Htikkis

Onnittelujonolle vaihtoehtoja

17 viestiä aiheessa

Onko kenelläkään ollut jotain muuta kuin perinteinen onnittelujono? Mun vanhemmat luultavasti toivottaa ihmiset kirkon ovella tervetulleiksi, mutta miten sitten meidän onnittelu? Musta olisi kiva henkilökohtaisesti kaikkien kanssa halata/kätellä, mutta vieraiden kannalta koen tylsäksi sen, että joutuu odottamaan ja jonottamaan, jotta pääsee onnittelemaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä toteutetaan luultavasti siten, että me "kiiruhdamme" juhlapaikalle ja ihmiset tulevat onnittelemaan meitä sitä mukaan kun saapuvat juhlapaikkaan, ja ovat saaneet päällysvaatteet pois ja lahjat vietyä paikoilleen. Sitten he onnittelevat meidät, saavat alkujuomat ja menevät istumaan paikoilleen. Luultavasti muutama vieras voi olla jo ennen meitä juhlapaikalla, mutta seremoniamestarimme ilmoittaa heille sitten, että kun ovat asettautuneet/hääpari on asettautunut paikoilleen, voivat tulla onnittelemaan meitä. Hääpari kuitenkin lähtee kirkolta ensin huristelemaan, joten kaiken järjen mukaan meidän pitäisi olla ensimmäisten joukossa juhlapaikalla.

Ainoa mikä tässä vielä mietityttää on se, että uskaltavatko ihmiset oikeasti esim. käydä tarvittaessa vessassa ennen onnitteluita vai tuleeko heille tunne, että pakko äkkiä saada vaatteet pois ja tulla onnittelemaan meitä ja mennä istumaan paikoilleen odottamaan maljojennostoa??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on luvassa talvihäät Helmikuussa niin ollaan päädytty siihen, että vieraat menevät ensin rauhassa juhlapaikalle, saavat rauhassa riisua talvivaatteet, käydä vessassa, etsiä omat paikat tms, sen jälkeen saavat jotkut alkudrinkut/juomat pöytään (ei vielä kuohuvaa tässä vaiheessa) ja pääsevät rauhassa juttelemaan muun pöytäseurueen kanssa.

Bestman tai kaaso ilmoittaa kun kaikki ovat saapuneet juhlapaikalle (kirkolta matkaa juhlapaikalle vajaa ½ kilsaa) ja sitten vasta hääpari saapuu. Sitten onnittelu tapahtuu pöytäseurue kerrallaan ja tässä vaiheessa jaetaan vasta kuohujuomat jotka otetaan sitten yhtäaikaa..

Kun on talvi ja juhlapaikan eteinen pieni, niin haluan välttää kauheaa ryysistä eteisessä enkä halua että ketkään joutuvat värjöittelemään pitkää aikaa ulkona kylmässä, joten näiden asioiden vuoksi päädyttiin tällaiseen ratkaisuun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt mietinnässä hieman samaa kuin glenniV:n postauksessa yllä. Eli tarkoituksena olla juhlapaikka ensimmäisenä ja ottaa onnittelut vastaan sitä myötä kun vieraat saapuvat juhlapaikalle. Juhlapaikka on sisääntulosta hieman sokkeloinen, niin pystymme tavallaan ottamaan onnittelut vastaan ennen vieraiden siirtymistä sisään, ilman että kukaan joutuu odottamaan ulkona. Eli ei tulisi onnittelujonoa, vaan ihan saapumisjärjestyksessä :)

Meillä on Nannan tavoin myös kirkolta juhlapaikalle lyhyt matka - n. kilometri (autolla enemmän ja kävellen vähemmän). Meillä on jo kutsussa vinkattu hotellista, ja samalla siitä, että auton voi jättää sinne, niin saattaa kävelijöitä olla enemmänkin liikkeellä. Ja autolla mennessämme olisimme kuitenkin ensimmäisinä liikkeellä ja siten uskonkin meidän olevan juhlapaikalla ensimmäisinä ilman kiirettä :)

Syy tällaiseen "sisälläkättelyyn" löytyy häiden ajankohdasta. Vietämme marrashäitä ja perusolettamuksena on että luontoäiti heittää taivaalta kunniaksemme räntää. :D Pidän kuitenkin myös tällaisista "näyttävistä" sisääntuloista, jossa vieraat ovat jo paikalla ja hääpari saapuu vasta sitten, mutta nyt haluamme mieluummin käytännöllisen ratkaisun. Ihmiset pääsevät suoraan sisälle eteiseen, johon voivat riisua vaatteensa ja käydä vessassa. Odotamme vieraita sitten "toisessa eteisessä", jonka läpi kuitenkin pitää kulkea ennen saapumista juhlasaliin. Siinä on hyvin tilaa lahjapöydille sekä onnitteluille. Vieraille maljat mukaan ja ohjaus kohti istumapaikkoja. Kun kaikki ovat päässeet sisään, voimme itse saapua saliin viimeisenä ja siinä tervetulo- / onnittelumaljan nosto. :)

Täytyykin muuten tosiaan miettiä asiaa, että kuinka saamme myös molempien vanhemmat myös kirkolta liikkeelle ensimmäisten joukossa, jos aiomme saada heidät mukaamme onniteltaviksi :D Kaaso ja bestman varmaan kulkevat meidän autossamme, mutta "vanhukset" pitäisi tosiaan hoitaa jotenkin matkaan :D

Edit. Typottelua

Muokattu: , käyttäjä: Lenore

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kiiruhdamme vanhempien kanssa hääpaikalle ennen vieraita. Kirkko on näköetäisyydellä juhlapaikasta, joten vieraat kävelevät juhlataloon. Me lähdemme ensin kirkon pihasta autolla. Sillä hetkellä kirkon ovesta astuu soittaja, joka kokoaa fanfaarilla vieraat kasaan. Hän kertoo muutamalla sanalla kirkosta ja alueen historiasta muutenkin (näin me saamme lisäaikaa järjestäytyä juhlapaikassa vanhempien kanssa). Soittaen hän johdattaa vieraat juhlapaikalle.

Juhlapaikassa on iso eteishalli. Siihen laitetaan kuvauspiste ja rekvisiittaa. Ennen kuin tulevat onnittelemaan meitä, vieraat kuvataan siinä nopeasti. Odottelijat voivat sitten ihmetellä sitä rekvisiittaa ja valita mieleisensä. Vieressä on myös lasten leikkitila, huoneessa heti eteishallin vieressä, joten jos lapset eivät jaksa odottaa jonossa, voivat oleskella siellä vanhempineen ja odottaa suurimman ruuhkan hälvenemistä. Tai sitten he voivat juosta ulkona puistossa sen hetken.

Juhlapaikan järjestelijä kehotti meitä pitämään onnittelut saman tien, kun vieraat saapuvat, Hän sanoi kokemuksesta, että jos 130 vierasta ensin istuutuu paikoilleen, odottaa hääparin saapumista ja sitten joutuu lähtemään uudelleen ylös hääparia onnitellakseen, niin aikaa kuluu liikaa tuolien kolisteluun. Teemme sitten näin. Salissa on pianisti viihdyttämässä niitä vieraita, jotka ovat jo onnitelleet ja paikkansa löytäneet.

Kun kaikki ovat istuutuneet, pianisti soittaa pätkän häämarssia ja saavumme sulhasen kanssa saliin. Minulle on kiinnitetty lakanakankaasta piiiiiiiiiiiiitkä monen metrin laahus ja sulhaselle mustasta kankaasta yhtä pitkät jatkoliepeet takkiin, molemmilla on pellenenät. Samalla sulhasen, bestmanin ja hääparin isien rintapieleen ilmestyy jättimäinen kukkakimppu (pilailukaupasta sellaiset taikurin kukkakimput). Näin haluamme osoittaa, että jäykistely ja kaikenlainen kaavamaisuus päättyi tähän ja hauskat juhlat voivat alkaa. Lisäksi tuntuisi muuten hölmöltä tulla jonkun fanfaarin saattelemana saliin, kun onnittelut on jo tehty - mutta toisaalta, olin viime kesänä häissä, joissa sulhasta ja morsianta ei kuulutettu saapuvaksi tilaan, he vain vilahtivat huomaamatta paikoilleen, ja istua nököttivät sitten siinä, kun kukaan ei huomannut (ei edes bestman :) ), joten sekin on tökerö ratkaisu. Kun teemme sisään saapumisesta eräänlaisen pellenumeron, niin ei mene tärkeilyn ja teatterin piikkiin. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voisikohan onnittelun pitää siinä muodossa, että ihan vain jaetaan vieraille shampanja/kuoharilasit käteen ja kaikki yhdessä sitten huutavat ONNEA! tai jotain vastaavaa. Kävisi varmaan hieman nopeammin, mutta onko se sitten liian arkista. Itse ainakin pitäisin sellaisesta nopeasta onnittelusta, ettei tarvitse seisoskella minuutti kaupalla. Ja pääsevät vieraatkin nopeammin ruokaa maistelemaan ;)

Muokattu: , käyttäjä: Lumenvalkea

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Katoin just äsken satuhäät areenasta :girl_smile:

Hääjuhlissa ei ollut onnittelujonoa, vaan vieraille jaettiin ilmapallot ja kun hääpari saapui juhlapaikalle, vieraat päästävät pallot ilmaan ja huutavat yhdessä "ONNEA!" :girl_in_love:

Huono puoli tässä on se että se roskaa luontoa aika paljon :girl_mad: Mutta laitoin silti tänkin tavan tähän ketjuun jos se jotakuta helppaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän nuo jonot oikeasti niiiiiiiin pitkiä ole, ellei ole joku 200 vierasta... mutta 140 menee vielä ihan kivuttomasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen yrittänyt itse pähkiä tätä samaa asiaa ja en ole vielä varma, mihin lopputulokseen olen tullut :D Meillä kun siis suuremmat juhlat pidetään vihkimisen jälkeisenä päivänä (alkavat alkuillasta), joten kukin tulee juhlapaikalle kutsukortin osoittamana aikana. Vaihtoehtoina olisi siis se, että toivottaisimme itse vieraat tervetulleeksi sitä mukaa kun he saapuvat, mutta jotenkin se tuntuu vähän valjulta. Toinen vaihtoehto sitten tietysti on, että tulisimme itse viimeisenä paikan päälle vaikka hienolla autolla, mutta sekin saattaa osoittautua huonoksi vaihtoehdoksi jos esimerkiksi sataa - silloinhan kukaan ei autoa näe, kun ovat sisällä odottelemassa... Toisaalta tuohon olen ajatellut, että bändi voisi soittaa heti alkuun jotakin mukaansa tempaavaa ja juhla saisi sillä tavalla hyvän alun. Meillä on myös mahtava bestman / seremoniamestari, joka osaa kyllä tarvittaessa viihdyttää väkeä, mutta mutta... Ideoita?! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa myös varmaan tälläiset nannan kans sama homma eli luvassa on helmikuulla häät ja meidät vihitään juhlapaikalla...

Kun vieraat saapuvat niin vanhemmat toivottavat vieraat tervetulleeksi...sitten meidät vihitään ja sitten vieraat tulevat pöytäseurue kerrallaan onnittelemaan meitä ja saavat samalla onnittelu maljat!!! Ja tuossa taustalla voisi soida joku musiikki ettei tule tylsää!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle on kehkiytymässä tästä todellinen päänvaiva, ehkä suurin mitä koko häissä on tällä hetkellä O.o

 

Meillä on vihkiminen juhlapaikalla, ja häät on syksyllä. Juhlapaikka on "latomainen" eli pitkähkö & kapeampi tila, ja samassa tilassa paitsi vihitään myös syödään ja tanssitaan - paitsi JOS ei sada. Tätä koko ongelmaa ei ole jos ei sada, mutta ikuinen pessimisti toki varautuu sateeseen kun on syyshäät... Tilaan on mahdollista kulkea vain toisesta päästä (eli vain yksi sisäänkäynti), ja vihkiminen tapahtunee sisäänkäynnin vastakkaisessa päässä.

 

Juhlien alku on selvillä, vieraat tulevat paikalle omia aikojaan ja kaasot & bestmanit ohjaavat heidät sopiviin paikkoihin vihkimistä ajatellen. Sen jälkeen saavumme me, saamme toisemme jne jne - mutta mitä sitten tapahtuu?!

 

Näppärintä olisi häätää juhlaväki vihkimisen jälkeen meidän perässä ulos, sitten meidät takaisin sisälle asemiin ja sen jälkeen vieraat perässä kättelemään meidät & etsimään paikkansa & juomaan maljat. Mutta mitä jos sataa vettä :D Ulkona ei juurkaan ole mitään katosta minkä alla odotella, ja syyskuun lopulla voi olla jo kylmääkin.

 

Auttakaa morsianta mäessä, mulla lyö pää ihan tyhjää?!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myra, onko tilassa mitään eteistä, tai ulkona edes sen kokoista katosta jossa hääpari voisi hetken seistä kastumatta?

 

Vaikka meillä on kesähäät, varaudumme silti sateeseen. Meillä on vihkiminen juhlapaikalla, hyvällä säällä ulkona mutta sateen sattuessa sisällä. Hääpaikkana on seurantalo, jossa on eteinen. Sadetilanteessa vieraat ohjataan ensin omille paikoilleen, sitten kävelemme sisään salin poikki lavalle ja vihkimisen jälkeen kävelemme pois salista eteiseen. (Eteinen on liian pieni, että sinne mahtuisi kaikki vieraat.) Tässä vaiheessa vieraille tuodaan onnittelumaljat. Sitten astumme takaisin saliin ja joko käymme itse jokaisen pöydän luona, tai pöytäkunnat käyvät meidän luona onnittelemassa. Pitää vielä pohtia kummin kannattaisi tehdä. Kävelemme paikoillemme, jonka jälkeen tervetuliaispuhe ja maljojen kohotus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän nuo jonot oikeasti niiiiiiiin pitkiä ole, ellei ole joku 200 vierasta... mutta 140 menee vielä ihan kivuttomasti.

No nimenomaan. Eihan haiden onnittelujono nyt ole mikaan Linnan juhlien kaltainen kattelyjono kuitenkaan  :D Meilla asia hoitui mukavasti mielestani, koska ilma oli hyva. Vieraat saapuivat juhlapaikalle ennen meita, ja saivat heti holillista ja holitonta juotavaa. Ihmiset hengasivat puutarhassa ja nauttivat juomia jutellen. Kun me tulimme, he puhalsivat saippuakuplia ja heittivat 'confettia'. Sitten me asetuimme juhlatilan ovelle, ja toivotimme jokaisen erikseen tervetulleeksi. Ihmiset menivat sisaan, nappasivat onnittelumaljan ja katsoivat paikkansa poytakartasta. Sitten me menimme ihan viimeiseksi musiikin saattelemana sisaan, ja ihmiset hurrasivat ja huusivat onnea. 

 

Meille ainakin kattelyjono oli tosi kiva, koska oli tarkeaa saada varmasti halata/katella jokainen vieras erikseen. Meilla muuten vain mina ja mies toivotettiin tervetulleeksi, eli vanhempia ei kattelyjonossa onniteltu. Tamakin toki nopeuttaa asiaa hieman. Mutta toki tama ketju oli vaihtoehtoisille tavoille, joten ehka tama vastaus ei tanne nyt edes oikein sovi..  :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me teemme niin, että kiiruhdamme ensimmäisinä kirkolta juhlapaikalle ja olemme sitten eteisessä vastaanottamassa vieraita sitä mukaan, kun heitä sinne valuu :) Siinä sitten onnittelut, halaukset ja kättelyt, jonka jälkeen vieraat siirtyvät etsimään omia paikkojaan ja saavat skumppalasit käteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään jo edellisenä päivänä maistraatissa ja nyt pähkäilemme miten hoidamme tuon hääpaikalle saapumisen. Itse vierastan ajatusta onnittelujonosta, joten olen miettinyt sellaista, että koska joka tapauksessa olemme hääpaikalla jo ennen vieraita, koska kuvat otetaan siellä, niin menisimme sulhon kanssa hyvissä ajoin pihalle vieraita vastaan, jotta jokainen voi onnitella meitä jo saapuessaan. Onnittelun jälkeen vieraat ohjattaisiin pihalle odottamaan ja seurustelemaan ja tarjoilija toisi alkumaljat sitä mukaan, kun porukka saapuu. Bestman sitten tasan klo 16 ilmoittaisi juhlan alkaneen ja nostetaan malja, josta sitten siirtyisimme sisätiloihin syömään. Näin siis minä olen ajatellut, olisiko teillä vaihtoehtoisia ajatuksia?  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään