Morsiuneitojen ja kaasojen sisääntulo


Anuelina

Recommended Posts

En löytänyt aikasempaa ketjua aiheesta..

Miten perinteisesti morsiustytöt ja kaasot ovat tulleet kirkkoon?

Onko kaasot jo odottamassa alttarilla kun morsian tulee isän kanssa vai tulevatko he yhdessä morsiamen kanssa? Jos tulevat yhdessä morsiamen kanssa, niin onko sijainti morsiamen edessä vai takana.. Ja mihinkäs morsiustytöt ( meidän tapauksessa 3 ja 4v.) sijoittuvat?

Link to comment
Share on other sites

Meillä saapuvat ensin morsiusneidot, ja vasta kun ovat paikoillaan, saapuvat kaasot. Taas kun kaasot ovat paikoillaan, tulemme minä ja iskä. Haluan tästä saapumisesta rauhallisen ja "hitaan", sen takia musiikkina on Pachelbelin Canon in D - Se kun sopivasti kasvaa alusta loppuun, ja minä ja iskä ollaan ikään kuin "loppuhuipennus"...

Meidän morsiusneidot tosin tulevat olemaan häiden aikaan 10- ja 11-v., eli tuommoinen yksinään saapuminen varmasti onnistuu. 3-4v:lla voisi olla epävarmempaa, uskaltavatko tai osaavatko. Ehkä, jos harjoitutetaan ja joku on selkeästi ottamassa heidät vastaan kirkon etupäässä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä saapuvat ensin morsiusneidot, ja vasta kun ovat paikoillaan, saapuvat kaasot. Taas kun kaasot ovat paikoillaan, tulemme minä ja iskä. Haluan tästä saapumisesta rauhallisen ja "hitaan", sen takia musiikkina on Pachelbelin Canon in D - Se kun sopivasti kasvaa alusta loppuun, ja minä ja iskä ollaan ikään kuin "loppuhuipennus"...

Tämä kuulostaa hirmu kivalta minusta. En tiedä mitä omat kaasoni ovat asiasta mieltä, menisikö heistä vähän liiallisuuksiin, mutta varmaan suostuvat jos välttämättä haluan. ^_^ Olen ajatellut että seitsemänvuotiasta (häiden aikaan 8v.) kummityttöäni voisin ehkä pyytää morsiusneidoksi, saa nähdä...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Meillä tämä ollaan ajateltu niin, että bestman ja kaasot seisovat edessä valmiina odottamassa, kun häämarssi kajahtaa. Sulhaspojat ja sormuksenkantaja kulkevat ensin ja kun he ovat edessä, minä ja isä lähdemme tulemaan ja sulhanen tulee sitten vastaan. Tämä ei ole kylläkään ehdottoman varma vielä, mutta tällä hetkellä siis näillä ajatuksian ja tunnelmin. girl_haha.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

mä olen ajatellut niin, että kun musiikki alkaa soida niin morsiusneidot (2 ja 3v.) lähtevät kävelemään ja kaasot heidän perässään ja kun ovat päässet puoleen väliin tai pidemmällekin niin sitten minä ja veljeni/ miehen (tämä saattoasia vielä mietinnässä) lähedemme kävelemään.

jos siis nuo pidenet tytöt eivät uskalla/osaa kävellä kahdestaan (kaasoihin n. metrin välli) niin sitten toinen kaasoista ottaa toisen tytön käteensä ja toinen toisen ja siten varmasti ainakin onnistuu tuo sisääntulo.

onko kenelläkään kokemusta tuosta että jos mies tulee puoleen väliin vastaan niin odottaisinko kuitenkin että kaasot ja m. neidot ovat päässeet paikoilleen..?? ettei tule sitten tunkua käytävällä...(!!??)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Viimeisimmän suunnitelmani mukaan kaasot & bestmanit ovat jo valmiina edessä ja seisovat vihkitoimituksen ajan sivuillamme. Toki jos tuntuu etteivät millään jaksa seistä, niin voidaan sitten neuvotella etupenkissä istumisesta :girl_haha:

Kukkaistytöt & morsiusneito (2-4-vuotiaita) kävelevät yhdessä eteen ja sitten on minun & miehen vuoro. Varasuunnitelmaa sille ei vielä ole mitä tapahtuu jos eivät tytöt etene toivotusti, pahimmassa tapauksessa taidamme itse ohjata/kantaa/työntää lapset etupenkkiin äitien/kummien hoiviin :girl_wink: Siitä en ole ollenkaan varma tulevatko tytöt jo marssin tahdissa vai alkaako musiikki vasta sitten kun "pääparin" vuoro. Riippuu varmaan vähän valitsemamme marssin pituudestakin ja eiköhän kanttorillakin joku mielipide asiaan ole...

-neeze-: Olette varmasti jo päätyneet johonkin ratkaisuun kun häihin on enää muutama päivä, mutta vastaanpa kuitenkin muita samassa tilanteessa olevia varten :girl_smile: Itse näkisin selkeimpänä "hoitaa tytöt alta pois" ennen kuin mies lähtee vastaan sinua & saattajaa.

Link to comment
Share on other sites

meillä nyt sitten kirkkoharjoituksen jälkeen päädyttiin siihen että minä ja veljeni mennään ensin, sitten kaasot ja morsiustytöt... syy on se että meidän vilkas tyttö ei malttanut oikein olla siellä harjoituksessa paikoillaan ja pappi ehdotti että mä tulen veljeni kanssa ensin että se on ainakin rauhallinen se sisääntulo :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulla on kaks kaasoa, miltähän mahtais kuulostaa tällänen järjestely, että ensin tulis sisään kaasot vieretysten, sen jälkeen bestman ja sulho (kummalla puolella sulhasen tulis olla, onko merkitystä?!) ja sen jälkeen minä ja iskä. Kuulostaako toi ihan kummalliselta? Pitääkö sulhasen tulla vastaan käytävällä vai voiko hän odotella siellä edessä?

Häämarssia en ole valinnu, mutta voisko se mahdollisesti soida koko ajan niin, että kun musiikki alkaa, kaasot lähtevät liikkeelle?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Ei vielä mitään tarkkaa tietoa, mutta todennäköisemmin järjestys on sellainen, että kun vieraat ovat saapuneet ja kaasot (2kpl) jakaneet kirkko-ohjelman, he menevät paikoilleen odottamaan, ja sitten isukin saattamana sisään ja ukko tulee puoliväliin vastaan :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä saapuvat ensin morsiusneidot, ja vasta kun ovat paikoillaan, saapuvat kaasot. Taas kun kaasot ovat paikoillaan, tulemme minä ja iskä. Haluan tästä saapumisesta rauhallisen ja "hitaan", sen takia musiikkina on Pachelbelin Canon in D - Se kun sopivasti kasvaa alusta loppuun, ja minä ja iskä ollaan ikään kuin "loppuhuipennus"...

Näin juuri. Sama marssikin. Meillä tosin kukkaistytöt tulee yhden kaason kanssa, koska ovat niin pieniä. Mutta muuten loput kaksi kaasoa tulevat sitten perässä bestmanien kanssa. Ja sit lopuksi mä ja iskä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Me mentiin isän kanssa ihan kahdestaan. Kaasot meni valmiiksi istumaan paikoilleen eteen ennen kuin musiikki edes alkoi soida. Sulhanen tuli puoliväliin vastaan. Vastauksena Happily ever afterin kysymykseen: saattaja käveli loppumatkan hääaparin perässä ainakin meillä. Kirkkoharjoituksessa tuollaiset asiaa selviää kyllä :)

Muokattu: , käyttäjä: unsku
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Meillä sen verran "osallistujia" etten ole tätä vielä miettinyt ollenkaan... Bestmanejä ja kaasoja molempia 4 kpl, sitten on kaiketi kaksi kukkaistyttöä (n.8 & 12v) ja sormuspoika n.8v. Sitten vielä minä ja isä siinä sitten..... Jätkät ainaki seisoo siellä alttarilla valmiiks, mutta en tiedä miten kaasojen kanssa tehdä, tietty voisi niiltäkin kysästä miltä tuntuu, haluavatko mennä sivuovesta alttarille vai tulla urkujen soidessa esille ennen mua. Ja missä vaiheessa sitten noi lapsen?? Tuleeko sormuspoikakin käytävää pitkin vai seisooko esim jätkien kanssa rivissä :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä saapuvat ensin morsiusneidot, ja vasta kun ovat paikoillaan, saapuvat kaasot. Taas kun kaasot ovat paikoillaan, tulemme minä ja iskä. Haluan tästä saapumisesta rauhallisen ja "hitaan", sen takia musiikkina on Pachelbelin Canon in D - Se kun sopivasti kasvaa alusta loppuun, ja minä ja iskä ollaan ikään kuin "loppuhuipennus"...

Näin juuri. Sama marssikin. Meillä tosin kukkaistytöt tulee yhden kaason kanssa, koska ovat niin pieniä. Mutta muuten loput kaksi kaasoa tulevat sitten perässä bestmanien kanssa. Ja sit lopuksi mä ja iskä.

 

 

Näin mäkin oon ajatellu. Ja itseasiassa olen hurahtanut tässä vähän jenkkityyliin, että ensin tulee siis kukkaistytöt ja heidän jälkeen morsiusneidot ja kaaso ja sitten minä isäni kanssa, mutta meillä kukkaistyttöjen ja morsiusneitojen/kaasojen marssissa soi eri kappale kuin minun sisääntulossani. Ja virallinen häämarssi alkaa vasta kun minä tulen.. Vähän liikaa mahtipontisia hääleffoja katsoneena oon vain kovin ihastunut tähän tapaan <3 ja siis näillä nkäymin 1 tai 2 kukkaistyttöä, 3 morsiusneitoa/kaasoa :) Ja siis tietysti jos kanttori/pappi tähän järjestelyyn suostuu :)

Muokattu: , käyttäjä: diadem
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...