Jump to content
Naimisiin.info

Listataan tähän piheimmät häälahjat :)


Guest Susannaliinis

Recommended Posts

Jep aina joku pihistelijä kiertää itkemässä kaikki netin lahjakeskustelut läpi että "yhyyyy ahneita jos ihmiset haluaa LAHJOJA juhlissaan, EI LAHJAT OO PÄÄASIA waawaawaa..." :DDDD Sori nyt mutta meinaan tikahtua nauruun kun luen jotain näin naurettavaa, jotka on epäilemättä kirjoitettu posket punaisina kun on serkkupojan häihin viety mariannepussi per seurue EIKÄ HÄVETÄ 8D

Normaalilta, vakaatuloiselta aikuiselta ihmiseltä on kohtuullista odottaa ainakin 50 euroa. Sitä se "kattaa omat ruokakulut" tarkoittaa. Myös 40 euroa on hyväksyttävä mutta alarajalla. Jollei sen verran kunnioita toisen panostusta häihin, onnea ja juhlapäivää niin suosittelen jättämään tulematta. :)

En ole naimisissa tai menossa mutta kaasona häissä, jossa kuuden hengen seurue ilmoitti v.p.:n jälkeen että eivät pääsekään kun varasivat ulkomaanmatkan (ja olivat siis ajoissa ilmoittaneet että tulevat). Lupasivat tuoda lahjan ja niin maljakko odottikin postilaatikossa myöhemmin. Ostettu valintatalosta, hinta 4,5e.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kun puolison äiti X oli menossa uudelleen naimisiin, puolison isä Y toimitti lahjaksi X:n ja Y:n häävideon vuosikymmenten takaa. Erostakin oli yli 15 vuotta. :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

Me saatiin perussähkövatkain viideltä työssäkäyvältä aikuiselta. Hääruoat/juomat maksoivat reilusti yli 100 euroa per vieras. Mutta hyviä kakkuja olen saanut vatkailtua!! :D

Link to comment
Share on other sites

Miehen kummilta saamamme kaksi kasvopyyhettä, joissa oli hääparin kuva. Toisessa pyyhkeessä morsian, toisessa sulhanen. Ja värit oli tietysti vaaleanpunainen ja vaaleansininen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En ole vielä omia häitä juhlinut, mutta en kyllä mitään ihmeellisiä lahjoja uskalla odottaa ainakaan niiltä jotka matkustaa kauempaa ja ovat jopa kaksi yötä hotellissa meidän häitä varten.

Itselle kun on osunut joillekin kesille kolmet tai neljätkin häät perätysten niin ei siinä tarvitse paljoa kesälomamatkalle lähteä, kun yksi hääviikonloppu vie hotelliöineen ja matkoineen yleensä ainakin sen 200 euroa(+lahja). Ja tämä siis lyhyen ajan sisällä kerrottuna muutaman kertaa + mahdollisesti osallistuminen polttareihin.

Jos joku miettii kaasojen ja bestmanien pieniä lahjoja niin ovathan he maksaneet jo osan teidän polttareista ja (toivottavasti) auttaneet järjestelyissä?

Yksiin häihin osallistuminen pohjoisessa olisi maksanut ainakin 600 euroa. Jos siihen vielä lahjat ja polttarit päälle.. *huoh* Ei lähdetty kun ei ollut yksinkertaisesti varaa.

No, ehkä tämä oli jonkun mielestä off-topic, mutta kyllä vierailta sitä rahaa vaan menee ihan helposti saman verran tai enemmänkin, kuin mitä juhlien järjestäminen per nuppi maksaa meille hääpareille. Jos pelkkää rahaa miettii kaikkien osapuolien kannalta niin ei näitä juhlia kannattaisi varmaan järjestää ollenkaan.

Nimim. kohta 30v ja viimeisen 5-6 vuoden aikana vähintään kolmet häät vuodessa osallistunut..

Link to comment
Share on other sites

Pakko laittaa myös kortensa kekoon, on niin mielenkiintoinen ketju.. :girl_sigh:

Se ettei tiedetä paljonko kustannukset häissä ovat ei kyllä mielestäni poista sitä tosiasiaa että on aivan moukkamaista tuoda muutama euro lahjaksi vallankin jos varallisuutta on. Ihan peruskoulu matematiikalla voisi päätellä ettei ruokailu ym. alle 20 e tee minkäänlaisissa häissä. Joten jos haluaa arvostaa ja muistaa hääparia, niin ainakin tuon summan raapii kasaan vaikka tyhjiä pulloja keräämällä. ;)

Minullahan on esimerkkejä näistä nolouksista vaikka muille jakaa.. Olimme pyytäneet rahaa koska tavaraa on kerätty jo vuosikymmenet eikä mitään puutu.

Pari erittäin hyvää ystävää eivät tuoneet mitään. Toisen mies jätti kokonaan tulematta (oli kuulemma ralleissa), tätähän eivät ilmoittaneet ollenkaan joten miehestä maksettiin pitopalveluun ihan normisumma. Bestikseni antoi perheineen 30e. Toimitusjohtaja perheineen 50e eivätkä peruneet poikansa tuloa..

Eräs hyvä ystävä toi ÄLYTTÖMÄN ruman pöytälampun, ilmeisesti Turkista ostetun, joka on niin hapero etten sitä mihinkään laittaisi. Eikä se meidän kotiin mihinkään sopisikaan, minkä ystäväni tietää tasan tarkkaan. Tämän otin ihan v*ttuiluna, koska emme ole muutamaan vuoteen olleet enää tekemisissä. Kutsuin häihin koska on perhetuttu lapsuudesta ja hänen vanhempansakin tuli äitini määräyksestä kutsua..

Sen sijaan kaasoni jonka rahatilanne on aivan toista luokkaa kuin toimitusjohtaja perheellä oli jostain raapinut kasaan 100e. Sitä ihmettelin että miten asiat voivat mennä näin? Ne kenellä olisi vaikka muille tarjota eivät tuo juuri mitään ja se kenellä ei juuri mitään ole antaa "viimeisensä". Kosketti todella!

Näinollen olen tullut siihen tulokseen että ihmiset eivät vain ajattele!

Ja kyse ei tokikaan ole siitä että kieli pitkällä oltaisiin vailla kaikkea mahdollista vaan mielestäni ihan perus kohteliaisuudesta ja siitä kuinka toimia "oikein".

Paras kaikista oli erään kaverini itsensä kutsuminen häihimme. Olimme viettämässä iltaa meillä isommalla porukalla ja tämä suht uusi tuttavuus oli juuri eronnut miehestään. Häämme tulivat puheeksi ja sanoin että alunperin oli tarkoituksena kutsua heidätkin häihin mutta erosta kuullessamme jätettiin heidät pois, koska emme tienneet eron syitä ja mietimme että jos välit ovat tulehtuneet ettemme aiheuta hampaiden kiristelyjä kutsumalla molemmat juhliin. Hän oli silmät pyöreenä että kyllä he voivat tulla yhdessä! Sanoin että asia ei ole enää ajankohtainen että kutsutkin ovat lähteneet jo viikkoja aiemmin eteenpäin. Hän järkkymättä sanoi että ei, kyllä he voivat tulla! Sanoin taas että vieraat on jo päätetty ja pitopalvelun kanssakin alustava vierasmäärä sovittu. Neiti ei kuunnellut ollenkaan, vaan soitti exälleen ja kysyi että lähtisikö ex kanssaan meidän häihin? Ex lupasi lähteä. Kaasoni kanssa vaihdettiin pitkiä katseita ja ajattelin sitten että ei kai auta kuin "kutsua" heidät virallisesti mukaan. Askartelin samantien samanlaisen kutsukortin kuin muillekin (tarvikkeita kun oli jäänyt ylimääräiseksi) ja toivotin tervetulleeksi juhliimme.

Tästä kaikki sitten lähteekin p*rsiilleen! :D

Tämä kaveri ilmoitti kaasolleni että toivoisi pääsevän myös polttareihini johon sanoin että sopii (ihan hauskaa seuraa tämä neiti kun oli).. Hän oli ollut mukana polttarijärjestelyissä MUTTA 3 päivää ennen polttareita ilmotti kaasolleni ettei pääsekään koska ei ole rahaa.. Kaaso joutui sitten nostamaan muiden polttarivieraiden maksua viimetipassa.. :( Tästä jo ajattelin että ei noin tehdä. Ei vaan tehdä ja jätetä muita pulaan.

Vastausta pyydetään päivän jälkeen neidin ex ilmoitti ettei tulekaan häihin, jonka johdosta sitten soitin neidille että mitä ihmettä?? Hän tuumasi että joo, ei tule ei. Ja lisäsi että on tiennyt asian jo viikkoja mutta saa kuulemma ex itse ilmoittaa peruutuksen että HÄN ei sellaisia soittele. Kiittelin sitten suorasanaisesti että ihan KIVA juttu, että pitopalveluun on jo mennyt ilmoitus ja olisin kerinnyt perumaan kyseisen exän jos neiti olisi voinut ilmoittaa että ex ei tule. Siellä hän sitten naureskeli vaan asialle. Sanoin suoraan että nyt rupee pikkuhiljaa v*tuttamaan koko touhu ja että yritän vielä perua exän osallistumisen. Mikä sitten onnistuikin, eli sain hänet pois listoilta. No sitten pariviikkoa ennen häitä neiti soittaa että onko vielä heille kaksi "paikkaa" että saattaisi saada jonkun miespuoleisen työkaverin tulemaan kanssaan häihin.. (TÄH?) Sanoin että peruutus on onnistunut (ei tullut mieleenkään että olisin jonkun kuokkimisen maksanut, vallankin kun oli vähän pahat fiilikset jo koko neidistä) ja että hänen varauksensa on enää pitopalvelussa. Hän sitten ilmoitti että tulee yksin. Hääpäivänä pari tuntia vihkimisen jälkeen sain tekstiviestin jossa hän pahoitteli että "helle teki tepposen, eikä päässyt tulemaan". Vastasin että "jotenkin arvattavissa." Ihan suunnattomasti otti päähän tuo toiminta, oli tosiaan hellepäivä. Mutta toisaalta esim. minun yli 80 vuotias mummoni pystyi häihin osallistumaan helteestä huolimatta.. Parasta tässä kaikessa on että hänen facebook toimintansa kyseisenä päivänä kertoi kyllä ihan muuta kuin "helteen tekemästä tepposesta". Tämä oli minusta tarinankertomisen arvoinen juttu!

Nyt tälle voi jo nauraa, mutta varmaan arvaatte että ettemme ole sen läheisimmissä tekemisissä kyseisen kaverin kanssa.. Meni jotenkin maku koko neitiin. ;)

Enkä halua häntä nähdäkään, koska tiedän etten osaa pitää suutani kiinni ja kertoisin hänelle suoraan mitä mieltä olen kyseisestä toiminnasta.. Joten viisain pysyä kaukana hänestä! ;)

Link to comment
Share on other sites

Meitä on niin moneen junaan.. Mä olen kyllä kuullut yhden pariskunnan saaneen samalle kesälle kutsun kahdeksaan hääjuhlaan, joista vain yhdet meni päällekkäin. Jos jokaiselle parille antaa lahjaksi 100 euroa niin eihän se tee kuin 800 euroa.. Plus kaikki muut menot kyydeistä juomiin ja polttareihin.. Huh.

Link to comment
Share on other sites

Miehen kummilta saamamme kaksi kasvopyyhettä, joissa oli hääparin kuva. Toisessa pyyhkeessä morsian, toisessa sulhanen. Ja värit oli tietysti vaaleanpunainen ja vaaleansininen.

Mun mielestä tässä lahjassa ei kyllä oo mitään pihiä tai noloa.. Mä oon just tommonen, että kuvittelen aina keksiväni jonkun tosi henkilökohtasen lahjan ja oon sit ihan pähkinöinä et jee miten huipun lahjaidean sain. Kauheeta, jos kaikki lahjan saajat onkin ajatellu jotain tollasta! Mä oon siis vieny esim. bonsai-puun, jonka olin siirtäny itse koristelemaani maisemaan ja lupauksen huolehtia siitä häämatkan ajan. Hyville ystävilleni annoin käsinpuhalletun vanhan pullon, jonka sisään kirjoitin kirjeen siitä, mitä hääpari minulle merkitsee. Halpoja lahjoja joo, eikä varmasti ole kattaneet mun kustannuksia edes kahvin osalta, mutta jos kuukausitulot on 700€ ja vuokra 420€, niin ei kerta kaikkiaan pysty kovin montaa kymppiä repimään häälahjaan. Kauheeta, jos lahjojen saajat ei olekaan olleet yhtä innoissaan näistä mun henkilökohtaisista lahjoista! :girl_cray:

Link to comment
Share on other sites

itse vähän jännityksellä odotan omia häitämi, nohh..

Kun miehen kaveri meni naimisiin, annettiin 200e lahjakortti kylpylään, johon olivat menossa häiden jälkeen. Olemme nelihenkinen perhe, mutta pienempi summa olisi tuntunut tökeröltä. Olivat sillä sitten kuulemma maksaneet kylpylän ja ostaneet tuoreelle vaimolle puhelimen säästämillään 200e. Tämän lisäksi polttareihin paloi noin 800euroa. Ja heillä ei edes ollut varsinaisia juhlia, vaan kakkukahvit vain.

Itse kai panostaisin lahjaan vähän sen mukaan, miten hyvin tunnen pariskunnan. Jos on ihan joku puolituttu jota ei ikinä nää eikä oikein edes tunne tms niin jokin pieni lahja olisi ihan riittävä, mutta mitä tutumpi pari sitten, niin sitä enemmän satsaa lahjaan.

Ja itse haluaisin mieluummin rahaa tai lahjakortteja, kuin krääsää ja asioita mitä ei oikeasti sitten tarvitsisi/kehtaisi edes käyttää. Mieluummin vaikka 5e sitten jos ei muuta keksi.

Henkkoht en ole ikinä oikein noita kimppalahjoja ymmärtänyt.. varsinkaan jos siihen osallistuu useampi henkilö/pariskunta. Koen sen laiskuutena/välinpitämättömyytenä panostaa lahjaan ja ajatukseen..

Link to comment
Share on other sites

Saimme hyvintoimeentulevalta pariskunnalta lahjaksi tavallisen keittiöveitsen, ei siis minkään hienon tai erikoisen, vaan ihan sellaisen perus-yleisveitsen, yhden kappaleen. Ei muuta. Veitsen hinta kaupassa 14 euroa. Eli heidän lahjansa arvo oli 7 e /hlö.

Toiselta varsin varakkaalta pariskunnalta saimme neljä juomalasia. Olisi nyt ollut edes se 6 kpl, mitä lahjalistalle oli merkitty...

Yhdeltä sukulaisperheeltä saimme muumimukin ja itse tehdyn kammottavan taulun.

Meidän häiden ruokailut maksoi 70e/lärvi, ja kaikilla oli tiedossa että ovat vähän pykälää hienommat juhlat. No, väliäkö näillä, mutta kyllä nää lahjat kieltämättä hiukan huvitti.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Miehen kummilta saamamme kaksi kasvopyyhettä, joissa oli hääparin kuva. Toisessa pyyhkeessä morsian, toisessa sulhanen. Ja värit oli tietysti vaaleanpunainen ja vaaleansininen.

Mun mielestä tässä lahjassa ei kyllä oo mitään pihiä tai noloa.. Mä oon just tommonen, että kuvittelen aina keksiväni jonkun tosi henkilökohtasen lahjan ja oon sit ihan pähkinöinä et jee miten huipun lahjaidean sain. Kauheeta, jos kaikki lahjan saajat onkin ajatellu jotain tollasta! Mä oon siis vieny esim. bonsai-puun, jonka olin siirtäny itse koristelemaani maisemaan ja lupauksen huolehtia siitä häämatkan ajan. Hyville ystävilleni annoin käsinpuhalletun vanhan pullon, jonka sisään kirjoitin kirjeen siitä, mitä hääpari minulle merkitsee. Halpoja lahjoja joo, eikä varmasti ole kattaneet mun kustannuksia edes kahvin osalta, mutta jos kuukausitulot on 700€ ja vuokra 420€, niin ei kerta kaikkiaan pysty kovin montaa kymppiä repimään häälahjaan. Kauheeta, jos lahjojen saajat ei olekaan olleet yhtä innoissaan näistä mun henkilökohtaisista lahjoista! :girl_cray:

Mun mielestä sun lahjat oli ihania! :)

Jotenkin suloisia ja hymyilyttäviä. Musta ois ainakin kivempi saada juuri tuollainen lahjan antajan oma kaunis ajatus, kuin joku överikallis lahjakortti johonki kökköravintolaan.

Mieheni tuossa sanoi, kun luin hänelle näitä teidän kirjoittamia juttuja ihan suu avoimena hämmästyksestä:

" Jos teillä on pokkaa kirjoittaa täällä netissä kaikkien luettavaksi tuollaista, kuinka paljon lahjat teille merkitsevät, niin ensi kerralla kun pidätte jotkut juhlat, mihin laitatte kutsut, laittakaa siihenkin sitten samalla pokalla että lahjatoiveena on iso tukku rahaa taikka ihan törkeen kallis tavaralahja/lahjakortti. Sama kai se on, jos ilmaisette ajatuksenne suoraan kutsussa kun vieraat voivat lukea ajatuksenne myös täällä häiden jälkeen!"

Ja olen muuten samaa mieltä mieheni kanssa! Kaikilla ei vain ole rahaa! Ehkä meidän, joilla ei ole varaa maksaa häitänne takaisin, pitää jäädä kotiin. Ottakaa huomioon että sen kesän aikana muillakin saattaa olla häänsä!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meidän lahjat siis eivät olleet persoonalliset, vaan jostain halpakaupasta ostetut ja ne "kuvat" oli siis sellaiset hahmot, ei meidän kuvat. Kortti tai vaikka kirje olisi ilahduttanut paljon enemmän, kuin meille täysin turhat, liian pienet pyyhkeet edes kasvopyyhkeiksi.

Persoonallisuus on ok, mutta tuollainen turha ja persoonaton lahja vaan jotenkin kiusallinen...

Link to comment
Share on other sites

Ei kai ihmiset oikeasti veivaa pitopalvelun kanssa yhden tai kahden ihmisen peruuttamisen takia? Ymmärrän, jos kyseessä on 10 hengen ravintolaillallinen ja joku peruuttaa, mutta suuremmissa porukoissa yhden ihmisen puuttuminen ei paljon kustannuksia pienennä. Pitopalvelun on aina varauduttava +-10 hengen mukaan. Tai ainakin vanhalla työpaikallani toimittiin näin. Eli toisinsanoen jos 100 hengen juhlista yli kymmenen putoaa pois, on se ilmoittamisen arvoinen asia, se jo tuntuu laskulla, yhden tai kahden ihmisen putoaminen ei tunnu missään.

Ei liittynyt aiheeseen, mutta oli vaan pakko kysyä, tekeekö joku oikeasti noin...

Link to comment
Share on other sites

No joo, se tosiaan tetysti riippuu niin palveluntarjoajasta.

Edellisessä työpaikassani lasku naputettiin viimeisen ilmoittautumispäivän perusteella, eli paljonko väkeä siihen mennessä on ilmoitettu. Jos syöjä olikin 10% enemmän, ei sitä laskutettu, mutta oletettavaa on, että ruoan menekki on tuolloin suurempi, ja se ei ole enää pitopalvelun vika jos ruokaa ei jää esim. yöpalalle. Jos taas syöjiä on se 10% vähemmän kuin mitä on ilmoitettu, on laskusta voitava neuvotella, ja useasti päästään molempia osapuolia tyydyttävään sopimukseen.

Tarkoitin tuolla veivaamisella lähinnä sitä, että pitopalvelulle on hieman turhauttavaa, jos muuttuvaa ruokailijamäärää ilmoitetaan kahden päivän välein. Kannattaa odotella rauhassa viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ja sitten ilmoittaa lopullinen lukema. Jos vielä porukasta joku tippuu, sille ei voi vaan mitään. Pitopalvelu hinnoittelee yleensä koko paketin, ei pelkästään henkilökustannuksia, joten heidän valmistamaansa ruuan/työn määrään yhden tai kahden ihmisen putoaminen ei vaikuta tippaakaan. Ihmiset vaativat vain alennuksia ja se on aina pitopalvelulta pois.

Link to comment
Share on other sites

Aaaa, joo, siis me ootettii kyl vikaan maholliseen päivään, pari ihmistä ei vaan tullu, eikä ilmottanu mitää. :( Enemmän tietty harmitti ettei ko henkilöt tullu, mut kyl se rahaki kirpas. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

noon tä on vaikea "subject meille " siksi olen italialainen ja mies suoma... ja tiesin että suomessa annetan pieni lahjat.mutta että tuli 1 lahja kolmelta perhelta ja oli mieheni siskot ja veli (en osa suomeksi)mutta me saimme.. nording walking sticks..vesi pullo ja treeni matto plus kirja!!!Besides being disappointed of the cheap gift..i was deeply offended since they all know well i dont do much walking,due to my work/ making me tired,plus other health issue ,,so anyway..you dont give some sport gear to people who are not at all interested in it...plus it sounded like one way to help me/us loosing weight (im a big girl).so i thought its none of their business what we liek to do in free time,,this is us,,we are different coupld from finnish ones..we like to do other things...and i never heard in my life of giving this kind of gift for a wedding...so we go from an extreme to another and i can never accept this shit,,so result we will definitly now stop visiting even the one sister we did get better along with..now the circle is closed...f......g pihi people..and thinking that we always bought some small gift to their kids..

Link to comment
Share on other sites

^ Based on what you told, maybe your husband's family thought it would be very Finnish to give walking sticks? Because it is. Not as a wedding present, but as an item itself. Very Finnish. :) So maybe they didn't want to offend you, maybe they just thought it would be funny to give something typical from your husband's home country..?

I have to admit, that it wasn't the smartest move, especially if you don't walk much. But perhaps they just didn't think it through?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enoni ja hänen vaimonsa eivät tulleet häihin (peruivat häiden aattoiltana, joten paikatkin oli jo merkitty heidän nimillään). Kuitenkin halusivat välttämättä lahjan antaa...antoivat ruttuisen, jotain nalle- ja puputarroja täynnä olevan 50€ lahjakortin omaan kauppaansa (pelkästään ruokakauppa), jonne täältä n.300km...jepjep. Siis okei, summa ei ole pihi, mutta mutta...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oikeasti?! Kyllä suoraan sanottuna hävettää teidän puolesta. Ette ansaitsisi yhtäkään vierasta tai lahjaa juhliinne. Ihan sama kuinka monta euroa olette "sijoittaneet" vierasta kohden. Jo tämä koko ketju "piheimmät lahjat", saati sitten kaikki valittajat ovat törkeyden huippu. Toivottavasti joskus tulette ymmärtämään yhdessä juhlimisen todellisen tarkoituksen ja asioiden oikean arvon.

Ja kyllä, olen myös itse pitänyt viime kesänä hääni, johon jätti tulematta ihmisiä ilmoituksesta huolimatta ja vieraat toivat hyvin erilaisia lahjoja. Se ei vaan todellakaan ole se häiden perimmäinen tarkoitus punnita niitä rahalla. Meillä oli parhaat juhlat ikinä, jossa ihmiset saivat syödäkseen ja juodakseen.

Miettikää. Oikeasti.

Link to comment
Share on other sites

Muutama ihminen tuli ilman lahjaa / eivät olleet tallettaneet rahaa tilillemme (toivoimme ensisijaisesti avustusta häämatkaa varten). Hieman kyllä ihmetytti, mutta no, tapansa kullakin. Onhan meitä ihmisiä ja elämäntilanteita monenlaisia.

Sulhasen sisarukselta perheineen saatiin 50 euroa. Oltaisiin ehkä odotettu hieman enemmän.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mun on kyllä pakko sanoa että yhtään pihiä lahjaa ei tullut (parilta tyypiltä ei kyllä tullut edes korttia, liekö hävinnyt vai eikö vaan hommattu...) nohvmut anyway, ne lahjat ja rahat mitä tuli, ei todellakaan ollut antajaansa nähden pihejä.. en kyllä jäänyt karvastelemaan yhtäkään lahjaa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...