chis

Kuka maksaa vihkisormuksen?

95 viestiä aiheessa

Mulla on nyt ongelma.. Olen aina ollut siinä käsityksessä että miehen kuuluu ostaa morsiamelleen vihkisormus, mutta sulhaselleni asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Hänen mielestään nykyaikana kun miehet ja naiset ovat "tasa-arvoisia" niin ikivanhoilla perinteillä ei ole enää suurta merkitystä. No asia varmaan onkin niin että nykyään morsiamilla on varaa ostaa itse itselleen sormus, eikä sillä sinänsä niin paljon väliä olekaan kumman tilitä raha poistuu, mutta mielestäni sillä on symbolisena eleenä merkitystä että mies antaa sormuksen tulevalle vaimolleen. No sulhaseni ei ole kieltäytynyt maksamasta sormusta, mutta nyt se on sitä mieltä että jos hän sen maksaa niin silloin hän myös valitsee sen. Hänellä on ihan hyvä maku kyllä, mutta jumankauta haluan kyllä itse valita sormuksen jota katselen loppuelämäni!!

Niin kiinnostaisi nyt kuulla miten teillä muilla on tämä asia hoidettu. Kumpi maksaa vihkisormuksen ja kumpi valitsee?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä maksaa mies, kun on sen verran vanhanaikainen. Maksan sitten varmaan hänen sormuksensa, ettei kaikki mene hänelle maksettavaksi. Tuntuu kyllä vähän jotenkin pahalta, kun mies on maksanut meidän suhteessa muutenkin enemmän. Kihloja meillä ei ole.

Yhdessä ollaan menty niitä katselemaan, mutta kyllä minulla (melkein) vapaat kädet siinä valinnassa on, kun kerta sormeeni se tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse valitsen, ehdottomasti :girl_haha: Maksajaa en vielä tiedä, varmaan toisen tililtä menee sitten vastaavasti enemmän johonkin muuhun menoon, esim. se toinen sitten maksaa juhlapaikan tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä minä maksoin sulhon vihkin ja sulho maksaa mun vihkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me maksettiin puoliksi. Sinänsä sillä ei mun mielestä niin väliä ole, kumpi sen maksaa, ja voihan vastaavasti toinen sitten maksaa enemmän jostain muusta häihin liittyvästä. Mutta meistä oli kiva idea maksaa se puoliksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhteisistä rahoista maksetaan kummankin sormukset. Ja yhdessä ollaan käyty katsomassa sormuksia mutta lopullisen valinnan omasta sormuksestani teen minä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen maksoi vihkisormukseni, jonka minä valitsin. Tärkeintä hänelle oli, että sormus on minulle mieluinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen maksoi vihkisormukseni, jonka minä valitsin. Tärkeintä hänelle oli, että sormus on minulle mieluinen.

Meilläkin oli juuri näin.

Käytännössä meillä on kuitenkin yhteiset rahat, joten suurta väliä ei ollut kenen kortilla ostos maksettiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen maksoi vihkisormukseni, jonka minä valitsin. Tärkeintä hänelle oli, että sormus on minulle mieluinen.

Samoin. Käytännössä raha menee kuitenki yhteiseltä häätililtä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös meillä on niin, että mies maksaa vihkisormuksen mutta saan itse sen valita. Olen ehkä vähän vanhanaikainen, mutta tuntuisi jotenkin hölmöltä maksaa oma sormus (ainakaan kokonaan). Minunkin mielestäni on kaunis perinne ja symbolinen ele, että mies lahjoittaa tulevalle vaimolleen rakkauden merkkinä sormuksen. Ehkä silti tilanteessa, jossa vihkisormus olisi todella kallis, voisin kuvitella maksavani siitä osan ettei toiselle tulisi yksin kohtuutonta taloudellista kuormitusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan aivan tasan varmasti tasa-arvoisia suhteessa, mutta taloudellisesti tasavertaisessa asemassa me ei olla, se vaan on tällä hetkellä fakta (mies kuitenkin on ehtinyt olla ja edetä työelämässä paljon pitempään kuin minä). Meillä mies siis maksaa vihkisormukset, eikä muunlaista järjestelyä suostuisi edes harkitsemaan (meillä molemmille tulee siis vihkisormus, kihloja ei lainkaan).

Jos jostain syystä pitäisi, voisin toki maksaa vaikka puoliksi sormukset. Täytyy silti sanoa, että arvostan myös perinteitä ja kaunista symbolista elettä. Tuo aloittajan sulhasen "jos maksaa niin myös valitsee" kuulostaa vähän uhmakkaalta - ei kai kukaan tahtoisi väenvängällä ostaa puolisolleen sormusta, josta tämä itse ei pitäisi? Vai onko kyse vain siitä, ettei ko. sulhanen halua maksaa liian kallista sormusta (mikä toki täysin ymmärrettävää)?

Muokattu: , käyttäjä: Lynx

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun makuun sopivat sormukset ovat valitettavasti aika hintavia, joten en anna miehen maksaa sormusta yksin. Kyllä hän sen maksaisi, mutta tahdon kuitenkin, että me maksetaan sormukset yhdessä. :)

Niin ja siis itse valitsen sormukseni.

Muokattu: , käyttäjä: pikku_possu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhdessä katsottiin, yhdessä maksetaan = Puoliksi siis.

Ja itseasiassa miehen sormus tuli kalliimmaksi kuin minun =D

Ja molemmat sai sellaiset kuin halusikin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja itseasiassa miehen sormus tuli kalliimmaksi kuin minun =D

Meillä meni kihlojen kanssa tuolla tavalla! Vihkien kanssa en vielä tiedä kuinka me menetellään, mutta meillä on yhteiset rahat, joten yhteinen hankinta se tulee sitten varmasti olemaankin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me oltiin säästetty rahaa sormusrahastoon, josta sitten maksettiin molempien sormukset. Valittiin yhdessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mies osti mun vihkin (ja kihlan sitä ennen) ja mä ostin miehen vihkin (kihlaa sillä ei koskaan ollut). Mies oli jostain saanut päähänsä että hänen pitäisi jonkun perinteen mukaan ostaa vihkit sekä itselleen että mulle, mutta mä en tällaseen järjestelyyn suostunut. Miehen vihki maksoi ehkä kolmanneksen mun vihkin hinnasta että ei ne kulut tasan jakautuneet mutta molemmat on tyytyväisiä sormuksiinsa ja kumpikaan ei oo sitä mieltä että olisi käynyt liian kalliiksi :)

EDIT: Niin, ja minä valitsin itse sormukseni ja mies omansa. Kihla käytiin aikanaan mulle ostamassa yhdessä. Vihkiä varten mä kävin kaason kanssa kahdessa liikkeessä etukäteen ja löysin tokasta mieleiseni. Sitten ilmoitin kotona miehelle että kiva sormus löytyi ja maksais tän verran, käykö? Kun kävi, niin sitte mentiin miehen kanssa uudelleen siihen liikkeeseen ja hän osti mulle sormuksen ja valitsi samalla omansa. Mies ei olisi missään tapauksessa halunnut valita mulle sormusta eikä mullakaan käynyt kyllä toi vaihtoehto edes mielessä. Tuttavapariskunta teki niin että morsian näki vihkinsä vasta alttarilla eli mies oli valinnut sen ihan itsenäisesti. Heille oli tämä järjestely sopinut ja morsian oli ihan fiiliksissä sormuksestaan :)

Muokattu: , käyttäjä: Calendria

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhdessä katsottiin, yhdessä maksetaan = Puoliksi siis.

Ja itseasiassa miehen sormus tuli kalliimmaksi kuin minun =D

Ja molemmat sai sellaiset kuin halusikin.

Meillä oli myös muistaakseni näin kihlojen kanssa :) Miehen sormus oli tietysti kalliimpi kun oli isompi ja painavampi, molemmissa on sekä kelta- että valkokultaa, ei kiviä.

Vihkisormukset taitaa mennä niin, että vain minulle ostetaan vihki ja se maksetaan "hääbudjetista" eli sellaiselta tililtä minne molemmat säästetään rahaa häitä varten. Jos nyt mies haluaa jostain syystä maksaa sormuksen, niin sitten sitä rahaa ei vaan laiteta sinne säästötilille vaan sormukseen, joten käytännössä se on ihan sama :) Mies ei ole vielä ihan varma että haluaako uuden sormuksen häiden yhteydessä tai ehkä joskus myöhemmin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen maksoi vihkisormukseni, jonka minä valitsin. Tärkeintä hänelle oli, että sormus on minulle mieluinen.

Samoin. Käytännössä raha menee kuitenki yhteiseltä häätililtä

Näin meilläkin tullaan menemään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen maksoi vihkisormukseni, jonka minä valitsin. Tärkeintä hänelle oli, että sormus on minulle mieluinen.

Samoin. Käytännössä raha menee kuitenki yhteiseltä häätililtä

Näin meilläkin tullaan menemään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen on maksanut kummankin kihlat ja nyt vihkit. Rahat meni ihan sulhasen tililtä kun mitään häätiliä meillä ei ole. Tosin itse olen maksanut kaikki muut häihin liittyvät menot tähän mennessä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen.

Se oli hänelle kunnia-asia ;)

Mutta kihlat ostimme aikanaan siten, että minä maksoin hänen ja hän minun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies valitsi ja osti vihkisormuksen, en edelleenkaan (edes halua) tietaa mita sormus maksoi.

Kihla on miehen suunnittelema ja osin tekema, joten siihenkaan en vaikuttanut missaan vaiheessa.

Miehen vihkin sitten teetin ja maksoin itse, kihlaa hanella ei olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eiköhän me makseta mun vihkisormus (miehelle ei tule vihkiä) yhteisistä hääsäästöistämme.

Molempien kihlat maksoi aikanaan mies yksin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-

Muokattu: , käyttäjä: June3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mies osti aikanaan kihlasormukset (mun oli jopa aika kallis, n 4x kalliimpi kun miehen kihla).

Nyt maksettiin sormukset yhteiseltä häätililtä, johon on ollut tarkoitus säästää yhtä paljon rahaa.

Sitten mies tajusikin (muistutettuna), että mies perinteisesti hankkii vihkisormuksen, niin se sanoikin että laittaa häätilille sen tonnin enemmän kun minä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään