neitokieli

Ongelmallinen nimitilanne...

13 viestiä aiheessa

Olemme menossa naimisiin vasta parin vuoden päästä, mutta nimenvaihdos tuottaa minulle jo nyt stressiä..

Koska en halua nimeäni täällä julkisesti kertoa, väännän sen teille rautalangasta jotta ymmärrätte mistä puhun :D

Eli.

- Virallinen etunimi on pitkä, vanhanaikainen nimi ja minulla on kaksi toista nimeä. Eli oikeasti pitkä nimi.

- Olen käyttänyt koko elämäni lempinimeä,ja kaikki kutsuvat minua sillä. Tämä on ihan oikea naisen nimi, lyhyt ja vähän harvinaisempi

- En halua pitää omaa sukunimeäni, haluamme yhteisen sukunimen

- Mutta virallinen nimeni on aivan kamalan kuuloinen miehen sukunimen kanssa yhdessä, ja kyllä, kaikki muutkin ovat sitä mieltä ja tämä on täysin poissuljettu vaihtoehto, koska tämä nimi ei ole yhtään "minua".

- Yhdistelmäsukunimi olisi vielä huonompi vaihtoehto, aivan liian pitkä ja ruman kuuloinen.

- Lempinimi+miehen sukunimi voisi olla ihan kiva, siis jos vaihtaisin lempinimeni viralliseksi etunimekseni

- ...mutta tavallaan en haluaisi luopua virallisesta nimestäni, koska pidän siitä ja vanhempani ovat sen minulle valinneet.

- Kokonaan uusi sukunimi voisi olla hyvä ratkaisu, mutta se tuntuu jotenkin "oudolta", ja mies haluaisi ehkä kuitenkin pitää oman sukunimensä

AARGH. Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa, että mitä ikinä valitseekin niin se ei ihan tunnu hyvältä idealta... Miten olette ratkaisseet tilanteen? Ymmärrättekö ongelmaani, vai valitanko nyt ihan turhasta?

Muokattu: , käyttäjä: neitokieli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan itsekään haluaisi pitää omaa sukunimeäni, siihen on monia eri syitä... En edes tiedä haluaisiko mies minun sukunimeäni, en ole kysynyt asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän miehen sukunimen ottaminen liene ongelma, koska sitä ei periaatteessa käytetä muuta kuin virallisissa yhteyksissä? Tiedän montakin tyyppiä, joiden oikea etunimi on eri kuin puhuttelunimi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan itsekään haluaisi pitää omaa sukunimeäni, siihen on monia eri syitä... En edes tiedä haluaisiko mies minun sukunimeäni, en ole kysynyt asiasta.

Olisko jomman kumman puolella suvussa jotain vanhempaa nimeä (kuten isoäitien tyttönimi) joka olis kiva ottaa käyttöön?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisko jomman kumman puolella suvussa jotain vanhempaa nimeä (kuten isoäitien tyttönimi) joka olis kiva ottaa käyttöön?

Joo, itseasiassa molempien äitien tyttönimet miellyttää itseäni kovasti! Poikaystävälle tuo oman sukunimen pitäminen tuntuu olevan jotenkin tärkeää, mutta mielestäni on epäreilua että vain minä saisin "ruman nimen" ja mies saisi pitää oman, kivan nimensä. Hänkin on silti sitä mieltä, että sama sukunimi on tavoite. Voi olla, ja luultavasti onkin niin, että suurentelen tätä asiaa päässäni, mutta se nimiparsi on oikeasti kamalan kuuloinen, varsinkin sanottuna. Ja siis itse nimissä yksittäin ei ole mitään vikaa, mutta yhdessä ne ovat tasoa "Karita Saritainen" :girl_sad: Minulla on silti suhteellisen usein tilanteita, missä käytän virallista nimeäni ja en halua esitellä itseäni sillä nimellä. Toivon että mies tajuaa jossain vaiheessa, että tämä nimijuttu on oikeasti ongelma minulle... Olen melkeinpä ihan kateellinen niille, jotka saavat avioliiton myötä jonkun ihanan, etunimeen sointuvan sukunimen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tavallaan ymmärrän ongelman, sillä omassa tapauksessani muuten niin täydelliseltä ratkaisulta tuntuva yhdistelmäsukunimi

kuulostaisi lähinnä haukkumanimeltä. Luultavasti kutsumanimeksi vakiintuneen lempinimen muuttaminen viralliseksi etunimeksi olisi oma ratkaisuni kuvailemassasi tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse pätkäisen oman, kaksiosaisen etunimeni häiden yhteydessä koska 1) minua on aina kutsuttu vain ensimmäisellä nimellä (ennen yhdysviivaa siis) ja 2) kaksiosainen etunimi olisi ollut aivan liian pitkä uuden sukunimen kanssa. Me otamme äitini tyttönimen, sillä nimi oli ns. kuolemassa pois. Ja lisäksi hurjan nätti :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä jos vaihtaisit lempinimesi viralliseksi nimeksesi? Jäähän sinulle kaksi vanhempiesi valitsemaa nimeä, ja sitten saisit kivan nimen sekä yhteisen sukunimen miehesi kanssa? Jostain kun pitää luopua, ei voi pitää kaikkea, ellei sitten halua sitä järkkypitkää yhdistelmänimeä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä minä pitäisin tuossa tilanteessa oman sukunimeni. Olen pitänyt omassa elämässänikin oman sukunimeni, miehen nimi on niin tavallinen. Aiemmassa avioliitossani olin ensin miehen sukuniminen, mutta vaihdoin kesken naimisissa oloa oman nimeni takaisin.

Mitäs, jos tekisit kaikkiin etunimiisi muutoksen. Eli ottaisit erunimeksi lempinimen ja vaihtaisit sen vanhan etunimen seuraavan nimen kanssa yhdysviivalliseksi, jolloin se olisi yksi nimi. Siis Lempinimi Vanhaetunimi-Vanhatoinnennimi Kolmasnimi, Merle Alisa-Aallotar Merikukka, tai mikäli nimet eivät sovi järjestykessä yhteen, sekoita niitä eri tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No niin, takaisin linjoilla! Nimiongelma on edelleen ajankohtainen, joskin olen saanut miehen vähän ajattelemaan jo asiaa minunkin kantiltani ja päätimme, että kysellään vähän vanhoja suvun sukunimiä. Molempien äitien tyttönimet on jo itsessään kivoja ja potentiaalisia. Toivon, että löydetään ratkaisu suvun vanhoista sukunimistä, koska molemmat haluavat yhteisen sukunimen :) Toivottavasti vaan kaverit/sukulaiset ei ihmettele valintaa, mikäli siihen päädytään...

Sen olen päättänyt varmaksi, että en halua vaihtaa etunimeäni. Etunimeni on mielestäni kaunis ja tyylikäs, olen saanut siitä aina kehuja ja haluan ehdottomasti pitää sen jatkossakin. Nimien siirtely ei myöskään tule kyseeseen, koska nykyinen järjestys on oikeastaan ainoa kaunis ja sointuva (+etunimeni on niin pitkä).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tee nimistäsi uusi yhdistelmä. Ota varsinaiseksi etunimeksi lempinimi, esim Hertta. Rakenna toisista nimistä väliviivalla etunimien ketju tyyliin:

Hertta Amanda-Maaria Tellervo *Miehensukunimi*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään