Guest Kerttuli

Kihlalahjat ilman kihlajaisia?

35 viestiä aiheessa

Moi!

Mitä mieltä olette tästä. Menimme kihloihin, ja ilmoitimme samalla hääpäivämme. Koska häät ovat jo

pian ovella, emme pitäneet kihlajaisia lainkaan. Emme myöskään alun perin odottaneet saavamme lahjoja.

Kuitenkin morsiamen vanhemmat, kummitäti ja isovanhemmat muistivat kihlaparia lahjoilla. Sulhasen puolelta emme ole saaneet sitten yhtikäs mitään. Onkohan tästä syytä loukkaantua? En siis olisi toivonut mitään kallista tai muuta, vaan yksinkertaisesti muistamista ja sen kautta ikään kuin "hyväksyntää" kihlauksellemme. Mitä mieltä olette?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kannata loukkaantua. Voihan olla, että ette saa myöskään häälahjaa sulhasen puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei minunkaan mielestäni kannata loukkaantua, ihan jo siitä syystä että ihmisillä on erilaisia tapoja ja tottumuksia näissä asioissa. Jos sulhon sukulaiset eivät ole muutenkaan sellaista "muistelevaa" porukkaa, niin ei ole ihmekään ettei heiltä lahjoja tullut. En olisi ehkä itsekään osannut lahjaa ostaa jos ei varsinaisia kihlajaisia edes ollut. Tuskinpa tuo nyt kuitenkaan tarkoittaa ettei teidän kihlaustanne olla hyväksytty :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ei kihlajaisia = ei toivota lahjoja eikä sen kummempaa muistamista. Itse olisin loukkaantunut vain siinä tapauksessa, etteivät sulhasen vanhemmat (muista sukulaisista nyt viis) edes onnittelisi millään tavalla.

Mä olin itse asiassa aika yllättynyt, kun jotkut mun sukulaiset muistivat meitä lahjoilla, vaikkemme järjestäneet kihlajaisia ja odotimme ihan vain onnitteluja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me mentiin viime talvena kihloihin, eikä kyllä edes tullut mieleen järjestää mitään kihlajaisia vain sen vuoksi.. en mä tiedä, musta se tuntui vähän väkisin väännetyltä juhlalta. Lahjoja saatiin kuitenkin, en kyllä enää yhtään muista että mitä :D Paitsi kummeilta lahjakortin kodin ykköseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni ei pidä loukkaantua jos ei saa kihlalahjoja. Varsinkaan, jos ei edes pidä kihlajaisia. :) Ei monille sukulaisille se nuoren kihloihin meno niin iso juttu ole. Häälahjoja voi sitten odottaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miellä vanhemmat olivat ainoat, jolta saimme kihlalahjat... emmekä pitäneet kihlajaisia. En edes odottanut mitään lahjoja, en tainnut edes tietää, että niitä on tapana ostaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ei ollu juhlia mielläkään, vain tekstarilla ilmoitettiin lähimmille sukulaisille ja silti morsiamen puolelta (aikaa jo 5vuotta niin ei muista tarkkaan) varmaan vanhemmat, isovanhemmat ja kummit osti jonkun lahjan, kummit kutsui heille kotiin kihlajaiskahvillekin :) lisäksi sulhasen puoli onnitteli ja yhtään lahjaa ei edes odotettu, ei tiedetty et sellainen on edes tapana.

edit.yritän siis sanoa etten minä ainakaan loukkaantuisi

Muokattu: , käyttäjä: murkeli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekään ei pidetty mitään kihlajaisia. Minun vanhemmilta saattiin isoisoisän hopeinen puurolusikkapari ja kummini laittoivat postissa lahjakortin. Yksi yhteinen tuttavapariskunta antoi myös pienen lahjakortin. Miehen vanhemmat onnittelivat sydämmellisesti, mutteivat antaneet lahjaa. En minä siitä loukkaantunut, appivanhemmat olivat kuitenkin ihan oikeasti iloisia meidän puolesta mikä oli minulle tärkeintä. Sen sijaan miehen sisko ei edes onnitellut, se kyllä jäi vähän ihmetyttämään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni ei ole syytä loukkaantua...jokaisella tapansa ja tyylinsä. Jos ei ole kihlajaisia niin ei syytä odottaa lahjojakaan. Meilläkään ei ollut kihlajaisia kun sulho ei mikään mahdoton juhlaihminen ole ja minullekaan ne ei mitenkään välttämättömyys ollut, häät juhlitaan sitten kunnolla! :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En loukkaantuisi. Meillä päin ei ole lainkaan tapana antaa lahjoja kihlautumisen takia (ellei tietenkin joku pidä ihan juhlat sen takia). Me muutimme pari viikkoa kihlautumisen jälkeen ja pidimme tuparit, saimme siinä muutamilta tupari/kihlajais lahjat mikä oli ihan täysi yllätys. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kannata loukkaantua. Tapoja on niin monia.

Me saimme kihlajaislahjoja osalta sukulaisista, vaikka niitä emme toivoneetkaan. Emme kuitenkaan kaikilta, mikä on mielestäni ok, koska emme pitäneet minkäänlaisia juhliakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miksi ihmeessä loukkaantuisit, jos et alunperinkään odottanut lahjoja?

Minusta on ihan normaalia, ettei kihlautumisen yhteydessä anneta lahjoja, ellei erikseen järjestetä kihlajaisia. Tietenkin eri asia, jos sulhasen suvussa on ollut tapana antaa lahjoja ja esim. muut sisarukset ovat saaneet kihlajaislahjat ilman juhlien järjestämistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen samaa mieltä ylläolevien kanssa. Ei kihlajaisia = ei lahjoja.

Me emme pitäneet kihlajaisia ja jotkut muistivat lahjalla tai kortilla, jotkut eivät edes onnitelleet. Olimme kiitollisia muistamisista, mutta ei käynyt mielessäkään pahastua siitä ettei meitä muistettu. Emme me myöskään tarvinneet kenenkään hyväksyntää ratkaisullemme, vaikka emme mitään paheksuntaakaan kyllä kohdanneet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekään ei pidetty varsinaisia kihlajaisia, mutta kun joulun tienoilla oltiin koolla molempien perheiden kanssa erikseen, niin siinä samalla juotiin kihlajaiskaffeet. Miehen perheeltä (vanhemmat ja sisarukset perheineen) tuli lahja, mutta meillä pohjanmaalla kihlautumista muistetaan laajemmin. Sieltä puolelta tuli lahjoja mun vanhemmilta, mammalta (miehen isovanhemmat tosin eivät ole enää elossa), äidin siskoilta, mun kummeilta, äidin serkulta ja tädiltä perheineen sekä mamman siskolta. Vähän sitten jotenkin harmitti, että pitäisikö heille lähettää jotain kiitoksia muistamisesta, kun ei niitä kihlajaisiakaan pidetty. Eikä olla kaikkia häihinkään kutsumassa. Mutta toisaalta, kait se on heidän oma asiansa jos kerran halusivat muistaa ilman kihlajaisia? Emme siis tosiaankaan odottaneet mitään, perheiden lahjoja kyllä osattiin odottaa. Mies nyt varsinkin on tosi hämmästynyt noista mun suvun muistamisista, mutta hänpä ei olekaan tottunut siihen omituiseen pohjalaiseen tapaan, että puoli kylää kutsutaan kihlajaisiin. Ja sitten se puoli kylää tosiaan tulee paikalle, tsekkaamaan vaan sen tulevan puolison. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Meillä sama homma. Ei ehditty pitämään kihlajaisia erinäisistä syistä (vaikka olisin halunnut). Mun suku pohjanmaalta ja muistamisia tuli paljon. Mies ihmettelee ihan huulipyöreenä et ketä nää on ja miks ne meitä muistaa. Miehen puolelta ei sitten hirveemmin muistettu muutakuin miehen vanhemmat ja sisko. Mun puolelta isovanhemmat, tädit, enot, setä, kummit, perhetutut, kummin kaimat, mumman naapurit ja niin edelleen. Vaikee arvota kenen puolelta on tulossa enemmän väkee meidän häihin. :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei pidetty kihlajaisia (tätä kauhisteltiin ja kummasteltiin vaikka kuinka kauan), mutta saatiin silti vaikka kuinka paljon kihlalahjoja (Etelä-Pohjanmaan tapa...). Piti sitten ruveta väsäämään kiitoskortteja, kun saatiin puskaradion kautta kuulla, että lahjojen antajat olivat loukkaantuneita kun ei kortteja ole kuulunut. No eipä tässäkään vielä mitään, mutta nyt lahjojen antajat ovat kyselleet hääkutsun perään. Ja meillä kun on vähän suunnitelmissa mennä naimisiin kaikessa hiljaisuudessa joko salaa, tai hyvin hyvin pienellä porukalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä selvästi on tosi erilaisia tapoja. Meilläpäin ei kihlausta ei ole tavattu juuri noteerata ollenkaan, eikä omat sukulaiseni meitä onnitteluja enempää olekaan muistaneet. Sulhasen kotopuolessa taas on tapana pitää oikein kihlajaiskahveja ja lahjojakin antaa. Olen ollut ihan kauhuissani, kun naapurit ja aivan etäiset sukulaiset ovat kantaneet lahjoja. (Kauhistunut sen takia, että osa on tuonut hirveitä koriste-esineitä. Miksi ihmeessä kukaan tahtoo sotkea toisten kotia mauttomalla krääsällä? Esimerkkejä: http://kaskimatti.fi/index.php?page=category&category_id=200 Mutta tämä on jo ihan toinen kysymys.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

'

Muokattu: , käyttäjä: Tinta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelisin asian niin, että jos ei kihlajaisia halua pitää niin antaa vähän sellaista kuvaa että 'matalalla profiililla' tai sitten kuten joku jo mainitsikin niin voi olla ettei sulhasen sukulaiset ole sen tyyppisiä joilla tulisi mieleen ostaa lahja.. hm. itse pidimme oikeen 'kunnon' kihlajaiset, mutta enimmäkseen siitä syystä etteivät jotkut sukulaiset (kummallakin iso suku) tapaisi ensi kertaa vasta häissä. oli mukavat kakkukahvit, puheensorina kävi ku kaksi sukua tutustuivat. ei ollenkaan muodollista eikä kiusallista. lahjojakin tuli, vaikka koitimme kovasti kaikille sanoa että emme toivo mitään lahjoja, kihlaus itsessään on tarpeeksi suuri lahja meille..

ja asunto on muutenki täynnä tavaraa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pidettiin vain hyvin pienimuotoiset kihlajaiset; vanhemmat, sisarukset ja muutama kaveri. :) Sukulaisille ilmoitimme kihlauksesta kortilla, suurin osa laittoi onnittelukortteja tulemaan, osa ihan lahjojakin.

Minusta olisi todella typerää loukkaantua siitä jos ei saa kihlajaislahjoja, varsinkaan jos ei pidä edes kihlajaisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä minäkään varmaan lahjaa ostaisi, jos ei olisi juhliakaan. Ja kyllähän siellä häissä sitten tavaraa tulee. Mekään emme pitäneet kihlajaisia, mutta siskoni osti meille lahjan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekään emme pitäneet kihlajaisia, mutta sulhon äidiltä (perheineen) tuli tänään paketti postissa silti :) Lisäksi myös kihlatun isoäiti on kai jotain laittanut, mitä saadaan, kun nähdään (tai kihlattuni näkee) hänet seuraavan kerran. Kuitenkin tiedän, että sulhon isän perheeltä sen paremmin kuin omalta suvultanikaan emme tule mitään saamaan. En loukkaannu enkä mitään keneltäkään odottanut. En siis näe alottajallakaan syytä loukkaantua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei pidetty minkäänlaisia kihlajaisia, mutta muutamilla lahjoilla on silti muistettu. Ollaan saatu mm. hieman rahaa, uunivuoka ja pyyhkeitä. Minusta oli ihan mukavaa, että sukulaiset muistivat vaikka en sitä odottanut tai pyytänyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekään emme pitäneet mitään virallisia kihlajaisia. Yksi syy siihen on jo omien perheiden etäisyys meidän omasta asuinpaikkakunnastamme. Omat vanhempani käyvät meillä tasaisin väliajoin sillä mökki on lähipitäjässä ja isovanhempani usein siinä samalla. Heiltä saimme lahjaksi rahaa sekä Iittalan kynttilänjalat. Sulhon vanhempia ei vielä ole nähty kihlausuutisen jälkeen (käymme heillä kolmisen kertaa vuodessa), emmekä heiltä kyllä mitään odotakaan :girl_smile:

Sen verran täytyy myöntää, että sulhon veljeltä tyttöystävineen olisi mukava saada lahja :girl_wink: Me olemme ostaneet heille joululahjat ja tuparilahjat, mutta tämä muistaminen ei ole kaksisuuntaista veljesten kesken, niin siksi lahjus olisi ihan mukava :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään