Jump to content
Naimisiin.info

Palveluntarjoajien suhtautuminen


Branilla

Recommended Posts

Oletteko saaneet yhtään kielteisiä reaktioita, kun palveluntarjoajalle (olipa sitten hääpaikka, valokuvaaja, tai mikä vaan) on selvinnyt, että kyse on kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen häistä? Itse olen miettinyt, että en millään haluaisi joutua tilanteeseen, jossa keikka otettaisi vain rahan takia, mutta tilanteessa näytettäisiin sitten nyrpeää naamaa. Jos vaikka sen onnistuu aiemmin piilottamaan niin koko hääpäivää sitä on varmasti vaikea pitää omana tietonaan, ilman että se ihmisestä jotenkin välittyy.

Muokattu: , käyttäjä: Branilla
Link to comment
Share on other sites

meillä ei ole kokemusta kuin yhdestä paikasta, mutta vastaan nyt silti. :)

omat häämme järjestettiin pohjois-pohjanmaalla pienellä maatilamatkailutilalla, jossa omistajapariskunta oli n. 55-60-vuotiaat ja heidän toimestaan järjestyi myös pitopalvelu. kävimme pitkään sähköpostikirjeenvaihtoa asian tiimoilta pitkin talvea (häät olivat kesällä), koska välimatka meidän kotoamme hääpaikalle on yli 500km. jossain vaiheessa puolisoni kehotti minua mainitsemaan, että olemme naispari, ettei mitään ikäviä yllätyksiä tulisi. kysyin yhdessä sähköpostissa, onko heille ongelma se, että olemme naispari ja sain vastaukseksi, että asia ei ole ongelma. kun kävimme kevättalvella juhlapaikalla, niin omistajapariskunnan nainen kertoi, että heillä järjestetään hyvin erilaisia juhlia ja juhlavieraita on laidasta toiseen. muistaakseni olimme ensimmäinen naispari, jonka häät he saivat järjestettäväkseen, mutta hän sanoi, että välillä he joutuvat tarkasti piilottamaan esim. televisiot tai ottamaan tauluja pois seiniltä, koska juhlavieraiden uskonnollinen vakaumus sitä vaatii.

mitään ongelmaa ei siis koitunut siitä, että satuimme olemaan naispari. :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä ei ollut pk-seudulla ongelmia minkään tahon kanssa. Vähintäänkin oli asiallista palvelua kaikilta, ja aika moni tuntui pitävän sitä vain positiivisena, että olemme naispari. "Vähän erilaista" tai "ei siis tällä kertaa jäykkiä sulhasia" (tosin lupasimme jäykän morsiamen tilalle :girl_haha: ) -tyyppisiä kommentteja tuli paljon.

Sen verran olen oppinut, että tuon asian heti esiin. Esim. tarjouspyynnöissä laitoimme viestin alle molempien nimet ja puhuimme tilaisuudesta nimellä "häät". Kerran tai kaksi kysyimme ihan suoraan, että onkohan tuo ongelma. Muistaakseni ainakin valokuvaajalta kysyttiin, koska lopputulos olisi muuten voinut olla kiusallinen. No, ei ollut mikään ongelma.

Neuvoni on siis, että tuokaa asia jollain tavoin esiin, vaikka vain ohimennen. Jos teille tulee epävarma olo, niin kysykää toki suoraan. Kyllä sen ihmisistä aistii, jos meinaavat jatkossa nyrpistellä. Hauskaa hääsuunnittelua, se on ihanaa! :D

Link to comment
Share on other sites

Ei meillä suoranaisesti ole ongelmia tullut eteen, mutta muutamalle on saanut oikein vääntää rautalangasta.

Viime viikonloppuna häämessuilla eräs näytteilleasettaja ei suostunut ymmärtämään että meillä on molemmilla häät toukokuussa(todella yllättävää jos ollaan menossa siis yhdessä naimisiin :D). Ja vielä lähtiessä halusi välttämättä antaa molemmille omat alennuskupongit kun tuskin yhdellä selvitään. Häämessuilla on tietty paljon morsiammia ja kaasoja yhdessä liikenteessä, mutta silti :D

Häiden ulkopuolella sänkykaupassa ei myyjä tajunnut vielä ostosta maksettaessa että nyt ostetaan sänkyä pariskunnalle. Esitti vain kaikki kysymykset minulle vaikka puolisoni seisoi vieressä. Ja onhan noita muitakin, mutta ovat aina olleet sitä luokkaa ettei myyjä ymmärrä että kyseessä on avopari. Hapanta naamaa ei olla koskaan taidettu saada.

Link to comment
Share on other sites

Häät tuntuu olevan myös niin iso bisnes, että asiakaspalveluhenki on ihan huipussaan. Verrattuna esim. pankkikokemuksiin oli hääasioiden hoitaminen tosi helppoa. Mikä tavallaan on vähän hassua, koska pankkisuhde kestää potentiaalisesti vuosikymmeniä, häät on kertaluontoinen tapahtuma. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä on huono kokemus ainoastaan yhdestä ompelijasta, jonka palveluksia emme luonnollisestikaan sitten käyttäneet. Onneksi niin, sillä löysimme todella herttaisen vanhemman rouvan, joka valmistaa meille toivomamme puvut. Hän ei ole kertaakaan kohdellut meitä mitenkään "erikoisesti" tai emme ole joutuneet selittelemään esim. naimisiinmenoamme, vaan olemme kerrankin saaneet olla ihan tavallisia asiakkaita :) Myös juhlapaikkamme väki vaikuttaa mukavalta ja palvelualttiilta. Yllättävän vähän tässä hääsuunnittelussa on saanut nyrpeää kohtelua osakseen. Muissa asiakaspalvelutilanteissa sitten valitettavasti sitäkin enemmän, mutta onneksi jaloillaan voi äänestää.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Haluaisin tähän laittaa oman kokemukseni. Olemme siis kaksi naista, jotka häitään suunnittelevat. ehkä olin niin naiivi ja typerä, että kun olemme kyselleet tarjouksia pitopalveluista, juhlapaikoista jne. en kaikkiin ole huomannut laittaa meidän molempien nimeä. sähköposteihin olen laittanut, mutta esim. monella pitopalvelulla on sivuillaan lomake, jonka kautta pyytää tarjous ja niihin olen laittanut vain oman nimeni.

No löysimmekin jo hyvän pitopalvelun, Pito-Piiat, ja lähetin tarjoukseen vahvistuviestin, jonka allekirjoitin molempien nimellä. Vastauksena tuli viesti, jonka piti ilmeisesti mennä yrityksen toiselle työntekijälle. Siinä luki, että täytyy ilmeisesti pitkällä tikulla arpoa kuka juhliin menee jos kerran vieraatkin ovat kaikki samaa paria, kuten pari itse.

Mieli pahoittui tästä sen verran, että emme tietenkään heitä ota, vaikka pahoittelivat.

Suosittelen siis, että heti alkuun tulee ilmi, että kyseessä on muu kuin heteropari.

Link to comment
Share on other sites

tuollainen "palveluntarjoaja" kyllä saa omaan nilkkaansa ja kovaa jos asenne on tuo. olikos se niin, että hyvää palvelua saadessaan ihminen kertoo siitä keskimäärin kahdelle ihmiselle ja huonoa palvelua saadessaan siitä kuulee 6-10 ihmistä? no, näissä piireissä sana kulkee nopeasti eikä varmaan tarvitse kyseisen paikan enää vaivata päätään hääparin tai vieraiden sukupuolilla tai seurustelusuhteilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Moiks

Olemme miespari ja meidän juhlamme ovat heinäkuussa, yllättävän normaalia olemme saaneet ja paikka mikä valittiin valmistaa häävieraille rosvopaistia miehiseen makuun ; ), missään vaiheessa tähän mennessä ei ole valittamista ollut. Tosin teimme tarjouksessakin selväksi heti alussa että kyse on parisuhteen rekisteröinti juhla, eikä varsinaisesti olla puhuttu sanalla häät, joka voi olla vielä aika vieras käsite monille. No ns hääfirmat joiden kautta tilattu kutsukkortit yms ovat olleet yliystävällisiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Naispari, häitä ei nyt vielä mietitä kun asutaan kukin tahoillamme: minä Suomessa ja puolisko Kaliforniassa. Mutta ollaan kuitenkin ajateltu otattaa seuraavalla visiitillä yhdessä romanttisia ja herkkiä kuvia ja silloin kysyin valokuvaajalta heti suoraan, että kuinka hän suhtautuu naispareihin. Tietysti tämä myös tähän vaikuttaa oma avoin suhtautumiseni asiaan, vaikka näytän varmasti hapanta naamaa takaisin, jos joku suhtautuu kehnosti.

Valokuvaajalle ei samansukupuolisuus ollut mikään ongelma, ja onneksi tähän asenteeseen törmää huomattavasti useammin. Vaikka kyllähän ne tulevaisuuden hää/mitkäliejuhlat vähän jännittää, että mitä palveluntarjoajat tuumaa. Rahoja ei huvittaisi antaa sellaisille, jotka sitten tirskuu tai nyrpistelee selän takana.

Link to comment
Share on other sites

Olen soitellut läpi pääkaupunkiseudun nuorisoseuroja sun muita, ja etsinyt kohtuuhintaista hääpaikkaa. Jokaisesta olen varmuuden vuoksi kysynyt, onko suhteemme sukupuolijakauma ongelma, sillä en todellakaan halua päätyä tilanteeseen, jossa saan kuulla kaksi viikkoa ennen häitä, että paikka menee vaihtoon, koska lesbohäät eivät sovikaan seuran ideologiaan. Täytyy sanoa, että olen ollut positiivisesti yllättynyt, sillä yleisin reaktio kysymykseeni on ollut "Herranjestas ei tietenkään ole mikään ongelma! Kauheeta, joudutteko te oikeasti kysymään tommosta?" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meilläkään ei ole tullut mitään negatiivisia kokemuksia vastaan. Hääpukuliikkeitä kiertäessämme saimme hyvää palvelua, eikä kukaan hämääntynyt, kun kävi ilmi että olemme menossa naimisiin toistemme kanssa. Yksi jopa pyyteli kovasti anteeksi kun ei ollut heti tajunnut (vaikka emme edes olleet tuoneet esille mitään, mistä olisi voinut tajuta).

 

Tarjouspyyntöjä lähetellessämme laitoimme aina molempien nimet alle. Keneltäkään emme kysyneet, että eihän heillä ole ongelmaa, ja palveluntarjoajia tavatessamme on ollut ihmisten olemuksesta selvää, että mitään ongelmaa ei ole. On kyllä helpottavaa, että asenteet ovat parantuneet, eikä varmaan olla oltu edes ensimmäinen samaa sukupuolta oleva häitä järjestävä pari. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 4/9/2012 at 13.41, Viljaana said:

yleisin reaktio kysymykseeni on ollut "Herranjestas ei tietenkään ole mikään ongelma! Kauheeta, joudutteko te oikeasti kysymään tommosta?" :)

Ai että on ihanaa kuulla, että tuollaisiakin vastauksia saa! Mä sain tästä (joskin vanhasta) ketjusta kyllä muutenkin voimaa järjestää meidän häitä, oon vähän kauhistellut mielessäni että kuinkahan kauan järjestelyissä menee kun joutuu tätä samansukupuolisuudenkin kysymystä pohtimaan. :/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...