Jump to content
Naimisiin.info

Pienen budjetin häät (yhdistetty ketjuja)


shine-78

Recommended Posts

Mä taas en kehtaisi käyttää tuttujen ammattitaitoa hyväkseni puoli-ilmaiseksi. Eri asia on, jos tuttu haluaa antaa esim. kampauksen häälahjaksi, mutta itse en ikinä kehtaisi pyytää mitään alehintoja kaveriltakaan. Puhun siis ammattilaisista, kuten muusikot, meikkaajat, valokuvaajat. Toki en myöskään maksaisi täyttä valokuvaajan hintaa jollekin digipokkarin käyttäjälle.. ;)

Meillä säästetään näin:

-hääauto tulee veljeltä, sitä ei koristella

-alkot haetaan Tallinnasta

-kutsujen materiaalit Sinellistä, josta saa cityshopparikortilla hyvät alet

-erillisiä hääkarkkeja ei tule

-hääkakkubuffettiin teen itse kakkuja, yksi kakku tulee pitopalvelulta

Muokattu: , käyttäjä: m.crane
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Voi aiheuttaa närästystä, mutta meidän säästövinkkimme oli että häät järjestettiin sellaisella aikataululla jotta rahaa voitiin säästää, ei hääjärjestelyistä ja näin järjestää suhteellisen oman näköiset häät ilman että piti alkaa kokkailemaan tai talkoo voimin häitä järjestelemään. Pari vuotta laitettiin rahaa syrjään ja karsittiin turhat menot, jopa karkit jäi joskus ostamatta :girl_haha:

Näin ennemmin meillä, en halunnut alkaa säästämään joka kohdasta ja olen ed. vastaajan kanssa samaa mieltä, että puoli-ilmaiseksi tuttujen roudaaminen häihin työntekoon on vähän tökeröä...tai edes puolituttujen. Mutta kukin tavallaan, me emme halunneet häitä joissa kaikesta joutuu tinkimään, ennemmin siirsimme häitä.

Link to comment
Share on other sites

Voi aiheuttaa närästystä, mutta meidän säästövinkkimme oli että häät järjestettiin sellaisella aikataululla jotta rahaa voitiin säästää, ei hääjärjestelyistä ja näin järjestää suhteellisen oman näköiset häät ilman että piti alkaa kokkailemaan tai talkoo voimin häitä järjestelemään. Pari vuotta laitettiin rahaa syrjään ja karsittiin turhat menot, jopa karkit jäi joskus ostamatta :girl_haha:

Myös mun mielestä paras säästövinkki on laatia lista kaikesta mitä ehdottomasti haluaa, laskea yhteen ja sitten vielä karsia "turhat". Sen jälkeen budjetti kehiin ja säästämään. Eli selkeä tavoite johon pyritään! Tämä tietysti vie aikaa, jos ei ole miljonääri, mutta on varmasti sen arvoista... Toisaalta aikaa ei tarvita niin paljon, jos vaatimusten lista on lyhyt tai talkootyötä voi hyödyntää.

Mm. Marttojen ja kuluttajaviraston sivuilla on käteviä jokapäivän säästövinkkejä, joiden avulla rahaa voi laittaa jemmaan. Näiden lisäksi tarjolla on palveluita, jotka helpottavat tulojen ja menojen hahmottamista - ja sitä budjetointia. Jotkut nettipankit tarjoavat tällaisia palveluita (tosin aika alkeellisia mun mielestä) ja esim. Facebookissa törmäsin Balancioniin, joka on jonkin sortin taloudenhallintapalvelu.

Siis suunnitelmia tekemään ->> :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät ensi toukokuussa ja moni asia vielä vähän auki, mutta kuitenkin meinataan säästää mahdollisimman paljon, koska olemme vielä opiskelijoita.

:-X Isäni tekee ruoan, koska kokki on. Sítä emme vielä tiedä mistä saamme keittiöön henkilökuntaa.

:-X Hääautona kenties vanha Cadillac jonka kummisetäni omistaa.

:-X Kutsujen tarvikkeet ja niiden teko varattu jo tutultani, joka aloitti toiminimellä nyt elokuussa. Järjestää askartelukursseja ja myy niiden ohessa tarvikkeita. Kutsut maksaa 2e/kpl.

:-X Kaapistamme löytyy synttärilahjaksi saamani skumppalasit, joissa kultaiset enkelit. Kelpaavat hyvin meille.

:-X Kengät ostin alesta, kivat balleriinat, 24,90e

:-X Puvun huusin huuto.netistä. Postikuluineen 85e. Tosin täytyy vielä vähän korjailla,koska tällä hetkellä ei mene selästä kiinni ja helma on liian pitkä.

:-X täältä tilaamalla löytää kallista, mutta halpaakin.

:-X Tarjoamme vain alkumaljat ja ruoan kanssa viiniä/kotikaljaa/vettä/maitoa/mehua. Booliin emme halua rahojamme laittaa, koska emme myöskään halua haistämme ryyppyjuhlia.

:-X Morsiustytön vaatteet tekee kenties tytön mummo

:-X Kaasot ja bestman saavat puolestani pukeutua ihan niin kuin haluavat. Kaikille tärkeille ihmisille tulee kyllä vieheet.

:-X Käytämme kenties myös luonnonkukkia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Itse laskeskelin juuri tuota astiavuokrauksen hintaa. Ihan kamalia summia niistä saa pulittaa! :o Tässä vaiheessa minulla ei ole aavistustakaan, kuuluuko astiat pitopalveluiden hintoihin vai tuleeko ne päälle, mutta kyllähän nuo astiat 80 hlölle tulee ihan kiitettävästi maksamaan. Parista eri paikasta katselin noita vuokrahintoja ja suunnilleen samoja nuo olivat. Säästövinkkejä tähän otetaan vastaan, kiitos! :) Juhlapaikassa ei ole astioita kuin n.30 hlölle.

***

Tämä ei oikeastaan ole säästövinkki, rahaa tähän menee enemmän kuin vuokraukseen, mutta mietin että jos ostaisi astiat ja myisi ne häiden jälkeen eteenpäin. Näin voisi säästää huomattavan summan vuokraukseen verrattuna.

Kuohuviinilasit esimerkiksi tulee oikeastaan saman hintaiseksi kuin ostaa itse kaupasta. Meillä peruskuoharilaseja on jo 24kpl. Näitä laseja saa 12kpl/n.6e, jolloin lasin hinnaksi tulee 50snt, vuorkaus kustantaa 42-48snt.

Samoin juomalasit tulee halvemmaksi ostettuna (25snt) kuin vuokrattuna (26snt). Ruokailuvälineitä voi kerätä jämäsarjan sukulaisilta, ne on niin pieni yksityiskohta ettei haittaa jos eri pöydissä on erilaiset haarukat :girl_haha: Tai ainakaan minä en siitä jaksa välittää.

Viinilasit tulee maksamaan vuokrattuna noin puolet vähemmän kuin ostettuna Ikeasta, mutta jos nuo myy eteenpäin puoleen hintaan, on osto kannattavaa (ja kun hajottaa laseja, ei tarvitse maksaa ylimääräistä). Varmasti myös Maksimakasiineissä & muissa halpiskaupoissa on jättisatseja viinilaseja edulliseen hintaan, mutta hintoja ei löytynyt netistä.

Ruokalautasten suhteen on vähän siinä ja siinä kannattaako ne ostaa uutena. Ostettuna (vuokrahinta suluissa) 80 ruokalautasta n.156e (42e), leipälautaset 120e (42e), kahvikuppi&asetti 120e (68e) tai oikeastaan 102e, sillä meillä on jo valmiina 12kpl.

Vuokrattuna siis laskeskelin että tuo määrä astioita tulisi maksamaan (aterimet 100e) noin 370e. Ihan älytön summa vain siksi että voidaan kerran, siis vain YHDEN kerran, syödä noilta lauttasilta! :girl_impossible: Ja lisäksi verotetaan jokaisesta rikkoontuneesta astiasta "käypä hinta" sekä pesukulut, jos astiat eivät kelpaa puhtauden puolesta. :girl_impossible: :girl_impossible:

Ostettuna (siis paljonko pitää olemassa olevien lisäksi meidän ostaa) hintaa tulisi noin 550e. Tästä vaan seuraisi se ongelma, että mihin me mahdutaan 80 ruokalautasen, 80 leipälautasen, 80 juomalasin, 80 kahvikuppiparin ja 240 viinilasin kanssa meidän 62 neliön asunnossa! :girl_haha: pitää toivoa ettei häälahjaksi tule yhtään kippoa tai kuppia! Mutta joo, jos tuo vuokraus on oikeasti niin kallista, niin kipaisempa Ikeassa vähän shoppailemassa ja myyn/vuokraan niitä eteenpäin seuraaville naikkareille sopuhintaan. :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

^ Kysy pitopalvelulta, yleensä tilaukseen saa astiat kaupan päälle. Meillä ruokaan sisältyy yksi kattaus astioita (=yksi pääruokalautanen, haarukka ja veitsi, yksi viinilasi, yksi vesilasi, kahvikuppi jne.). Jos haluaa esim. toisen viinilasin tai pääruokalautasen, ne maksavat ekstraa.

Edit: On kyllä hieman kyseenalaista toimintaa veloittaa asiakkaalta siitä, jos astioita menee rikki (vahingossa). Ravintolatyöntekijältäkään ei saa pidättää mitään osuutta palkasta, vaikka jotain särkyy. Silloin maksaa firma, ja mun mielestä myös pitopalvelun kuuluu ottaa siitä vastuu, jos siellä menee rikki lautanen, lasi tai muuta. Eri asia on toki se, jos joku kaatuu noutopöydän lasipinon päälle ja laittaa kaikki säpäleiksi... :D

Muokattu: , käyttäjä: Malssi09
Link to comment
Share on other sites

Mäkin suosittelen valitsemaan sellaisen pitopalvelun, jolla astiat kuuluvat hintaan! Usein näin onkin (tai ainakin astiavuokrat pitopalvelun kautta saattavat olla edullisemmat kuin itse vuokratessa).

Onneksi tuota ongelmaa ei itsellä ole, meidän juhlapaikalla on 100 hengen astiasto.

Link to comment
Share on other sites

Kaikissa saamissamme tarjouksissa oli sisällytetty hintaan myös astiat. Lähinnä tarjoilu on se, joka herkästi erotetaan paketista omaksi kustannuksekseen.

Säästöä löytyy Naikkareistakin, myyntiosasto on täynnä erinäistä sälää ja asusteita, priimatavaraa. Esim. maljakoita ja muuta tilpehööriä kannattaa katsella käytettynä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Me päädyimme isoista häistä pienimuotoiseen juhlaan juuri kustannuskysymysten vuoksi. Kamalaa sanoa mutta en ikinä tuhlaisi 10 000 - 15 000 euroa yhteen päivään ..

Link to comment
Share on other sites

Me päädyimme isoista häistä pienimuotoiseen juhlaan juuri kustannuskysymysten vuoksi. Kamalaa sanoa mutta en ikinä tuhlaisi 10 000 - 15 000 euroa yhteen päivään ..

Joo kyllä se järki tulis tässäkin asiassa säilyttää. Itse laitan tuon summan mielummin asuntoon.

Yritämme päästä myös häistä mahdollisimman pienin kustannuksin. Meillä nämä tekijät karsivat kustannuksia:

* käytän äitini vanhaa morsiuspukua

* koristeluiksi tulee vain kynttilöitä, kynttilänjalat löytyy itseltäni jo kotoa sisutuksesta ja äidiltä

* viinit haetaan Virosta

* käymme ehkä studiokuvassa, mutta luovuttiin kirkko- ja miljöökuvauksesta (vaikka ehkä nämä olisinkin halunnut)

* vieraana vain perhe ja parhaat ystävät

* menut yms. muut paperijutut ihan vaan printataan

* sulhon puku vuokrataan (varmaan useimmilla)

* kirkkoa ei koristella

* halpa morsiuskimppu

* seisova pöytä, eli säästetään tarjoilijoissa

* kutsutavarat pääosin Tiimarista, opiskelija-ale -15% ;)

Näitä ei osteta (löytyy jo)/luovutaan:

* hääkarkit

* hääyö jossain hotellissa

* kiitoskortit

* kukkakoristeet

* hääauto

* bändi

* hääkakku

* kaikki morsiamen härpättimet (alusvaatteet, korut, tiarat etc.)

Näistä ei taas luovuta:

* molemmat tarvitsevat juhlakengät (mutta käyttöä myös tulevaisuutta varten pitää olla)

* hunnun ostan

* meikki ja kampaus saa maksaa sen 150€

* ruoan hinnassa ei tingitä! Juhlat ovat ennen kaikkea hyvän ruuan ja viinin juhlat ;)

* tilavuokra on varsin hintava (500€), vaikka porukkaa vähän

Link to comment
Share on other sites

Me päädyimme isoista häistä pienimuotoiseen juhlaan juuri kustannuskysymysten vuoksi. Kamalaa sanoa mutta en ikinä tuhlaisi 10 000 - 15 000 euroa yhteen päivään ..

Joo kyllä se järki tulis tässäkin asiassa säilyttää. Itse laitan tuon summan mielummin asuntoon.

Yritämme päästä myös häistä mahdollisimman pienin kustannuksin. Meillä nämä tekijät karsivat kustannuksia:

* käytän äitini vanhaa morsiuspukua

* koristeluiksi tulee vain kynttilöitä, kynttilänjalat löytyy itseltäni jo kotoa sisutuksesta ja äidiltä

* viinit haetaan Virosta

* käymme ehkä studiokuvassa, mutta luovuttiin kirkko- ja miljöökuvauksesta (vaikka ehkä nämä olisinkin halunnut)

* vieraana vain perhe ja parhaat ystävät

* menut yms. muut paperijutut ihan vaan printataan

* sulhon puku vuokrataan (varmaan useimmilla)

* kirkkoa ei koristella

* halpa morsiuskimppu

* seisova pöytä, eli säästetään tarjoilijoissa

* kutsutavarat pääosin Tiimarista, opiskelija-ale -15% ;)

Näitä ei osteta (löytyy jo)/luovutaan:

* hääkarkit

* hääyö jossain hotellissa

* kiitoskortit

* kukkakoristeet

* hääauto

* bändi

* hääkakku

* kaikki morsiamen härpättimet (alusvaatteet, korut, tiarat etc.)

Näistä ei taas luovuta:

* molemmat tarvitsevat juhlakengät (mutta käyttöä myös tulevaisuutta varten pitää olla)

* hunnun ostan

* meikki ja kampaus saa maksaa sen 150€

* ruoan hinnassa ei tingitä! Juhlat ovat ennen kaikkea hyvän ruuan ja viinin juhlat ;)

* tilavuokra on varsin hintava (500€), vaikka porukkaa vähän

Kuullostaa fiksulta !! Ainakin yksi morsian samaa mieltä :)

Link to comment
Share on other sites

Tinakeijun näkökulma astioihin on mielestäni järkevä - jos astiat pitää vuokrata, niin ehdottomasti kannattaa laskea olisiko ostamisessa mitään järkeä. Toisaalta on myös mietittävä kuinka suuren vaivan takana ostorulianssi on.

Omat säästövinkkini eivät ole varsinaisesti mitenkään mullistavia, mutta pienistä virroista tulee tunnetusti iso joki. Tärkeintä on vertailla, vertailla ja vertailla.

- Ostin hääpukuni netistä (Jay's bridal). Kyseessä on siis aito Sincerityn puku, jota sovitin Suomessa ja johon ihastuin. Mietin kuitenkin ostopäätöstä yön yli ja huomasin, että tilaamalla tuolta Jay's bridalilta puku tulee huomattavasti halvemmaksi. Tullien ja Alvien jälkeenkin eroa halvimpaa Suomesta tilattuun jäi yli 100e.

- Ebayn ja nettikauppojen hyödyntäminen hankinnoissa. Ostin Rainbow clubin käsilaukun sekä Meadowssin morsiuskengät (joita myös sovitin etukäteen Suomessa) Britteinsaarilta, jolloin vältin tullit tms. ja suuret postikulut (vrt. USA). Vannehameen tilasin Kiinasta, saippuakuplapullot ja karkkirasiat ebay.uk:sta, tyhjät korttipohjat etsyn kautta Amerikasta ja hunnun sekä tuikkukipot naikkarien myyntipalstalta. Myös huuto.net kannattaa muistaa kotimaisissa hankinnoissa!

- Itsetehdyt kutsut.Hankimme kauniit, tyhjät kutsupohjat joihin simppelisti printtasimme kutsutekstit.

- Kauppojen ja liikkeiden alennusmyynnit ja tarjoukset. Asusteita, askartelutarvikkeita tms saa usein alennusmyynneistä edullisesti, eikä kyseessä tarvitse tosiaan olla morsiusliike vaan ihan Aleksi13, Sokokset ja H&M:t palvelvat useissa asioissa yhtä hyvin. Esimerkiksi itse ostin alusvaatteet Lindexiltä, jossa sai liittymistarjouksena vielä alennusta. :) Hääkenkäni värjäytin morsiusliikkeen tarjouksessa (värjäys 15e).

Muita asioita meidän häissä jotka vaikuttavat kokonaissummaan:

- Edullinen ja simppeli morsiuskimppu. En pidä monimutkaisista "rakennetuista" kimpuista, enkä toisaalta halua raahata kimppua koko iltaa mukana vaan lähinnä kuvauksessa ja kirkossa.

- Hääauto. Sulhasen vanhempien auto käy hyvin, ei todellakaan ole oleellinen osa hääpäivää. (Toki joku vanha hieno auto olisi ihana, mutta kylmillä ilmoilla tahtovat olla hieman arvaamattomia käynnistymään...) Auton tai kirkon koristeluunkaan ei panosteta suuremmin.

- Häämatka. Matkaan kyllä sinänsä panostetaan (NYC), mutta lennot on ostetty BA:n tarjouksesta (alle 400/lärvi) ja siististä hotellista varattiin perushuone. Normaalisti olemme opiskelijabudjetin reissuilla yöpyneet hostelleissa, joten siihen nähden hotelli on kyllä luksusta.

- Emme tarjoile vieraillemme suuria määriä erilaisia alkoholijuomia, sillä juhlat ovat ravintolassa josta jokainen voi toki ostaa oman maunsa mukaan mitä haluaa.

Muokattu: , käyttäjä: Sievä
Link to comment
Share on other sites

Meidän ensikevään häihin olemme säästäneet seuraavissa asioissa:

-ostin hääpuvun käytettynä ----> häiden jälkeen myyn eteenpäin. Käytetyn osto on monesti halvempi kun

vuokrapuku!!

- käytän minulla valmiina olevia koruja, helmikorvikset ja kaulanauha. Myös valkoinen laukku kelpaa.

-hääautoa emme ota

-sulhanen vuokraa puvun

-perussetti ruokaa (edullinen) ja itse teemme lisukkeita, keskustelimme emännän kanssa ja se sopi heille

-kuoharit ja ruokaviinit Virosta, 60:lle hengelle n.120€ Viinit karahveihin, karahvit kirpparilta

-löydettiin kutsukorttipohjat Tiimarin ale-laatikosta 10korttia/1€!! =) Itse printtasimme sisukset niihin.

-luonnonkukkia kuivattiin loppukesästä, niistä tulee upeita koristeita pöytiin (häät huhtikuussa)

-itse teemme tienvarsikyltit

-alennuksesta ostimme kynttilät, kirpparilta aluslautaset

-musiikki cd:ltä

-hyödynnämme tuttavat eli vähän edullisemmin hääkampaus, meikin ja rakennekynnet tekee toinen beauty-kaveri

hääkimpun kokoaa kukkakauppa-kaveri, toinen kaveri ottaa hääkuvat

-häämatkaan menee suurin osa (Intian Goalle) mutta halvat reittilennot Mumbaihin, vielä halvemmat lennot Intian

sisäisellä Mumbaista Goalle. Netin kautta löytyi IHANA hotelli meren rannalta ja HALPA!!

-tanssikurssinkin taidetaan skipata ja pyytää äiti ja isi opettamaan =D

Aikaa näihin kaikkiin menee, mutta säästöä on tullut satoja ja satoja euroja!! Kokonaisbudjetti on n.3000-4000€.

=)

Link to comment
Share on other sites

Yksi iso rahanmeno häissä on ruoka, varsinkin jos se tulee pitopalvelun kautta.

Me mietimme aluksi että säästämme tässä ja teemme kaiken itse, mutta sitten aloimme pohtimaan että onko säästö niin iso kun laskee raaka-aineet, liinat, ja kaikki astiat sekä "tarjoilijat". Näiden lisäksi tekemisen vaiva ja stressi.

Meidän säästövinkki on että kyselkää läheisiltä ammattiopistoilta joko osittaista apua tai että he toimisivat pitopalveluna. Meillä päin heidän hinnat pyörivät 11-25e paikkeilla riippuen tarjottavista, lapset puoleen hintaan.

Meille tulossa pitopalveluksi catering alan opiskelijoita sekä heidän opettajansa. Mikä parasta tekevät he kaiken sovittuun hintaan, meidän menu on n. 6e/12e/hlö,. sis. ruoat, alkoholittomat juomat, astiat, liinat, ja tarjoilun. Näin ollen ruokapuoli meille tulee maksamaan alle 1000e (vieraita laskettu n.80) Vaikka hinta on alhainen ei menu näytä silti "halvalta"

Alkoholi puolelta me tarjoamme alkumaljat, ruoka viinit ja boolia. Koska juhlamme jatkuvat pitkälle yöhön annamme vieraille luvan tuoda myös omia eväitä.. (tämäkin on mielestäni säästöä)

Link to comment
Share on other sites

Yksi iso rahanmeno häissä on ruoka, varsinkin jos se tulee pitopalvelun kautta.

Me mietimme aluksi että säästämme tässä ja teemme kaiken itse, mutta sitten aloimme pohtimaan että onko säästö niin iso kun laskee raaka-aineet, liinat, ja kaikki astiat sekä "tarjoilijat". Näiden lisäksi tekemisen vaiva ja stressi.

Näin meilläkin, ensin ajateltiin kunnianhimoisesti että tehdään kaikki ruuat itse, mutta kun tarjoilijat olisi kuitenkin pitänyt palkata (herrajumala mä ystäviäni tai sukulaisiani laita häissäni tarjoilemaan), niin säästö olisi jäänyt vaivaan nähden aika pieneksi. Otettiin sitten ruoka ja tarjoilut pitopalvelulta, karsittiin hiukan heidän menuaan ja tuotiin sitten itse lisäksi pari salaattia, lihapullia ja karjalanpiirakoita. Hyvät oli tarjoilut ja hintakin jäi suht edulliseksi. :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä myös tulossa pienen budjetin häät ja säästäminen on itseasiassa todella helppoa!

- vieraiksi vain ne jotka OIKEASTI halutaan paikalle (ei siis tädin ex-miehen naapureita, vaan siksi koska joku heidät haluaa paikalle tai on kohteliasta kutsua), vieraiden määrä 50-60

- avainsanana meillä on suhteet, suhteet, suhteet, suhteet ja suhteet. tuleva appiukko ja anoppi tuntevat hääpaikkakunnalta lähes joka alan ihmisiä. häät siis siirrettiin omalta kotipaikkakunnaltamme heidän kotipaikkakunnalleen budjettisyistä ja myös sen takia, ettei iäkkäämpien vieraiden tarvitse matkustella pitkiä matkoja. (mieheni isovanhemmat myös hääpaikkakunnalla)

- appiukon kautta hääpaikka astioineen ja kunnollisella keittiöllä (kaksi vaihtoehtoa), joko ilmaiseksi tai appiukon kustantamana (itse tarjoutui)

- anoppi on kokki, joten hänen kanssaan tehdään ruuat (itse tarjoutui)

- ruoka tarjoillaan "seisova pöytä"-meiningillä, joten suurta määrää tarjoilijoita ei tarvita pöytiin tarjoiluun.

- tarjoilijoita hankitaan yhteensä kolme, kaikki ammattikoulun ravintolalinjalta (halpaa/ilmaista ja opiskelijat saavat lisäpisteitä)

- hääpuku itselleni huuto.netistä ja miehelle vuokrataan

- omat häämme ovat "sesonkiajan" ulkopuolella, joten sesongin päätyttyä kengät yms. saa alennuksesta

- kukat anopin "naapurissa" sijaitsevasta kauppapuutarhasta

- valokuvauksen hoitaa aivan loistava harrastelijakuvaaja, joka on naapurimme

- kutsut ja muut askartelut teen itse, koska olen askarteluohjaaja

- koristelut hoidetaan myös omin käsivoimin. esim. Ikeasta saa todella halvalla juomalaseja, joista pienellä vaivalla (esim. askartelumaali, hileet, satiininauhat, tms...) saa todella kauniit kupit kynttilöitä varten. jos vielä enemmän haluaa säästää, niin tuttavapiiristä luultavasti löytää lapsiperheen, jota voi pyytää säästämään piltti-purkit (näitä löytyy myös todella usein kierrätyskeskuksista) ja sitten itse koristella ne.

- mieheni on ennen työskennellyt edustusautojen vuokraamossa, joten autokin saadaan sitä kautta kuljettajan kanssa ilmaiseksi tai halvalla

Tässä nyt osa ideoista, lisää tulee varmasti mieleen suunnitelmien edistyessä. Jos joku kaipaa askarteluvinkkejä, niin voin tarpeen mukaan niitäkin yrittää keksiä :girl_smile:

Muokattu: , käyttäjä: Autumnbride10
Link to comment
Share on other sites

Täälläkin kaksi opiskelijaa/osa-aikatyöntekijää säästää hitaasti häitä varten, joten sen vuoksi häiden budjettiakin on yritetty hillitä mahd. paljon.

Meillä säästetään ainakin näin:

- suunnittelu aloitettu mahd. aikaisin, että löydettäisiin edullisimman ratkaisut, voidaan hyödyntää alennusmyynnit, etsiä tavaraa käytettynä jne. Paras vinkki, jonka olen kaveripiiristäni jo rouviintuneilta saanut, että kun rauhassa ja ajan kanssa jaksaa (ja ehtii) hankintoja tehdä ja etsiä, niin säästöä syntyy. Kiireessä kun tulee hankittua sieltä mistä helpoiten saa ja tulee sen vuoksi monesti maksettua enemmän.

- En vuokraa/osta hääpukua, vaan äitini ja kummitätini ompelevat puvun minulle, ainoastaan kankaat ja muut tarvikkeet ostetaan. Äitini arvioi niihin kuluvan n. 300e. Aion myös myydä puvun käytön jälkeen eteenpäin tai jos ei mene kaupan, sitä muokataan niin, että voin käyttää sitä iltapukuna.

- Miehelle ei vuokrata pukua, vaan ostetaan alennuksista metsästämällä uusi puvuntakki (käyttöä häiden jälkeenkin) ja uusi paita myös, housut ja kengät kelpaa vanhatkin. Äitini ompelee sen liivin hääpukukankaasta sointuvaksi minun pukuuni.

- Emme tarjoa vieraille ruokaa. Tämä oli asia, jonka päätimme aika alkuvaiheessa, kun häitä aloimme suunnitella. Alun perin haave oli mennä kahdestaan naimisiin ilman juhlia, mutta juhlat kuitenkin pidetään. Tarjoamme vieraille runsaan kahvipöydän suolaisine ja makeine tarjoiltavineen ja lisäksi hääkakku. Tarjottavat tehdään itse ja sukulaisten avustuksella, eli ainoastaan leivontatarvikkeet maksavat.

- Karsimme vierasmäärän. Kutsumme vain ne, joiden kanssa olemme tekemisissä ja jotka ovat meille lähimpiä. Yhteensä kahvijuhliin kutsumme n. 60hlöä (joista 10 lasta) ja pidämme kavereille myöhemmin illalla kahvijuhlien jälkeen kotibileet-tyylisesti hääbileet.

- Käytämme mahd. paljon hyväksemme suhteita ;D eli esim. teltta ja pöydät&tuolit saamme lainalle ilmaiseksi työpaikaltani, astiaston saamme maa- ja kotitalousnaisilta ilmaiseksi lainalle, isoisäni alkoholikeräilyharrastuksen vuoksi uskon hänen lahjoittavan meille boolivärkkejä (lahjoittaa kaikkiin mahd. kissanristiäisiin puolituputtamalla boolivärkkejä, koska keräilee alkoholipulloja, mutta ei itse niitä juo :D)

- Emme palkkaa keittiöhenkilökuntaa, vaan äitini pari ystävää hoitavat talkootyönä kahvipöytää (äitini vuorostaan on passarina heidän perhejuhlissaan)

- Kengät, korut, alusvaatteet, askartelutarvikkeet, koristeet ym. pyrin etsimään alennuksista ja esim. Tiimarin alennuskuponkeja ym. hyödyntäen

- Teen kutsut itse askarrellen

- Emme vuokraa ulkopuoliselta tilaa hääjuhlalle (ellei ehdoton pakko, epätodennäköistä että olisi) ja pystytämme juhlateltan appiukon mökin/huvilan pihaan

- Pyrimme koristelemaan telttaa ja pihapiiriä luonnonkukilla ja valmiiksi olevilla kukkaistutuksilla ym.

- Saamme hääyön häälahjaksi

- En mene kampaamoon kampaukseen enkä meikkiin, vaan siskoni tekee meikin ja ystäväni kampauksen, parturissa käyn leikkauttamassa hiukset, mutta värjään itse kotona

- Karsimme kaikkea turhaa, mikä meille ei ole mielestämme tärkeää, esim. ei tule hääjuhlaan bändiä (iltajuhliin kork. miehen dj-kaveri ilmaiseksi), muuta maksullista ohjelmaa, en tarvitse esim. huntua ja muut ylimääräistä, enkä iltajuhlaan rennompaa mekkoa, emme hääautoa, emme ala keräämään koristetavaraa turhaa itselle vaan ostamme vain sellaista tavaraa koristeluun, jolle on muutakin käyttöä häiden jälkeen jne.

- Emme ota hääjuhlaan kuvaajaa, vaan vihkitilaisuuteen ja sen jälkeen miljöökuvaus/studiokuvaus.

- Annamme valmiiksi teetetyt kiitoskortit vieraille hääjuhlassamme (säästyy postikulut)

- Emme osta/vuokraa kaasoille ja bestmanille pukuja, vaan saavat käyttää omiaan olemassaolevia (kelpaa meille!)

- Yritän etsiä tavaraa käytettynä (esim. alushame/vannehame, koristeet, osaa tarjoiluastioista jos tarve)

- Teimme mahd. tarkan budjetin ja säästösuunnitelman, että rahaa myös kertyisi häätilille. Avasimme nettipankissa kokonaan oman tilin hääjutuille, josta on kuitenkin helppo siirtää tarvittaessa rahaa pankkikortin taakse. Suunnittelemme, missä vaiheessa teemme mitäkin hankintoja ja katselemme koko ajan alennuksia. Yritämme tehdä pienissäkin jutuissa säästöjä, koska pienistä säästöistä tulee pitemmän päälle suurempi summa säästöä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meille tulee tosi pienen budjetin häät, ja ollaan kyllä paljon pähkäilty, millaisiin on sitten loppujen lopuksi varaa. Unelmasormuksiamme (sulhon suunnittelemat) ei saada, toivottavasti kuitenkin jotain sinnepäin. Mutta eihän ne sormukset ne tärkeimmät ole, vaan se, että saadaan toisemme. :-X

Siviilivihkiminen ja juhlat pidetään anopin luona (pihalla ja omassa rannassa, sateen sattuessa sisällä), kutsutaan vain lähimmät sukulaiset ja ystävät (noin 20 henkeä), ja toivotaan, että anopin ja omat astiat riittää! :)

Ruoat tehdään itse (tosin ei vielä tiedetä mitä ruokaa), sellaista, mikä on helposti lämmitettävissä. Lisäksi jotain salaattia ja itse etukäteen tehtyjä marinoituja papuja ym. kylmiä herkkulisukkeita. Kakusta en vielä tiedä, tekisikö sen itse vai pyytäisinkö kondiittoriystävää, tosin haaveissa on erään konditorian ihanainen suklaakakku.. :)

Koristeet hoitaa suurimmaksi osaksi luonto, mutta auringonkukkia on pakko saada, edes muutama! :) Musiikin hoitaa näillä näkymin cd-soitin ja mahdollisesti eräs hyvä ystävä.

Oman puvun teen itse ja varmaan värjäytän valkoiset vanhojentanssikenkäni juuri oikean punaisiksi. Toivottavasti saan kuitenkin olla mahdollisimman paljon paljain jaloin... :) Sulholla ei vielä pukua oo tiedossa, löytyy toivottavasti käytettynä jostain - kumpikaan meistä ei suostu "perinteiseen" smokkiin tms., joten sellaista ihanan vanhanaikaista pukua on ollut vähän hankala löytää.

Kuvaajaksi pyydetään todennäköisesti sulhon veljeä. Hääautosta ei vielä tietoa, toivottavasti saadaan oma, rakas Kuplamme käyttöön, se tosin vaatii (taas) korjausta, joka syö jo nyt lähes olematonta budjettia aika huikeasti. Hääyö näillä näkymin kotona, kynttilöitä, suklaata ja oma kulta. :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pistämpä minäkin lusikkani tähän soppaan :)

Meillä järjestetään myös pienemmän budjetin häitä, sulho opiskelee (onneksi kuitenkin kesäksi sai töitä) ja minä olen kotiäitinä, eli rahaa ei liiemmälti ylimääräistä ole.

Me ollaan säästetty seuraavin tavoin 80hlön häissä

-paikkana seurantalo hiukan syrjässä, maksaa 100e/viikonloppu

-mun puku tilataan "kiinafirmalta"

-_käsittämättömän_ halpa pitopalvelu tekee ruuat, pari kaukaisempaa tuttua keittiöön

-pöytiin ei tule lainkaan kukkia vaan koristeet tehdään pitkälti luonnonmateriaaleista ja käytetään kynttilöitä (syyshäät)

-kutsut ja kiitoskortit askartelin ja katsoin, mistä materiaalit ostin

-valokuvaajana tuttu puoliammattilainen, joka on kuvannut paljon ja ottanut kuvia mm. Puolustusvoimille

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Todella lohduttavaa kuulla, että isot häät onnistuu myös pienellä budjetilla. Meille on laskelmieni mukaan tuloss vajaan 200hlön (en muista nyt tarkkaa lukua, mutta suurinpiirtein) juhlat ja hieman meinaa hirvittää lukea tuolta budjetti keskustelusta, mitä summia on laskeskeltu menevän tuon kokoisiin häihin.

Minä olen opiskelija, joten se verottaa paljon budjettiamme. Onneksi tässä on kuitenkin kaksi vuotta aikaa vielä säästää siihen. Sen takia myös suunnittelu aloitettu näin hyvissä ajoin.

Link to comment
Share on other sites

Meille kans vieraita suunniteltu jotain 80-90 ja budjetiksi kolmisen tonnia. Juhlapaikkavaihtoehdot, joita ollaan katseltu, ovat siinä 250e pintaan sisältäen astiat. Yhtä työväentaloa käytiin juuri katsomassa ja se oli tosi nätti ja toimivan oloinen ja koristeluilla siitä saa varmasti upean. Koristelutkin meinataan saada halvalla hoidettua. Pöytäkoristeiksi teen lankakukkia jotka tulevat paljon oikeita halvemmiksi ja ovat persoonallisempiakin, lisäksi esim. oksia, paperilumihiutaleita, tuikkukipot pilttipurkeista jne.

Pitopalvelu otetaan varmaan joko ammattiopistolta tai eräiltä sukulaisiltani ja esim. osa leivonnaisista tehdään itse, joten tavallista halvemmalla selvitään varmaan siitäkin. :) Eikä suunnitella mitään liian fiiniä menua, hyvin tehty kiusaus tai pataruoka kelpaa vallan hyvin pääruuaksi. Ammattiopistolta meinaan todennäköisesti kysyä myös kampausta ja meikin saan edullisesti kaasoni kosmetologi-äidiltä. Puvun aion todennäköisimmin ostaa käytettynä. Valokuvauksen ja musiikin taitajia löytyy sulhon suvusta. Suhteita kannattaa siis hyödyntää, vaikka toki täytyy huolehtia, ettei kuormita läheisiään liikaa.

Link to comment
Share on other sites

On tosiaan mukava lukea että muutkin järjestää häitä pienellä budjetilla!

Alussa olin itsekin että saahaankohan me minkäänlaisia häitä meidän tuloilla, mutta vuosi aikaa häihin ja tosi monessa asiassa on jo säästänyt - ei enään pelkää etteikö saisi ihania häitä <3

Olemme kutsumassa noin 70 ihmistä häihimme ja budjetiksi olemme laskeneet n. 3000€. Uskon että saamme sillä hinnalla, mikäli löydämme jonkun ihanan ihmisen/ihmiset keittiöön ettei tarvitsisi pitopalvelua hommata! (olemme tehty kyselyä ja sanonpa että huh huh...!)

Puvun olen jo ostanut, sain huippuhintaan, sulhasen sisko on tosi hyvä kameran kanssa, hän kuvaa meidän häät, mies ostaa ihan tavallisen puvun, jota voi käyttää myöhemmin ja tarkoitus olisi että hänen mummonsa tekisi liivin siihen.

Kutsukortit teen itse, en halua mitään ylimääräisiä räpellyksiä, yksinkertainen on kaunista <3

Alkoholit katsotaan, mitä tarjotaan ja mistä ostetaan, mikä tuleekaan halvimmaksi, mutta määrästä emme tingi, viina EI SAA loppua kesken kaiken :D

Myöskään sormuksesta en niin tingi, se on siinä sormessa sitten kokoajan, siihen voi hyvillä mielin laittaa vähä enemmänku satasen!!

Näin meillä. Laittakaas lisää ihmiset pienistä budjeteistanne!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä aikaa häihin 3kk:ta ja puku ja sormus ostettu! ^_^ Pukuun ja sormukseen meni yhteensä 500€ (puku 270€ ja sormus 230€). Kävin sovittamassa sormuksia varmaan sataa eri laatua ja kaikki oli kamalan rumia ja kalliita, mutta alennusalennus-laarista löysin sen upeimman valkokultasentimanttisormuksen <3 :) Kutsukortit on jo lähetetty ja ne tehtiin itse. Tarvikkeineen kaikkineen meni noin 40€. Meille siis tulossa n.45 ihmistä.

Ystäväni opiskelee A la carte-kokiksi viimeistä vuotta, joten hän ottaa pari kaveriaan mukaan ja he järjestävät ruokailun ja tarjoilun. Halpaa.

Juhlapaikan vuokra on 180€ pe-su ja sisältää astiastot (juhlapaikkaan sopii 80 hlö:ä).

Meidän lähtötilanne rahallisesti on todella heikko, koska molemmat opiskelemme ja vanhempani eivät edes suostu tulemaan häihimme. Olemme saaneet jo 2kk säästettyä tuon 500€ ja hyvin kerkeämme kerätä 1500€ ennen tammikuuta. Mahtavaa saada omat häät sellaisen näköisenä kuin itse haluaa ja vielä pienellä budjetilla. Välillä kyllä pelottaa mitähän niistä tulee, mut ei pidä murehtia.

Link to comment
Share on other sites

Tosi hyviä vinkkejä täällä jo onkin, mutta vielä itsekin pistäisin muutaman sanan väliin. Meillä kun alkaa häät lähestyä ja hyvin ollaan 3000 euron budjetissa pysytty. Vieraita kutsuttiin 85, tulemaan pääsee 73.

Sanoisin, että kannattaa miettiä itselleen valmiiksi, mistä on valmis tinkimään ja mihin haluaa panostaa. Esim. mie halusin ehdottomasti tietynlaisen sormuksen (joka tosin sitten löytyi tosi halvalla, mutta tästä en siis olisi ollut valmis tinkimään), mutta miulle kukat ei ole niin tärkeitä. Ruokaan haluan panostaa, mutta en kaipaa välttämättä bändiä tai erikoista ohjelmaa.

Suosittelen myös käyttämään mahdollisuuksien mukaan esim. ebayta. Oma sormukseni on ostettu sitä kautta ihan pilkkahintaan. Toki täytyy olla isommissa ostoksissa tarkkana, ettei ihan keneltä tahansa osta, mutta meillä ainakin kaikki toimi moitteettomasti. Sormus käytettiin arvioinnissa vielä täällä kotimaassakin ja timantitkin tosiaan olivat juuri sitä, mitä luvattiin. Ebaysta löytyy myös esim. kutsukorttien askartelupakkauksia ja kakunkoristeita huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta, ja ihan uutenakin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tosi hyvä idea Malssilta tuo kivistä paikkakorttien teko :) Pitää laittaa kyllä muistiin!

Näihin meidän koristeisiin ei siis tarvinnut maljakoita tms. vain oasista lisäksi ja se maksoi noin 5 e.

Koristeeksi tulee ovenpieliin kouvua ja pöytiin kouvua maljakoihin jonkun verran.

mitä on kouvu ja oasis? yritin googletella, mutta en löytänyt. :)

meille on myös tulossa suht pienellä budjetilla häät, muutaman muun tapaan, emme aio kutsua kuin lähimmät ystävät ja sukulaiset. mulla olisi sukua kyllä paljonkin, mutta halutaan kutsua vain sellaiset joiden kanssa ollaan tekemisissä. meille ehdoton raja vieraissa tulee olemaan 40, ei sen enempää. rekisteröidyin vasta jokunen aika sitten tänne foorumille ja tosi hyviä vinkkejä täältä kyllä löytää, kun vaan jaksaa selailla. meidän häät on elokuun lopussa, eikä säästöjä ole vielä ollenkaan, mutta tuntuu kanssa lohduttavalta kuulla, että muutkin ovat pienellä budjetilla liikkeellä. luultavimminkin 2000e tulee olemaan meidän budjetti. häämatkalle lähdetään varmaankin äkkilähdöllä, jos saadaan sen verran vielä lisää säästettyä. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...