Lapset häissä - miten kieltää kauniisti?


Guest Morsmaikku

Recommended Posts

Me kirjoitimme juhlainfoon näin "Juhlatilan pienuuden vuoksi toivomme, että tulisitte tällä kertaa juhlimaan ja viettämään rentoa iltaa ilman lapsia. Olemme kutsuneet juhlaamme vain sisarusten lapset."

Kutsut lähti vasta, eli en tiedä kuinka moni ottaa herneet, mutta uskoisin että ei kukaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Ei siihen kutsuun tarvita mitään ylimääräsiä lässytyksiä hoitoon jättämisestä.

Itse kirjoitimme kutsuun että "Juhlimme aikuisten kesken." Ja siinä se.

Asiaa ei yksinkertasemmin voi enää sanoa ja jos tuosta joku nokkiinsa ottaa, niin kannattaa miettiä tarkkaan onko se sitten kutsumisen arvoinen ihminen..

Laitettiin samalla tavalla ja kutsu on muutenkin tekstiltään hyvin selkeä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Mietiskelijä
Ja jos ei ole hoitopaikkaa (joka on paska syy, sillä lastenhoitajia saa mannerheimin lastesuojeluliitosta) niin juhlaan ei ole pakko tulla.

Niin... Jokaisella on totta kai oikeus järjestää juuri sellaiset juhlat kuin itse haluaa. Mutta kun täällä niin kovasti peräänkuulutetaan vieraisen ymmärtämystä, niin olisihan se toki suotavaa, että ymmärrystä löytyisi myös sieltä toiselta puolelta (eli juhlien järjestäjän suunnasta). Kaikille se lastenhoitajan hankkiminen ei vain ole niin yksinkertaista: isovanhemmat/kummit eivät välttämättä asu lähellä, he saattavat itse olla huonossa kunnossa tai heillä voi olla muita suunnitelmia. MLL:n lastenhoitoapua ei ole saatavilla kaikilla paikkakunnilla ja lisäksi kaikkia lapsia ei yksinkertaisesti voi jättää moneksi tunniksi (lapsille) tuntemattoman aikuisen hoitoon, vaikka asiansa osaava hoitaja muuten olisikin. Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää alle 3-vuotiasta vieraalle hoitoon, johan siinä menisi itseltäkin juhlat pilalle kun miettisin vain lapsen vointia. Toisten häät ovat ihan kivoja tapahtumia, mutta ei kuitenkaan mukään elämää suurempi juttu itselleni. Jos en siis saisi lapselleni tuttua hoitajaa illaksi, jäisivät minulta silloin juhlat väliin, valitettavasti. Kyseessä ei olisi milään protesti, vaan yksinkertaisesti se, että äitinä asetan lasteni hyvinvoinnin juhlimisen edelle. Se, kenen mielestä lapsenvahdittomuus on "paska syy" olla osallistumatta juhlaan, ei tiedä mistä puhuu. Kaikilla on oikeus järjestää juhlat haluamallaan tavalla, mutta on hyvä muistaa että myös vierailla on erilaisia elämäntilanteita, eikä juhlaan osallistumatta jättämistä tarvitse aina ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Meilläkin lapsettomat häät tulossa, tai ainakin alle 12 vuotiaat pois (poikkeuksena veljenpoika). Voiko kutsuun laittaa että "Häissämme ikäraja on 12- vuotta, ja toivomme että kunnioitatte toivettamme" Ilman että se kuullostaa tökeröltä? Itse INHOAN lapsia, ja suvussa on muutama jotka eivät katso ollenkaan omien kultapettereidensä perään. Edellisissä häissä nämä penskat olivat hyppineet vieraiden autojen päällä.

Kaksi sukulaista on sellaisia, joilla on silloin alle vuoden ikäinen lapsi. Voisihan niille laittaa että jos ei vaan löydy paikkaa niin erityistapauksessa voivat tuoda vauvat.. Ompas hankalaa :D

Link to comment
Share on other sites

Itse en pidä mistään kummallisista runoista tai asioiden kiertoilmauksista. Meille tulee lapsettomat hääbileet Karibian salsabileet-teemalla ja kutsu on "boarding pass", ikään kuin matkalippu Karibialle. Koska kutsumme vieraat "matkalle", on kutsuun kirjoitettu "Matkan ikäraja 18v". Tästä on tullut tähän asti vain hyvää palautetta ("kerrankin on jätetty ne typerät värssyt pois ja sanottu asia suoraan" jne.)

Link to comment
Share on other sites

100% samaa mieltä että kyseessä on hääparin omat ikimuistoiset juhlat ja aivan oma asiansa kutsutaanko lapsia vai ei! Itse en myöskään halua kirkkoon huutavia lapsia tärkeällä hetkellä... En vain oikein tiedä mitä tekisin asian suhteen, koska serkkuni lapset ovat tulleet kovin läheisiksi ja kuitenkin tavallaan haluaisin heidät paikalle, mutta miten ilmaista että jotkut lapset ovat tervetulleita ja yleisesti kuitenkaan eivät.

Toisaalta ystäväni kyllä tuntevat minut ja luultavasti voin henk.koht. sopia lapsia omaavien ystävien kanssa tuodako lapsia vai ei, eivätkä varmaan pahastu ja vapaailta lapsista on tervetullut.

Sitten on kuitenkin hieman kaukaisempia sukulaisia joille olisi hyvä ilmoittaa kutsussa mahdollisesti lapsettomista häistä...?

Eipä siitä kai isompaa ongelmaa pidä tehdä, mutta tälläistä pohdintaa tässä olen kovasti käynyt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Meille tulee suoraan lukemaan kutsuun "Juhliemme ikäraja on 15-vuotta". Tästä ollaan jo pohdittu, kuinka pilkun tarkkoja tuossa ollaan, kun itselläni on kolme serkkua, jotka täyttävät ensi vuoden aikana 15 vuotta (osa siis ennen juhlia ja osa juhlien jälkeen). Ollaan kuitenkin ajateltu, että linja on sikäli jyrkkä, että mikäli tuo 15 vuotta ei ole juhlijalla täynnä, ei kutsu koske häntä. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...