kuukautta/aikaa, niin mitä muut kaverit tuumaa, jotka ovat juhlimassa kesäkuussa ja heinäkuussa omia häitään. Loukkaantuvatko he, aiheutammeko turhaa riitaa jne. kun häät tulisivat olemaan samana kuukautena ns. liian lähekkäin?

-missä? minkälainan juhlapaikka? Minkälaiset juhlat?

-pitopalvelua vai itse tehdyt ruuat?

-kuinka monta vierasta? Ketä kutsutaan? Ketä jätetään kutsumatta?

ÄÄÄÄH! Ahdistaa! :girl_cray2:

 

 

Musta teidän kannattaa nyt lähteä liikkeelle seuraavanlaisesta asiasta: 

Ne on teidän häät. Jos te nyt ette ihan samalle viikonlopulle jonkun tutun kanssa valikoi hääpäiväänne, niin tuskinpa tuosta kukaan loukkaantuu - miksi loukkaantuisi. Me päädyttiin hääpäiväämme miettimällä ja ennakoimalla omia ja lähipiirin aikatauluja, lomia ja tiedossa olevia kevään/kesän 2015 juhlia. 

 

Mikä tuossa elokuussa tökkii? :) Jos kesähäitä kaavailee, niin elokuun alkupäiväthän on hyvinkin lämpöisiä ja vehreitä. Sadesää nyt voi sattua mihin aikaan vuodesta tahansa... 

 

Seuraavaksi teidän kannattaa miettiä tuota rahallista puolta. Miten se järjestetään? Elokuuhun 2015 on vielä aikaa, joten ehditte hyvin säästämäänkin. Kaikkia hankintoja ei tarvitse tehdä samalla kertaa, eikä vielä tarvitse edes aloittaa. Mutta pitkälti budjetistanne riippuu muunmuassa juhlapaikka, pitopalvelu jne. Kun budjettinne on tiedossa, sen pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan lisää.

 

Millainen hääpaikka on teidän tyylisenne? Ajankohta tietysti vaikuttaa paikkavalintaan myöskin, samoin vierasmäärä. Jos teillä on varattuna 500 ihmiselle sopiva sali, ja paikalle saapuukin vaikkapa 100 vierasta, niin tila saattaa muodostua liiankin väljäksi... Valitkaa paikka sen mukaan, miten arvelette sen sopivan teidän häihinne. 

 

Häiden luonnetta voi alkaa rakennella vaikkapa teemasta. Mitä värejä haluaisitte juhlissa käyttää, haluatteko yksinkertaisen mutta tyylikkään kokonaisuuden vaiko ehkä jotain muuta. Me ollaan aloitettu siitä, että meidän häät rakennetaan punainen/vaalea- väriteeman ympärille. Muuten ollaan ajateltu, että häiden kokonaisuus saa olla yksinkertainen mutta tyylikäs; sellainen, josta vieraat osaavat nauttia. Että mitään ei ole liikaa eikä liian vähän, vaan kaikkea juuri meidän juhliin sopivasti :) 

 

Meillä juhlapaikan mukana tulee myöskin pitopalvelu, ja ajatus miellyttää meitä. Teidän budjetistahan se pitkälti riippuu miten on hyvä tehdä. Itse tekemällä/teettämällä jollain muulla tuttavalla kaiken voi saada huomattavasti halvemmalla, mutta meillä kun tuota vaihtoehtoa mietittiin, tuli vastaan ennen kaikkea aikakysymys, kotikeittiön rajalliset tilat, tarjottavien säilyttäminen jne. Ajateltiin myös, että ne jotka näitä tarjottavia valmistaa, stressaantuu/väsähtää liikaa, eikä se taas ole toivottavaa/mukavaa kellekään... Jos pitopalvelu vaihtoehtona kiinnostaa, niin kannattaa selvittää paikallisten pitopalveluiden hintoja, jotta vähän tiedätte paljonko tuohon menoon budjetoitte. Kannattaa myös ajatella, tuleeko halvemmaksi vuokrata paikka, johon tulee tuo pitopalvelu yhtenä osana, vaiko että paikka ja pitopalvelu erikseen. 

 

Me päätettiin, että kutsumme paikalle sellaiset ihmiset, jotka ovat oikeasti olleet meidän elämässä läsnä. Minä esimerkiksi kaihdan ajatusta siitä, että kutsun häihini vaikkapa jonkun serkun, jota en ole tavannut viimeiseen seitsemään vuoteen tai jonka kanssa ei muuten olla pidetty yhteyttä (juuri) lainkaan. Kavereista kutsutaan vain lähimmät, sekä muutama naapuri, kuten täällä päin on ollut tapana tehdä. Pääluku tulee kutsuttujen osalta n. 75. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-

Asioita jotka aiheuttavat stressiä ovat lähinnä:

-milloin olisi hyvä aika viettää häitä? Elokuu ei tunnu enää omalta :( Jos vaihdamme kuukautta/aikaa, niin mitä muut kaverit tuumaa, jotka ovat juhlimassa kesäkuussa ja heinäkuussa omia häitään. Loukkaantuvatko he, aiheutammeko turhaa riitaa jne. kun häät tulisivat olemaan samana kuukautena ns. liian lähekkäin?

-missä? minkälainan juhlapaikka? Minkälaiset juhlat?

-pitopalvelua vai itse tehdyt ruuat?

-kuinka monta vierasta? Ketä kutsutaan? Ketä jätetään kutsumatta?

ÄÄÄÄH! Ahdistaa! :girl_cray2:

 

Vaikka Christabel- kirjoittikin jo tosi kattavan vastauksen, vinkkaan, että ehkä näistä ketjuista saisi ahaa-elämyksiä tai vahvistusta omille ajatuksille :)

 

Mikä on suosikki vuodenaikanne häille?  ja  Mikä kuukausi on paras?    (perusteluja kunkin puolesta)

Läheisen häät lähellä omia häitä!

Paras paikka häille (tosin tänne ei ole oikein tullut mielipiteitä)

Juhlapaikan valinta, mitä pitää kysyä ja ottaa huomioon

Millä perusteella valitsitte juhlapaikan?

Millä perusteella ETTE valinneet juhlapaikkaa?

 

Ketjuja erilaisista, rennoista, pienistä jne. juhlista löytyy sitten läjäpäin :) Esim.  Pienet vs. suuret juhlat. tai  Apua: millaiset häät järjestäisimme?

Kutsumisongelmaketjuihin pääsee tätä kautta.

 

Edit. Siirsinkin suoraan tänne ketjuun, tuntui minusta sopivan paremmin tämän otsikon alle.

ja linkkaan vielä yhden ketjun: Mielen jatkuva muuttaminen

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ompi sellainen pulma, että oma kylä on niin pieni, että jokaisella täällä asuvalla on samanlaiset häät takana.
Itse/Me haluaisimme häät jossa ensin luonnollisesti olisi kirkko, jonka jälkeen menisimme ravintolaan porukalla syömään ja nauttimaan ja josta sitten illansuussa voisi lähteä juhlistamaan häitä yöelämään. Mutta tämä järjestely pois-sulkee omankotikaupunki häät eli häät tulisi pitää Helsinki-Turku-Tampere akselilla. Mikä taas vaikeuttaa suvun vanhimpien tuloa paikalle. 
Vaikka kyyditykset ym. olisi tottakai hoidettu.

Onko siis aivan turha ajatella tämäntyyllistä. Vai pitäisikö perinteinen vastaanotto pitää kuitenkin kotokunnassa, josta sitten voisi ne kaverit lähteä parin kanssa illanviettoon.

Kokotämän monimutkaisuuden takana on se, että en halua häitä jossa vieraat istuu paikallaan 4h ja odottaa mitä seuraavaksi tapahtuu. 

Auttakaa naista mäessä :) 

Mikä tässä nyt olisi järkevintä. Oma polla ei enään leikkaa, on niin paljon tullut pyöriteltyä tätä päässä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos pystytte hoitamaan kyyditykset, niin voittehan toki pitää juhlan vieraallakin paikkakunnalla. Moniin hotelleihin voi tehdä ns. varauskiintiön, eli jos tiedustelette etukäteen kuinka moni vieras lähtisi kotimatkalle mieluummin seuraavana päivänä, niin voitte varata hotellista tarvittavan määrän huoneita. Vieraat maksavat yöpymisen itse, mutta huoneiden hinnat saattavat tällaisella menettelyllä olla vähän normaalia halvemmat. Ja jos kaikkia huoneita ei varata tiettyyn päivämäärään mennessä, niin ne yksinkertaisesti vapautetaan varattaviksi muille asiakkaille eikä siitä koidu lisäkustannuksia. Tällä tavoin nekin, jotka eivät lähde jatkoille, voivat rauhassa painua yöpuulle paikalliseen hotelliin ja hyvien yöunien jälkeen suunnata kohti kotia :)

 

Mikäli järjestely menee oikeasti hankalaksi, niin tokihan voitte vastaanoton pitää kotipaikkakunnalla ja lähteä jatkoille kaveriporukalla, mutta tuskin läheisenne häitänne väliin jättäisi vaikka välimatkaa olisi vähän enemmän  :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottaisin myös, että järjestätte juuri sellaiset häät kuin itse haluatte, toki huomioiden vieraiden tarpeet parhaanne mukaan. Ei teidän häidenne tarvitse olla samanlaiset kuin yleensä paikkakunnallanne, kaveripiirissä tai suvussa on ollut tapana. Joku voi ihmetellä, mutta ei sen takia kannata luopua omista ideoista.

Tietysti jos tilanne on sellainen, että vanhemmat sukulaiset eivät esim. sairauden takia voi ollenkaan lähteä kauemmas kotoa tilanne on vähän eri. Jos näiden sukulaisten pääsy mukaan on sinulle tärkeää, pitää mennä heidän ehdoillaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin sanoisin, että järjestäkää häät sellaisiksi kuin haluatte niiden olevan! Järjestetyt kyydit, majoitukset ym. vieraiden huomiointi madaltaa heidän kynnystään saapua paikalle. Riippuu tietysti paljon siitä, missä kunnossa vanhimmat ovat, voivatko he matkustaa ja kuinka pitkän matkan päässä se Helsinki/Turku/Tampere olisi. Oma kokemukseni on se, että suvun vanhimmilla ei välttämättä ole mitään muutaman kymmenen tai sadan kilometrin matkoja vastaan, mutta yöpyminen muualla kuin kotona aiheuttaa vastahakoisuutta. Onko Helsingissä / Turussa / Tampereella mahdollista järjestää juhlat niin, että vanhimmat (tai muutkin vieraat) pääsevät halutessaan samana iltana kotiin?

 

Jos prioriteettinanne on poiketa paikallisista perinnehäistä, niin tehkää se! Liian suuret ja monet kompromissit hääjärjestelyissä voivat lopulta viedä fiiliksen juhlilta kokonaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kannustavista viesteistänne. Pappani on dementoitunut ja liikkuminen hällä hyvin hankalaa, joten hälle ihan perinteiset ns. "meidänkylän häätkin" luultavasti olisi liian iso pala hänelle.
Muuten vaikka iäkkäitä vanhuksia onkin on heidän kuntonsa silti hyvä. Helsinkiin tästä kaupungista on lyhin matka ajaen menee n.30min, Turku loogisesti seuraavaksi lähin jonne ajaa sen n.1h ja Tampere sitten
pisimmällä 2h ajomatkan päässä. Tampere on henk.koht minun lempikaupunki ja olisin aikoinaan sinne muuttanutkin, mutta sitten tapasin ko, miehen kenen kanssa aionkin nyt avioitua ja jäin tänne synnyinkaupunkiini.

Melkeimpä tiedän, että ystävät varmasti tulisi pidemmällekin kuin kotikonnuille juhlimaan meitä. Tiedän myös, että mammalleni (89v.) olisi tärkeä ja iso juttu päästä mukaan häihini ja niiltä osin toivonkin että sukulaisetkin olisivat innokkaita tulemaan. Asiaa varmaan todella helpottaisi valmis kyyti juhlapaikalle. 

Mutta tulipa sekin nyt mieleen, että pitääkö vihkimisen oman kaupungin kirkossa vaiko sitten siellä juhlapaikan kaupungissa. 
Olisiko jollailailla luontevampaa lähteä juhlimaan "kimppakyydillä" vihkimisen jälkeen. Vai latistaako hotellin sisäänkirjautumiset tunnelmaa. 

On taas niin monta asiaa mietittäväksi, että menee itsekkin melkein ihan solmuun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos suunnittelet häitä Helsinkiin, kannattaa muistaa, että keskimäärin juhlapaikat ja kirkot ovat kalliimpia ja pidemmältä ajalta varattuja kuin muualla Suomessa. Käsittääkseni moni pitää Helsingin ulkopuolella siksi häät, eikä tuo 30 min ole yhtään "epätavallinen" tai pitkä matka-aika.

Itse järkkäisin yhteiskuljetuksen kylältä/kirkosta juhlapaikalle (esim bussin) ja takaisin, jotta vieraille olisi mahd. helppo eikä tarvitsisi huolehtia kuskeista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Rupesin eilen miettimään ja tulin siihen tulokseen, että Helsinki on kuitenkin minulle niin vieras paikka että en välttämättä halua siellä kuitenkaan häitä pitää. 
Vaihtoehdoiksi jää Turku ja Tampere sekä tietty sitten tämä kotikaupunki jollei mitään muuta järkevää ratkaisua ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa selailla noita juhlapaikkaketjuja, jos sieltä löytyisi joku mieleinen juhlapaikka :) Kannattaa myös miettiä, että vaihtoehdot eivät ole välttämättä vain Hki, Tre & Turku, vaan esim. Espoo, Vantaa, Porvoo, Hyvinkää, Lohja, Salo, Hämeenlinna, Lahti, Forssa jne. jne. + lähialueet voisivat olla sopivia vaihtoehtoja, jos vaatimuksena on vain ravintola ja yöelämä (nuokin ovat aika laajoja käsitteitä, pitääkö olla alle 5 km sedulaan vai mitä tarkoittaa?). Suurkaupunkien ydinkeskustan ulkopuolelta löytyy hurjan paljon ravintoloita, kartanoita, kievareita, erilaisia konferenssi/loma/ym. keskuksia jne., jotka tarjoavat ravintolapalveluita (ja myös majoitusta, live-esiintyjiä jne.).

 

Yksi tapa vähentää eessuntaas matkustamista on valita juhlapaikalla vihkiminen.

 

Tuosta bussista piti vielä sanoa, että se on kyllä kätevä sitten seremoniamestarin kertoa matkalla kaikki tarpeellinen, kun vieraat ovat kaikki koossa ja kuulolla.

 

Niin, ja miksi koet automaattisesti, että kotokunnassa järjestetyt häät = " vieraat istuu paikallaan 4h ja odottaa mitä seuraavaksi tapahtuu" ?

Tuohan ei ole kiinni maantieteellisestä paikasta, vaan järjestelyistä, ohjelmasta, vieraista, tunnelmasta.
 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa Lohja on meidän kotikunta :D 
Mä en enää oikestaan tiedä mitä haluan. Mieli tuntuu muuttuvan vallan. Nyt taas tuntu ihan yhtä mukavalta ajatukselta pitää ns. "normaalit" & "perinteisethäät" perus juhlapaikassa. Eikä välttämättä ravintolassa.

" vieraat istuu paikallaan 4h ja odottaa mitä seuraavaksi tapahtuu" ? Oli lähinnä vertaus/mielikuva siihen, että en halua niitä perinteisiä häitä vaan jotain massavirrasta poikkeavaa. 
Tällähetkellä olen itse ollut n.5 häissä joista 1 ovat olleet viihdyttävät ja mukavat. Siksi ehkä myös tuollainen kielikuva. 
Jos me päädytään siihen, että valitaan 1 juhlapaikka ja siellä sitten syödään ja juhlitaan niin ohjelman todellakin pitää olla sellaista että häissämme viihtyy ei liian kiireistä ja aikataulutettua niinkuin 1 häät oli joissa olimme vierainna. Vessatauotkin oli kellotettu yms. 

Tätäkin kun kirjoitan niin alan taas kallistua sinne ravintolapuolelle, koska ohjelma ja viihtyvyys tuntuu jokseenkin taas hankalalta saada viihtyisät ja rennot juhlat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avaudun nyt itsekin tänne ketjuun... Meillä piti olla häät alunperin elokuussa 2015. Tulimme kuitenkin toisiin ajatuksiin. Alkoi vaan yleisesti ahdistaa kaikki... Suurin syy on ehkä minun sukulaisissani. En ole oikein ollut heidän kanssaan missään tekemisissä muuten kuin joissakin harvoissa juhlissa ja pelkäsin, että tulisi vaivaantuneet häät. Ja lisäksi minulla on sellainen olo, että hääni olisi sukulaisilleni vain joku riippakivi, kuvittelen ettei suurin osa edes vaivaantuisi tulemaan häihin (huono itsetunto?). Lisäksi kukaan ei oikein ole auttanut minua kun olen kysellyt häistä kaikenlaista. Äitini kyllä jossain vaiheessa kiinnosti mitä olemme miettineet ja sanoi, että varmaan voisi kustantaa osan, mutta nyt kun aloin tosissani suunnittelemaan niitä, niin äitini vastaili vain jotain yleisluontoista, että "onhan sitä vielä aikaa miettiä". Tai siis tuntuu, että olen ihan yksin koko asian kanssa, enkä oikein osaa yksin suunnitella mitään. Mieheltäkään ei oikein vastauksia saa. Eli sukulaiset siis on suurin syy, miksi en sellaisia "normaaleja" häitä halua järjestää. Meillä on molemmilla pienehkö suku ja kavereitakin vain kourallinen, ja vieraita siis olisi tulossa ehkä vain 50.

 

Päätimme pitää sittenkin salahäät maistraatissa. Tajusin, että ainoa mikä estää häiden järjestämistä on sukulaisten ruokiin ja juomiin säästäminen. Eli pukuun ja sormukseen on jo rahat. Eli menisimme vain valokuviin ja ravintolaan syömään. Mies halusi kuitenkin pitää edes jotkut kakkukahvit. Mulla on vähän kaksijakoiset fiilikset. Toisaalta koti tuntuu ihan hyvältä paikalta järjestää juhlat, mutta toisaalta pelkään, että minun puoleltani ei sinne olisi ketään tulossa. En jotenkin kehtaisi kutsua sukulaisiani pitkän matkan päästä vain kakkukahveille. Kihlajaisemme oli juurikin kakkukahvit ja siellä ei ollut kuin lähimpiä sukulaisia. Ja kaikki lähinnä kilpailivat sairauksillaan. Me emme olleet ollenkaan pääasia siellä. Pelkään, että myös häissämme kävisi samalla tavalla. Eikä toisaalta kyllä houkuttele se järjesteleminenkään. Tosin se niissä houkuttaa, että mies vaikuttaa paljon innostuneemmalta. Mutta ehkä tuossa on sitäkin, että mies on jotenkin kaavoihin kangistunut eikä halua juhlia "kunnolla":

 

Harmittaa myös se, että minulla oli jo valittuna hääpuku kirkkohäitä varten. Halusin kuitenkin maistraattivihkimistä varten hankkia vähäeleisemmän lyhyen puvun, jossa kehtaisi kävellä kaupungillakin vihkimisen jälkeen... Mutta kuitenkin sellaisen puvun, joka olisi ihan oikea hääpuku. Valitsin jo lyhyen puvun ja se on tilattukin, mutta nyt sekin on alkanut ahdistaa. Tuntuu, että puku on jotenkin tökerö kun se on sellainen minimittainen. Ehkä tämä on vain jotain surua siitä, etten koskaan saa sitä ihan oikeaa pitkää kunnon hääpukua... En haluaisikaan sellaista vain jotain kakkukahvihäitä varten.

Muokattu: , käyttäjä: Paltamo

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Harmittaa myös se, että minulla oli jo valittuna hääpuku kirkkohäitä varten. Halusin kuitenkin maistraattivihkimistä varten hankkia vähäeleisemmän lyhyen puvun, jossa kehtaisi kävellä kaupungillakin vihkimisen jälkeen... Mutta kuitenkin sellaisen puvun, joka olisi ihan oikea hääpuku. Valitsin jo lyhyen puvun ja se on tilattukin, mutta nyt sekin on alkanut ahdistaa. Tuntuu, että puku on jotenkin tökerö kun se on sellainen minimittainen. Ehkä tämä on vain jotain surua siitä, etten koskaan saa sitä ihan oikeaa pitkää kunnon hääpukua... En haluaisikaan sellaista vain jotain kakkukahvihäitä varten.

 

Meillä on vihkiminen maistraatissa, jonka jälkeen siirrymme juhlapaikalle, ja kyllä minä ainakin olen menossa maistraattivihkimiseen ihan kunnon pitkässä hääpuvussa. Jos joku katsoo hassusti niin katsokoot!  :girl_haha:

 

Mutta kyllähän lyhyemmätkin häämekot ovat ihan kunnon pukuja! Ei ne ole yhtään vähempää hääpukuja, kuin pidemmätkään mekot :)

Muokattu: , käyttäjä: esssie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään