Jump to content
Naimisiin.info

Allergiat


lulu ja muru

Recommended Posts

Hei!

Meillä häät ensi kesänä ja suurin päänvaiva mulla tällä hetkellä on se, että tarvitseeko ruokaa ja kakkua olla sekä laktoositon että maidoton vai voiko vain tehdä toista? Tiedän, että lääkkeitä löytyy, jota voi ottaa ennen ruokailua. Ehdottomasti sokeriton ja gluteiinton ruoka tehdään erikseen, mutta mua vaivaa tuo laktoositon ja maidoton. Kommentoikaa, auttakaa, neuvokaa... Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Parhaiten toimii, jos teet täysin maidottoman. Tai no riippuu vieraista. Esimerkiksi oma siskoni on sen verran herkkä ettei oikein noita valion laktoosittomiakaan tuotteita pysty syömään, mutta suurimmalle osalle ne on tsaitaa olla ihan riittävät. Hylaa en käyttäisi.

Vanhemmillani on kaikki ruoka aina laktoositon ja gluteeniton eli nämä voisi myös yhdistää, niin palvelee kummankinlaisia "ruokavammaisia".

Edit: ja kiitos, että ajattelet näitä. Itselläni on keliakia, ja olen usein ollut juhlissa, jossa ainoa ruoka jota voin syödä on vihreä salaatti. Ei, siihen ei ole tabuja. :)

Muokattu: , käyttäjä: Granini
Link to comment
Share on other sites

Niin, laktoosi-intoleranssi ja maitoallergiahan ovat kaksi eri asiaa. Laktoosi-intolerantikoille on niitä laktoosia pilkkovia tabletteja, maitoallergikoille ei vastaavaa ole. Kannattaa varmaan kysyä laktoosi-intolerantikoilta, riittääkö vähälaktoosinen vai tarvitaanko kokonaan laktoositon, ja päättää sitten.

Maidottomat kermankorvikkeet ovat mielestäni aika omituisenmakuisia, joten en lähtisi yhdistämään maidotonta ja laktoositonta. Aika monella laktoosivaivaa kuitenkin on.

Miksi muuten sokeriton ruoka erikseen? Diabeteksen hoito ei nykyään sitä vaadi - toki jos joku hoitaa diabetestään osittain vhh:lla, on tosi kilttiä ottaa se huomioon, mutta pakollista se ei ole.

Muokattu: , käyttäjä: miss.ms.mrs.
Link to comment
Share on other sites

Jos teillä on noin monta eri ruokavaliota otettava huomioon, kysyisin ihan suoraan kyseisiltä henkilöiltä. Sitten sen jälkeen päättäisin, että saavatko nämä henkilöt omat ruuat, vaiko muokataanko koko menu kaikille sopivaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Meillä tehdään kaikki ruoka laktoosittomana, keliaakikolle tilaan erikseen leivoksen kakun korvikkeeksi, samasta paikasta myös leipää. Menussa on kaikille jotain, niin suolaista kuin makeaakin. Tuoresalaatin kaikki osat tulee erikseen, niin jokainen saa kasata mieleisen, tämä sen takia että olemme melkoisen allerginen suku, ja tällä tavalla tarjoilu on helpompi hoitaa. Minulla on se etu myös, että tiedän pääsääntöisesti kaikkien allergiat jo valmiiksi...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä on nyt jo tiedossa muutamia allergioita plus keliaakikkoja ja diabeetikkoja, jotka säätelevät sokeriaan ruokavaliolla. Gluteeniton ja "sokeriton" otetaan osissa tapaukissa huomioon (luultavasti ei erikseen yhtä laajaa valikoimaa gluteenittomia leipiä kuin ns. tavallisia, mutta kakku ja keksit myös ilman gluteenia ja sokerittomille laitetaan kakkibuffan sijaan esimerkiksi Brunbergin sokerittomia suklaita). Lisäksi on tulossa kasvissyöjiä ainakin yksi, mutta koska kaasoilee, niin voin helposti kysellä häneltä suoraan sopivia vaihtoehtoja :)

Tuosta laktoosittomista en sitten niin tarkkaan tiedäkään ja jos joku tästä tietää enemmän niin oikein mielelläni kuulisin kommentteja. Eikös maitoALLERGIKOT yleensä sano, että heillä on juuri maitoallergia kun taas "laktoosivammaiset" vain että käyttävät vain laktoosittomia tuotteita? Näin itselleni tuntuisi jotenkin järkevämmältä :huh:

Muuten olen "onneksi" (onni ja onni) itse pikkusiskoni kanssa yksi allergisimmista, että kun ruoka käy meille niin sopii usein myös muille. Samalla olen oppinut siihen, että parempi yleensä kysyä suoraan kuin arvailla ja mennä metsään. Itse olen kerran ilmoittanut illalliselle mentäessä, että alkoholiton illalliskortti, jolloin myös lautaseltani jäi pois punaviinikastike. Siinä oltiin ainakin otettu asia kirjaimellisesti (ja hatunnosto siitä), mutta lähinnä olin tarkoittanut alkoholittomia juomia sun muita. Eli joskus voi olla liiankin tarkka :)

Meillä ongelmaksi jääkin tämän jälkeen enää se, että systeri on allergioidensa ohella saamarin nirso, että voi olla ettei pöydästä kelpaa kuin leipä, mutta tätä lellipentuasennetta en edes yritä ottaa huomioon (osaa siis syödä ihan oikeetakin ruokaa, kunhan vaan päättää niin) :D

Link to comment
Share on other sites

Lenore Joo, siis maitoallergia on eri asia kun laktoosi-intoleranssi ja kyllä ne allergiset sanoo olevansa allergisia.

Meillä on kans sellanen tilanne että minun allergiat säätelee paljonkin sen mitä meidän häissä tarjotaan ja esim. kalaa ja äyriäisiä ei ole ollenkaan tarjolla. Samoin kaikki ruoka tarjoillaan omista asitoistaan, eli salaatin ainesosat on kaikki erikseen ja liha ei lillu kastikkeessa yms. Me pidetään huoli siitä että jokainen allerginen vieras saa syötäväkseen sellaista ruokaa joka on hänelle turvallista syödä. Tästä ei tingitä.

Link to comment
Share on other sites

Maidoton käy kyllä laktoosi-intolerantille, mutta ei toisin päin. Totta, kuten edellä on mainittu, kermankorvikkeet on vähän kummallisen makuisia, mutta kakkuihin voi tehdä myös marjahyydykkeen tai vastaavan siihen päälle ja kuorruttaa sivut vaikkapa kookos- tai pähkinärouheella, jos ne käyvät. Tosiaan hatunnosto, että jaksat ottaa maitoallergikon huomioon, vaikkapa vain omalla leivoksella, sekin riittää, jos maitoallergikko on allergiansa kanssa yksin. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...