Guest Woodwoman

Hääpuvun uusi elämä

16 viestiä aiheessa

Kävin jo heilumassa tuolla Häiden jälkeen -osastolla tämän asian kanssa, mutta sitten ajattelin, että tämä koskettaa paljolti meitä, joiden häät ovat vasta edessäpäin, ja on kiinnostavaa kuulla suunnitelmia muilta tästä aiheesta, eikä vain toteutuneita muunnoksia. Joten aloitellaanpa kokonaan uusi aihe meille vasta mielikuvia rakenteleville! Kokemuksiakin toki saa jakaa, jos niitä on jo kertynyt. :)

Itse olen mietiskellyt aika lailla pukuni häidenjälkeistä elämää. En pidä kertakäyttökulttuurista, ja kuitenkin mielelläni pidän puvun itselläni häidenkin jälkeen. Minun pukuni ei ole valkoinen, joten väriongelmaa ei ole, mutta haluaisin muuttaa puvun mallia radikaalisti siksi, että

a ) Se on malliltaan periaatteessa "tanssiaispuku", eli helmaa on selkeästi enemmän kuin yksinkertaisemmissa iltapuvuissa, ja on vaikea keksiä tuollaiselle puvulle juurikaan käyttötarkoituksia jälkeenpäin.

b ) Ehkäpä vielä tärkeämpänä pointtina: en halua, että on kaikille häissämme olleille ja minut puku päällä uudestaan näkeville heti selvää, että päälläni on hääpukuni ihan sellaisenaan. Haluan, että häämme ovat tälle puvulle ainutlaatuinen special occasion. :)

Ajattelin alunperin helman kaventamista, mutta mietin, että lyhennyttäminen (ja muu muokkaaminen, mä en tajua itse ompelusta mitään) esim. polvimittaan tekisi siitä jo ihan eri vaatteen, ja samalla puku saisi uuden elämän erilaisten juhlien merkeissä.

Onko muilla tiedossa uusia ilmeitä puvulle?

_____________________________________________________

Edit: perhana, valitsinpa epäinformatiivisen otsikon lopulta kuitenkin - tuosta voi helposti saada käsityksen, että fiksataan käytetystä uutta hääpukua...

Muokattu: , käyttäjä: Woodwoman

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei ole vielä tällainen pähkäily ajankohtainen, mutta purjehtija Sari Multala juhli viime linnan juhlissa hääpuvustaan muokatussa mekossa:

e895fc_multala.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häiden jälkeen mun puvustani tehdään polvipituinen (on siis pitkä laahuksellinen) ja tämän aion laittaa päälleni 30v juhliin jotka ovat kuukauden päästä häistä. Samalla näkevät sukulaiset puvun osittain livenä päällä, häihinhän he eivät pääse :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Olen tässä itsekin kyllä mieltynyt asiaa miettiessäni tuohon polvipituiseksi katkaisemiseen, koska se muuttaa ilmettä sen verran sopivasti. :) Oletko jo jutellut jonkun ompelijan kanssa asiasta ja tehnyt suunnitelmia, vai onko suunnitelma vasta hatarasti omassa päässä? Itse voisikin vaikka häitä edeltävän viime hetken istuvuustsekkauksen (+korjausten) yhteydessä jo alkaa utelemaan ehdotuksia ompelijalta... Luulisin, että ammattilainen näkee puvun mallissa kuitenkin hemmetisti sellaisia asioita, joita minä en näe. Oma pukuni on siis tämä:

LRM0745.jpg-for-web.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse haluaisin ehdottomasti muokata pukuni. Oston yhteydessä ajattelin, että voisin sen vaikka myydäkin. Mutta nyt häiden jälkeen en siitä kuitenkaan enää halua luopua. :grin:

Jonkinlaisella muokkauksella, kuten laahuksen poistolla puvusta saisi eri näköisen. Ongelmana on kuitenkin puvun väri. Kun on ivory. Eli hääpuvulta näyttää. Ja värjäys ei varmasti onnistu. Materiaalina silkkiorganzaa, hohtavaa taftia, pitsiä ja muovihelmiä.

Malliltaan puku on merenneitomallinen. Eli lyhennettynä tulisi sitten todellinen mini... :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jonkinlaisella muokkauksella, kuten laahuksen poistolla puvusta saisi eri näköisen. Ongelmana on kuitenkin puvun väri. Kun on ivory. Eli hääpuvulta näyttää. Ja värjäys ei varmasti onnistu. Materiaalina silkkiorganzaa, hohtavaa taftia, pitsiä ja muovihelmiä.

Malliltaan puku on merenneitomallinen. Eli lyhennettynä tulisi sitten todellinen mini... :rolleyes:

Se on varmaan kyllä totta, että pitkänä valkoinen puku näyttää (erityisesti morsiuspukumaisilla koristeluilla) tosiaan helposti erittäin morsiuspukumaiselta, vaikka jotain muokkauksia olisi tehtykin. Minimekkoa kohti siis. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen myös suunnittelemassa hääpukua sellaiseksi, että voisin sitä käyttää myös myöhemmin. Puku ei tule olemaan valkoinen, mikä jo itsessään helpottaa mekon jatkokäyttöä (minulla kun ei muuten ikinä ole mitään valkoista).

Luulen, että todennäköisimmin mekosta lyhenee helma polvipituiseksi häiden jälkeen. :) Tuota silmällä pitäen täytyy vain miettiä mekon malli niin, että lyhentäminen on mahdollisuuksien rajoissa. Olisinkin halunnut alunperin tuollaisen Woodwomanin kuvassa olevan mekon tapaisen puvun, jossa kangas rypyttyy / laskostuu toiselle puolelle. Käytännössä sen lyhentäminen tuollaisenaan olisi kuitenkin kuulemma niiiiin iso homma (tai ehkä jopa mahdoton, jos haluaa säilyttää laskostusidean), että aion tyytyä vain ihan suoraan laskeutuvaan mekkoseen.

Jossain hääohjelmassa tässä lähivuosina eräällä morsiammella oli sellainen antiikin aikaisen näköinen puku, joka koostui kahdesta eri osasta. Pääliosan pois jättämällä tai sen väriä vaihtamalla puku sai aivan uuden ilmeen. Oli todella vaikuttava idea, mutta harmikseni en vain muista tarkemmin, miten puku oli toteutettu. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisinkin halunnut alunperin tuollaisen Woodwomanin kuvassa olevan mekon tapaisen puvun, jossa kangas rypyttyy / laskostuu toiselle puolelle. Käytännössä sen lyhentäminen tuollaisenaan olisi kuitenkin kuulemma niiiiin iso homma (tai ehkä jopa mahdoton, jos haluaa säilyttää laskostusidean), että aion tyytyä vain ihan suoraan laskeutuvaan mekkoseen.

Argghh, ongelmia tiedossa siis! :) Saas nähdä kuinka käy. Oli kuitenkin puhetta ostoliikkeessä noista suunnitelmistani, ja myyjä innostui polvipituisuusajatuksesta, joten toivottavasti se - tietyin rajoituksin - on mahdollista. He kun kuitenkin tekevät samassa puljussa noita korjaussäätöjä myös, vaikka eivät itse niitä konkreettisesti toteutakaan (siis myyjät), joten luulisi olevan näkymystä asiasta ainakin enemmän kuin minulla. Ei se sinänsä haittaisi, vaikka malli ja tyyli vähän muuttuisikin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Woodwoman: Eilen olin ompelijalla ja sovittiin jo puvun muokkauksesta häiden jälkeen. Onnistuu kuulemma polvipituiseksi tekeminen hyvin ja voi olla, että laitetaan jotain lisäyksiä rinnan alle. Pukua ei värjätä vaan puku pysyy ivoryn värisenä. Mulla on puku a-linjainen. Voi olla, että tylliä poistetaan alta jonkun verran??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt palataan asiaan kokemusten kera.

Kemut on ollutta ja mennyttä, ja nyt on puku saksittavana. Kävin vastikään sovittamassa sitä (enää pieniä muutoksia tehdään) ja hyvältä näyttää. Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen ja siihen, että voin näin jatkaa rakkaaksi tulleen pukuni käyttämistä eri muodossa. Alkuperäinen malli oli tosiaan tuo aiemmin esittelemäni, ja sitä lyhennettiin polvipituuteen, otettiin tyllit pois ja kavennettiin yhdestä kohdasta ihan hieman. Tuli aika mainio! Koristekirjailuja piti siirtää vähän, mutta laskokselle ei tarvinnut tehdä erityisemmin mitään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä värjäsin pukuni. En sitä raaskinut myydä, muttei sitä valkoisena olisi koskaan tullut käytettyä, joten päätin ottaa riskin - jos värjäys ei onnistuisi, en menettäisi mitään, sillä en sitä olisi tosiaan käyttänyt valkoisenakaan, mutta onnistuessaan saisin puvusta iltapuvun.

 

Mietin muitakin värejä, mutta päätin ottaa mustan, sillä tiesin sen riskinä olevan lohenpunaisen/oranssin. Kun mekko lopulta tuli ulos koneesta, oli päävärinä hieman hopeahkon sävyinen harmaa, koristepitsit mustat ja oranssia tuli vain korsitepitsien tukitylliin sekä vuoren alla olevaan alushameeseen ja alla oleviin tukinauhoihin. Tietysti puvussa näkyy tarkasti katsottaessa mustia pisteitä yms. mutta se riski kotivärjäyksessä aina on :)

 

Muoks. pukunani siis tämä Sincerity 4527

Muokattu: , käyttäjä: Lenore

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä oman mekkoni evoluutio. Ostin mekon käytetettynä Lovebirdsistä 2015 tammikuussa. Mekkoon muokattiin yläosa sekä musta pitkä satiinivyö. Häiden jälkeen mekko lyhennettiin, yläosan materiaali vaihdettiin ja alaosaan lisättiin mustaa tylliä.

Hervoton kuva spoilerin taakse

mekon%20uusi%20elaumlmauml_zpsnalezfs5.j

Vaniella likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos Minku.  ^_^  Olen itse todella tyytyväinen kumpaankin muutokseen ja siihen, että kaikkinensa puku + kummatkin muutokset yhteensä tulivat maksamaan yhteensä 730€. Hinta, jolla yleensä saa vain yhden mekon.  :)

Muokattu: , käyttäjä: nilmelwen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla puku tulee olemaan näytillä. Jossain kohtaa kun saan hankituksi mallitorson (sellaisen ompelijoiden, ei sellaista mallinukkea :grin:) tulee mekko siihen esille, mutta alkuun on henkarissa seinällä täydessä pituudessaan. On se vaan niin nätti ettei sitä raaski myydä tai muokatakaan. Tietyt muistot on mukava säilyttää sellaisenaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä taidan käyttää omaani joskus tulevaisuudessa lasten nimiäisissä :) Häämekkoni on valkoinen, mutta ei täyspitkä. Vähän yli polvien yltää. Pituudelle ei tarvitse tehdä mitään. Häissä minulla on kirkkaanpunaiset asusteet sen kanssa. Nimiäisissä vaihdan vaan asusteiden väriä ja jätän alushameen pois. Ehkä lisään jonkun jakun tai boleron, kun sellaista ei nyt ole :)

   Ajattelin, että minusta ja sulhosta kun tulee virallisesti perhe kun menemme naimisiin, ja käytän tuota hääpukua siellä. Niin sitten kun perhekokomme kasvaa, ja nimiäisiä juhlitaan, olisi jotenkin hienon symbolista jos minulla olisi jälleen sama mekko, vähän eri näköisenä asusteiden avulla :)

 

 Menee kyllä vielä muutama vuosi ennen kuin tulen raportoimaan että miten tein :D

Muokattu: , käyttäjä: Minitikru

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään