Guest maikku

Paljain varpain kirkkoon?

28 viestiä aiheessa

Olen miettiny meneväni paljain varpain naimisiin, mutta kuinka "syntistä" tämä on kirkossa tehtynä? Tarkoitan siis, että onko kirkon kanta se, ettei kirkkoon ja alttarialueelle sovi mennä avojaloin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ uskoisin, että sitä ei pidetä sopivana.. Kannattaa kuitenkin kysyä sieltä vihkiseurakunnasta vielä heidän kantaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkossa ei pitäisi olla avokärkisissä kengissä. Eikä olkapäät paljaana. Morsiuspuvut ovat kuitenkin melkein kaikki nykyään sellaisia, ettei ole edes olkaimia. Ja toisaalta, puvun alle ei näy useimmiten, millaiset kengät siellä on, tai onko lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut yhdessä konfirmaatiossa jossa pappi oli paljain jaloin, tämän perusteella luulisi, että morsiankin voisi olla. Kannattaa tarkastaa vihkipapilta :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkossa ei pitäisi olla avokärkisissä kengissä. Eikä olkapäät paljaana. Morsiuspuvut ovat kuitenkin melkein kaikki nykyään sellaisia, ettei ole edes olkaimia. Ja toisaalta, puvun alle ei näy useimmiten, millaiset kengät siellä on, tai onko lainkaan.

Paljain jaloin olo tulee esille siinä, kun polvistutaan alttarille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sekä avokärkiset kengät, että olkapäät paljaana (huntua lukuunottamatta, mutta sen lasken jo vähän saivarteluksi peittely-yrityksenä), mutta musta se, että on ihan kokonaan ilman kenkiä, ylittää jo jonkun seuraavan rajan.. Ehkä. Tai siis missään virallisissa tilaisuuksissa ei pidetä sopivana, että oltais ilman kenkiä, niin ehkä ei kirkossaan. Ei sillä että mä uskoisin Jumalan siitä pahastuvan :girl_haha: Eli tavallaan oon vähän samoilla linjoilla kuin helmiannikki (ja ei oo yhtään oma lehmä ojassa :grin: ), kun ajat muuttuu ja ei kirkossa nykyään enää peitetä päätäkään, vaikka se joskus ennen on ollut tapana (ja ollut suotavaa).

Mut suosittelen ihan rohkeasti kysäisemään asiaa sieltä vihkivästä seurakunnasta, he sen asian loppujen lopuksi päättävät :)

Muokattu: , käyttäjä: juillet

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä katsosin todennäköisesti aika pitkään jos näkisin jonkun menevän avojaloin kirkossa naimisiin. Tai että olis kirkossa edes avojaloin. Koen, että se ei ole korrektia. Ehkä oon vaan jotenkin vanhollinen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^^

Paitsi jos sattuu olemaan laahuksellinen puku. Tosin jotenkin sitä olettaisi, että jos haluaa mennä paljain jaloin naimisiin niin sitten pukukaan ei ehkä ole mikään laahuksellinen luomus... :girl_sigh:

Muoks. Äsh, lainaus meni pieleen, poistin...

Muokattu: , käyttäjä: MiniMrs

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä on aika epäsopivaa mennä kirkkoon paljain jaloin, kun se kuitenkin on paikka, jossa esim. olkapäät pitäisi etiketin mukaan peittää. Eihän hiukan vieraampien ihmisten kotiinkaan mennä (tai ainakaan pitäisi mennä) ilman kenkiä.

Ja vaikka suvun vanhemmat tai hartaimmatkin jäsenet pystyisivätkin nykyaikana hyväksymään sen, että morsiamella on olkaimeton puku (tai esim. eronneella morsiamella huntu), niin kengättömyys voisi olla vähän turhan kova pala. Tuskin kukaan haluaisi aloittaa hääpäiväänsä pahoittamalla sellaisten sukulaisten mieltä, joille kirkko ja hengelliset arvot ovat tärkeitä.

Tietysti asiasta voi aina kysyä seurakunnan ja vihkipapin kanssa. Ja jos kengättömyys kiinnostaa, niin eikö sinne kirkkoon voisi laittaa esim. jotkut kevyet valkoiset tossut ja olla sitten hääjuhlissa paljain jaloin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onkohan tämä kaukaa haettua tai nimenomaan saivartelua, mutta voisitko kuvitella astelevasi alttarille tällaisissa?

http://www.lindex.com/fi/Product/Product.aspx?id=14532127&styleid=14532121&path=3403475;3215210;3232575;3528387;492835

En tiedä noiden "avosukkien" virallista nimeä, mutta niitä saa pitsisenä ja kauniin mallisina, värisinä ym. monista naistenvaateliikkeistä.. Nehän ovat kuin olisi paljain jaloin, mutta ei kuitenkaan ;)!

Omasta mielestäni täysin paljain jaloin astelu sopisi enemmän esim. puutarha- beach- tai hippityylisiin häihin, ei kirkkoon..

Muokattu: , käyttäjä: My_Dream_Wedding

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos siis menisin naimisiin paljain varpain, niin en kyllä haluaisi kengättömyyttäni millään peittääkään. Ajatus oikeastaan lähti siitä, että kuulin erään tuttavani menneen paljain varpain naimisiin, mutta hänen vihkimisensä toimitettiin ulkotiloissa. Muuten en mitään hippihäitä tai muita "omituisuuksia" haluaisi. Tunnen vain itse olevani "elementissäni" paljain varpain ja kesäisin kuljen niin paljon kuin pystyn ilman kenkiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse tallustelen kyllä kotona avojaloin, mutta en minä pidä mitenkään juhlavana avojaloin vihille menemistä. Avojaloin kulkeminen on minulle se arkijuttu. Vihille meneminen oli minulle niin merkittävää, että se oli sitä juhlaa. :girl_smile: Ja mielestäni juhlaan kuuluu sen kunnioittaminen asianmukaisesti pukeutuneena.

Kuulun kyllä myös niihin ihmisiin, joiden mielestä ei ole sopivaa olla täysin avojaloin alttarilla.. Eri asia mielestäni on, jos vihkiminen on ulkona, tosin silloinkin ITSE pidän juhlavampana, jos jaloissa on edes kevyet jalkineet.

Mieti myös, miltä jalkasi näyttävät, jos tallustelet koko hääpäiväsi avojaloin. Sitäpaitsi pukukaan ei välttämättä pääse oikeuksiinsa, jos ei ole mitään kenkiä jalassa.

Oma hääpukuni ei ollut perinteinen, mutta kyllä minulla oli etiketin mukaisesti myös hartiat peitettynä. Ja moni tuntemani morsian on kirkkotoimituksen ajaksi laittanut esim. huivin tai boleron tms. harteille avonaisemmassa puvussa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole missään vaiheessa sanonut, että viettäisin koko juhlan paljain varpain, vain vihkimisen... Kysyin muutenkin sitä, miten KIRKKO suhtautuu avojaloin kirkossa tallustamiseen, en siihen miten vieraat tai täällä keskustelijat siihen suhtautuvat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Aah, anteeksi jos olemme vastanneet ohi viestisi. Kannattaisi sitten varmaan kysyä KIRKON kantaa asiaan, kuten olen aiemmissa viesteissäni ehdottanutkin?

Mä luulen että tässä ei oo mitään virallista yhteistä kantaa, vaan kukin seurakunta päättää itse linjansa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole missään vaiheessa sanonut, että viettäisin koko juhlan paljain varpain, vain vihkimisen... Kysyin muutenkin sitä, miten KIRKKO suhtautuu avojaloin kirkossa tallustamiseen, en siihen miten vieraat tai täällä keskustelijat siihen suhtautuvat.

Kannattaa olla suoraan yhteydessä vihkikirkon henkilökuntaan. Jos ei saa suoraa vastausta esim. kirkon vahtimestarilta niin papilta vois kysyä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aivan, olin jo varautunut siihen, että on pakko kyllä kysyä vihkipapilta asiasta :) Ajattelin kuitenkin udella, jos jollain olisi näin alustavasti tietoa kirkon kannasta. Voi myös tietenkin riippua ihan papistakin, mitä hän suvaitsee. Olen kuitenkin valmis joustamaan kenkäasiasta.. Jos sitten vaikka tanssin häävalssin paljain varpain ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hui, itse olen ajatellut astella kirkossa ilman kenkiä! Ei ole tullut mieleenkään, että se olisi sopimatonta :girl_impossible: Haluaisin kyllä pitää kenkiä, mutta olen miestä pidempi niiden kanssa ja kirkossahan meitä eniten kuvataan ja katsellaan vierekkäin seisomassa. Minulla tulee kyllä olemaan stay upit jalassa ja siihen vielä ajattelin jonkinlaiset sukat ostaa päälle! Voivoi, ei ole kyllä tullut tosiaan pieneen mieleekään, että tämä ei kävisi. Tosin kukaan ei minun jalkojani tule näkemään, sillä puvussani on laahus. Muuten juhlassamme kyllä pitäisin kenkiä jalassa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tuskin se mikään ongelma on jos sinulla kuitenkin on sukat jalassa. Kuinka korkeat kengät sinulla sitten hääjuhlaa varten on? Otathan huomioon, että puku pitää lyhentää niiden kenkien mukaan ja jos kävelet ilman kenkiä kirkossa niin kompastumisen vaara on olemassa. Toisaalta, eikö olisi mahdollista hankkia hääkengiksi sieviä ballerinoja, niistä nyt ei paljon puolta senttiä enempää pituutta lisää tulee jos otat korottomat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkkoetiketti ei hyväksy paljain jaloin oloa kirkossa. Tosin kukaan nyt tuskin tulee sanomaan, että laita kengät jalkaan, mutta kuitenkin...

Esimerkiksi kirkon naistyöntekijällä ei saa olla edes sellaisia kenkiä, jotka ovat kärjestä auki. Sandaalit ovat suntiokäytössä kielletyt. Vain siivotessa tiloja, eli silloin, kun ei ole mitään tilaisuutta, saa olla muissa jalkineissa.

edit. Myöskään kirkon miespuolinen työntekijä ei voi toimia kirkossa työtehtävissä sandaalit jalassa. Koskee siis niinkin epävirallisia asioita, kuin kirkon esittelyä ryhmille. Vaikka olisi millainen helle, myös shortsit ovat kiellettyjen listalla. Tai siis pukeutumissääntöä vastaan. Samoin hihattomat paidat. Ja nyt siis tarkoitan tosiaan kirkon työntekijöitä. Heissäkin tietysti löytyy niitä, jotka tekevät ihan mitä huvittaa...

Muokattu: , käyttäjä: helmiannikki

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ota maikku huomioon sitten se, että jos päädyt kirkkoon avojaloin, kirkon matossa saattaa olla mitä tahansa terävää, jota imuri ei ole sattunut sieppaamaan mukaansa. Lasinmuru tai havunneulanen ei ole kiva jalkapohjassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Entinen kirkon kesäopas huutelee sivusta: ei mulle kukaan kertonut, ettei kirkkoa saa esitellä turisteille sandaaleissa!

Kuten kaikki varmaan arvaakin, ainakaan Raamattu ei paljain jaloin kirkossa olemista kiellä - Vanhassa testamentissa kengät on tapana riisua pyhällä paikalla. Eikä mun tietääkseni mikään kirkkolaki tms sen kummemmin. Kirkkoetiketistä taas on yhtä monta käsitystä kuin seurakunnassa työntekijää. Mun oma näkemys on se, että ainoa kirkkopukeutumisen raja on yleinen siveys. Ja oon siis fundamentalisti-fanaatikko-änkyrä-äärikristitty (mitä niitä kaikkia uusia haukkumanimiä nyt olikaan...), joka käy tavallista evlut seurakuntaa jonkin verran konservatiivisemmassa jumalanpalvelusyhteisössä. Jossa ei oo mitään hirveän tarkkaa pukukoodia olemassa, kirjoitettua tai kirjoittamatonta. Mutta koska kerran tää keskustelu on osoittanut, että paljain jaloin esiintyminen kirkossa loukkaa joitain ihmisiä, niin ei sitten varmaan kannata sellaista tehdä kun on tietoinen että siitä ei ehkä tykätä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Entinen kirkon kesäopas huutelee sivusta: ei mulle kukaan kertonut, ettei kirkkoa saa esitellä turisteille sandaaleissa!

Kuten kaikki varmaan arvaakin, ainakaan Raamattu ei paljain jaloin kirkossa olemista kiellä - Vanhassa testamentissa kengät on tapana riisua pyhällä paikalla. Eikä mun tietääkseni mikään kirkkolaki tms sen kummemmin. Kirkkoetiketistä taas on yhtä monta käsitystä kuin seurakunnassa työntekijää. Mun oma näkemys on se, että ainoa kirkkopukeutumisen raja on yleinen siveys. Ja oon siis fundamentalisti-fanaatikko-änkyrä-äärikristitty (mitä niitä kaikkia uusia haukkumanimiä nyt olikaan...), joka käy tavallista evlut seurakuntaa jonkin verran konservatiivisemmassa jumalanpalvelusyhteisössä. Jossa ei oo mitään hirveän tarkkaa pukukoodia olemassa, kirjoitettua tai kirjoittamatonta. Mutta koska kerran tää keskustelu on osoittanut, että paljain jaloin esiintyminen kirkossa loukkaa joitain ihmisiä, niin ei sitten varmaan kannata sellaista tehdä kun on tietoinen että siitä ei ehkä tykätä.

http://www.turku2011.fi/turku2011-lehti/aiju

Tuon linkin takana oleva nainen, Aiju von Schöneman, on pukeutumisetikettitietoni takana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minimrs: No juu, sukat tietty on jalassa sitten! Ja balleriinoja olen etsinyt (iltakengiksikin), mutta mun jalkaani on todella vaikea popoja löytää (pitkä ja kapea). Tähän mennessä ei ole löytynyt, etsinnässä kyllä on. Ja ei ne mitkään kovin korkeat ole ne mun kengät, tuskin kauheasti tulen kompuroimaan helman kanssa ilman niitä. Onhan siinä vannehamekin, mikä auttaa mekkoa pysymään "kuosissa". Ja joo, tyhmää ja pinnallista ajatella vaan sitä olenko miestä pitempi... mutta niin vain nyt ajattelen :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuten kaikki varmaan arvaakin, ainakaan Raamattu ei paljain jaloin kirkossa olemista kiellä - Vanhassa testamentissa kengät on tapana riisua pyhällä paikalla. Eikä mun tietääkseni mikään kirkkolaki tms sen kummemmin. Kirkkoetiketistä taas on yhtä monta käsitystä kuin seurakunnassa työntekijää.

Mullekin tuli paljaista jaloista mieleen esim. Pekka Simojoen joku laulu, jossa lauletaan "Riisu kengät, maa jolla seisot on Herran."

...miksei siellä kirkossakin voisi avojaloin olla.

Yksi tuttuni meni naimisiin liiloissa conversen tennareissa. :) Ja miehelläkin jotkin lenkkarit. Eipä nekään kovin juhlavat olleet... Hääjuhlassa oli sitten juhlakengät kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miun mielestä on tekopyhää valittaa avojalkasuudesta, kun suurella osalla morsiammista on käytännössä rinnatki papin naamalla, kun on niin avokaulanen mekko. Se on ihan jokaikisen ihmisen oma asia mitä ne päälleen laittaa (tai on laittamatta) omiin häihinsä. Jos kirkon henkilöstelle passaa, niin ei pitäisi olla kellään vieraallakaan nokan koputtamista. Häät on morsiusparin juhla, ei sukulaisten, ja jos joku täti tai mummo on niin kapeakatseinen ettei voi sitä ymmärtää, niin sietäisi miettiä kahdesti ansaitseeko kutsua laisinkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään