Guest Mymmeli

Kuinka paljon kuormittaa kaasoa/bestamania tehtävillä?

31 viestiä aiheessa

Sellainen kysymys tuli mieleeni että minkälaisia tehtäviä olette uskaltaneet antaa kaasojen hoidettaviksi?

Mulla on sellainen pulma, että olen vähän "minä itse"-tyyppiä enkä haluaisi kuormittaa muita liikaa omien asioideni takia, mutta nyt joudun valitettavasti organisoimaan hommia muillekin kun itse en kertakaikkisesti ehdi enkä tosiaan aio omana hääpäivänäni häärätä juhlapaikalla asioita järjestämässä. Haluaisin että kaikki sujuisi luontevasti ilman että minun tarvitsisi puuttua. En vaadi paljoakaan omalta hääpäivältäni, muuta kuin että muut iloitsisivat onneamme kanssamme.

Esim. onko soveliasta "käskeä" kaaso ohjaamaan liikennettä juhlapaikalle ja sijoittamaan ihmisiä oikeisiin pöytiin, onko oikein että kaaso "joutuu" yhdessä bestmanin kanssa vetämään hääjuhlan kulkua. Onko oikein vaatia kaasoa auttamaan kutsujen väännössä, hääkarkkien näpertelyssä yms... Onko oikein vaatia kaasolta mitään?

Eli kertokaapa joku mitä kaason tehtäviin oikeastaan kuuluukaan. Olen vaan aina ajatellut että kaaso nyt vaan on se mun "bestis" ketä saa ylpeänä loistaa minun rinnallani hääjuhlan aikana :) Ongelmia tuottaa myös kaason valinta, sillä meidän kaveripiiristä se äänekkäin ja sosiaalisin ja esiintymistaitoisin olen minä itse, muut ovat hieman vähemmän äänekkäitä ja ehkä jopa ujohkoja. Tokihan kaasoksi pyydetty tietenkin saa itse valita ryhtyykö koko hommaan, jotenka eiköhän tämä minun tulevani jotenkin edes tiedä mihin päänsä työntää... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Höh, mitenkäs tähän ei ole kukaan vastannut?

Mielestäni kaason ja bestmanin tehtäviin kuuluu olla nimenomaan tuo hääpaikalle neuvoja, pöytiin ohjaaja ja sellainen hääpaikan yleinen "päällepäsmäri" jolta vieraat voivat kysyä häihin ja hääpaikkaan liittyviä asioita.

Myös ohjelmien järjestäminen ja yleinen "vetovastuu" olisi näiden henkilöiden kontolla. Hääparin tulisi saada vain nauttia päivästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsellä tämä on vielä vähän vaiheeessa myös, mutta omat kaasoni (3) ovat tähän mennessä olleet mukana katselemassa morsiuspukua ja yksi heistä tulee laittamaan hiukseni hääpäivänä ja koekampausta tehtiin yhdessä. Ollaan myös pohdiskeltu aihetta kaasojen kanssa paljon. Itse hääpäivänä aion varmaan nakittaa kaasoille vieraskirjaduunin, lahjapöydän hoitamisen, anopin minusta kaukana pitämisen, vessa-avun ja mahdollisesti tuota jountoa heille jaamme. Ennen häitä kaasojeni kanssa on polttarit, iltapalan suunnittelut, lisää puku ja hiusdraamaa ja mahdollisten koristeiden väsäämistä. Pidän kuitenkin itse hoitaa asioita, eli kaasojen kanssa luultavasti enemmän tunnelmoidaan ja sivussa vähän toimitaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse kuormitan mahdollisimman vähän kaasoani. Syykin on aika selvä. Hänellä on laskettuun aikaan häittemme aikaa 2 kk. Ja tähän asti olen pärjännyt hyvin vielä itse kaikkien kutsujen ym valmistelujeni kanssa. Ens kuun alulle on sovittu palaveri bm ja kaason kanssa ja saavat tietoa lisää missä mennään. Ohjelmiston olen antanut heidän käteen joten vastaavat jos on jotain toimintaa meille.

Sulhasen kanssa meillä on myös heille oma ohjelmansa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jo häiden suunnittelun alkumetreiltä oli selvää, etten korjuuta kaasoiksi suostuneita ystäviäni hommilla, jotka mielelläni ja mieluiten teen itse. Olisi ikävää, jos minun ja isännän häiden vetovastuu kaatuisi jonkun muun kuin meidän ja anoppien harteille. En halua, että ystäväni ja bestmanit juoksevat järjestämässä minun ja miehen juhlia samalla kun minä ja isäntä maataan laakereillamme ja käskytetään. Pyydän kyllä kultakin kaasolta jotain pientä kontribuutiota juhlaan (kahta olen pyytänyt soittamaan vihkimisessä/juhlassa jotakin, koska ovat taitavia kitaristeja, yhtä pyydän videokuvaamaan vihkimisen ja yhtä pyydän toisen bestmanin kaveriksi hoitamaan seremoniamestarien hommia), ja nätisti pyydän myös auttamaan juhlien aattona juhlapaikan laittamisessa. Mutta muuten, kaasous ja bestmanina oleminen ovat arvokkaita kunniatehtäviä, ja minun mielestäni ensisijaista on henkisenä tukena oleminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vähän samaa linjaa kuin edellisilläkin. Mulla on kaksi kaasoa, joista toinen "jakaantuu" (pahoittelut sanavalinnasta...) tuossa keväällä. Häämme ovat elokuussa, joten mitään hengenhätää ei tulisi varmaankaan, vaikkei kaaso ehtisi apuun kevään ja kesän aikana, mutta toki olin silti iloinen että valitsin kaksi kaasoa. Nyt ei ainakaan tarvitse ylityöllistää ketään tai piinata ketään kuunteluttamalla bridezillailua ja hää-sitä ja hää-tätä. :D

Lähinnä silti toivon kaasoilta henkistä tukea, että saan höpistä ja kysyä mielipidettä ja vähän zillailla jos siltä tuntuu. Tärkeimmäksi tehtäväksi olen kaasoille sanonut, että pätkäsevät halolla kuuppaan jos meinaa lähteä liikaa keulimaan ja bridezilla ottaa vallan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pyysin oman kaasoni ennen kaikkea pukijaksi ja tueksi hääpäivänä. Matkan varrella on tullut yllättäin kaikenlaista muutakin mieleen, kuten runon lukeminen vihkimisessä, puheen pitäminen hääjuhlassa ja vihkijän vastaanottaminen ennen vihkimistä. Hän on itse ehdottanut tarjouksen kysymistä työpaikkansa kanssa yhteistyössä olevalta yritykseltä. Meinasimme järjestää myös askartelupäivän hyvän ruuan ja musiikin kera. Hänelle olen voinut purkaa ajatuksiani ja tuntojani häiden suhteen.

Tärkeintä varmaan tässäkin asiassa on avoin keskusteluyhteys. Aina voi kaasolta kysyä, jos jotakin tulee mieleen ja aina hänellä on oikeus kieltäytyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on aika iso hääseurue, eli innokkaita auttajia ilman virallisia nimikkeitä löytyy onneksi niin paljon, ettei ole tarvinnut yhdelle tai kahdelle kauheasti lastata. Lisäksi olen itse niin kontrollifriikki, että haluankin hoitaa suurimman osan asioista itse. Meillä kaasoille jää polttareiden suunnittelu (missä myös on muita auttamassa), hääpaikan koristelussa auttaminen, ja muutamien ohjelmanumeroiden (hääparille yllätyksiä) suunnitteleminen. Toivon, että tässä ei ole heille liikaa. Bestmanilla ei sitten olekaan muuta kuin juontohomma ja tietysti ennen häitä polttareiden suunnittelu yhdessä muiden kavereiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin on tulossa kaksi kaasoa ja kaksi bestmania. Itse olen mieltänyt kaasojen tehtäväksi henkisenä tukena toimimisen, pukeutumisessa avustamisen ja ennen häitä toimiminen yhteyshenkilöinä, joihin vieraat voivat olla yhteydessä sellaisissa asioissa joita vieraat eivät halua kertoa hääparille (lahja-asiat ja ohjelmanumerot). Sukulaisia olen ohjannut ottamaan yhteyttä mun ja puolison äiteihin. Bestmanit taas auttavat vieraita juhlapaikalla. Yritämme puolisoni kanssa jakaa tehtäviä tasapuolisesti niin, ettei kenenkään harteille tule liian raskasta taakkaa, ja ettei kukaan joudu tekemään sellaista, mikä on omalle persoonalle epäominaista (itse ollessani kaasona päädyin askartelemaan koristeita ja juontamaan ohjelmanumeroa häissä, vaikka itse inhoan askartelua ja kammoan esiintymistä). Ollaan kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että me ollaan juhlien emäntiä, ja meidän homma on taata, että asiat toimii ja juhlat onnistuu. Itse siis ohjataan juhlien kulkua ja hoidetaan asioita paikan päällä. Vierastan todella paljon ajatusta, että hääparin tehtävänä olisi vain istua edustamassa ja ottamassa onnitteluja vastaan, kun muut häärivät hoitamassa kaikki käytännön jutut.

Kaikissa askarteluissa ja muissa näpertelyissä ennen häitä pyydän apuun isompaa kaveriporukkaa, niin saadaan asiat nopeasti hoidettua ilman, että kenenkään tarvitsee rehkiä liikaa. Hyvän ruuan ja viinin ja seuran kanssa kenellekään ei toivottavasti tule orjuutettu olo. Toivoisin, että häät ovat rento tapahtuma, jonka järjestämiseen ystävät ja perhe saavat osallistua juuri sen verran kuin haluavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi kaasoa ja meinaan niitä työllistää muutamissa asioissa.. Me laitetaan itse ruoka, joten siihen showhun olen kaasoni (kuten muunkin lähisuvun) värvännyt. Tämän tosin toin ilmi jo kysyessäni heitä, eli tiesivät mihin soppaan päänsä työnsivät. :) Lisäksi toivon, että toinen heistä "juontaisi" illan, tai ohjailisi massoja milloin pöytään, milloin tanssimaan jne. Muuten en odota heiltä mitään. Koristelut tulee olemaan minimaaliset ja muutenkin järkestelyt luontuu kyllä multa ja sulhaselta.

Mutta molemmat kaasot kyllä itse työllistävät itseään ihan kiitettävästi! Ovat jo suunnitelleet polttareita (en tiedä sen enempää kuin että mun käskettiin päättää itse päivä), suunnittelevat ohjelmaa, ehdottelevat koristeluita, huolehtivat mun puvusta ja mistä vielä. Ovat siis aivan ihania ja tohkeissaan! Musta mun kaasojen tärkein tehtävä tuntuukin juuri nyt olevan, että voin heidän kanssaan höpöttää häistä niin paljon kuin sielu sietää. Miehellä kun se raja täyttyy mun näkökulmasta aivan liian pian.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä itse toivoisin että kaaso(t) /bestman(it) saisivat myös nauttia juhlasta...En nyt täytenä juoksupiikana haluaisi pitää..mutta hääjärjestelyissä esim. askarteluiden puolesta ehkä apuna, koristelussa..ruoissa ja ihmisten ohjaamisessa...mutta myös joku muukin kävisi hoitamaan osan hommista...ettei kaikki kaatuisi heille...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Edit. poistettu

Muokattu: , käyttäjä: Daliya

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun ei ole tarvinnut pyytää kaasoani tekemään oikeastaan mitään - tuntuu välillä että häät olisivat hänen omansa :) Ei mitenkään huonolla tavalla, mutta intoa riittää ja ideoita minunkin puolesta.

Hirvittävän vähän ehdimme näkemään noin muutenkin, saati sitten häiden puitteissa, onneksi facebook on olemassa ja linkit lentelevät suuntaan jos toiseen. Kaasoni on esimerkiksi etsinyt ja löytänyt meille koristeen kakkuun, hääautoon ja pöytiin. Hän on tilannut minun kimpun sekä sulhasen vieheen, sekä hoitanut minulle hääpäivän meikkaajan. Hän on lupautunut koristelemaan hääauton, järjestämään minulle ikimuistoiset polttarit sekä olemaan kanssani koko juhla-aamun juosten paikasta toiseen, ja on myös luvannut auttamaan pukeutumisessa. Hän on luvannut ohjaamaan ihmisiä juhlapaikalla, vetämään juonnot yhdessä seremoniamestarin kanssa (veljeni), sekä järjestämään jotain yllätysohjelmaa. Hän on luvannut hoitaa tuttunsa dj:ksi yön viimeisille tunneille sekä myöskin lupautunut järjestämään kyydityksen mummoille ja mammoille juhlapaikalta pois.

Hän on toisinsanoen paras kaaso ikinä! Hänellä on silmää kaikelle ja hän havaitsee nopeasti puutteet ja tekee asialle jotain. Hän on huolehtinut eritoten siitä, etten näytä räkättirastaalta hääpäivänäni (minulle kaunistautuminen on utopiaa).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Kuulostaa ihan mun kaasolta. :D Itse olen pelännyt että kuormitan toista liikaa niin en aluksi uskaltanut oikein mitään pyytää mutta kaaso olikin omatoimisesti mm. tehnyt excel-taulukot hoidettavista asioista ja budjetista ym. Kaasoni myös ehtii aina ensin ehdottamaan seuraavaa tapaamista, esim. eilen askarreltiin kortteja muutama tunti. Kaasoni on kyllä ihan täydellinen valinta tähän hommaan, hän on tarkka ja huolellinen, tykkää askartelusta ja asioiden järjestelystä.

Vetovastuu on siis kuitenkin meillä hääparilla (tai no, käytännössä mulla..) mutta kaasosta on ollut hurjasti apua. Askartelun lisäksi hän suunnittelee yhdessä kanssani kanssani kaikki koristelut ja hääpäivän aikataulun, kävi katsomassa pukuja kanssani, oli meidän mukana häämessuilla (pyysi itse että voisiko millään päästä mukaan, ymmärtää kyllä jos halutaan mennä miehen kanssa kahdestaan :P), järjestää mun polttarit yhdessä muiden kavereiden kanssa, vastaa lahjalistasta ja varsinaisena päivänä on koko päivän mun mukana, auttaa pukemisessa, toimii seremoniamestarina yhdessä toisen ystäväni kanssa ja järjestää illan ohjelman. Huh kun tuli kauhea määrä tekemistä. :blink: Muilla ystävillä on sitten muita pikkutehtäviä hääpäivänä niin ettei kaason tarvitse huolehtia ihan kaikesta, toivoisin hänenkin saavan nauttia meidän juhlapäivästämme mahdollisimman paljon. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en määrännyt kaasoilleni (2kpl) mitään tehtäviä mutta pyysin seuraavia asioita:

kaaso1

hotellissa seuranani häitä edeltävän yön (minä tietysti maksoin)

kimpun pitely kirkossa

juhlapaikalla vieraiden ohjaamista paikoilleen ja kättelemään

kaaso2

avustamista vessakäynneilläni (en sitten kyllä tarvinnutkaan apua)

kynttilöiden vaihtamista uusiin loppuillasta

Siinäpä ne. Bestman sen sijaan juonsi häät (siis kertoi aina seuraavan ohjelmanumeron), kuskasi minua kampaajalta meikkiin ja auttoi muutenkin. Sain itse hoidettua muut asiat. Vanhempani ja muutama muu läheinen auttoivat paljon esim. hääpaikan koristelussa ja muussakin.

Muokattu: , käyttäjä: Carabossa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taidan kuormittaa kaasoja lähinnä höpinöilläni. Mussa on myös taipumusta minä itse -muudiin ja haluan pitää ohjat omissa käsissäni. Itse olen ideoinut, tehnyt ja hankkinut ja aina välillä lähetän kaasoilleni tilannekatsauksen sähköisesti. On mulla kuitenkin niillekin varattuna ihan kivasti hommaa. Oikeastaan ne perus kaasojen tehtävät. Yhdessä käytiin sovittamassa hääpukuani ja mennään uudestaankin, kunhan puku vain on valmis. Häämessuillakin käytiin fiilistelemässä. Polttarit saavat luvan järjestää ja pieni haisu on, että suunnitelmat ovat kovassa käynnissä. Molemmat kaasot ovat ihan himoaskartelijoita (minä en) ja niillä jo sormet syyhyää, että päästään yhdessä näpertämään tarvikkeita. Onneksi näin, koska siinä urakassa apu onkin tarpeen. Suurin homma niillä taitaa kuitenkin olla itse hääpäivänä, minun avustamiseni nimittäin. Joo, pitää pukea ja pyntätä, mutta olen niin hermoheikko, että heidän olkapäänsä tulee varmasti olemaan kovassa käytössä. Kirkossa voivat pidellä kimppua, korjata laahusta ja lukea raamattua, juhlassa taas pidellä lankoja käsissään, että homma sujuu kuin rasvattu. Ennen kaikkea toivon, että he voisivat minun laillani nauttia tästä kaikesta :) Yritän edistää tätä hommaamalla meille pientä luksusta, kuten kylpyläpäivän hääviikolla (tyttöaikaa, jee!) ja hääaamuna kustannan heille kampaukset ja meikit. Tuntuu, että ovat täysillä mukana hommassa ja nauttivat kovasti.Ne onkin helppo pitää tyytyväisenä, kun vaan hommaa kuohuviiniä tarpeeksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuten moni aikaisemminkin vastanneista, niin myös minä olen enemmän sitä "tee se itse" -tyyppiä. Haluankin siis tehdä mahdollisimman paljon itse, enkä kasata vastuuta häistäni kenenkään muun niskoille. Koska kaasot olen kuitenkin pyytänyt nimenomaan avustamaan häiden järjestelyssä ja hääpäivänä, ilmaantuu heillekin varmasti ainakin jotain pientä puuhaa ennen häitä (ainakin nyt ne polttarit :girl_smile: ). Kaasoja minulla on kolme osaltaan siitäkin syystä, etten halua kuormittaa vain yhtä ihmistä liikaa. Kun on useampi kaaso, voi hommia hieman jakaa, jolloin kenenkään ei yksin tarvitse hoitaa kaikkea. Ennen kaikkea kaasot ovat kuitenkin minulle ainakin se henkinen tuki. Hääpäivänäkin on mukavaa sitten jakaa tehtävät useammalle kaasolle, niin jokainen ehtii sitten varmasti myös nauttimaan juhlista (eikä noita hommia nyt varmasti niin paljon ole). Pääasia, että saan jonkun hääaamuna mukaani kampaajalle ja pitämään huolen siitä, että en stressaa ihan niin hirvittävästi ja muistan myös itse nauttia niistä juhlista :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kuormitetaan mahdollisimman vähän. Meidän häissä on muutenkin periaatteena, että kenenkään ei tarvitse stressata (paitsi tietty meidän itse) eikä kukaan joudu pitämään leikkejä tai muuta ohjelmaa.

Toinen syy sille, miksi ei kuormiteta kaasoa ja bestmania hommilla on se, että me ei haluta paljastaa häistämme mitään! Halutaan yllättää vieraat :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse annan kaasoilleni aika vapaat kädet, kysyin heiltä missä kaikessa haluavat olla mukana ja mitä hoitaa - ainakin on sitten mieleistä puuhaa heillä =)

Kaasoni mm. hoitavat kukat, juhlapaikan somistuksen ja Siunaustilaisuudessa Kirkko-ohjelman jakoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika moni on tuntunut unohtavan, että yleensä kaasot kyllä suunnittelevat ja järjestävät ja vielä vetävätkin polttarit!

Se ei ole ihan simppeli homma sekään. Omat kaasoni toimivat myös seremoniamestareina, siinä on aika paljon hommaa

päivän aikana, joten muilla asioilla en sitten halunnutkaan heitä kuormittaa. Kaikki askartelut, varaukset yms. olen hoitanut

itse tai äitini ja mieheni kanssa. Eli kaasoilla oli polttareiden ja hääohjelman (ei aikataulun) suunnittelu ja toteutus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Minun kaasoni eivät ainakaan polttareita järkkää, koska minä EN halua polttareita ja he kunnioittavat sitä päätöstä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No sinä edustat sitten pientä vähemmistöä. Ei ole oleellista tämän ketjun kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Printsessa:n huomautus polttareista oli aikas hyvä mielestäni :)

Polttareiden järkkäämisessä on varmasti omat haasteensa ja aikaa vievää. Mitä nyt vähän olen kysellyt kaasoltani niistä (ei sais... :ph34r: )

nii monia polttari-palavereja on jo pidetty ja nyt jotkut polttareihin osallistujat on alkanu sanomaan "Mä en tykkää tosta" "Eiks tää ois kivempaa!" Eli ehdottelevat juttuja mistä itse tykkäävät ja morsian ei ja lyttäävät ideoita joista morsian taas tykkää! Toivon että kaaso, joka mut tuntee parhaiten, osaa pitää päänsä :give_heart:

Muut tehtävät painottuvat suurimmaksi osaksi itse hääpäivään, koska mielestäni heilläkin on oma elämä. Häistä kyllä höpötän senkin edestä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No sinä edustat sitten pientä vähemmistöä. Ei ole oleellista tämän ketjun kannalta.

Eihän se toki ole oleellista, jos jättää kaasoilta polttarien järkkäämisen pois ja sovittaa heille muuta häähommaa? Eihän se kuulu tänne topiciin, ei ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huonosti muotoilin ajatukseni. Tarkoitin, että vaikka juuri sinulla Miya ei ollut polttareita, niin todellakin suurimmalla osalla morsiamista ON ja ne eivät sitten

yleensä olekaan ihan pikkujuttu kaasojen tehtäviin. Se vain tuntuu ikävä kyllä monelta morsiamelta unohtuvan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään