KiiaMaj

Onko avecit välttämättömät?

36 viestiä aiheessa

En oo itse häissä kovin monissa ollut enkä sillai tiedä aveccien merkitystä, mut ajattelin kysästä onko teidän mielestä hirvee etikettivirhe jos avecit jättää tarjoamatta? Meillä on ravintolahäät ja sen mukaan ravintolahintaset juomat jotka maksaa maltaita... Ajateltiin että jos avecit jättäs tarjoamatta, silläkin hinnalla sais jo juotua monta pulloa viiniä siitä edestä. Säästäs edes jokusen satkun.

Muokattu: , käyttäjä: KiiaMaj

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eivät mun mielestä ole mitenkään välttämättömät. Itse en muista että läheskään kaikissa häissä olisi sellaisia tarjottu, eikä meilläkään kyllä tarjottu eikä se mitään ainakaan haitannut. Ja jos ravintolahäistä vielä kyse, niin vieraat varmaan ymmärtävät ettei hääpari voi kaikkia juomia maksaa. Ja ravintolahäissä myöskin avecia kaipaavat vieraat voivat itse ostaa sellaisen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on aikeena jättää avecit kokonaan pois, vaikka kyseessä ei ravintolahäät olekaan, eikä näin ollen raha ole meidän perusteemme. Syynä on ihan vain se, ettemme itse pidä mistään perinteisistä avec-vaihtoehdoista, emmekä koe mielekkääksi niitä tarjoiluihin sisällyttää.

Pidämme avecia jokseenkin turhana, eikä tarkoituksemme ole muutenkaan tehdä valintoja etiketin mukaan, vaan pikemminkin omien mieltymystemme mukaisesti ja oman näköisesti (ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettemme yleisesti huomioisi ihmisten mahdollisia toiveita - myöhemmin illalla on tarjolla oluen ja punaviinin lisäksi myös valkoviiniä ja siideriä, vaikka itse juommekin vain ensin mainittuja ;)).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon yhden ainoan kerran törmänny näihin häissä, vaikka oon häitä kiertäny vaikka kuinka. En oo kyllä ikinä osannu kaivata :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanoisinko mitkä avecit?!:) Itse en ole ainoissakaan häissä

törmännyt näihin, joten tuskinpa ihan pakolliset ovat. Hyvä

idea, mutta tuskinpa pakollinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanoisinko mitkä avecit?!:) Itse en ole ainoissakaan häissä

törmännyt näihin, joten tuskinpa ihan pakolliset ovat. Hyvä

idea, mutta tuskinpa pakollinen.

Kaikkihan riippunee siitä, mihin vieraat ja hääpari ovat tottuneet.

Jos puhutaan ihan oikeasti hyvästä ruoasta ja ruokalistasta, avecit kuuluvat siihen aivan kuten viinitkin ja kasvisvaihtoehdot. Ravintolat ehdottavat myös mielellään ihan uusia avec-vaihtoehtoja, mikään pakko ei ole ottaa calvaa tai konjakkia jos siitä ei tykkää. Avecin keksimisessä mielikuvitus on siis sallittua;)

Itse en ole koskaan ollut sellaisilla menukortti - päivällisillä tai illallisilla (tai kolmen ruokalajin häissä), joissa avecia ei olisi. Menukortti-ruokatilaisuuksilla tarkoitan nyt sellaista tilaisuutta, jossa menukortti on valmiina pöydässä. Silloin avec on osa ruokaetikettiä.

Tietenkin jos vieraat ja hääpari ovat tottuneet muuhun, avec voi tuntua oudolta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanoisinko mitkä avecit?!:) Itse en ole ainoissakaan häissä

törmännyt näihin, joten tuskinpa ihan pakolliset ovat. Hyvä

idea, mutta tuskinpa pakollinen.

Kaikkihan riippunee siitä, mihin vieraat ja hääpari ovat tottuneet.

Jos puhutaan ihan oikeasti hyvästä ruoasta ja ruokalistasta, avecit kuuluvat siihen aivan kuten viinitkin ja kasvisvaihtoehdot. Ravintolat ehdottavat myös mielellään ihan uusia avec-vaihtoehtoja, mikään pakko ei ole ottaa calvaa tai konjakkia jos siitä ei tykkää. Avecin keksimisessä mielikuvitus on siis sallittua;)

Itse en ole koskaan ollut sellaisilla menukortti - päivällisillä tai illallisilla (tai kolmen ruokalajin häissä), joissa avecia ei olisi. Menukortti-ruokatilaisuuksilla tarkoitan nyt sellaista tilaisuutta, jossa menukortti on valmiina pöydässä. Silloin avec on osa ruokaetikettiä.

Tietenkin jos vieraat ja hääpari ovat tottuneet muuhun, avec voi tuntua oudolta.

Ja lisäyksenä vielä Heinämorsiamelle: avecit eivät ole "hyvä idea", ne ovat osa ruokaetikettiä, ihan kuten sekin että alkupalat tarjotaan ennen pääruokaa eikä toisin päin.

Jos häät ovat sampanjahäät, avecit eivät ruokaetikettiin kuulu, kuten eivät vaikkapa piknik-häissäkään taikka kakkukahvihäissä. Sitten jos kyseessä on kolmen ruokalajin illallinen, avecit kuuluvat messiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulosta kyllä aika hassulta :huh: . Siis idea, että järjestää ravintolahäät ja sitten jättää avecit pois. Itse en ole ollut yksissäkään ruokajuhlissa (häät, viisikymppiset, rippijuhlat jne.), joissa ei olisi tarjottu kahvin kanssa jotain muutakin. Eikä niitä kaikkia olla edes vietetty ravintolassa, kyllä avecit on tarjottu ihan kotioloissa ja seurantaloillakin.

Meillä oli ravintolahäät ja todellakin tarjottiin kaikki juomat (ja vähän päälle :girl_wink: ), jotka kuului. Itse en välitä perinteisestä konjakista, joten meillä oli kaksi vaihtoehtoa. Moni vieraista oli positiivisesti yllättynyt, kun saikin valita itse avecinsa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole ikinä ollut häissä joissa olisi tarjottu avecit :o Enkä kyllä sellaisia kaipaakkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä avecin tarjoaminen kuuluu ruokaetikettiin, nimenomaan ainakin "hienommilla" kolmen ruokalajin illallisilla.

Kukin tietysti tyylillään..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Komppaan, avec kuuluu etikettiin menuillallallisilla. Mutta on ymmärrettävää jättää se kulusyistä pois ravintolahäissä ja minä henk.koht. en mitään vieraana menettäisi, vaikkei olisi.. en tykkää konjakista, brandystä, viskistä, calvadoksesta yms. muutenkaan enkä juo kahvia. Ja teen kanssa joku ällömakea likööri - :wacko:  !

Mieluummin ottaisin jonkun kivan cocktailin tai vaikka baileyssiä :P  tai tosiaan vaihtaisin sen yhteen loppuillan sidukkaan/drinkkilippuun. Omia tuttuja (potentiaalisia häävieraita) jos mietin, niin eipä kovin moni välitä em. aveceista, joten taitaisi jäädä perinteiset avecit tarjoilematta.. ne on kuitenkin hinnakkaita, joten sillä rahalla tarjoaa mielummin sellaista, mitä ei tarvitse irvistellen huuhtoa kahvilla alas :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en välittäisi myöskään ottaa avecceja juomalistalle, juurikin budjetti- ja mieltymyssyistä, mutta luulen, että varsinkin moni vanhempi ihminen niitä odottaa, vaikka varmasti ymmärtäisi poisjättämisenkin :) Ajattelin konjakin vaihtoehdoksi baileyssiä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen kans tottunut, että kolmen ruokalajin illalliseen, jossa tarjoillaan myös kahvit kuuluu ehdottomasti avec. Meillä aveceiksi tulee varmaankin konjakki ja joku likööri (varmaan baileys). Vaikka meilläkin on ravintolahäät, emme halua jättää noita pois, sillä jokainen saa sitten itse päättää, haluaako edes koko avecia vai ei :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

luultavasti konjakki tulee, likööri epätodennäköinen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mieluummin ottaisin jonkun kivan cocktailin tai vaikka baileyssiä :P  

Useimmissa haissa, joissa olen ollut ja joissa on avecit tarjottu, on ollut vaihtoehtona konjakki ja jokin kermalikoori, yleensa Baileys. Meille tulee myoskin nama vaihtoedot. Mietin myos jotain suomalaista likooria, kuten lakkalikooria, mutta en tieda juoko sellaista kukaan loppujen lopuksi :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei varmaankaan tule aveceja,vieraslistaa kun ajattelen niin en usko että siellä montaa sellaista on joka aveceja kaipaisi ja itse inhoan konjakkia ja muita aveciksi käypäsiä liemiä :D Ei kyllä olla tästä sulkin kanssa keskusteltu mutta luulen että samoilla linjoilla on vaikka hän kyllä hyvästä konjakista pitääkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pyöriteltiin pitkään tuota avec-asiaa ja tultiin siihen tulokseen, ettei niitä tarjota. Häät siis A-oikeudet omaavassa ravintolassa. Saadaan boolia 14 l enemmän sillä rahalla, joten mieluummin boolia sitten, uskon vieraittemme pitävän siitä enemmän kuin aveceista. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ollut ainakaan meidän häissä. Eikä kukaan näistä tainnut peräänkään kysellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei tule meidän häihin, mies vahvasti niitä vastaan ja toisaalta tuleepahan hieman säästöäkin tästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En usko, että ovat välttämättömät. Meillä kyllä oli, mutta emme ostaneet lainkaan olutta tai siideriä, eikä kukaan valittanut. (Oli kuohuviini, viinit, avecit ja booli.) Rohkeasti vaan omalla tyylillä! Jos jonkin yksittäisen asian puute pilaa jonkun juhlan, se on heidän oma ongelmansa. Pääasia, että kokonaisuus on mietitty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut tänä vuonna kaksissa häissä, joissa tarjoiltiin vapaahetoinen avec ja näytti, että suurin osa vieraista ei sitä edes ottanut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule. Kyllä sitä alkoholia on jo muutenkin ihan riittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillekään ei tule aveceita. Olen ollut häissä, joissa aveceita ei ole ollut, ja myös häissä, joissa on ollut, ja tällöin avecit jäivät varmaan puolilta vieraista juomatta, kun alkoholia oli tosiaan niin paljon muutenkin. Meille ei ylipäätäänsäkään tule paljoa alkoholia tarjolle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään