Jump to content
Naimisiin.info

"Avustajana" mutta ei kaasona


Guest vieras

Recommended Posts

Hei!

Onko muilla ollut tällaista tilannetta:

Kaveri kertoo teille että on menossa naimisiin, ja kertoo että hän on jo valinnut kaasot ja että hän kuitenkin ajattelisi että minäkin auttaisin hääjärjestelyissä. Koska häihin on vielä aikaa, emme ole puhuneet tarkemmin mitä kaikkea tekisin, mutta ymmärsin että kuuluisin tavallaan "ydinporukkaan", tapaisin morsianta ja kaasoja ennen häitä, auttaisin suunnittelussa ja toteutuksessa jne, mutta en kuitenkaan esimerkiksi seisoisi alttarilla kaasojen vieressä. Tavallaan tarjosin myös apuani, mutta toisaalta hän ei pyytänyt että voisinko auttaa, van vain oletti.

Nyt en oikein ymmärrä rooliani, ja olen ehkä hieman loukkaantunut, koska tottakai olisin toivonut pääseväni kaasoksi. Nyt en oikein tiedä olenko apukaaso, morsiusneito, apulainen vai orja.. Olen ehkä hieman loukkaantunut, että minulla ei ole mitään nimikettä, mutta ilmainen apu kyllä kelpaa.

Onko muilla ollut tällaista tilannetta? Onko rooli selventynyt myöhemmin, ja olitko tyytyväinen siihen? Jos olisin kaaso, niin tottakai avustaisin aivan kaikessa, mutta nyt en oikein tiedä mitä kaikkea viitsin omasta ajastani käyttää suunnitteluun ja tekemiseen, kun minulla ei ole mitään "arvonimikettä". Kaveri on minulle tärkeä, eli haluan tottakai olla kuitenkin läsnä juhlissa, ja auttaa jos hänelle tulee jokin paha pattitilanne.

Link to comment
Share on other sites

Itse ainakin mielelläni autan läheisiä ystäviä nimikkeellä tai ilman, jos vain osaan ja voin jotain lisäarvoa toisille osaamisella ja taidoillani tuoda! Olen itse auttanut muita aiemmissa juhlissa ja nyt omien häiden alla myös olen muiltakin kuin kaasolta saanut apua ;) ja en pienehköissä häissä voisi kuvitella isoa litaniaa kaasoiksi, bestmaneiksi jne. eikä meillä avustajat saa mitään rahaa siitä vain ihan ilmaiseksi hommansa hoitavat ja ehdottomasti vapaaehtoisesti.

Jos et halua toimia apuna, niin heti alkuun on hyvä ilmoittaa ettei aikatauluun sovi tai rehellisesti kertoa, että asia sinua vaivaa tai vihjata, että antaa kaasojen hoitaa työnsä, että sen takiahan heidät on tehtäviin valittu. Kuulostaa ennemmin siltä, että olet pettynyt, ettei sinua valittu kaasoksi. Jos asia kovin hiertää, niin on ehkä parempi jättää tehtävät muille kuin tehdä otsa kurtussa, milloin kaikilla on lopulta huono mieli.

Link to comment
Share on other sites

Olen tosiaan pettynyt, että en päässyt kaasoksi, mutta silti minun oletetaan auttavan.

Kaverini siis ei pyytänyt minua, että olisi ihanaa jos voisit myös auttaa, vaan oletti että voin tehdä sitten asioita. Enkä todellakaan ole otsa kurtussa, ja autan, jos hänellä on joku tilanne mihin tarvitsee juuri erityisesti minun apuani. Kuitenkin ihmettelen sitä, että miksi hän ei valinnut kaasoiksi niitä joiden apua tarvitsee. Noh ehkä näistä muistakin on sitten apua joissain asioissa. Ja tottakai autan siis koska hän on minulle tärkeä, mutta odotin kai vain sitten jonkin laista "arvonimeä", että voisin sanoa ja ajatella olevani vaikkapa apukaaso (se tuntuisi jotenkin suuremmalta "kunnialta", kuin olla ilman minkäänlaista nimikettä). Hän on kuitenkin minulle tärkeä, eli siinä mielessä minusta on mukava että saan olla jotenkin kuitenkin mukana, mutta silti vähän ihmettelen missä menee raja kuka on kaaso ja kuka ei, jos kuitenkin hoidan kaason asioita, ja varsinkin jos hoidan ja olen enemmän innoissani kuin nämä oikeat kaasoiksi valitut.

Link to comment
Share on other sites

Lisään vielä, että rahaa en tietenkään tässä ajatellut, ja heidän häänsä tulevat olemaan keskikokoiset, tai isohkot, eli eivät mitkään aivan pienet ja intiimit. Siksi ehkä olis yksi kaaso lisää mahtunut. Ainakin minun mielestäni. :)

Link to comment
Share on other sites

Mulle kävi aikanaan niin, että kaveri oli valinnut kaason, mutta koska tuolla kaasolla oli omat häät joitakin viikkoja ennen tätä kaveria, niin kaaso oli ilmoittanut ettei kerkeä järkkäämään polttareita tai leikkejä (mikä on kyllä sinänsä ymmärrettävää). Mutta sen sijaan että kaaso olisi mennyt vaihtoon, niin kaveri sitten vain ilmoitti, että jos minä sitten järkkään ne polttarit ja leikit häissä, ilman mitään titteleitä. Aluksi ajattelin, että mikäs siinä, mutta sitten kun sitä hommaa oli aivan hirveästi ja meni hermot, niin lopulta sanoin kaverille että on tämä vähän turhauttavaa järjestää kaikkea, kun "kunnia" kuuluu sitten kuitenkin toisaalle. Hän oli sitten ehdottanut kaasolle, että jos titteliä olisi jakamassa kaksi henkilöä, mutta kaaso oli tästä suuttunut ja lopulta irtisanoutunut koko hommasta. Kaveri soittaa itkien että ei hänellä ole ketään kaasona, ja vaikka itellä oli jo mennyt into koko hommaan, niin lupasin olla kaaso kun kuitenkin ollaan pitkään oltu ystäviä. Tämän kaasosotkun ja morsiammen polttarikommenttien jälkeen ("voittehan te järkätä toiset" kun ei oltu osattu lukea ajatuksia toiveista) itsellä jäi kyllä semmoinen mörkö mieleen, että yhteydenpito tähän kaveriin väheni tosi paljon.

Eli mun neuvo olisi, että kannattaa samantien avata suunsa ja kysyä, että mikä sun rooli ja työtehtävät sitten virallisesti on, ja jos "hyöty" ja työ ei sun mielestä kohtaa, sanoa rehellisesti että asia vaivaa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista ja varsinkin Aikka! Juuri tuota vähän mietinkin, että jos hommaa tulee sitten yhtäkkiä olemaan paljon. Ajattelin myös että kysyisin jossain vaiheessa tarkemmin, mitä kaikkea sitten tekisin ja miten juuri eroaisin kaasoista. Toivottavasti ei käy niin, että minulle sitten lankeavat kaikki hommat joita kaasot eivät tee, ja minun oletetaan ne sitten vain tekevän. Luulen kuitenkin että kaveri varmasti arvostaa apuani, mutta toivottavasti hän myös osaa näyttää sen. :)

Link to comment
Share on other sites

Totta, jos niskoille laitetaan kaikki suuritöisin niin siinä vaiheessa multakin olis palanut käämit ja oisin kyllä ohjeistanut enemmän niiden kaasojen helmoihin kohdistamaan hommat. Morsiammella pitäisi olla selvät sävelet että mitä haluaa ja kirkkaana ajatuksena, et kaaso hoitaa enimmät ja muilta voi tarvittaessa pyytää pienemmissa asioissa apua. Lähinnä tarkoitan, et osaamisen mukaan apua saa myös muilta pyytää ;) taitaa olla et pelkäät et kaikki kaatuu sun niskaan? Sitten kannattaa ottaa varovaisesti, voi olla et menee välitkin viileiksi, jos tulee isompia kriisejä ja sun oletataan hoitavan ns. kaasonkin tehtävät vaikket ole varautunut siihen. Tsemppiä ja toivotaan, et saatte asiat sumplittua ja valmisteluista tulee stressittömät ja ystävyys ei saa kolhuja :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ja totta, se olisi tietysti kamalinta jos ystävyydelle kävis jotain! En oikeastaan pelkää että välit ainkaan kokonaan menisivät, ennemmin ehkä sitä että saanko sitten tunnustusta tekemälleni työlle, jos olen juhlissakin vain yksi vieraista, eikä kukaan tiedä että olen ollut suureksi avuksi häiden toteutuksessa. Kaasoistahan nyt valmiiksi oletetaan, että he ovat olleet morsiamen apuna. Ja jos hääpäivänä teen käytännön asioita, eli jos minulle nakitetaan kaikkia käytännön hommia kun kaasot eivät kerkeä kun he auttavat vain morsianta. Näillä kaasoilla on omat perheet, niin luulen että heillä ei ole hääjärjestelyillekään yhtäpaljon aikaa kuin minulla saattaisi heihin verrattuna olla. Vieläkin juuri harmittaa se että oletetaan että autan yhtäpaljon, ja toisaalta taas sitten kyllä loukkaantuisin siitä, jos kuulun porukkaan - minulla ei ole mitään nimikettä - tapaan heitä, mutta jos he tapaisivat myös keskenään ja sopisivat myös paljon asioita häihin liittyen, ja sitten minun pitäisi esimerkiksi toteuttaa niitä heidän suunnittelujaan. Ja jos morsian ei sitten huomaisi informoida minua kaikesta, vaikka toisaalta kuuluisin ydinporukkaan.

Mietin myös käytännössä sitä, että jos hääpari kustantaa kaasoille samanlaiset mekot niin minunhan sitten varmaan täytyy ostaa oma mekkoni koska en kuitenkaan ole kaaso. Ja pitäisikö sen sitten kuitenkin olla sen tyyppinen, että sopii muiden vaatteiden kanssa samaan linjaan, mutta ei kuitenkaan olisi ehkä ihan sen tyylinen kuin mitä itse valitsisin jos saisin valita mitä vain. Tämä menee ehkä vasta lähemmäs häitä, eli en ole vielä viitsinyt kysellä häneltä tällaisista tarkemmista asioista. Mutta mietityttää kyllä jo valmiiksi.

Link to comment
Share on other sites

Guest Opossumi

Hyvä Vieras, tekstistäsi paistaa se, kuinka paljon sinua vaivaa tämä oletettu/lupaamasi avustajan rooli häitä järjestäessä ja toisaalta se, että et päässyt viralliseksi kaasoksi, vaikka olisit halunnut. Ole ihmeessä yhteydessä morsiameen ja kerro, että tilanne on sinulle epäselvä. Kysy, mitkä ovat kaasojen tehtävät, mitkä omasi ja miten ne eroavat toisistaan. Jos eivät eroa / jos joudut tekemään enemmän tai vaativampia asioita kuin kaasot ja ennen kaikkea, jos alkaa näyttää siltä, että olet häissä töissä etkä juhlimassa, ilmoita, että sen vaativuusasteen työt eivät kuulu "rivihäävieraille". Tietysti on niinkin, ettei kaasojenkaan kuulu olla häissä työjuhtina. Kaikkein ikävimmät muistot jäävät kuitenkin, jos kaasot ovat häissä juhlimassa ja sinä teet työt. Älä anna tilanteen kääntyä niinpäin. Luulisi morsiamenkin ymmärtävän, mikä ero järjestelyissä on kaasolla ja ystävällä, joka on muuten vain kutsuttu vieraaksi.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista taas! Täytyy kyllä kysyä morsiamelta juuri tuota, kun seuraavan kerran häistä tulee kunnolla puhetta! Tai kun tulee sopiva tilaisuus. Kurjaa olisi sitten myöhemmin huomata, että kaikki kasautuisikin minulle. Iloinen kuitenkin olen hänen puolestaan, nyt olisi tosiaan kiva jos kaikki vähän selviytyisi. Häihin on vielä aikaa joten mitään vahinkoa ei ole kuitenkaan vielä tapahtunut, eli tämä tilanne saattaa vielä jossain vaiheessa selkiintyä. Toisaalta onhan se vähän noloa ehdottaa, että voisinko olla esimerkiksi kolmas kaaso, varsinkin jos hän ei kehtaisi sanoa ei.. Mutta voisin kuitenkin koitaa ottaa asian jotenkin puheeksi, juuri noin että miten työnjaot sitten eroavat.

Link to comment
Share on other sites

Minusta sinun pitäisi sanoa morsiolle suoraan & kiertelemättä, mitä ajattelet tästä "nimettömän apulaisen" pestistä.

Jos myöhemmin alkaa harmittaa, ja jotain jää häistä hampaankoloon, niin eipähän morsiamen tarvitse sanoa, että "miksi et kertonut minulle"!

Mulla on omissa häissäni kaasot & bm (sekä appivanhemmat :)) sitä varten, että he avustavat eri tehtävissä. Voin ottaaa kyllä apua muiltakin vastaan, mutta en sitä erikseen pyydä. Jos pyytäisin, niin korvaisin sen jotenkin heille.

Onhan tapana antaa kaaasoille & BM:kin kiitoslahjat..

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksesta taas! Eipä tullut tuo lahja juttu mieleen, sekin on kyllä totta että rajautuisin sitten tuollaisistakin jutuista pois. Täytyy kyllä ottaa asia vielä puheeksi jossain vaiheessa kun tulee sopiva hetki, kun puhumme taas häihin liittyvistä jutuista.

Link to comment
Share on other sites

Itse morsiamena olen pyytänyt läheisimmät ystäväni kaasoiksi, ja he ovat myös ne, jotka "työskentelevät" juhlissa ja huolehtivat että kaikki toimii ja ovat esillä. Plus tietenkin ne kaveri, joille avusta maksetaan (bändi).

Jotkut kaverit ovat tarjoutuneet myös auttamaan, ja otan avun vastaan esim askarteluissa, makutuomarina jne.

Jos jonkun vieraaksi kutsutun taitoja tarvitsen, pyydän sitä (esim valokuvausta, kukat jne), niin vaikkapa puheessa kiitän heitä nimeltä mainiten. Eipä todellakaan tulisi mieleeni olettaa jonkun vieraan säätävän myös häissä, ellei tarvitsemani avun luonne ole sellainen (valokuvaus).

Pelisäännöt pitää tehdä selväksi. En kyllä suosittele tosin, että keräät kaiken kiukun ja pettymyksen sisällesi olettamalla morsiamen luulevan, että sinun vastuullesi voi sälyttää kamalasti tekemistä. Suorin tie asian selvittämiseen olisi mielestäni kysyä suoraan: "Mitä kaikkea ajattelit minun tekevän?" ja jos joku tuntuu kovin kohtuuttomalta verrattuna siihen "titteliin", voit ihan hyvin sanoa, että autat mielelläsi, mutta eikös tuo ole kaason hommaa?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Viime kesänä eräs ystäväni meni naimisiin ja toimin häiden suunnittelussa ja itse juhlassakin eräänlaisena avustajana. En ollut kaaso, siihen tehtävään oli valittu toinen, mutta kaason kanssa järjestimme yhdessä polttarit. Muutoinkin olin tiiviisti mukana hääsuunnittelussa ja -askartelussa. Kaaso ilmoitti hyvissä ajoin, että hän on liian ujo, eikä pysty pitämään puhetta häissä eikä hän oikeen mitään ohjelmaakaan osaisi keksiä saatika jännitykseltään viitsisi vetää yleisön edessä. No näin siis minulle lankesi tämäkin nakki ja toimin häissä oikeastaan seremoniamestarina. Mielelläni autoin kun apuani tarvittiin ja sain kyllä kiitosta, mutta oli joitain epämukavia tilanteita kun kaaso ja morsian olivat aiemmin kahdestaan suunnitelleet ja palaveeranneet hääasioista ja sitten minut vain pyydettiin näiden suunnitelmien toteuttajaksi esim. askartelutalkoisiin. Tarkoitan tällä sitä, että olin välillä hämmentynyt siitä, mikä paikkani oikein oli häissä. Kaiken kaikkiaan homma hoitui kuitenkin hyvin, juhlat olivat onnistuneet ja hääpari tyytyväinen. Myös minua muistettiin kiitoslahjalla ja tästä olin kovin otettu.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni morsiamena on kans seremoniamestari, joka tekee varmaan enemmän kuin kaaso, sit on varsinainen kaaso, sit on vielä "kukkaisneitoja ja rouvia" joille voi nakittaa jotain pikkuhommia... Itse taas olen muiden häissä ilman kaason titteliäkin ollut mm. koristelemassa juhlapaikkaa (en ees tiedä, missä varsinaiset kaasot oli, mutta selkeesti niillä on ollu jotain tärkeämpääkin tekemistä) ja järjestämässä polttareita ihan omasta halustani. Sekä omissani että em. häissä ei tilanne vaikuta tietääkseni epäselvältä missään muualla kuin kampaajalla, jossa kokoajan puhutaan neljästä kaasosta (kaaso yksi kammataan sillon ja sillon, kaaso kaksi sillon...) enkä ees jaksa korjata, että ainoastaan yksi on kaaso ja toinen on seremoniamestari ja kaksi muuta on kavereita eli hääseuruetta eli kukkaisneito ja kukkaisrouva...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Itse olin juuri kaasona, en ollut ensimmäinen valinta, mutta ensimmäisen kaason perutessa morsian pyysi minua.

Kyseinen morsian oli minulle ns. apukaaso. Totesin itse mennessäni naimisiin, että olisi ollut vaan fiksua ottaa vähintään kaksi kaasoa,

sillä hommaa vie tuhottomasti aikaa, vaikka ihanaa hommaa onkin :girl_impossible: 

 

Mutta kaasoa valitessa panostaisin siis ajattelemaan kuka oikeasti ehtii ja jaksaa olla tukena... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Minulla on vähän samanlainen tilanne mutta siten, että vanha lukioaikainen ystäväni haluaisi olla ilmeiseti ainoa kaasoni, ja toinen ystäväni jota olen suunnitellut pyytäväni olisi sitten vain auttamassa ilman kaason titteliä. Itse haluaisin siis kaksi tasavertaista kaasoa. Tämän ensimmäisen kaason kanssa olemme jo lukiossa sopineet toimivamme toistemme kaasoina, ja häntä en tehtävään edes erikseen pyytänyt. Hän ei kuitenkaan jostain syystä pidä tästä toisesta hyvästä ystävästäni, jonka haluaisin myös pyytää kaasoksi, ja taisi jopa hieman loukkaantua kun sanoin että minulle tulee kaksi kaasoa. Toivottavasti hääjärjestelyistä selvitään ilman riitoja, en halua että minulla on ykkös- ja kakkoskaaso vaan kyllä molemmat ovat ihan yhtä tärkeitä!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...