Wayne

Häitä edeltävät päivät

16 viestiä aiheessa

En oikein löytänyt sopivaa ketjua tälle, mutta siirtäkää toki, jos sellainen on puusilmiltäni vilahtanut ohi.

Ongelmani liittyy muutamiin päiviin enne hääjuhlaa. Asumme melko kaukana entisestä kotikaupungistani, jossa häät pidetään. Päivä on tavallinen lauantai eikä meillä ole mitään varsinaista lomaa sen ympärillä. Kuinka monta päivää muut ovat varanneet ennen hääpäivää konkreettisiin valmisteluihin? Mieleen tulee ainakin hääpaikan koristelu ja viimeiset leipomiset. Entä onko kohtuutonta pyytää muualla asuvia avustajia tulemaan myös etukäteen paikkakunnalle tai vastaavasti velvoittaa esim. vanhempia hoitamaan paljon järjestelyitä etukäteen? Tuntuu jokseenkin orvolta koordinoida omia juhlia monen sadan kilometrin päästä.. Löytyykö kohtalotovereita?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä olen suunnitellu ottaa viimeisen viikon kesälomaa ja ottaa ihan rennoisti, varmaan teen itte pöytiin kukkaasetelmat ja koristelut mut muuta en haluu viimeiselle viikolle jättää ku nauttia olostani ja rentoutua. tosin mulla on tilanne ihan eri kun häät on noin 20km kotoa ja melkein kaikki vieraatkin asuu 50km säteellä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

murkeli, kuulostaa kyllä ihanalta tuo viikon loma! Varmaan itsekin ottaisin tuollaisen, jos olisi kesä. Ehkä ne muutamatkin päivät riittävät.. saa nähdä räpellänkö sitten yksin vanhempien luona kun ehekin ovat silloin varmaan töissä :grin:

Muokattu: , käyttäjä: PinguPieni

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pystytkö saamaan PinguPieni virkavapaata tai palkatonta vaikka muutamaa päivää siihen ennen häitä? Luulisin että työnantaja suostuu, kun kerrot syyn ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muutama päivä onnistunee, pahimmassa tapauksessa luikahdetaan vaan lintsaamaan :D

Avustajista en kylä ole varma.. uskallanko edes pyytää? Ehkä se kolmisen päivää ennen h-hetkeä riittää, toivottavasti puolisonkin työnantaja päästää :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli häät toisella paikkakunnalla kuin missä asumme. Mentiin hääpaikkakunnalle torstai-iltana (kaaso tuli perjantaiaamuna), ja käytännössä vain perjantai käytettiin paikan päällä tapahtuviin valmisteluihin: kävin kampaajalla laitattamassa papiljotit yön yli, koemeikissä ja valokuvaamossa suunnittelemassa kuvausta. Vanhemmat olivat aikaisemmin samalla viikolla käyneet hankkimassa juomat paikallisesta Alkosta. Saimme juhlapaikan avaimet perjantai-iltana ja kävimme silloin järjestelemässä pöydät. Hääpäivän aamuna vanhempani huolehtivat juhlapaikan koristelusta (=kukat ja kynttilät) sillä aikaa kun minä ja sulhanen kävimme kaason ja bestmanin kanssa valokuvauksessa ja maistraatissa. Kukat tilattiin valmiina ja ruoista huolehti pitopalvelu, joten näihin ei tarvinnut itse käyttää aikaa, ja kaiken muun pystyikin hyvin hoitamaan etänä. Yksi päivä ennen häitä paikan päällä oli siis meille ihan riittävä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Kaisa^, kivi vierähti sydämeltä:) Emmeköhän mekin sitten selviä, jouluna kuitenkin menen kotopuoleen ja pyrin järjestelemään ja sopimaan mahdollisimman paljon jo silloin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pystytkö saamaan PinguPieni virkavapaata tai palkatonta vaikka muutamaa päivää siihen ennen häitä? Luulisin että työnantaja suostuu, kun kerrot syyn ;)

Ja työnantajan pitää antaa palkatonta vapaata ja syytä ei edes tarvi kertoa. Tietenkään palkatonta vapaata ei voi vaatia ylettömiä määriä, mutta sitä pitää saada muutama päivä jos vain ajoissa ilmoittaa. Ja jos itse olisin sellaisessa työpaikassa jossa en palkatonta saisi vaikka ajoissa ilmoittaisin, niin sanoisin varmaankin, että mua ei täällä firmassa sitten kai tarvita :girl_mad:

Ihmisiähän kaikki ollaan ja varmasti kaikki ymmärtää, että pari-kolme päivää pitää saada järjestää viimeisiä juttuja :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä kun aloitit ketjun PinguPieni, olen pohtinut aivan samaa asiaa. Meillä häät on n. 600km päässä kotoa, ja kaaso sekä bestman esimerkiksi asuu samalla paikkakunnalla kuin me. Luulen että yritämme saada miehen kanssa päivän tai pari lomaa ennen häitä (matkoihin menee jo 8h per suunta) ja tähtäämme paikalle torstaina, hieman riippuen siitä käynkö koekampauksessa ja -meikissä aiemmin keväällä vai vasta juuri ennen häitä. Kaaso ja bestman ottavat vain perjantain vapaaksi, eli ovat paikalla pe iltana ja matkaavat jo sunnuntaina takaisin kotiin.

Meidän tilannetta helpottaa pitopalvelu, heillä pakettiin kuuluu pöytien koristelu paikkakortteja myöten, kunhan vain tuodaan tavarat perjantaina ja ohjeistetaan. Luultavasti hoidamme perjantaina itse ne muutamat koristelut joihin meitä tarvitaan, mutta en ole edes hankkimassa kovin suureellista juhlapaikan koristelua juuri tämän etäorganisoinnin vuoksi.

Mulla taas hankaloittaa sen verran että kirjoitan nyt gradua ja saatan "pahimmassa tapauksessa" valmistua juuri ennen häitä, katsoisivatkohan pahalla jos hakisin töitä kesälle ja ilmoittaisin että tämä tyttö lähtee kyllä heti viettämään häitä ja on sen ja sen päivän poissa :grin:

Jos tässä samassa ketjussa saa kysyä, kuinka te muut etämorsiamet olette suunnitelleet kotiinpaluun / mahdollisen häämatkalle lähdön?

(Muokattu kirjoitusvirheitä - ei osaa kirjoittaa näin aikaisin..)

Muokattu: , käyttäjä: Mokka

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mokka , tilanteenne kuulostaa todella tutulta! Itsellänikin työpaikka on hääpäivän koittaessa eri kuin nyt tai sitä ei välttämättä ole ollenkaan, mutta luotan kyllä siihen, että ainakin sen perjantain saan vapaaksi. (Kiitos millamillalle selvennyksestä, noinhan se tietty on)

Meillä varsinaista häämatkaa ei tule ainakaan heti häiden jälkeen, mutta en kyllä haluaisi palata kotiin saman tien häiden jälkeisenä sunnuntaina. Varmaan yritämme siis saada vapaat molemmin puolin viikonloppua eli sunnuntain saisi sitten rauhassa viettää perheen ja sukulaisten kanssa, rääppiä ruokia ja kertailla lauantain tapahtumia :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos tässä samassa ketjussa saa kysyä, kuinka te muut etämorsiamet olette suunnitelleet kotiinpaluun / mahdollisen häämatkalle lähdön?

Me lähdetään häämatkalle vasta myöhemmin, mahdollisesti ensi keväänä pääsiäisen aikoihin. Hyvä että ei lähdetty heti häiden jälkeen, mulle nimittäin iski jännityksen lauettua odotetusti flunssa ;)

Kotiin palasimme häiden jälkeisenä päivänä, vaikka mulla olikin vielä maanantai vapaata töistä, sillä meidän täytyi palauttaa vuokrapuvut maanantaina pukuliikkeen aukioloaikana (puvut oli siis vuokrattu kotipaikkakunnalta). Sunnuntaina nautimme sviitistämme noin klo 14 asti, sitten meidät haettiin vanhempieni luokse rääppiäisiin ja kuvia katsomaan ja seitsemältä illalla lähdettiin junalla kotiin. Me siis autottomina kuljettiin hääpaikkakunnalle ja takaisin junalla, puvut ja muut hääromppeet mukana, ja selvittiin siitäkin :D Osa häälahjoista tosin täytyi jättää vielä vanhempien luokse ja otetaan ne mukaan sitten seuraavalla visiitillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mukava kuulla, että muillakin on tällaisia hieman päättömiä projekteja järjestää häät satojen kilometrien päähän :D Luultavasti mekin menemme häämatkalle sitten myöhemmin, on helpompaa.

Jos sille perjantaille jotain tekemistä jättäisi, mitkä olisivat sellaisia jotka voisi / kannattaisi tehdä vasta silloin? Vai kannattaako käydä kaikki koekampaukset, kukkakeskustelut jne jo pari kk aiemmin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miun (öhöm, meidän...) häät on 250 km päässä asuinpaikastamme. Meillä homma hoituu suht helposti ensinnäkin siksi, että ollaan molemmat opiskelijoita, joten aikataulut on joustavampia kuin työssäkäyvillä ja toiseksi siksi, että häät on aika pienen budjetin projekti ja esim. kampaus ja meikki tehdään itse.

Mie oon nyt etukäteen hoitanut asioita esim. pitopalvelun kanssa. Koristeet on askarreltu kesän aikana. Maljakot on parhaillaan miehen äidillä pesussa. Puku on hankittu ja miehen puvun vuokrasta sovittu hyvissä ajoin. Koekampaus ja -meikki tehdään kaasosiskon kanssa täällä opiskelupaikkakunnalla tässä lähiaikoina, siis hyvissä ajoin ennen häitä sekin. (Häät siis marraskuun alussa)

Myö aiotaan mennä hääpaikkakunnalle keskiviikkona, kun häät on lauantaina. Keskiviikko menee siis varmaan oikeastaan siihen matkustamiseen. Todennäköisesti torstaina sitten lähinnä suunnitellaan ja rentoudutaan, perjantaina koristellaan juhlapaikka valmiiksi ja lauantaina sitten juhlitaan häitä.

Takaisin kotiin suunnataan häiden jälkeen sunnuntaina (omalla autolla muuten liikutaan). Maanantai ehditään näin ollen levähtää kotosalla ja tiistaina lähdetään heti aamusta häämatkalle, joka kestää pari viikkoa. Suunnitelmissa on, että pakataan häämatkaa varten jo ennen häihin lähtöä, niin ei tarvitse sitten kiireessä siinä maanantaina pakkailla.

Miusta tää meidän systeemi tuntuu toimivan näin ihan hyvin. Ei tuu kiire missään vaiheessa. Enkä stressaa ehkä niin paljon siinä paria päivää ennen häitä, kun suurin osa asioista on hoidettu kuntoon jo hyvissä ajoin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi!

ite meinaan kyl kans pitää lomaa varmaan 2-3 päivää ennen häitä. Ihan vaan jo senkin takia, että saa univelat pois ennen lauantaita! En mee nimittäin yhtään takuuseen kuinka uni tulee silmään häitä edeltävänä yönä :) Jos oon saanu univelat kuitattua niin pystyn kevyesti olemaan päivän vähäisilläkin unilla. Ja kuukauden loma siihen putkeen, koska häämatkalle lähetään heti seuraavalla viikolla. IHANAAA!! :)

Muokattu: , käyttäjä: nuttykitty

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli hääpaikkakunnalle parisataa kilometriä, ja mentiin itse sinne perjantaina, lähinnä siksi, että oltaisiin heti aamusta siellä (mulla muutenkin aikainen herätys mm. kampaukseen ja meikkiin) - mutta varsinaisia häävalmisteluja tehtiin tasan sen verran, että vietiin koristelutarvikkeet ynnä muut rekvisiitat juhlapaikalle odottamaan. Lauantaina sitten pari tuntia ennen vihkimistä menimme juhlapaikalle, jonne myös seremoniamestarimme tulivat, ja meidän valokuvauksemme aikana he pistivät koristeet paikalleen. Juu, ei ollut tuhansia eri härpäkkeitä, ja kun häät olivat ravintolassa, ei ollut mitään kokkaus-/pöydänkanto-/muita vastaavia nakkeja ;)

Häiden jälkeen lauantai-iltana jäimme seremoniamestareiden kanssa vain pikaisesti keräämään talteen otettavat tavarat pois (meillä oli häämatkatili, joten lahjoja ei ollut, ja mitään siivouksia tai vastaavia ei meidän tietysti ravintolassa tarvinnutkaan tehdä) - ja jotta meidän ei tarvinnut niitä roudata taksiin ja hotelliin, niin toinen seremoniamestari vei ne omaan kotiinsa, josta me ne seuraavana päivänä kotimatkan varrella noudimme.

Eli sunnuntaina tosiaan ajoimme kotiin ja tiistaina lähdimme häämatkalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo päivä-pari viime hetken valmisteluja varmasti riittää, jos homma on hyvin organisoitu ja muitakin ihmisiä on apuna.

Meillä on sikäli aika ihanteellinen tilanne, että mulla on 3 viikkoa joululomaa koulusta ennen häitä, hääpaikalle on vaan kymmenisen kilometriä ja juhlapaikan avaimet saadaan viimeistään torstaina. Nuo käytännön jutut painoikin hääpäivän ja juhlapaikan valinnassa aika paljon, kun haluttiin ettei viime hetkille tulisi kauheaa stressiä. Sulholla on jo häitä edeltävä viikko koulua, mutta kyllä sekin tarvittaessa pystyy lintsaamaan sieltä hiukan. Kaasolla on sama joululoma kuin mullakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään