Jump to content
Naimisiin.info

Röyhkeää laskutusta Espoossa


kirppu81

Recommended Posts

Ystäväni piti mennä naimisiin viime syyskuussa. Juhlien piti olla Keilarannassa. Ystäväni mies kuitenkin perui häät ja juhlatila peruttiin huhtikuussa 2010, joten 5kk ennen juhlapäivää. Yrityksestä oltiin ymmärtäviä ja pahoillaan. Nyt tammikuussa tuli lasku yritykseltä, jossa laskutetaan yli 1000e tilavuokraa. Heidän mukaan heillä on oikeus laskuttaa tilavuokra, jos eivät saa tilaa myytyä eteenpäin... HÄH? Jos he eivät saa 5kk myytyä tilaa, niin asiakas maksaa. Ymmärrän että 150e joutuisi maksamaan, jonka varausmaksuna maksoivat!

Olin yhteydessä ystäväni puolesta yrittäjään, koska ystäväni on ymmärrettävistä syistä edelleen todella pahoillaan häiden perumisesta. Yrittäjä oli sitä mieltä että lasku pitää maksaa. Yritin pyytää peruutusehtoja kirjallisena, josta selviäisi että hänen väittämän mukaan morsian on ne nähnyt.. Noh, eipä ole yrittäjästä kuulunut. Nyt lasku menee selvitettäväksi kuluttajariitalautakuntaan!!! Olkaa siis varovaisia kyseisen yrityksen kanssa!! :skilletgirl:

Link to comment
Share on other sites

Siis eikös se varausmaksu nimenomaan ole se jonka paikka velottaa perutessa! Jos pari ei ole allekirjottanut tollasta sopimusta niin ei tietenkään joudu maksamaan!

Yleensä edes varausmaksua ei tarvitse 5kk ennen perutessa maksaa! Uskomatonta! :D

Ehdottomasti kieltäytyy maksamasta ja ottaa tarvittaessa lakimieheen yhteyttä!

Link to comment
Share on other sites

En osaa kyseiseen tapaukseen ottaa kantaa, mutta voipi olla ettei ole ns. peruutusmahdollisuutta sitovissa varauksissa. Alustava varaus voi olla sitten eri asia. Ei musta meidänkään juhlapaikassa ole mainittu, et voi peruuttaa niin ja niin monta päivää ennen kuluitta, kuten useissa ravintoloissa ja kokouspaikoissa on noiden osalta selvät sävelet. Omassa tapauksessa käsittäisin, että joutuisimme peruutustilanteessa jotain maksamaan juhlapaikalle, mut oltiin vahvistusvaiheessa varmoja valinnasta.

Toivottavasti asia ratkeaa kuitenkin parhain päin! Joka tapauksessa kuulostaa oudolle ettei soppariehtoja toimiteta kyselystä huolimatta, silloin alkaa jo kellot soimaan. Kannattaa myös informoida ettei aio tässä vaiheessa laskua maksaa ja että ottaa/on ottanut yhteyttä kuluttajaviraston puoleen ts. reklamoi laskusta laskuttajalle.

Link to comment
Share on other sites

Heippa,

Yritys on tietoinen, että olemme viemässä asiaa Kuluttajariitalautakuntaan. Sieltä oli soitettu myös yrittäjälle, mutta hänen mielestään heillä on oikeus laskuttaa tilavuokra. Nyt löytyi yrittäjältä tarjous, jossa lukee kyllä kyseinen peruutusehto, mutta tästä huolimatta kuluttaja-asiamies oli sitä mieltä että asia kannattaa viedä eteenpäin, koska jos peruutusehdot koetaan kohtuuttomiksi, niin laskua ei tarvitse maksaa. Eli asia on menossa eteenpäin. :( Todella surullista hoitaa näitä asioita, kun morsiamella on muutenkin paha mieli tapahtuneesta. Ja luulisi todella että 5kk olisi tarpeeksi pitkä peruutusaika... Varausmaksun ymmärtäisin minäkin niin, että sen häviää. Tottakai.

Link to comment
Share on other sites

Tosi ikävä tilanne kyllä, toivottavasti kaikki selviää parhain päin! Tässä tapauksessa kyllä mielestäni tuo "sakkolasku" olisi pitänyt laskuttaa heti syyskuussa kun varauspäivä on mennyt, jolloin juhlapaikka on tiennyt että eivät saaneet sitä eteenpäin varatuksi.

Nuo peruutusehdot on kyllä syytä lukea tarkkaan kun sopimusta allekirjoittaa. Joissain tapauksissa tosiaan asiakas sitoutuu maksamaan X-määrän vuokrasta varausmaksun lisäksi, vaikka varaus peruuntuisikin. Näin on ainakin meidän juhlatilassa, jonka peruutusehdot laitan tähän esimerkin vuoksi:

Tilaisuuden peruuntuessa 180–90 vrk ennen vuokra-aikaa veloitetaan 25 % tilavuokrasta.

Peruutuksen tapahtuessa 90–30 vrk ennen vuokra-aikaa veloitetaan 50 % tilavuokrasta.

Peruutuksen tapahtuessa alle 30 vrk ennen tilaisuutta veloitetaan tilavuokra kokonaisuudessaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Printsessa

Anteeksi nyt vain, mutta aika usein on myös heitä, jotka ovat myöhään liikkeellä. Jos paikkaa mainostetaan kunnolla, saattaa tällainen pari todennäköisemmin sen löytää. Jos yrittäjä vain istuu ja odottaa soittoa, hänen on toki helppo ajatella että pääasia kun joku laskun maksaa. Tuskin ovat oikeasti laittaneet tikkuakaan ristiin löytääkseen uuden parin.

Link to comment
Share on other sites

Aika hepposin aattein toimiva yritys, jos tuolla perusteella laskuttaa. Voisinhan minäkin perustaa jonkin juhlahallin ja jos asiakas peruisi tilavarauksensa, antaisin tietysti ensin jonkun muun vuokrata tilan, saisin siitä haluamani vuokran, antaisin kuukausien kulua kaikessa rauhassa ja sitten lähettäisin laskun kaikille niille asiakkaille, joilla viime vuonna juhlat peruuntuivat. Voihan olla, että olisin vuokrannut sen perutun ajan "edullisemmin ilman kuittia", eli saanut pimeänä koko potin, sitten vielä laskuttaisin alkuperäistäkin varaajaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyse on aina siita, mita sopimuksessa sanotaan. Meidan tuleva juhlapaikkamme velottaa koko tilavuokran kerralla, eika sita palauteta peruutuksen sattuessa. Kuulemma he ovat sen palauttaneet, jos on ollut todistettava painava syy peruuntumiselle, kuten raskaus. Jos on jokin varausmaksu, kuten tassa tapauksessa €150, niin kaiken jarjen mukaan ei silloin voida velottaa koko hintaa, kun peruutus on kuitenkin tapahtunut kuukausia ennen. Mika virka talla varausmaksulla muuoin olisi?

Link to comment
Share on other sites

Sopimuskysymyshän tuo on, joten kannattaa olla tietoinen sopimuksen sisällöstä. Ymmärrän periaatteessa tuon laskutuksen, vaikkakin aikaa siinä kyllä oli aika paljon saada uusi varaus...sen puolesta vähän kumma käytäntö. Reilua olisi tuossa tilanteessa juhlapaikan puolelta ollut vielä muistuttaa ehdoista, jotta hääpari olisi voinut vaikka itse mainostaa vapautunutta päiväänsä jossain (esim. täällä). Todennäköisesti olisi mennyt kaupaksi.

Meidän juhlapaikan ehdoissa sanottiin jotenkin niin (nyt ei niitä papereita ole tässä), että "on tilaisuuden peruuntuessa oikeus laskuttaa varattuina olleista tiloista" tms. eli voisin kuvitella, että jos vaikka kuukautta ennen peruttaisiin vahvistettu varaus niin joku lasku sieltä tulisi. Raskaus, eikä oikeastaan erokaan, ei omasta mielestäni vielä olisi tarpeeksi painava syy saada maksuton peruutus, koska ne ovat kuitenkin jossain mielessä valintakysymyksiä. Eri asia olisi todella vakava sairastuminen tai kuolema, joka siis käytännössä kokonaan estäisi häiden pitämisen.

Omassa päässäni tämä vertautuu esim. keittiöremppaan, jossa mitään ei vielä ole maksettu mutta kalusteet on laitettu tilaukseen tehtaalle - siinäkään en voi sitten enää (ainakaan ilman kuluja) päättää että "en mä haluakaan noita vaan otan tuolta toiselta firmalta paremmat" koska niitä mulle tehtyjä kalusteita ei voi enää myydä muille.

Varausmaksun olen itse ajatellut päässäni olevan maksu siitä, ettei päivää myydä muille ja tietenkin myös osoitus siitä, että olemme sitovasti juhlapaikkamme varanneet. Voisivathan he periaatteessa laskuttaa vaikka koko summan heti, mutta varausmaksu on myös tavallaan osamaksu ja lopppusummaan saa sitten maksuaikaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest kolmas yrittäjä

Häät varataan vuotta-kahta ennen hääjuhlaa...puolessa vuodessa ei saa enään asiakasta..itse voitin tälläisen tapauksen.. T:toinen yrittäjä

Ei tulisi mieleenikään veloittaa koko vuokraa! Hävytöntä! Meidän käytäntö on varmaan aika piltkälti samanlainen kuin muilla, eli veloitamme varausmaksun 450€. Varaus on sitova, varausmaksua ei palauteta. Loppusumma 1400€ laskutetaan pari viikkoa ennen juhlia.

Mikäli häät peruuntuu niin varausmaksu jää luonnollisesti yritykselle. Valitettavasti tilat varataan 1-2v aikaisemmin, joten jos tulee peruutus tila jää hyvin usein tyhjäksi! Varmaan eri asia jos puhutaan muutaman sadan euron paikoista...

T:Kolmas yrittäjä

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Niillä tilavuokrilla ei yritys pärjää, kun asiakas peruu varauksen on myynti 0€, , tilamaksuhan on maksettu aikoja sitten...ja tilaa myydään tietenkin kokoajan, mutta ei häitä tule enään... kyllä tässä jutussa yrittäjä on oikeassa. Miten te asiakkaat tekisitte tämän jos olisitte yrittäjä?

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä tapaus on melko selvä. Jos pari on allekirjoittanut sopimuksen, jonka ehdoissa selkeästi sanotaan, että vuokra täytyy maksaa vaikka tilaisuus peruuntuisi, niin sitten se täytyy maksaa. Sopimus on sopimus. Vaikka olisikin paha mieli.

Tietysti sitä voi miettiä, että onko ehdot turhan rankat. Tuolla ylempänä oli joku laittanut omat sopimusehtonsa, ja niissä oli perumishinnat porrastettu, mikä tuntuu jo kohtuullisemmalta. Häät on kuitenkin tapahtuma, joita tuskin kovin heppoisin perustein lähdetään perumaan, joten en usko että ihmiset huvikseen varailee useita paikkoja, jotka sitten kiusallaan kolme kuukautta ennen häitä peruvat. Että sikäli luulisi kyseisen tilaisuuden olevan yrittäjillekin melko turvallinen. Vaikka me ollaan tietysti menossa just tällaiseen muutaman sadan paikkaan, eikä meillä ole minkäänlaisia perumisehtoja. Että perspektiivi on tietysti vähän eri.

Link to comment
Share on other sites

Ebba, voin sanoa, että kyllä varaavat huvikseen ja eivät muista perua, tästä syystä ehdot ovat rankat.

Uskomatonta! Sitten symppaan yrittäjiä ehkä vähän enemmän... Ehkä. Edelleen mulla on se perspektiiviharha, että me oltais saatu meidän juhlapaikka jo viime syksylle kun lokakuussa alettiin asiaa tiedustella. Eli tuntuu uskomattomalta, että yritys ei oikeasti löytäis uutta paria syyskuun häihin jos on viisi kuukautta aikaa. Ja tästä näkökulmasta ehdot on turhan rankat. Mutta en tiedäkään millainen paikka Keilaranta on. Joku luksusluokan ravintola ei ehkä saakaan uutta vuokralaista.

Eikä multa aloittajan tapauksessa heru ymmärrystä sille, miksi lasku tulee vasta tammikuussa, jos peruminen tapahtui jo huhtikuussa ja häätkin olisi ollu syyskuussa. Tökeröä. Ja olisi ollut huomaavaista muistuttaa jo silloin huhtikuussa, että lasku on maksettava joka tapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

Guest varauksesta

Joo kyllähän tuossa jutussa on sekaannusta / sähläystä tuon yrittäjän kanssa, mutta mehän tiedämme vain ja ainoastaa mitä tänne on kirjoitettu, totuus voi olla aivan toinen.

Mutta se on kuitenkin selvää, että hääasakkaille ei kannate antaa alustavia varauksia, osa käy niin valtavilla kierroksilla etteivät ymmärrä mitä aina tekevät.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kyllä täytyy sanoa että toi vanha häijy muija ei tiedä mitään, yhteen viikonloppuun voi mennä juhlapaikassa vain yksi pariskunta naimisiin, siinähän se ongelma on... minulla on juhlapaikka ja ensi kesä on täyteen varattu ja nyt myyn 2013 vuotta, meiliä ja puheluita tulee kokoajan 2014 kesän häihin...aikaisin haluavat varata...pakkohan tässä joku järjestelmä olla, ei voi varata ja perua kokoajan...hirvee määrä näyttöjä, sähköposteja ym... mut mun järjestelmä toimii, ku voitin sen riitatapauksenkin...

Link to comment
Share on other sites

Guest Nojopas

Ikävää touhua.

Meidän paikassamme on niin, että jos sen peruu 30vrk ennen, menettää vain varausmaksun, tätä myöhemmin joutuu maksamaan puolet hinta-arviosta. Omasta mielestä tuo on hyvä. Törkeää rahastusta tuossa Espoon paikassa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...