Guest Anna(Guest)

Recommended Posts

Ehdottomasti!

On jo :)

Kauppoja kierrellessä ja uusia töllistellessä hinnat pyörrytti ja muotoilu ei miellyttänyt.

Korusuunnittelijakaan en ole, joten teettäminenkään ei kutsunut.

Naikkareista vinkki Pantin vintage nettikauppaan ja sieltä kiva kihla sormeen. Malli on kyllä niin erikoinen, että ihme jos on ollut kihla/vihkisormus ennenkin. - Minä tykkään!

Vihkisormus Viktoriaanasta (http://viktoriaana.fi/) eli ihan oikein kunnolla vanha sormus, joka sekään tuskin on ollut kenenkään muun vihkisormus.

Once upon a time... haaveilin Vogueta lukiessa identisesti istuvista sormuksista, mutta lopputulos oli, että sormuskeni on eri vuosituhansilta ja siksi nykyisin eri käsissä.

Minä tyytyväinen ja koen omalta osaltani pikkusen maailmaa pelastaneeni, kun ei mulle tarvinnu kiviä kaivaa. (toki kullat on huuhdottu ja timangit joskus louhittu, mutta missä ne olis nyt, jos ei mun sormessa...?)

Ja mielestäni on hauska ottaa vanhantyylinen sormus, joka miellyttää silmää. Oletan ja toivon, että se miellyttää vielä 15 vuoden kuluttuakin.

Kälyä omat sormukset tympii ja ne ovatkin 90-lukulaisen näköiset.

Kukin tyylillään ja mulle käytetyä :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olen tuolta viktoriaanasta kuolannut yhtä sormusta (ihan normisormukseksi) tätä http://viktoriaana.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=539

Ja kun anopin kanssa katselimme heidän sormuksiaan, osui sieltä silmään tämmönen http://www.pantti.fi/vintagekauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=8185

Pantissa näköjään useampikin samanmoinen http://www.pantti.fi/vintagekauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=8049 http://www.pantti.fi/vintagekauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=7839 http://www.pantti.fi/vintagekauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=7081 http://www.pantti.fi/vintagekauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=7165 http://www.pantti.fi/vintagekauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=6533

Timskujen koot vaan vaihtelee. Nähtävästi ollut suosittukin sormus jossain vaiheessa?

Nähtävästi uudempi versio edeltävästä?

On kyllä aivan ihana sormus, paitsi sitten kun katsoo sivuprofiilia.. on makuuni turhan korkea. :( ja pelkäisin koko ajan että timsku tippuu. :)

Muokattu: , käyttäjä: Flik
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ostin jo. Mulle oli itsestäänselvää, että ostaisin naiselleni kihlasormuksen juuri huutokaupasta (ei siis mistään huuto.netistä vaan Hagelstamilta). En halunnut uutta katalogisormusta, joita myydään joka kylän kultasepänliikkeessä vaan sormuksen, jolla on historia ja joka kiinnittää minut ja tulevan puolisoni Suomen historiaan.

Link to comment
Share on other sites

En ehka taysin tuntemattoman vanhaa sormusta, mutta eriasia olisi, jos saisin joltain laheiselta vanhan sormuksen. Minun kihla-ja vihkisormukseni ovat aitini vanhoja, koska hanen sormensa ovat turvonneet huomattavasti ian karttuessa. Vanhemmillani on ollut onnellinen avioliitto :) En ottaisi vastaan aitini sormuksia tai kenenkaan muunkaan laheisen ihmisen, jos he olisivat eronneet. Olen sen verran ns. "taikauskoinen" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En itse asiassa tullut edes ajatelleeksi käytettyjä sormuksia, miksipä ei olisihan se ollut ihan mahdollinen ajatus. Toisaalta sormeni on sen verran perusnaisen kapoisia

sormia paksummat että todennäköisesti muokkauksia olisin joutunut tekemään, että ihan sellaisenaan ei olisi kenenkään sormus mennyt sormeeni. En ole ollenkaan taikauskoinen

että periaatteessa ihan sama ja eikai sitä edes saa tietää (siis jos pantista ostaa että onko eronneet vai saako? tai edes käyttötarkoitusta onko vihki, kihla vai mikä sormus?) mihin tarkoitukseen

sormuksia on käytetty.

Veritimanteista olen samaa mieltä kuin muutamat aiemmin todennäköisesti ne kaikki on jollain tavalla veritimantteja etenkin vanhojen sormusten timantit.. ekologisuutta en

tullut hirveästi ajatelleeksi, tiedän että ehkä pitäisi...

Vintage sormukset on sitten ihan eri asia mun mielestä kuin pantista ostetut, niitä olisin voinut budjetin rajoissa jopa harkita, mutta eipä ollut kaiken häähössötyksen keskellä enää energiaa ja tykkään

omistani ja kuka tietää ehkä ne lähtee jälkeeni kiertoon... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja täytyy muistaa, että kaikki sormukset eivät ole myynnissä erosta johtuen! Esim. itse kaupittelen Timanttisilta itselleni valmistujaislahjaksi ostamaani 4 timantin sormusta, joka ei enää ole minun tyyliäni ja tuntuu tyhmältä käyttää sitä vain sen takia, ettei raaski jättää laatikon pohjalle makoilemaankaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ensimmäistä kertaa asiaa rupesin pohtimaan, kun tämän ketjun näin! Onhan niitä sormuksia tullut sillä silmällä katseltua jonkin aikaa (entisen työn puolesta), ja siksi tiedänkin, että suoraan hyllystä tulee olemaan vaikea saada (ja todella kova tuuri pitää käydä varsinkin uusiosormuksen kohdalla), sillä minulla on huomattavasti normikokoa kapeammat sormet ja pikkurillin nivel juuri "sormuspaikan" vieressä. Äitini sormuksia katsellessa olen huomannut, että ne ovat eri paksuisia kuin nykyiset, joten häneltä voisin kelpuuttaa lisääkin sormuksia, myös kihla/vihkikäyttöön. Samaten mummini tai miehen suvun puolelta. Meillä ei ole kummallakaan eroja tai ainakaan tietääkseni "huonoja liittoja" suvussa.

Tämä tulikin mieleen, kun monet sanoivat, etteivät ottaisi eronneen sormusta, mutta olisiko onnettoman/väkivaltaisen tms. liiton ulkoinen merkki parempi sitten? Eihän sitä voi koskaan tietää, missä sormus on ollut, varmasti onnistuu aina löytämään jotain pahaa historiasta, olkoon kierrätyn materiaalina keskitysleiri-sormus tai antiikkisormus, joka on varastettu :/ Tämä on kyllä totta myös:

Oletteko koskaan ajatelleet, että liikkeestä uutena ostamanne sormus voi olla myös kertaalleen "käytetty". Eihän sulhanen läheskään aina osu oikeaan surmuksen suhteen, moni morsian käyttää kihlaansa hetken ja toteaa, ettei se ollut hänen näköisensä ja käy vaihtamassa sen liikkeessä mieleiseen. Voihan myös olla, että ennenkuin vihkisormusta edes ehditään kaiverruttaa, pari eroaa ja sormus palautetaan!! Näin siis jonkun toisen käyttämä sormus saattaa päätyä sinun sormeesi.

Asiaa täytyykin pohtia sitten tulevan miehen kanssa tarkemmin, onhan minulla muutenkin panttilainaamosta/huutonetistä ostettuja koruja, käyn kirpparilla ja pidän itseäni hieman keskivertoa vihreämpänä ihmisenä. Luulen kuitenkin, että tuleva(t) sormukseni joudutaan teettämään.

Muistuttaisin käytettyjen ostajia kuitenkin tarkistamaan erityisesti istutukset! Ja ostamaan vain Suomessa leimatun korun. Aitouden lisäksi korun kunto on tärkeää, se on voitu hioa naarmuttomaksi, mutta jos istutuksia ei ole huollettu, voit menettäää kalliin kiven samantein.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Minä olen ainakin katsellut myös käytettyjä sormuksia ja itseasiassa yhden sellaisen ostanutkin. Toki myönnettäköön, että en ehkä voisi ostaa sellaista, missä olisivat edelliset kaiverrukset vielä tallella. Kaivertamaton tai vaihtoehtoisesti sellainen mistä ne olisi poistettu on eri asia. Tärkeintä minusta on se että se miellyttää kantajaansa ja kolahtaa siihen omaan makuun. Myynnissä olevat käytetyt sormukset ovat todiste siitä, että ei se pakasta vedetty uusi sormus takaa onnellista liittoa. Joten vastaukseni siis on kyllä, voisin ostaa, kunhan siellä ei olisi niitä vanhoja kaiverruksia tallella.

Link to comment
Share on other sites

Mietin tätä just pari päivää sitten, kun kävelin panttilainaamon ohi.

Timantin arvo, kun laskee niin paljon heti oston jälkeen niin miksi en voisi ostaa käytettyä sormusta sitten?

Jos unelmien sormus olisi löytynyt panttilainaamosta ja se ei näyttäisi kuluneelta, tai ainakaan puhdistuksen ja rodionnin jälkeen niin voisin ihan hyvin ostaakin.

En tosin tiedä mitä mun mies olisi asiasta mieltä :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Voisin ostaa, ja kävimme itseasiassa vasta panttilainaamossa katsomassa tarjontaa.

uusi valkokultasormus maksoi 99e, painon mukaan tuli hinta. Ja käytettynä oli tarjolla tosi kauniita sormuksia, eikä niissä näkynyt mitään vikaa. Kyllä me ainakin vakavasti harkitsemme sormusten hankintaa panttilainaamosta, niistä hinnoista on jo "turhat" otettu pois. :grin:

Link to comment
Share on other sites

En ostaisi. 

Ex-miehen kanssa teetettin upeat paksut kihlasormukset molempien vanhempien vihkisormuksista. Se tuntui äärimmäisen romanttiselta silloin.

Nyt olen puolileikilläni miettinyt, oliko niissä huonoa karmaa, kun molempien vanhempien liitot olivat onnettomia ja meidän liittomme kuin suoraan helvetistä.

 

Nykyisen sulhaseni kanssa ostimme uudet sormukset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kihlat ovat uutena ostetut, mutta eipä niilläkään olisi ollut väliä vaikka eivät olisikaan olleet. En ole taikauskoinen enkä havitellut vihkiksi mitään jättiblingblingiä sormeen. Vaan sellaista, mikä miellyttää mun silmää ja kukkaroa.

 

Joten, ostin Huuto.netistä vihkisormuksen käytettynä hintaan 160 € (uuden hinta kaupassa 700-800 €). Kun mä sen sormeeni laitan hääpäivänä, se on meidän liiton merkki eikä vanhalla historialla ole mitään väliä. Me luomme sille oman tarinamme.

 

Mietin ennen huutoa jos olisin teettänyt sormuksen mihin olisi upotettu mummoni vanhoista timanttinapeista toinen (ja toinen jäänyt lapsia varten samaan tarkoitukseen). Hyvällä tuurilla olisin saanut kullankin siihen mummon korulippaasta.

 

Häihin tulee lähes kaikki kirppiksilta/huuto.netistä/tori.fistä ostettuja kamoja, mukaan lukien mun koko asustus (no joo, alusvaatteet uutena). Mulla on käytetty auto, yli puolet kalusteista samoin, asunto ei ollut vastavalmistunut kun se ostettiin, vaatteet kirppiksiltä jos vain löytyy, mieskin on joskus toisen kanssa seurustellut... Lapset on sentään omat.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ostaisin tai sallisin miehen ostaa, jos juuri sopivin osuu kohdalle. Itse asiassa jopa mieluummin ottaisin jonkin vanhan sormuksen - mitä vanhempi, sen parempi - kuin jonkin peruskultaliikkeen eniten myydyimmän mallin. Uusia vuoden suosikkisormuksia tulee sitten kymmenen vastaan kaupungilla joka päivä, ei missään nimessä sellaista.

Ekologisista syistä myöskin haluaisin vanhemman sormuksen. Perintökoru olisi tietenkin aivan ihana, jos vain miellyttäisi omaa silmää.

 

Olen itsekin hieman taikauskoinen, mutta esineestä kyllä pystyy poistamaan näkyvät edellisen omistajan merkinnät yhtä lailla kuin 'lataamaan' siihen myös uutta eloa, toivoa ja onnea. Sormushan on vain liiton symboli eikä päätä sitä, millaiseksi itse liittonne rakennatte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olisin hyvinkin voinut ostaa, mietin sitäkin vakavasti kihloja valitessa. Päädyin kuitenkin siihen, että sormukset hankitaan uusina kun erittäin mieleiset löytyivät kultasepänverstaan mallistosta. 

Sormus esineenä sinänsä ei ole itseisarvo vaan se, mitä se hankitaan symboloimaan. Olipa se uusi tai käytetty, annamme sille itse merkityksen.

Muokattu: , käyttäjä: hiippu
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jos vain panttiliikkeestä/vastaavasta sopivat vihkisormukset löytyy niin ehdottomasti lähtee mukaan! Kihlasormukset ostettiin kultasepältä. Yks iso tekijä on hinta, toinen "kierrätys". Lainausmerkeissä siksi, että varmaankin myös kultasepänliikkeistä löytyvien sormusten materiaali on suureksi osaksi kierrätettyä. Ei jalometallit ja -kivet kaatopaikalle päädy ku vahingossa :) Mutta vanhankin sormuksen haluan ostaa ammattilaiselta, joka voi taata materiaali(e)n aitouden. 

 

En kaipaa mitään mahottomia kiviä, haluan semmosen vihkisormuksen jota voi pitää kokoajan joka päivä, ilman että tarttee pelätä hukkaavansa tai särkevänsä sen. Ja omat kaiverrukset pitäs saada. Nämä riittää kiitos.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

mummon korut on käyty läpi eikä niistä edes sulattamalla saa mieleistä sormusta, Onko siis kenelläkään vinkata tahoja, josta voisi löytyä käytettyjä tai muuten vain vanhoja sormuksia vihkisormuksia? Mallit mielellään hyvin klassisia, eikä kivien tarvitse olla isoja. Yksikivinen sormus haussa. Ei ole pakko olla timanttia, jokin muu värillinen jalokivikin käy, kyllä sen tunnistaa sitten omakseen kun eteen tulee :)

 

Kiitos kaikista vinkeistä!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

mummon korut on käyty läpi eikä niistä edes sulattamalla saa mieleistä sormusta, Onko siis kenelläkään vinkata tahoja, josta voisi löytyä käytettyjä tai muuten vain vanhoja sormuksia vihkisormuksia? Mallit mielellään hyvin klassisia, eikä kivien tarvitse olla isoja. Yksikivinen sormus haussa. Ei ole pakko olla timanttia, jokin muu värillinen jalokivikin käy, kyllä sen tunnistaa sitten omakseen kun eteen tulee :)

 

Kiitos kaikista vinkeistä!

 

Helsingin seudulta en tiedä paikkoja, mutta Kuopiossa on tällainen kuin KultArt, joka myy vanhoja koruja http://www.kultart.fi/fi/Vintagekorut.html

Liikkeessä on varmasti lisää valikoimaa, tuolla sivuilla on vaan murto-osa. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...