Jump to content
Naimisiin.info

Lahjalistan "seurailu" etukäteen


Guest lahjus

Recommended Posts

En sinänsä vastusta lahjalistoja ideana, mutta joidenkin viestien perusteella on alkanut ihmetyttää, miten moni tuntuu seurailevan mitä lahjalistalta ostetaan pitkin matkaa ennen juhlia.

Onko tähän tarkkailuun joku käytännön vaatima syy?

Lahjojen pääasiallinen tarkoitushan on olla antajan hyvällä sydämellä ja ajatuksella valitsema yllätys. Jo pelkkä listan olemassaolo pyrkii rajoittamaan tätä tarkoitusta jonkun verran, mutta eihän listaa etukäteen seuraamalla jää muuta yllätystä kuin antaja!

Ymmärrän siis, jos liike vaatii listan seurailua joidenkin vastuukysymysten takia tai siihen on joku muu syy, jota en osaa kuvitella. Sitä en ymmärrä, että listaa seurataan uteliaisuudesta.

Kuten alussa sanoin, en ole aiemmin vastustanut lahjalistoja ideana, mutta kuvittelin, että lista laitetaan nettiin tai liikkeeseen ja lopulliset lahjat ovat sitten yllätys. Tämä etukäteen tutkailu, jos se siis pelkästä malttamattomuudesta tapahtuu on jo aika naurettavaa.

Link to comment
Share on other sites

Miksi lahjan pitää olla yllätys? Minä olen ainakin tottunut toivomaan niin synttäri- kuin joululahjaksikin asioita joita todella tarvin, koska näin helpotan lahjanostajan pähkäilyä, vältyn ikäviltä yllätyksiltä ja ennen kaikkea saan lahjaksi tavaraa, jota todella haluan. Mikään ei ole ikävämpää, kuin saada lahjaksi jotain täysin oman maun vastaista tavaraa, jolle ei ole mitään käyttöä ja joka jää jonnekin pölyyntymään. Se on pelkästään lahjanostajan hukkaan heitettyä rahaa, ja sellaistahan haluan välttää. Miksi häissä pitäisi käyttääntyä eri tavalla?

Mun on ainakin tosi vaikea uskoa, että esimerkiksi minun tai mieheni sukulaiset tuntisivat meidän makumme ja tarpeemme niin hyvin, että osaisivat ostaa juuri sellaista tavaraa, jolle meillä on käyttöä. Kun nyt muutenkin yritetään elää melko ekologisesti, ei kaivata turhaa rojua kotiin pyörimään.

Ja mitä tulee lahjalistan kurkkimiseen, niin kyllä, olen juuri se kamala ja syntinen ihminen, joka käy välillä katsomassa onko mitään varattu. En silti netistä nää keneltä lahja on, joten kyllä siinä on mulle yllätystä kerrakseen. Musta on kiva miettiä, et kukahan mitäkin on varannut.

Ja lopuksi vielä sanottakoon, että meille ei lahjat ole todellakaan tärkeintä, vaan mukavinta koko häissä on saada kaikki tärkeät ihmiset kokoon ja järjestää niille toivottavasti ikimuistoiset kemut.

Link to comment
Share on other sites

Mitä väliä sillä on, jos joku uteliaisuuttaan käy välillä katselemassa, onko lahjoja varattu? Meillä on lahjalista netissä koska kukaan ei varmastikaan osaisi ostaa meille mitään sopivaa, ellei kerrota mitä me tarvitsemme. Täytyy myöntää, että olen pari kertaa käynyt katsomassa, onko sieltä mitään varattu. En välttämättä tiedä, kuka kyseisen lahjan on varannut, mutta olen riemmuissani jos sieltä on jotain kivaa varattu. Ehkä olen vähän malttamaton, mutta häälahjan ei olekaan tarkoitus olla yllätys, vaan sieltä kyseiseltä listalta valittu (tai rahaa). Toivon, että ihmiset sitten kanssa varaavat sieltä sen mitä aikovat ostaa.

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee lahjalista nettiin, mutta itse yritän kyllä välttää etukäteen kurkkimista. Onhan se hauskempaa sitten yllättyä siitä, mitä sieltä listalta on ostettu.

Yksi pointti on kuitenkin se, että jonkun sitä listaa on seurattava, siltä varalta että sieltä esim. loppuvat lahjat kesken tai jää vain kalliita lahjoja jäljelle, ja niitä tarvitseekin lisätä. Jotkut hääparit sitten varmaan hoitavat tämän asian itse. Me kyllä varmaan nakitetaan listan seurailu jollekin muulle, joka saa sitten meille vihjaista jos listalle täytyy jotain lisätä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli lahjalista netissä ja seurasin sitä aktiivisesti. Onneksi niin tein, koska serveri oli hetken kaatuneena ja juuri silloin jotkut vieraat meni katsomaan mitä listalla oli. Meille sitten tuli puheluita tyyliin: "olemme kaupassa. Mitäs siellä listalla olikaan?" Onneksi sitten olin listan kanssa ajantasalla ja osasin sanoa mitä ei ollut varattu. Näin ollen emme saaneet samaa lahjaa moneen kertaan! Eikä vieraan tarvinnut jättää ostamatta ja mennä myöhemmin uudestaan kaupoille. :girl_sigh:

Muokattu: , käyttäjä: Cressie
Link to comment
Share on other sites

Itse seuraan lahjalistaa paristakin syystä. Ensinnäkin juuri sen takia, jos joku tietty hintaryhmä pääsee loppumaan niin sinne voi lisätä jotain sopivaa. Toisekseen sen takia, kun olen vaan niin pahuksen utelias ja malttamaton. Siis samalla tapaa kun lapset kurkkii joululahjoja etukäteen. Onhan se yllätys vielä siinä vaiheessa, vaikka itse häissä ei enää olisi. Kiva kokea pieniä yllätyksiä arjen keskellä. Joo, lapsellista ja ihan sama :girl_blum:

Ei lahjat meille ole tärkeintä, vaan toki se että vieraat saapuisivat paikalle. Sitäkin kyttään ahkerasti.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Miksi lahjan pitää olla yllätys? Minä olen ainakin tottunut toivomaan niin synttäri- kuin joululahjaksikin asioita joita todella tarvin, koska näin helpotan lahjanostajan pähkäilyä, vältyn ikäviltä yllätyksiltä ja ennen kaikkea saan lahjaksi tavaraa, jota todella haluan. Mikään ei ole ikävämpää, kuin saada lahjaksi jotain täysin oman maun vastaista tavaraa, jolle ei ole mitään käyttöä ja joka jää jonnekin pölyyntymään. Se on pelkästään lahjanostajan hukkaan heitettyä rahaa, ja sellaistahan haluan välttää. Miksi häissä pitäisi käyttääntyä eri tavalla?

Mun on ainakin tosi vaikea uskoa, että esimerkiksi minun tai mieheni sukulaiset tuntisivat meidän makumme ja tarpeemme niin hyvin, että osaisivat ostaa juuri sellaista tavaraa, jolle meillä on käyttöä. Kun nyt muutenkin yritetään elää melko ekologisesti, ei kaivata turhaa rojua kotiin pyörimään.

Ja mitä tulee lahjalistan kurkkimiseen, niin kyllä, olen juuri se kamala ja syntinen ihminen, joka käy välillä katsomassa onko mitään varattu. En silti netistä nää keneltä lahja on, joten kyllä siinä on mulle yllätystä kerrakseen. Musta on kiva miettiä, et kukahan mitäkin on varannut.

Ja lopuksi vielä sanottakoon, että meille ei lahjat ole todellakaan tärkeintä, vaan mukavinta koko häissä on saada kaikki tärkeät ihmiset kokoon ja järjestää niille toivottavasti ikimuistoiset kemut.

 

Allekirjoitan täysin! Meillä on lahjalistalla muutamia fyysisiä tavaroita, mutta suurin osa toiveista on häämatkaan liittyviä ehdotuksia. Eli olemme keräänneet häämatkakohteessa tarjolla olevia erihintaisia aktiviteetteja ym. listalle (meille mieluisia tietysti) ja näissä eri vaihtoehtoja, esim. autonvuokra: riisikippo tai maasturi. Lisäksi ohjeissa lukee, että "Kaikkea emme ehdi tehdä, joten valta on teillä: päättäkää, mitä haluatte meidän tekevän. Lähetämme teille siitä todisteen.".  Eli lahjan antaja antaa meille "korvamerkittyä rahaa" siihen juttuun, mitä haluaa meille antaa. Ja listallahan näkyy vain varaus, ei varaaja tai lahja tarkasti. Mielestäni tässä yhdistyy todella hyvin se, että saadaan mitä tarvitaan ja se, että lahjan antaja voi päättää edes jossain määrin, mitä antaa. Sekä tietysti yllätys/huumorimomentti säilyy myös. Lahjalistan kurkkailu (kahdesti olen käynyt) tekee tästä jännempää, koska näen esim. että autonvuokraa on varattu, mutta en tiedä yhtään, millä vekottimella ollaan sitten liikenteessä :D

 

Lisäksi aion käydä vielä myöhemmin listalla katsomassa, onko tarpeen tehdä muutoksia. Jos esim. kaikki tavarat on varattu ja tiedän, että vielä on "vanhanliiton" vierailta varaamatta (eli ne, jotka ei voi antaa muuta kuin tavaraa), niin pitää tosiaan käydä jotain tavaraa lisäämässä. Tai kuten Eagle sanoi, jos edullisemmat on loppu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...