<ansku>

Vierailla kuvauskielto vihkitilaisuudessa

16 viestiä aiheessa

Onko kokemuksia vieraan tai hääparin näkökulmasta?

Itse olen ajatellut rauhoittaa tilaisuuden salamanvälähdyksiltä ja ympäriinsä vaeltelevilta valokuvaajavierailta. Sekä video- että valokuvauksen hoitaisi yksin ammattilainen. Pelottaa vaan, että mitä vieraat ovat mieltä, kun heitä kielletään? Ja koska kirkko-ohjelmia meille ei tule, niin kannattaisiko asiasta mainita jo kutsun info-lehtisessä? Kertokaa ihmeessä kokemuksistanne!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut kerran häissä jossa bestman ilmoitti ennen vihkimisen alkua että hääpärin toiveen mukaisesti paikalla on palkattu valokuvaaja ja että vieraita pyydetään olemaan kuvaamatta. Ja se ainakin toimi hyvin ja kukaan ei vetänyt hernettä nenään :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen ollut häissä, joissa ilmoitettiin kuvauskiellosta vihkimisen aikana.

Pyyntöä kunnioitettiin kyllä, enkä kuullut mitään jupinaa aiheesta.

Ainoa pikku moka oli, että ei muistettu, että hääväessä oli myös suomea taitamaton pariskunta. He katselivat aikansa ihmeissään, kun kukaan ei kuvaa ja alkoivat sitten räpsiä kunnes vierustoverit selvensivät säännöt englanniksi. =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En minäkään kyllä vetäisi hernettä nenään, jos morsiuspari olisi näin asian päättänyt. Minä taas haluan, että mahdollisimman moni ottaa valokuvia ammattivalokuvaajan lisäksi :girl_wink: En sitten tiedä, onko tällä kuvaajalla jotain vaatimuksia sitten..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, oon vaan joskus ollu häissä, joissa porukka törkeesti kuvas pitkin käytävää ja alttarin reunoja. Vieraana ei ollut kauheen kivaa, kun ei nähnyt melkein koko hääparia... Ja toisaalta, miuta morsiamena ainakin häiritsis just se salamoidenräiske.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, oon vaan joskus ollu häissä, joissa porukka törkeesti kuvas pitkin käytävää ja alttarin reunoja.

Itse en ole moiseen törmännyt, eikait sitä tuommosta kukaan järkevä harrasta :girl_sad: Tarkoitinkin siis, että omalta paikaltaan penkistä saa kuvata jos tahtoo..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, oon vaan joskus ollu häissä, joissa porukka törkeesti kuvas pitkin käytävää ja alttarin reunoja. Vieraana ei ollut kauheen kivaa, kun ei nähnyt melkein koko hääparia... Ja toisaalta, miuta morsiamena ainakin häiritsis just se salamoidenräiske.

Vaikka olenkin ammattilainen, niin tähän aiheeseen haluaisin kommentoida (poistettakoon teksti jos katsotaan aiheelliseksi), vieraan statuksella sen voisin kuitenkin tehdä.

Anskun mainitsemia tilanteita olen monesti nähnyt ja myönnän , että välillä on hankalaa suorittaa annettua työtehtävää, kun joutuu näitä "kaverikuvaajia" väistelemään.

Kuvaamisen kieltäminen on mielestäni kovin negatiivinen asia, kuten sana ei yleensäkin.

Kun morsiusparit ovat minulta asiaa kyselleet, olen ehdottanut, että esim. bestman tai joku muu ennen vihkimisen alkua ilmoittaisi:

Kaikki te joilla on kamera mukana täällä kirkossa, kun kerran kuvaatte, niin morsiusparin toivomuksesta

kuvatkaa ainoastaan omilta paikoiltanne. Paikalla on ammattikuvaaja joka taltioi muut kuvakulmat.

Näin vältämme turhaa häiriötä vihkitilaisuuden aikana. Kiitos.

Tällä tavoin ei ketään kielletä kuvaamasta, mutta lopputulos on sama, vältetään turha juokseminen ympäri kirkkosalia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä laitoin meillä hääinfoon, että on tulossa ammattilainen kuvaamaan ja näin ollen olisi hyvä että kukaan muu ei kuvaa kirkossa. Vieraiden salamakuvat varmasti häiritsisi ammattikuvaajaa. Kaikki vieraat noudattivat pyyntöäni! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämmöisen lauseen löysin täältä naikkareista enään en muista mistä ketjusta mutta minusta tässä on hyvin ilmaistu kuvaus asia ja ihmettelen jos joku loukkaantuu :girl_smile:

Valokuvaaminen

Olemme tilanneet valokuvaajan tallentamaan vihkitilaisuutemme kirkossa. Tunnelman säilymisen kannalta toivomme hääväen rajoittavan kuvaamista kirkossa. Kuvia vihkitoimituksesta saa pyydettäessä vihkiparilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Tuo Nanean bongaama ilmaisu kuulostaa miunkin korvaan aivan hyvältä. Jotain tuollaista voisi omissakin häissä soveltaa, tiedän nimittäin että suvussamme on näitä tyyppejä, jotka menisivät kuvaamaan vaikka alttarille papin taakse jos heitä ei kiellettäisi... :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin esitetään toive että vihkimisen aikana mahdollisimman vähän kuvausta. Ammattilainen kuvaa ja meiltä saa kaikki halukkaat kuvia kyseisestä hetkestä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee kutsun infoon erikseen maininta, että toivomme valokuvauksen tapahtuvan vain omalta paikaltaa ja ilman salamaa, paikalla on palkattu valokuvaaja ja videokuvaaja, joille toivomme työrauhan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ollut häissä, jossa vieraanominaisuudessa ollut harrastelijakuvaaja kuvasi kaikkea ja kaikkia kaikenaikaa. Oli vähän häirtisevää, jopa vaan muille vieraille. Paikalla kumminkin oli ammaittikuvaaja. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei oltu ajateltu tätä ollenkaan ennen kuin eräs valokuvaaja asiasta mainitsi häämessuilla. Ja hyvä, että mainitsi. Me laitettiin hääsivuille maininta, että toivotaan kuvaamista vain omilta paikoilta. Voi tosin olla, että kovinkaan moni ei tätä tekstiä sieltä sivuilta lue... Perheille sanotaan erikseen, etteivät kuvaisi ollenkaan, kun ovat kuitenkin siinä eturiveissä ja saavat sitten kuvat meiltä. Saavatpahan keskittyä vihkimiseen kunnolla :) Toivon siis, että mahdollisimman moni tajuaa olla hyppimättä käytävälle tai räiskimättä salamalla, jotta valokuvaaja saa tehdä työnsäja muutenkin tilaisuus pysyisi rauhallisena. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä pitäisi sopia, kuka vihkimisen kuvaa. Ajattelin pyytää tehtävään jompaa kumpaa sisaruksieni puolisoista tai sitten miehen siskoa. Ammattikuvaajaa ei tule, mutta pari kuvaa tilaisuudesta voisi olla ihan jees.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun on kauhean vaikea käsittää, että oikeasti ihmiset rynnisivät alttarille tai edes käytävälle räpsimään nykyään.. Enkä ole tätä kyllä nähnytkään kolmissa viimeisimmissä häissä, joissa olen ollut. Itse olin viimeksi niin haltioissani, että unohdin ihan kokonaan ottaa kuvia. Johan se nyt kuuluu hyviin tapoihin, ettei pompita toisten edessä ja että kirkossa käyttäydytään asiallisesti...? Lisäksi ihmiset näkevät tai tietävät, että parilla on palkattuna valokuvaaja, joten voisi päätellä, että parilta saa niitä paljon parempilaatuisempia kuvia kuin oma, kännykällä kirkkohämärässä 10 m päästä räpätty otos...? 

 

Me ei laitettu kutsuun mitään muuta tähän liittyen kuin, että meillä on juhliin palkattuna valokuvaaja, mutta vieraatkin saavat kuvata. Luotan siihen, että sukulaiset ja ystävät osaavat käyttäytyä kirkossa, jotenkin olisi tuntunut töykeältä/aliarvioivalta laittaa kutsuun, että "käyttäytykää kirkossa, istukaa omalla paikalla jne". Toinen kaasoista on kuitenkin omien sanojensa mukaan valmistautunut taklaamaan yli-innokkaat kuvaajat alttarilta :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään