Jump to content
Naimisiin.info

Juhlapaikan etäisyys kirkosta


pantterililja

Recommended Posts

Meidän häissämme tulee olemaan kirkolta juhlapaikalle matkaa 30-40 min, riippuen kuskin kaasujalasta.. Muutamalta ihmiseltä olen kuullut(läheiseltäkin), että paikka on liian kaukana ja että toivottavasti ei vieraat jätä sen takia tulematta yms. mistä olen pahoittanut mieleni hieman, kun kuitenkin maksetaan tilasta ja ravintolaruoasta aika paljon ja toivotaan että kaikki viihtyisivät. Ongelma vain on se, että mikäli haluamme saada kaikki vieraat mahtumaan juhlatilaan, on vaihtoehdot aika vähissä täällä lakeuksilla. Toki nuorisoseurojentaloja olisi vaikka millä mitalla, mutta olemme sulhon kanssa tehneet päätöksen, että emme pidä juhlia millään kylätalolla. Eikä mitenkään siksi, että ne olisi huonompia, vaan siksi että minä olen hyvin laiska askartelemaan ja väkertelemään yhtään mitään. Nyt kun häät ovat ravintolassa, koristeluja ei ihan niin paljoa tarvita. (Kutsukortteihin ajattelin kyllä tsempata :P ) Joten kysyisinkin teidän mielipiteitä ja kokemuksia, mikä matka on sopiva ja mikä liikaa? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tuo välimatka on minusta kyllä puhtaasti asennekysymys. Viime kesänä heinäkuun pahimmissa helteissä olin poikaystäväni serkun häissä. Pari vihittiin Helsingissä ja juhlat pidettiin Keski-Suomessa n. 3,5-4 tunnin ajomatkan päässä. Tämä siksi, että Keski-Suomessa heillä oli käytössään ilmainen, suuri juhlatila, jossa halusivat juhlia. Kuitenkin halusivat myös, että helsinkiläinen, hyvin iäkäs isoäiti pääsisi seuraamaan vihkimistä, koska ei voinut matkustaa.

Tällainen järjestely kyllä tuntui jo hankalalta, kun hellepäivänä piti juhlavaatteissa matkustaa niin pitkä matka. Kun siitä tiesi ajoissa, oli kuitenkin mahdollisuus varautua ongelmiin esim. ylimääräisillä sukkahousuilla, matkaeväillä ja juhlavaatteilla, jotka eivät rypistyneet autossa (materiaalikysymys siis). Kampaajatuttavani oli tehnyt kestävän meikin ja kampauksen. Hyvin siitä matkasta selvittiin ja jäätiin tietysti juhlapaikan läheisyyteen yöksi.

Pikkutyttönä yli 20 vuotta sitten olin tätini häissä, jotka pidettiin Saimaan sylissä morsiamen lapsuusvuosien kotikirkossa. Sitten juhlittiin 20 kilometrin päässä kaupungissa. Matkan varrella jouduttiin lossiinkin turvautumaan, mihin kului paljon aikaa, koska kaikki vieraat eivät tietenkään samaan lossiin mahtuneet, mutta ei siitä kukaan kuulemma valittanut. Vielä tänäkin päivänä muistellaan vain sitä, kuinka heidän hääpäivänään oli ukkosmyrsky.

Minusta kuulostaa naurettavalta, että joku jättäisi vihkimisen jälkeen juhlat väliin 40 minuutin matkan vuoksi. Välimatkat ovat Suomessa usein pitkiä, ja tuota sanoisin vielä lyhyehköksi. Hääpari järjestää juhlansa parhaaksi katsomallaan tavalla ja vieraat sitten sopeutuvat, näin minä sen näkisin. On kunnia saada hääkutsu, ja mielestäni se jo velvoittaa järjestelemään omat aikataulunsa ja asenteensa niin, että häihin kykenee osallistumaan. Siis läheisten ystävien ja sukulaisten häihin. Heidän juhlansa ovat tärkeitä minullekin ja haluan jakaa heidän kanssaan nämä tärkeät hetket.

Täsmennän vielä, että jos kysymyksessä olisivat etäisemmän ystävän, pikkuserkun, työkaverin tai kaiman häät, joiden kutsun saadessani tuntisin olevani vain "vieraslistan täytteenä", en osallistuisi vihkimiseen enkä juhlaan, vaikka vihki- ja juhlapaikka sijaitsisivat samassa rakennuksessa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uih, enpä ole kuullut noin monen tunnin ajomatkasta!

Itse pidin hieman liian pitkänä juuri tuollaista yli 30 matkaa, kun sellaisissa olin juuri yksi kesä. Mutta voi olla että siksi kun en ollut osannut varautua matkaan, luulin että juhlat olivat aivan vieressä. Siinä jotenkin kerkesi hieman juhlahumu laskea.. Luulisi ettei kukaan kuitenkaan jättäisi tuollaisen matkan takia tulematta!

Positiivisesti yllätyin kerran kun juhlatila oli aivan kirkon vieressä, niin että sinne käveltiin!

Mutta älä huoli, varsinkin jos vieraat tieteävät matkan ja osaavat varautua siihen. Luulisi ettei kukaan jätä tulematta.

Link to comment
Share on other sites

Meillä ehkä tulee olemaan kirkolta juhlapaikalle noin 45 minuutin matka. Enkä usko että tästä mitään ongelmaa tulee. Tosiaan vain asenne kysymys. Aika harvassa paikassa kuitenkaan ihan kirkon vierestä löytyy juhlapaikkaa. Muutenkin jos ei ihan kaupunki alueella olla niin eiköhän se ole monella tiedossa että välimatkaa voi vähän ollakkin.

Link to comment
Share on other sites

Koska mielipidettä kysyttiin, niin olen nyt ihan rehellinen: häävieraana en hyppisi ainakaan riemusta, jos hääkutsusta selviäisi että kirkon ja juhlapaikan välillä on yli puolen tunnin ajomatka. En jättäisi tulematta häihin sen vuoksi, mutta kyllä se hiukan harmittaisi, varsinkin jos kotoa tulisi matkaa jo kirkolle. Olen ollut kaksissa tällaisissa häissä, joissa kirkon ja juhlapaikan välillä oli useampi kymmentä kilometriä, ja huomasin aika monen sukulaisen jättäneen kirkon väliin ja tulleen pelkästään juhliin. Itseäni tämä olisi morsiamena harmittanut, mutta ei varmaan kaikkia?

Jos juhlapaikka on hyvä ja valittu, niin voisi ehkä miettiä, että löytyisikö kirkkoja lähempää juhlapaikkaa. Tai voisiko vihkimisen suorittaa juhlapaikalla?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ei välimatka varmaan ketään jätä tulematta, joka oikeasti hääparin juhlapäivää arvostaa ja haluaa juhlistaa sitä heidän kanssaan. Mutta esim. meillä kavereiden häät tulevat olemaan n. 60 km päässä vihkikirkosta ja se yhdistettynä klo 16 vihkimiseen saa meidät jättämään pienet lapset suoraan hoitoon.

Toisaalta on mukavaa päästä juhlimaan miehen kanssa kaksistaan, mutta mielelläni olisin lapset ottanut edes osaksi aikaa mukaan, kuten pari vuotta sitten ystävien häissä teimme.

Omat juhlamme ensi talvena tulevat olemaan todennäköisimmin n. 10-15 km päässä kirkosta.

Link to comment
Share on other sites

Musta tuo puolentunnin matka ei kuulosta yhtään pahalta. Olen itse ollut pari kertaa häissä, joissa ajomatka on ollut tuota luokkaa ja mä en ole ainakaan nähnyt siinä mitään ongelmaa. Toki pienten lasten kanssa matka saattaa tuntua ikävältä, mutta kyllä jokainen vanhempi voi sitten varustautua etukäteen niin, että se onnistuu. Se mihin panostaisin ja mitä miettisin on, että onko kaikilla vierailla varmasti kyyti juhlapaikalle ja kuinka he pääsevät sieltä pois. Varsinkin jos alkoholia tarjotaan niin itse ainakin joko järjestäisin yöpymismahdollisuuden juhlapaikalle tai jonkun yhteiskuljetuksen kotiin/hotelliin.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni 30-40 min ei todellakaan ole pitkä matka.

Helsingissä vaikka etäisyyttä olisi vain 15km, saattaa ruuhka-aikana mennä samainen aika ihan kevyesti kirkon-juhlapaikan välillä.

Voiko ongelmana joillakin vierailla olla se, ettei ole autoa käytettävissä ollenkaan? Eli ajattelin vain, että onko mahdollista ilmoittaa, että kimppakyyti varmaan onnistuu, jos joku vieras epäilee sitä, ettei juhlapaikalle muuten pääse..?

Sitä ehkä kannattaa kuitenkin miettiä, että jos heti kirkon jälkeen haluaa pitää valokuvauksen, niin vierailla saattaa tulla aika nälkä siinä odotellessa (eli ensin ajettu 40min, ja sitten odotellaan, että hääpari saapuu kuvauksen jälkeen paikalle, eli aikaa on yllättäen saattanut hurahtaa puoltoista tuntia ja sitten kun on ensin onnittelut ym. niin lähemmäs kolmea tuntia saattaa mennä ennen ruokailua...)..

Link to comment
Share on other sites

Meillä ei tätä ongelmaa ole kun kyseessä on (siviili)vihkiminen juhlapaikalla.

Varmaan pohtimisen arvoinen vaihtoehto jos tuntuu, että kirkko ja juhlapaikka ovat ihan eripuolilla kaupunkia.

Link to comment
Share on other sites

Suurin etäisyys, jonka itse olen häissä matkannut on tällä hetkellä noin 10 kilometriä. Matka ei kestänyt kauaa, enemmän pohditutti, että löydämmekö oikean risteyksen :) Lyhimmillään matka kirkolta juhlapaikalle on ollut yhden autotien ylitys (ja tottakai isä meni sen silloin autolla :lol: ) Seuraavissa häissä, jotka ovat viikon päästä, matka on hieman vajaa 20 kilometriä. Itsellämme paikkavaihtaehdoilla maksimi etäisyys on noin 8 kilometriä, joten nyt voi sitten tarkistaa onko tuo matka minkälainen ja verrata sitä omiin vaihtoehtoihin :)

Muutoin olen kyllä täysin samaa mieltä iialiian kanssa. Matka minuuteissa ja kilometreissä on niin eri asia riippuen ollaanko esimerkiksi Helsingin keskustassa vai kenties "ruuhka-Suomen" ulkopuolella ja tarvitaanko paikan päälle pääsemiseen lauttoja vai ei (esimerkiksi juhlapaikka Helsingin edustan saarella ja kirkko mantereella). Etäisyyteen vaikuttaa mielestäni myös paljon se onko vieraissa ei autollisia, joiden pitää keksiä kyyti muuta kautta (julkiset, kävellen vai taksi).

Kannattaa ehkä myös miettiä "valuma-ajan" pituutta. Pidemmällä matkalla saattaa mennä ihmisillä hyvinkin toisistaan poikkava määrä aikaa ja siten juhlapaikalla aloittaminen ei välttämättä voi olla kellotettu eniron matkan keston mukaan. Ettei tule ikäviä yllätyksiä, että pitäisi aloittaa ja kolmasosa vieraista vielä matkalla.

Eli jos helppo yhteys ja esimerkiksi kaikille autokyyti, niin ei pitkäkään matka ole mikään kamaluus :) Joidenkin juhlapaikkojen vuoksi kannattaa "kärsiä" puoli tuntia autossa ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillä juhlapaikalle matkaa on n. 40km ja ajattelinkin että jättääköhän moni tulematta pitkän matkan takia... Järjestettiin bussikuljetus niin, että vieraat saavat kirkolta kyydin juhlapaikalle ja bussi tuo kerran yöllä takaisin. Matka on onneks suurimmalta osin moottori/pikatietä, niin kovin kauaa siinä ei pitäisi kestää.

Ilokseni oon huomannut että bussikyyti on ollut mieleinen, valtaosa vieraista aikoo hyödyntää sitä ja omilla autoilla onkin tulossa vain suvun vanhimmat. Ja kaksi raskaana olevaa ystävää :girl_haha:

Häihin on kolme vkoa aikaa ja sitten nähdään miten homma todellisuudessa pelaa. Onneks tajusin jo bussia varatessa pyytää ilmastoidun bussin. Vaikka toivon todellakin että keli ei ihan näin kuuma ois :grin:

Link to comment
Share on other sites

Toi bussikyyti on varmasti ton pitusella välimatkalla loistava juttu!

Pisin "välimatka", jonka itse olen kokenut on ollut n.12km ja itse henkilökohtaisesti jännitin jo siinä, että löydänkö juhlapaikalle. Ajoin autoa yksin, eri asia jos olisi ollut isommalla porukalla liikenteessä. Toki se sitten loppujen lopuksi sujui ihan hyvin, seurasi vain muita. :)

Itse olen todella tyytyväinen, että meillä on kirkosta juhlapaikkaan vain noin reilu parisataa metriä. :) Häitämme vietetään Suomenlinnassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Meillä on vaan 9kilsan matka, oikeastaan pelkän sattuman kautta. Mutta pisin matka mitä ite ollaan tehty siirtymisen takia muiden häissä, oli joku tunti. :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on vielä juhlapaikka hakusessa, mutta olemme varautuneet siihen, että matka kirkolta juhlapaikalle on n.30km.

Minkäs teet jos ei meille sopivia tiloja lähempää löydy.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on vielä juhlapaikka hakusessa, mutta olemme varautuneet siihen, että matka kirkolta juhlapaikalle on n.30km.

Minkäs teet jos ei meille sopivia tiloja lähempää löydy.

Link to comment
Share on other sites

Mielipiteellä mennään. Itse lähdettiin sillä periaatteella liikkeelle, että 15-20 min on mahtavaa ja 30 min on ehdoton maksimi. Kirkko valitaan sitten juhlapaikan mukaan tai suoritetaan vihkiminen juhlapaikalla. Meillä on kirkolta juhlapaikalle pari korttelia ja yöpymispaikatkin on kävelymatkan päässä.

 

Muoks. pois turhat diipadaapat.

Muokattu: , käyttäjä: Vaio
Link to comment
Share on other sites

Meillä on kirkolta juhlapaikalle noin 13 kilometriä ja siitä selviää kyllä vartissa. Ei siis pitäisi jäädä kenelläkään matkasta kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Vieraana en jättäisi matkan takia toki menemättä, mutta kyllä nämä aina päänvaivaa ja ahdistustakin aiheuttavat vierailla paikkakunnilla. Ja nyt puhutaan nimenomaan niistä paikoista, joissa eivät bussit helpsoti kulje. Ensinnäkin oletetaan, että kaikilla on auto. Tuo järjestetty bussikyyti kuulostaa ihanalta ja siinä on todella ajateltu asiaa vieraiden kannalta! Ehkä ahdistun helposti, mutta pelkään myös että paikkoihin on vaikea löytää, että eksytään matkalla tai että tulemme myöhässä.

Sitten jos onkin päästy juhlapaikalle niin vähän on vaikea nauttia mitään alkoholipitoista, jos yöpaikkoja ei ole juhlapaikan vieressä. Jep, jep taksihan kulkee. Kyllä siinä vierailla tulee maksamista kun ensin maksetaan matkakulut paikkakunnalle, oli sitten auto tai juna. Sitten pitää maksaa majoittuminen ja parhaassa tapauksessa vielä kyydit yöpaikalle ja aamulla takaisin hakemaan oma auto. Monesti olen käynyt reissun vieläpä kahdesti, kun polttaritkin on samalla itselleni vieraalla paikkakunnalla. Ja sitten vielä haluaisi muistaa hääparia lahjalla. Ja turha väittää, etteikö jokainen pari laittaisi merkille kuinka hintava lahja lopulta on ollut. Toivottavasti ottavat sitä miettiessään huomioon KAIKKI ne kustannukset, joita kaukaa tulevat vieraat heidän häihinsä osallistuakseen ovat valmiita maksamaan.

Kyllä nämä vieraiden kulkemiset ja majoittumiset on hyvä hääparinkin ottaa huomioon, jos haluavat että kaikilla on onnistunut päivä. Itse ainakin haluan ajatella muidenkin kuin vain hääparin mukavuutta. Meille tulee myös kuljetus sekä maksamme ei ehkä niin fiinin mutta majoituksen kuitenkin kaikille halukkaille, meillä kun on esimerkiksi kavereina vielä paljon opiskelijoita. Ne sitten, jotka haluavat ihan hotelliin mennä, maksavat itse.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni 30-40 minuutin matka ei ole ollenkaan kohtuuton, etenkin jos asiasta on vielä mainittu etukäteen kutsussa.

Meillä tilanne on päinvastainen. Häämme vietetään kotipaikkakunnallani maalla, n. 1,5 tunnin matkan päässä Helsingistä, josta suuri osa vieraistammekin saapuu. Suurehkon osan vieraista oletan menevän aluksi suosittelemaamme yöpaikkaan, josta tarkoitus on järjestää kuljetus kirkolle, joka sijaitsee n. 10 minuutin ajomatkan päässä. ( Tämä siis siksi, ettei ajokunnottomuudesta tarvitse huolehtia juhlan aikana).

Kirkolta juhlapaikalle on vain 400 metrin matka. Nyt mietinkin, voimmeko olettaa, että ne jotka ovat tulleet kuljetuksella yöpaikalta kirkolle kävelevät tuon matkan juhlapaikalle.

Omasta mielestäni matka on tosi lyhyt. Olemme myös miettineet, kävelisimmekö itsekin juhlapaikalle. Tuntuu aika hassulta järjestää kyyti tuollaista matkaa varten! Sitten toisaalta kyseessä on hiekkatie, ylämäki, naisilla korot, miehillä komeat kengät, itsellänikin pitkä valkoinen hääpuku.. ja entäs jos taivaalta sataa tiskirättejä, kun pitäisi tallustella juhlatamineissa se lyhytkin matka?

Yöllä on sitten tarkoitus taas kyydittää vieraat takaisin yöpaikkaan.

Mutta mitäs tuumaatte tuosta pienestä kävelystä kirkolta juhlapaikalle? Asennekysymys tämäkin, vai?

Link to comment
Share on other sites

Oi, tuossa tapauksessa, kun muut kuljetukset on hoidettu, alle puoli kilometriä tuntuu pieneltä. Tietenkin aina joku miettii korkojaan yms... Mutta jos tämäkin on kutsussa mainittu niin osaavat vieraat varautua. Ei tuo normaalikuntoiselta ihmiseltä ole paljon, mutta toki vanhukset yms täytyy ottaa huomioon. Itse kuitenkin ajattelisin, että jos vieraat niin miksei hääparikin :D Sehän tekisi kävelystä ikään kuin ohjelmanumeron, hetken hääparille viettää aikaa vieraiden kanssa ja nostattaa tunnelmaa.

Tietysti hankalampi juttu, jos on huono sää...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hääkirkko olisi tiedossa, mutta paikkaa etsitään kuumeisesti. Monia ihania olisi mutta en toivoisi paikkaa kovin kaukaa..puoli tuntia ajoaikana on mielestäni maksimi.

Link to comment
Share on other sites

Meidän hääpaikka on noin 1 km kirkosta ja sijaitsee tosi lähellä asuin kaupunkimme keskustaa. Silti se on kartano kartanon pihapiireineen eli tosi kaunis ja tunnelmallinen paikka. Valittiin hääpaikka läheltä keskustaa, jotta kaukaa tulevien vieraidemme ei tarvisi reissata vielä kirkosta kauas juhlapaikalle.

Link to comment
Share on other sites

Meillä etäisyys on reilut 20 km, eli ajomatka on n. puoli tuntia. Mielestäni tuo on aika normaali etäisyys, yli tunnin ajomatka on mielestäni liikaa, mutta muu siedettävää :) Ei niitä kauniita juhlapaikkoja vaan valitettavasti ole joka nurkan takana!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jos saadaan haluamamme juhlapaikka varattua...ensi viikolla mennään katsomaan ja sit varataan jos miellyttää...niin kirkolta tulee n 35 km ja moottoritietä pääsee suht pitkälle et n 30 min ajomatka.vieraille ollaan bussikyytiä mietitty...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...