Guest Talven morsian

Sormukseen kiveksi muu kuin timantti

38 viestiä aiheessa

Hei,

osaako joku sanoa, minkälaisia kiviä sormuksiin voi käyttää?

Sain kultasepältä tänään tarjouspyyntööni vastauksen, jonka mukaan vihkisormus yhdellä timantilla tulisi maksamaan noin 1600 euroa. Timantti ei unelmieni sormuksessa ole keskeinen tekijä, vaan lähinnä täyttämässä muuten keskelle sormusta jäävää tyhjää kohtaa (juju on ennemmin erikoisessa pinnassa). Omasta puolestani kalliin timantin voisi korvata muullakin kivellä, mutta en kehtaa kysyä kultasepältä, mitkä vaihtoehdot ovat.

Värinsä puolesta minua eivät muut jalokivet (punaiset, siniset, vihreät...) erityisesti miellytä. Ennemmin ottaisin esimerkiksi suomalaista spektroliittiä tms., jota ainakin Kalevala Korun sormuksissa näytetään käyttävän. Saako spektroliitin palasen upotettua valkokultaiseen sormukseen ja kestääkö se normaalikäytössä seuraavat 50 vuotta?

Tuleeko jollekulle mieleen, mitä sormuksen keskelle voisi laittaa timantin sijaan? Apua, pakko saada unelmien sormuksen hintaa hilattua alemmas :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

---

Muokattu: , käyttäjä: aadis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niinkuin aadis tuossa mainitsikin, niin vihkissäni on tosiaan keskellä safiiri :girl_smile: ja toivon ainakin, että se on kestävä :girl_smile: Safiiri on kuitenkin myös aika kallis (tai tietenkin riippuu myös koosta), mutta kannattaa se vaihtoehto ainakin kysyä :girl_smile: Varmasti tulee kuitenkin halvemmaksi kuin timantilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Korundit naarmuuntuvat ja menettävät aikaa myöten kiiltonsa. Timantti on ainoa jalokivi joka ei naarmuunnu - sekin tosin voi mennä iskusta rikki...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, eihän mikään tietenkään timanttia korvaa :girl_smile: Mutta ilmeisesti korundit ovat sitten timantin jälkeen se "paras" vaihtoehto.

Joillain näkyy myös olevan topaaseja sormuksissaan ja sekin voisi olla yksi vaihtoehto ketjun aloittajalle :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaisi tietää miten kestävä safiiri tosiaan on käytössä. Lähestulkoon jokaisella kaupalla kuitenkin on rubiineja ja safiireja kihla/vihkisormusvalikoimassaan eikä edes kovin halvalla. Meillä on sormusbudjetti n. 1400e ja haluaisin lähes värittömän vaaleanpunaisen tai vaalean shampanjanvärisen safiirin pikkutimanteilla ympäröitynä. En ole vielä siihen asti suunnitelua päässyt, että tietäisin yhtään safiirien arvosta joten voi olla että tuollainen sormushaave on vähän turhan pää pilvissä menoa... Osaako kukaan sanoa mitä esim. karaatin safiirisormus maksaisi?

Mutta sitä piti siis tiedustella että onko safiirisormuksen omistajat huomanneet käytössä että kivi kuluisi tai samenisi? Näkyykö selvästi kolhuja jokapäiväisestä käytöstä? Muuten en olisi huolissani, mutta yksi sivusto kertoo näin:

Suosittelemme kihla- ja vihkisormusten jalokiveksi vain ja ainoastaan timanttia; se on ainoa jalokivi joka kestää ja pysyy kauniina vuodesta toiseen. Esimerkiksi usein kysytyt safiiri ja rubiini kuluvat melko nopeasti ja menettävät loistonsa.

Muokattu: , käyttäjä: Miimaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluaisin sormukseeni jotain kirkasta ja kiven tapaista, mutta en kuitenkaan aitoja timantteja. Koruliikkeissä kuitenkin tuppaavat aina esittelemään vain timanttisormuksia, kun kyselee vihkisormuksia kivellä. Samaten netissä selailemissani mallistoissa kivenä useimmiten on se timantti.

 

Onko kellään tietoa tai kokemusta muunlaisista killuttimista sormuksessa? En haluaisi aitoja timantteja lähinnä eettisistä syistä, mutta vihkisormus voisi olla vähän juhlavampi kuin peruskihlani. "Kiven" materiaalilla sen sijaan ei ole suurempaa merkitystä. Kysymys kuitenkin kuuluu, että mistä tällaisia timantittomia valkokultasormuksia löytäisi, vai pitäisikö teettää?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Erittäin yleisiä ovat zirkoniat (CZ, timanttijäjitelmä) tai ainakin teettämällä saisit zirkoneilla (se aito kivi). Netissä on paljon zirkonia-sormuksia (halpissivustot, suom. esim. chanti ja tuossa ekassa ketjussa myös paljon esim. jenkkisivustoja, etsi myös moissy tai moissanite -jäljitelmillä, ne ovat hyvin yleisiä jenkeissä). Liikkeistä löytyy myös kultaisia zirkoniasormuksia, tosin yleensä ne taitavat olla keltakultaa.

 

ks. ketjut

Sormuksen tilaaminen netistä

Alkuun feikkitimantteja  (kuten täälläkin sanottu, vaihtoehtona on myös esim. värittömät safiirit, jotka ovat melkein yhtä kestäviä kuin timantit)

 

Suosittelisin kuitenkin miettimään hieman tuota " "Kiven" materiaalilla sen sijaan ei ole suurempaa merkitystä"... Haluat kai, että se säilyttää säihkynsä ja kestää jokapäivästä käyttöä?

 

muoks. Jatkanpas vielä.. Tässä esimerkkejä, haulla "valkoinen zirkoni sormus":

kultatähti.fi

chanti.fi

21diamonds

(tiukkaisin kyllä myyjältä, että onko varmasti zirkoni vai zirkonia, chanti esim. myy zirkonioita zirkoniana)

 

Google tursuaa tuloksia haulle "white gold zirconia rings"

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille hyvä tapa ottaa selvää erilaisista kivivaihtoehdoista oli käydä asiaan omistautuneella kultasepällä. Opittiin puolentoista tunnin aikana tosi paljon kaikenlaisista kivistä, ja päädyttiin safiiriin (joka oli kyllä jo etukäteen toiveissa).

 

Kihla/vihkisormuksen kannalta (mun mielestä) ehkä tärkein kriteeri on kiven kestävyys: päivittäisessä käytössä ja vielä niinkin iskualttiissa paikassa kuin sormessa oleva kivi saattaa vuosien varrella kärsiä, jos kivi on liian pehmeä. Korukiville on jonkinlainen kovuusluokittelu, josta voi saada vähän osviittaa

 

En siis todellakaan ole mikään asiantuntija vaan nämä oli niitä asioista joita me mietittiin kun kiveä valittiin :) Saatiin paljon tietoa kivistä kun valittiin kultaseppä sen perusteella että liikkeessä oli näytillä paljon erilaisia kiviä ja sepällä oli asiantuntemusta kertoa aiheesta. Teetettiin sitten sormukset niin saatiin hyvinkin uniikit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kotoa käsin asiaan (timantin jäljitelmiin ja vaihtoehtoihin) voi myös tutustua sivustolla timantit.com

 

Caprican mainitsema yleinen jalokivien kovuusluokittelu on Mohsin asteikko, jossa timantti on 10 (kovin) ja korundit 9 (safiirit/rubiinit). Zirkonia on n. 8 ja zirkoni 6,5-7,5.

 

Katso myös. Vihkisormukseen muu kivi kuin timantti -keskustelu kysy ammattilaisilta puolella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Ehkä pitää vain mennä kyselemään kultasepiltä, jos ei sopivia tule vastaan. Ja totta kai materiaalilla on sen verran väliä, että se kestää käytössä. Oletan kuitenkin, että sormukseen upotettuna kestäisi vähän pehmeämpikin kuin Mohsin asteikon ääripää. Sillä taas ei ole mitään väliä, onko se sormuksen koriste luonnonkivi vai synteettinen - mulle tuo pikemminkin lisäarvoa, jos ei ole aito timantti tai muu harvinainen kivi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Safiiria tai rubiinia (molemmat korundiryhmän kiviä) suosittelisin. Kuten muutkin ovat sanoneet niin sormuksessa, ja varsinkin kun sormus on päivitäisessä käytössä, tarvitsee olla aika kova kivi, ja safiiri on timantin jälkeen se seuraava vaihtoehto. Käytännössä safiiri ja rubiini ovat siis samaa mineraalia, mutta värin perusteella nimetty eri tavoin. Ja värikirjoa siis löytyy, ja toki myös värittömiä. Kirkas valkosafiiri vaan on timanttiin verrattuna lähinnä vain läpinäkyvä kivi. Siitä puuttuu se timantin valonheijastavuus ja hohde. Värilliset on usein kauniimpia ja esimerkiksi montanan safiirissa (kuvailisin väriä lähinnä petroolinsiniseksi) on aivan upea hohde.

Valitettava totuus on, että pehmeämmät kivet eivät vaan kestä sormuksessa, sillä vaikka kivi olisi siis istutettu syvälle ja vain pinta näkyvissä, niin käyttössä ja ajan kuluessa se naarmuuntuu silti ja pinta menettää pikkuhiljaa kiiltonsa. Jotkut kivet ovat helpompia halkeamaan kuin toiset, eli pelkästään naarmuuntuminen ei ole uhkana. Silti mikään ei estä jotain muuta kiveä sormukseen laittamasta. Onhan helmiäkin sormuksissa, mutta nämä ovat yleensä sellaisia koruja, joita käytetään vain juhlissa, eikä päivittäin, jolloin koru ja siinä oleva kivi ei joudu niin kovalle rasitukselle. Jos haluat käyttösormuksen, niin suosittelen valitsemaan sen kiven sieltä mohsin-listan parin ensimmäisen joukosta.

Yhtenä vaihtoehtona heittäisin myös hiomattoman kiven. Kotimaisia, esim. Kaavilta löydettyjä, raakatimantteja on ainakin jossain määrin saatavilla, mutta tämä tarkoittaa kyllä sitten melkeinpä sormuksen teettämistä. Asiantunteva seppä osaa neuvoa kiven ja istutustavan valinnassa, jotta yhdistelmä on kestävä (eli mm. että kivi ei ole se herkimmin halkeava). Tässä kuva kuopiolaisen Hanna Korhosen valmistamasta raakatimanttisormuksesta:
sormus-26.jpg


Muita kotimaisia raakakiviä on esim. granaatti ja kordieriitti. Mielestäni raakakivi on erittäin hauska ja hieman erilaisempi vaihtoehto, ja uskoisin kotimaisen raakatimantin olevan myös eettisempi kuin ulkomailta kaivettu kivi.

Muokattu: , käyttäjä: NiE

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olemme aloittaneet kihlasormusprojektin, ja yllättävän vaikeaa oli löytää kultaseppä, joka innostuu ideastani. Monet sanoneet suoraan, että haluamanlaistani safiiria on vaikea löytää, eivätkä ole halunneet osallistua tähän projektiin. Nyt löysimme kuitenkin ihanan naisyrittäjän, joka etsii mieleistäni vaaleanpunaista safiiria. Sormukseen tulossa siis yksi iso ja näyttävä cushion-hiottu vaaleanpunainen safiiri ja ympärille pieniä timantteja (halo). Isojen safiirien löytäminen tulee todennäköisesti olemaan vaikeaa ja hinta on huomattavasti kalliimpi kun alunperin odotin. Alustavia hintatiedusteluja koko sormukselle on ollut kaikkea muutamasta tonnista 14 500€ hintaan, mihin budjetti ei kyllä millään opiskelijapariskunnalla taivu.

 

Nyt vain metsästellään sitä oikeaa kiveä! :girl_in_love:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Hyvä valinta! :) Mulle tuli vihkiin 1,6 ct smaragdihiontainen safiiri, ja se että löydettiin juuri oikean mallinen ja värinen kivi oli aika tuuripeliä. Mulla kävi tosin hyvä tuuri, sillä Suomessa on vissiin vain pari isoa kivitoimittajaa ja yhdellä sattui olemaan sopiva varastossaan. Hintaa sormukselle tuli kaikkiaan reilut 1400 euroa. Mutta kivestä se on pitkälti tosiaan kiinni se hinta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia Tipzilla, olen kyllä aivan mielettömän innoissani, tänään aamulla sain kuvia ja videoita erilaisista kivivaihtoehdoista! Kuvia laitan ehdottomasti tännekin sormuksen saatuani :girl_smile:

 

Maydreaming: Kiva kuulla, että olet ollut tyytyväinen safiirisormukseesi! Olisi ihana nähdä kuvia sormuksestasi, en ole törmännyt aiemmin kuin muutamaan safiirisormukseen täällä foorumilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vilautin sormusta joskus tuolla vihkisormusketjussa, mutta sittemmin olen kuvan jo poistanut. Voin laittaa illalla kuvaa uudelleen tähän ketjuun, kun pääsen kotiin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noniin, tässä on tämä mun sormus :) Sivukivinä on 5 kpl timantteja molemmin puolin.

 

Muoks. vilautus ohi!

Muokattu: , käyttäjä: Maydreaming

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todella kaunis sormus! Ja hyvin persoonallinen, samanlaista tuskin tulee vastaan :) En millään malttaisi odottaa omaani! Tämä tilausasia eteneekin hurjaa vauhtia: sopiva safiiri on jo löytynyt :girl_in_love:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nannuliini!  :give_heart:  Ja ihan mahtavaa että näin nopeasti löytyi jo sopiva kivi sormukseesi!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuva ei tee oikeutta kiven värille, väri on todellisuudessa sellaisen harmahtavan kirkkaan sininen, suunnilleen tämän sävyinen:

 

 

 

 Mun kihlan keskikivi on hyvin lähellä sun safiirin väriä, ja mä olen myös ollut siihen hirveän tyytyväinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nannuliini, ihan kuulla, että sulle on löytynyt sopiva safiiri.

 

Mä odottelen meidän korusepältä viesti, että meidän etsimät safiirit olis löytyneet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maydreaming, tosi kaunis sormus!

 

Mä odottelen omaani takaisin korusepältä. Päädyin yhden suunnittelupalaverin tuloksena teettämään kihlasormukseni ja käyttämään siinä keskuskivenä yhtä isoisäni hiomista kivistä. Tämä on ollut tausta-ajatuksena jo ennen kosintaa, sillä mulle jäi perinnöksi kymmeniä korukiviä, kultaa ja koruja joiden kivet on itse hiottu. Pyörittelin pitkään vaihtoehtoja kultatopaasin ja kunziitin välillä ja päädyin jälkimmäiseen. Sormus ei tule olemaan päivittäisessä käytössä mun työni takia, joten kiven kovuusaste ei pelottanut.

 

Kiven ympärille tulee sitten viisi timanttia molemmin puolin, samaan tapaan kuin Maydreamingillakin. Inspistä saatiin yhdestä toisesta korusta mikä oli liikkeessä näytillä ja loput ideoitiin itse. Nyt pitää vaan malttaa odottaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä vihdoin kuva mun kihlasormuksesta. Ei oo luonnossa noin pinkki, mitä kuvassa, mutta valo on näin illalla huono. Oikeasti sellanen hennon vaaleanpunainen.

 

post-48240-0-37409800-1395839526_thumb.j

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään