Guest hienostolainen

Pukukoodi kutsuun

318 viestiä aiheessa

Meillä oli pukukoodina tumma puku/naisilla iltapuku. Kaksi miestä (ihan fiksusti) kysyivät mitä sulhasella on päällä, sillä heillä molemmilla olisi ollut smokki, jonka olisivat halunneet laittaa. Mutta sulhanen oli tummassa puvussa (+liivi ja plastron), joten kysyjätkin tulivat tummassa puvussa, koska eivät halunneet pukeutua sulhasta "hienommin". Meitä se itseasiassa ei olisi haitannut, jonka molemmille sanoin. Meistä olennaista oli, että pukeutuminen oli kyllin juhlavaa (tilaisuuden, kellonajan, kalendaarisen juhlapäivän ja juhlatilan takia).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee pukukoodiksi saketti tai tumma puku, päivähäistä kun on kyse. Naiset pukeutuvat tietysti em. asuja vastaaviin (päivä)pukuihin.

Tuosta maalais-/kaupunkilaisjutusta muuten: meillä potentiaaliset loukkaantujat (ne, joita ajatellen tämän ketjun aloitin), ovat helsinkiläisen mieheni sukulaisia, minun kotonani (maalla) huolellinen pukeutuminen juhliin on ollut aina selvä asia. Miehen sukulaisissa on kuulemma porukkaa, joiden mielestä esim. pöytätavat ovat jokaisen oma asia ja juhliin voi mennä vaikka verkkareissa jos siltä tuntuu.

Uskoisin niin, että pukukoodista loukkaantuvat eniten ne, joiden nuoruudessa etikettiasioista haluttiin luopua. Miehen vanhemmat ovat hieman vanhempia kuin minun ja esim. heidän opiskeluaikanaan ei juurikaan vietetty vuosijuhlia nykyiseen (ja perinteiseen) tyyliin. Samoin miehen vanhemmat eivät ilmeisesti oikein ymmärrä sitä, miksi pidämme häät (kun heidän nuoruudessaan käytiin kahvitauolla maistraatissa). Kuinka he mahtavatkaan kärsiä meidän taantumuksellisuudestamme ;D...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Toki siististi toivoisin ihmisten pukeutuvan, mutta esimerkiks miehille mun mielestä riittää vaikka suorat siistit housut ja siisti kauluspaita. Toiset taas vetää herneen nenään siitä että ylioppilasjuhliin ei laita krakaa.

Tää mun asenne  ;D johtuu vain ja ainoastaan siitä että isäni on aina työskennellyt ns. paremmissa töissä ja hänen tavallinen työasunsa on puku+pitkähihainen kauluspaita+solmio. Pikkutakkia ja suoria housuja hän on käyttänyt korkeintaan kesällä kun ei ole ollut tärkeitä kokouksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua ei mietitytä mitä ihmiset laittavat päälleen. Jonkinlaisen ohjeen ajattelin laittaa, mutta hyvin vapaan. Ei siis ole asupakkoa, vaan kukin laittakoon mitä tykkää. Tällä siis välitän varmaankin tiedon, että iltapukuja ei nähdä. Paitsi kaasoilla.

Itse olen painajaismainen vieras. Viime kesänä häissä kolunneena menin vahingossa laittamaan lyhyen mekon (melkein minipituisen, mutta ei sentään) häihin joiden pukukoodi oli tumma puku. Päällä mulla oli vielä valkoinen jakku. Hups. Huomasin pienen etikettivirheeni vasta paikan päällä. Tosin oli siellä naisia housuissa ja topissa. Osa sitten iltapuvussa. Toivottavasti ei ollut morsiammen häät pilalla, koska naisten pukeutuminen oli niin riemun kirjavaa.

Toisiin häihin, joihin ei ollut merkitty pukukoodia, mutta ounastelin niiden olevan hienot kun niitä juhlittiin linnassa, laitoin päälleni iltapuvun. Hups. Tällä kertaa olo oli ylipukeutunut, onneksi hotellihuone oli lähellä... Kiusallisempi olo minulla oli ylipukeutuneena kuin alipukeutuneena. Liian fiinit iltapuvut vain eivät ole minua, mieluummin jakkupuku.

Siitä viisastuneena aloin toivoa, että pukeutumiskoodi olisi selkeästi merkitty myös naisille. Ehkä olen tyhmä, mutta niin oli moni muukin häävieras, viime kesän kokemuksien perusteella. Eli hyvät morsiammet, jos teillä on tarkkoja toiveita pukeutumiselle, niin olkaa hyvät minun puolestani ja kirjoittakaa ne selkokielellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Siitä viisastuneena aloin toivoa, että pukeutumiskoodi olisi selkeästi merkitty myös naisille. Ehkä olen tyhmä, mutta niin oli moni muukin häävieras, viime kesän kokemuksien perusteella. Eli hyvät morsiammet, jos teillä on tarkkoja toiveita pukeutumiselle, niin olkaa hyvät minun puolestani ja kirjoittakaa ne selkokielellä.

Olen samaa mieltä. Suomalaiseen kulttuurin ei (valitettavasti) kuulu tuntea etikettejä ja avata tuosta noin vain pukukoodisalausviestiä.

En myöskään ymmärrä, miksi joku loukkaantuisi pukukoodista, ennen kaikkeahan se kertoo juhlan luonteesta. En usko kaikken kutsujienkaan välttämättä tietävän, mitä annettu pukukoodi virallisesti tarkoittaa. Kuten aiemmin kirjoitinkin ja Marianne toivoi, molemmille sukupuolille kannattaa laittaa erillinen (yksityiskohtainen) koodi.

Jos koodia ei ole, minä kyllä ilmoittautuessa varmistaisin pukeutumistoiveet, joten jos ette itse ota ilmottautumisia vastaan, niin tiedottakaa niihin vastaavalle, miten toivotte häissänne pukeutuvan. Muitskaa myös, jos itse joudutte tarkistamaan etiketit jostain, älkää olettako, että kaikki muut tuntevat ne. Ja jos hallitsette sujuvasti kaiken maailman koodit ja etiketit, älkää olettako, että kaikki muut tuntevat ne.

Ehkä tuo pelko, että pukukoodi loukkaa taitaa olla useimmiten morsiammien/äitien/sulhasten päässä. Tai sitten sivistymättömät suomalaiset ottavat kaiken niin itseensä, etteivät uskalla ajatella asioiden todellista laitaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tässä on taas tällaista "kulttuurien kohtaamista". Kaupunkilaisista, jotka ovat totuneet pyörimään milloin minkäkinlaisissa kokkareissa (frakki, smokki, tummapuku, juhlapuku jne) ovat van helpotuneita pukukoodista ja pitävät sitä ihan luonnollisena. Ja saattavat jopa närkästyä, jos sitä ei ole esitetty (pitää soitella peään!!). Maalaiset taas ovat tottuneet mutkattomampaan menoon ja siellä juhliin laitetaan yleensä "parasta päälle" mikä sitten tarkoittaa pukua solmioineen tai sitten muuten siistit vierailuvaatteet.

No jaa. Olen kyllä ikäni asunut pääkaupunkiseudulla, mutta ei tulisi mieleenkään ostaa joka juhlatilaisuuteen uutta vaatekertaa. Kollegoiden väitöskaronkkaankin menin jo kertaalleen käytetyssä sametti-iltapuvussa eikä edes tehnyt pahaa. Jos jotain jakoa frakki-ihmisten ja muiden välille täytyy tehdä, se tuskin menee asuinpaikkakunnan tai edes koulutustason mukaan. Ammatinvalinnan ehkä. Minusta on hassu ajatus, että "kaupunkilaisena" hurvittelisin harva se viikko frakkia tai smokkia vastaavissa koltuissa pitkin fiinejä bileitä  :).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni pukukoodin ilmoittaminen hääkutsussa on yhä asiaankuuluvaa ja kohteliasta, kuin juhlien alkamisajan ilmoittaminen.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän kaikki nämä pukukoodin puolesta esitetyt argumentit, mutta itse en kuitenkaan sitä kutsuun voi laittaa. Meidän molempien suvut ovat perinteisiä duunarisukuja, joissa ei moisista koodeista välitetä. Ei siis tietenkään myöskään niin, että juhliin ei osattaisi pukeutua, eikä siellä osattaisi käyttäytyä, mutta pukeutumisohjeita (niin etiketin mukaista kuin se onkin) en voi kuvitella kutsuun laittavani.

Oma isäni esimerkiksi omistaa yhden puvun, joka on vaalean harmaa. Hän on ehta blue collar-mies, eikä siis työssään ole koskaan pukua tarvinnut. En voisi kuvitellakaan sanovani isälleni, että hän ei pukuinensa "kelpaa" häihini vieraaksi. Hän on sentään isäni, jota kunnioitan, ja jonka pukeutumiseen en pahemmin tohdi puuttua. Jos hän nyt haluaa vaikkapa vuokrata tumman puvun (josta kyllä suuresti yllättyisin) niin ok, hieno homma, mutta se on kuitenkin täysin ja totaalisesti sivuseikka.

Jos itse saisin pukukoodillisen kutsun, noudattaisin sitä siis mielelläni enkä pitäisi asiaa mitenkään kummallisena. Oma ja mieheni suku kuitenkin pitäisi..ja todella kummallisena pitäisikin. Siksi meidän täytyy vaan luottaa vieraidemme taitoon valita omat juhlavermeensä,ja olla välittämättä, jos pari "yllätystä" eksyy joukkoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä on huudeltu naisten pukukoodien perään, joita ei itseasiassa virallisesti edes ole... Naisten juhlapukeutuminen kun on yleensä aikalailla vaihtelevampaa ja mielikuvituksellisempaa kuin miesten, joten sille ei yleensä anneta sen enempiä ohjeita, vaan naisen pukeutuminen määräytyy aina miehen pukeutumisen mukaan.

Jos pukeutumiskoodina on siis tumma puku nainen pukeutuu juhlavampaan asuun/iltapukuun riippuen juhlan ajankohdasta ja puitteista, jos taas pukeutumiskoodina on smokki nainen pukeutuu ehdottomasti iltapukuun (mies pukeutuu smokkiin vain kello kuudelta/sen jälkeen alkaviin juhliin). Juhlapuku on naisilla kaikkein hienoin juhla-asu, jota sitten käytetään frakin seurassa (esim. presidentin linnan itsenäisyyspäivän tanssiaisten kutsun pukeutumiskoodina on frakki).

Yleensä pukeutuminen ei aiheuta suurtakaan päänvaivaa, jos vain miettii, millainen itse juhlapaikka on (ravintola, seurantalo, juhlahuoneisto yms.), mihin kellonaikaan juhlat alkavat ja jos lähtisi frakkiin/smokkiin/tummaan pukuun pukeutuneen miehen seurassa ko. kekkereihin, minkälainen pukeutuminen sopisi miehen pukeutumisen rinnalle. Se on sitten eriasia, jos jonkun mielestä salsahame ja frakki ovat loistava yhdistelmä ::)

Ja kyllä, mielestäni pukeutumiskoodi on hyvin olennainen osa kutsua ja näin vältytään siltä, että vieraat eivät joudu miettimään/soittelemaan kutsujille, mitä heidän tulisi laittaa ylleen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Koodin laittoa kannattaa miettiä sen mukaan mitä ihmisiä on tulossa häihin. Toisissa suvuissa juhlapukeutuminen on täysin selvää kun taas toisissa suvuissa ei edes tiedetä mitä etiketti tarkoittaa. Suomessa kun tosiaankaan ei etikettejä varsinkaan vanhemman väestön keskuudessa välttämättä tunneta ellei duunin puolesta ole tekemisissä.

Lisäksi moni voi jättää tulematta pukeutumisvaatimuksen vuoksi. Mä en itse ainakaan minkään kaukaisemman sukulaisen juhlien vuoksi lähtisi vähistä rahoista ostamaan pukua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos juhlissa on pukukoodi, ei pitäisi olla ainakaan epäselvää vieraille miten pukeutua ja samalla koodi selvittää myös kuinka "hienot" juhlat on tiedossa ja osaa toivon mukaan käyttäytyä sen mukaan.

Pukukoodista ja etiketistä saa nykyään tosi helposti tietoa "taviksetkin", tarvitsee vaan vaivautua joko nettiin taikka kirjastoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni pukukoodin laittaminen kutsuun ei ole mitenkään mautonta. Sen tarkoituksenahan on helpottaa vieraiden asupähkäilyjä. Itse en osaisi sellaisesta loukkaantua.

Toisaalta käyttäisin kuitenkin hetken sen miettimiseen, miten suvuissa yleensä pukeudutaan, eli onko järkevää vaatia tummaa pukua/iltapukua, jos sellaista ei yhdelläkään vieraalla entuudestaan ole. Tietysti jonkun mielestä olisi niin kivaa järjestää "pukujuhlat" junttisukulaisilleen ja päästä vähän hienostelemaan, mutta ainakin itse varmaan mieluummin valitsisin sellaisen pukukoodin, jota suurimman osan vieraista on helppoa noudattaa.

Mielestäni valitulle pukukoodille pitää olla jonkinlainen peruste. Juhlapaikka ja sitä kautta juhlan tyyli tietysti ratkaisevat aika paljon, millaista pukeutumista vierailta voi pyytää. En laittaisi tummmapuku-koodia mihinkään työväentalolla tai jumppasalissa pidettäviin häihin, sillä jos hääpari ei halua/voi valita ympäristöä haluttuun tyyliin sopivaksi, niin ei sitä tyyliä voi vaatia vierailtakaan. Sen sijaan "kartanohäihin" (ja moniin ravintolahäihin) tumma puku sopii mainiosti. Miettisin myös hieman, kannattaako kesällä päivällä pidettäviin häihin pyytää tummaa pukua - siis ihan vieraiden mukavuuden kannalta.

Mielestäni pukukoodi on erityisesti tarpeen silloin, kun morsiamen ja sulhasen suvuissa on hyvin erilainen juhlapukeutumistyyli. Tällöin pukukoodilla vältetään se, että vieraat arvioisivat juhlan luonteen/tyylin eri tavoin, jolloin osa tuntisi itsensä yli- tai alipukeutuneeksi. Jos taas suvuissa on "vakiintunut" joku yhtäläinen pukeutumistapa, joka ei totaalisesti sodi juhlapaikkavalintaa ja juhlan tyyliä vastaan, ei pukukoodi ehkä ole niin välttämätön.

Eli tiivistettynä pukukoodi on kutsussa ok. Tärkeintä on se, että valittu koodi/taso on perusteltu eli juhlatila, tarjoilut ja yleensä juhlan tyyli ovat samaa tasoa kuin vaadittu pukeutumiskoodi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni pukukoodin laittaminen kutsuun on hyvien tapojen mukaista. Jo etikettikin määrittää, että kutsussa kuuluu lukea pukeutumiskoodi. Minun mielestäni kenelläkään ei ole syytä loukkaantua tällaisesta asiasta, vaan sen tarkoituksenahan on ainoastaan selkeyttää, että minkälaiset juhlat on kysymyksessä. Esimerkiksi häiden suhteen pukeutumiskoodia voi olla hyvin vaikea päätellä kellonajasta koska juhlat usein alkavat päivällä ja jatkua iltaan.

Meidän häissä on pukeutumiskoodina saketti ja sen ilmoittamisen tarkoitus on varmistaa, että myös vieraat osaavat varautua siihen että juhla-asu on nimenomaan päiväjuhlapuku (eikä esim. frakki, smokki tai iltapuku).

Täällä on ollut paljon keskustelua siitä, että naisille ei ole pukeutumiskoodia. Tuo ei varsinaisesti pidä paikkaansa koska etiketti määrittää melko tarkkaan myös minkälainen puku naisella tulee olla jos pukeutumiskoodi on saketti, frakki, smokki tai tumma puku. Pukeutumiskoodi on vain katsottu helpommaksi ilmoittaa miehen asusteen nimellä.

Ihmiset ja vieraat ovat kuitenkin erilaisia joten mielestäni tämänkin asian suhteen ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Jokainen morsian/sulhanen varmasti tietää parhaiten, että sopiiko heidän tilaisuuteen pukeutumiskoodi ja toimii sen mukaan. Tarkoituksenahan on, että kaikilla (ja ennen kaikkea morsiusparilla) on mukava päivä joten mielestäni tärkeintä on että ratkaisu on itselle sopiva - oli se sitten etiketin mukaista tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin kutsun mukana menneeseen info-lehtiseen pukeutumisohje:

"hienoksi laittautuminen on sallittua mutta tärkeintä on että vieraat viihtyvät vaatteissaan". Lisäksi esitimme yhden muun toivomuksen vieraiden pukeutumisesta, jos heiltä sattuu valmiiksi kaapista tietty asuste löytymään...

Yhdessä saamassamme kutsussa luki "p.s. jätäthän kravaatin kotiin". Sulhasella oli päällään frakki ilman solmuketta, mikä sopi hänelle ja tilaisuuteen todella hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Me laitettiin kutsun mukana menneeseen info-lehtiseen pukeutumisohje:

"hienoksi laittautuminen on sallittua mutta tärkeintä on että vieraat viihtyvät vaatteissaan". Lisäksi esitimme yhden muun toivomuksen vieraiden pukeutumisesta, jos heiltä sattuu valmiiksi kaapista tietty asuste löytymään...

HIENOSTI SANOTTU!!

Tuotahan voisi melkein lainata omiinkin kutsuihin.  ;D Oma isäni on pitänyt viimeksi pukua vuonna 1983 eikä hänellä ole edes pukua, joka hänelle sopisi. Olen suunnattoman ylpeä isästäni, joka ei ahtaudu kravaattiin, jossa hänen olisi vain epämukava olla. Eikä tulisi mieleenikään pyytää isää laittamaan (ja ostamaan) pukua. Eikä kyllä ole tarvettakaan. Jos isälle haluaisi niin tokihan hän saisi mutta ei mun häitä ainakaan pilaa kenenkään vaatetus. Osoittaahan se tiettyä kunnioitusta hääparia kohtaan, jos pukeudutaan siististi ja juhlavasti. Huomautuksena sanon, että häämme tulevat olemaan pienet, joten jos epäselvyyksiä on, niin ne kyllä selvitetään ihan reilusti kysymällä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lyhyesti sanottuna, minusta pukukoodi ainakin vaan helpottaa vieraan asuvalintaa eikä ole mitenkään epäkohteliasta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitti Au Ra! Saahan mua lainata ;)

Vieraita ei todellakaan voi pakottaa epämiellyttäviin asuihin tai vaatia hankkimaan jotakin vain häitä varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viimeisimmässä kutsussa, joka meidän luukusta kolahti, ei pukukoodia ollut. Itse olisin tätä kovasti kaivannut avukseni. Häihin ilmottautuessani yritin kaasolta tiedustella millaisessa puvussa naisvieraan on soveliasta tulla. Vastausta en oikein saanut. Sen sijaan puheen siitä, kuinka kirkossa olkapäiden täytyy olla peitettynä. Se siis taisi olla prioriteetti.

Olenko siis alipukeutunut, jos pukeudun polvipituiseen mekkoon ja huiviin tai johonkin muuhun olkapäät peittävään? Tunsin jääneeni täysin ilman ohjeistusta ja olo erittäin epävarma, sillä juhlapaikasta en osannut mitään päätellä juhlan luonteesta, koska en ole koko kaupungissa edes käynyt, enkä tunne hääparin sukua. Mekko, jonka ajattelin laittaa on mielestäni melko juhlava, laskeutuvaa kangasta, kuitenkin kesäinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä se pukukoodi on siinä kutsussa ennemmin hyvä, kuin huono asia. Koodilla pääsee myös ohjaamaan niitä vieraita, jotka mahdollisesti omistavat jotain sellaisia vaatteita, joita ei häihin ole syytä laittaa. Sulhanen on saattanut esimerkiksi valita iltapäivähäihin shaketin, jolloin frakkiin pukeutuneet vieraat olisivat taatusti vaivaantuneita valinnastaan. Kiva olisi myös tietää, jos vaikka kysessä olisivatkin smokkihäät!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme laittaneet omaan hääkutsuumme pukukoodia, emmekä mitään lahjatoive listojakaan. Emme vain katsoneet kumpaakaan tarpeelliseksi.

Minulle tämä pukukoodin merkkaamisasia on aika yhdentekevä asia. Kaikissa häissä, joissa olen ollut vieraana, niin noin puolessa kutsuista luki tämä pukukoodi ja toisessa puoliskossa kutsuista taas ei ja kaikissa häissä vieraat olivat kuitenkin pukeutuneet ihan ns. "oikein". Ihmiset ovat kuitenkin nykypäivinä niin fiksuja, että osaavat pukeutua oikein tai soittaa ja kysyä asiasta.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 2005 pukukoodina tumma puku 150 hlo häissä joissa 2/3 "nuoria".

Seuraus:

Nuoriso (yli 12 alle 50) noudatti 100% pukukoodia, mutta sitten niistä muista voidaan ollakkin hiljaa. Asiasta ei tehty isoa haloota vaan se vain luki kutsussa. Tosin samalla teimme sen toisen vanhemman kansan perisynnin ja pyysimme lahjaksi rahaa. ("häälahjaksi toivomme pääsylipputuloja suuria ja mahtavia. Summa vapaa mutta pakollinen (toim. huom. 0 on summa)") jos nyt enää muistin kirjaimelleen tuon kutsun.

Nuorista henkilöistä kaikki tulivat paikalle, ja lähtivät aiemmin jos oli jotain muuta päällekäin.

Vanhemmat henkilöt taas jättivät peruuttamisensa ilmoittamatta (ilmoittautua kyllä muistivat). Syy oli milloin mikäkin "oltiin niin väsyneitä muutosta (tapahtunut yli 10 päivää aiemmin)" ja sitten aina parasta antia "ette te meitä siellä olisi kaivanneet kuitenkaan"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on pukeutumiskoodina juhlapuku ja lisähuomautuksena, että kaikki värit ovat sallittuja, jopa valkoinen.

Itse olin kerran ystäväni häissä jonne eräs nuoripari saapui farkuissa, bootseissa ja kuluneissa nahkarotseissa muun juhlaväen keskelle. Kyseesä oli varmasti arkivaatteet.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä pukukoodia ei voi eikä pidä ottaa loukkauksena. Sain itse juuri kutsun, jossa oli pukukoodi (juhlapuku). Vaikka vaatekaapistani löytyy jos jonkinlaista juhlavaatetta (häihin sopivaa), "joudun"ostamaan juhliin iltapuvun. Se ei haittaa, koska taloudellinen tilanteeni sallii sen ja vaatekaappini kaipaakin täydennystä tältä osin.

Omaan kutsuuni en olisi tällaista pukukoodia kuitenkaan laittanut kahdesta syystä: se, miten vieraat pukeutuvat, on samantekevää  -  tärkeintä on, että he viihtyvät vaatteissaan. Lisäksi vieraiden joukosta löytyy kaksi pitkäaikaistyötöntä, joilla tuskin olisi varaa hankkia pukua. (Otaksun, että he tulevat häihimme suorissa housuissa ja jonkinlaisessa kauluspaidassa  -  periaatteessa siis joidenkin silmissä alipukeutuneina, mutta pääasia on, että he tulevat.) En siis halua aiheuttaa kenellekään päävaivaa pukukoodilla!

Muoks:

Vastauksena kysymykseen: pukukoodin laittaminen ei ole mautonta eikä kohteliasta. Mielestäni sen voi laittaa, mutta sen laittamisen seuraukset on hyvä ottaa huomioon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään